Avioero, viekö mies tosiaan puolet?!
Olemme olleet naimisissa vähän alle 4 vuotta. Omistan asunnon, jossa asumme sekä lisäksi yhden sijoitusasunnon. Minä olen ollut koko ajan töissä, mutta mies on ollut viimeiset 2 vuotta työttömänä, jolloin olen maksanut myös hänen menojaan. Hän on kuitenkin tuona aikana tehnyt remonttia sekä kodissamme, että sijoitusasunnossamme. Minä olen maksanut yhtiövastikkeen, mies on maksanut ja tehnyt ruoat ja pitänyt kodin kunnossa.
Nyt on sitten ero tulossa syistä, joita en tässä avaa. Avioehtoa ei ole. Onko todennäköistä, että lyhyehkön avioliittomme vuoksi osituksessa noudatettaisiin kohtuullisuusperiaatetta vai onko mahdollista, että omaisuuteni jaetaan tasan 50/50?
Kommentit (98)
Oletkos koskaan kuullut avioehdosta?
Miettikää hyvät ihmiset näitä asioita ennen kuin menette naimisiin!
No siksi se avioehto tehdään, jos ei halua että omaisuus jaetaan 50/50 eron tullessa...
Mies saa puolet jos haluaa. Itse en kyllä viitsisi toisen rahoja viedä eron tullessa :D Mutta jos sun tuleva ex-miehesi haluaa, niin kyllä hän saa puolet sun omaisuudesta.
Avioehto on mahdollista tehdä vieläkin....
Ja mikä hinta sitten on miehen ostamilla ja valmistamilla ruuilla, remonteilla ja kodinhoidolla. Kuulostaa siltä, että 50/50 on aivan kohtuu jako teillä, jollei mies vielä tässä vaiheessa suostu avioehtoon. Naisena en kyllä suostuisi.
Niin nyt voit alkaa miettiä kummanko asunon haluut pitää...heh! Kahtia menee, voivoi!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:12"]
Mies saa puolet jos haluaa. Itse en kyllä viitsisi toisen rahoja viedä eron tullessa :D Mutta jos sun tuleva ex-miehesi haluaa, niin kyllä hän saa puolet sun omaisuudesta.
[/quote]
Palstan naiset on kyllä aina innoissaan ottamassa miehen omaisuudesta puolet, eikä avioehtoon pidä suostua.
Nyt kun asetelma on toisinpäin, ei pilkkanaureskeluja kuulu. Miesvihapalstahan tämä tosin on.
4 vuotta ei ole mitenkään erityisen lyhyt liitto. Tässä kohtaa lyhyellä tarkoitetaan sitä, että eroa haetaan esim kahden viikon päästä liiton solmimisesta.
Kaverini sai perintöjä ennen avioeroa, ja sen mies halusi tehdä avioehdon, ei halunnut hyötyä yllättävstä kuolemantapauksesta. Voitko keskustella miehesi kanssa avioehdosta?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:26"]
Kaverini sai perintöjä ennen avioeroa, ja sen mies halusi tehdä avioehdon, ei halunnut hyötyä yllättävstä kuolemantapauksesta. Voitko keskustella miehesi kanssa avioehdosta?
[/quote]
Miksi miehen tulisi siihen mielestäsi suostua? Naiset ovat avioeroissa aina laupiaita samarialaisia? =D
Kyllä vie. Välillä näinkin päin :D
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:07"]
Olemme olleet naimisissa vähän alle 4 vuotta. Omistan asunnon, jossa asumme sekä lisäksi yhden sijoitusasunnon. Minä olen ollut koko ajan töissä, mutta mies on ollut viimeiset 2 vuotta työttömänä, jolloin olen maksanut myös hänen menojaan. Hän on kuitenkin tuona aikana tehnyt remonttia sekä kodissamme, että sijoitusasunnossamme. Minä olen maksanut yhtiövastikkeen, mies on maksanut ja tehnyt ruoat ja pitänyt kodin kunnossa.
Nyt on sitten ero tulossa syistä, joita en tässä avaa. Avioehtoa ei ole. Onko todennäköistä, että lyhyehkön avioliittomme vuoksi osituksessa noudatettaisiin kohtuullisuusperiaatetta vai onko mahdollista, että omaisuuteni jaetaan tasan 50/50?
[/quote]
sama itku se on täällä jos toisinpäin... nainen kotona ja mies tienaa kaiken niin tottakai naiselle kuuluu puolet. tehnyt kaiken kotona jne...
Ehdottomasti reiluinta aina on se, että avioliittoa ennen ollut omaisuus on ja pysyy omana, samoin perinnöt jo olemassa olleet ja myöhemmin tulleet. Sen sijaan avioliiton aikana yhdessä kerrytetty omaisuus on yhteistä ja puoliksi ellei sitten puhtaasti toisen omaa sekin esim. perustanut oman firman eikä ole vaatinut mitään venymisiä toiselta osapuolelta.
No mies kuitenkin ON rempannua ja pitänyt huolta asunnostasi ja sijoitusasunnostasi. Eli siis nostanut niiden arvoa omalta osaltaan.
Jos et ole eroaiettasi vielä miehellesi ilmottanut, yritä saada hänet suostumaan avioehtoon, ja eroa sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:41"]
Jos et ole eroaiettasi vielä miehellesi ilmottanut, yritä saada hänet suostumaan avioehtoon, ja eroa sen jälkeen.
[/quote]
Ei tule onnistumaan. :D
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:07"]
[/quote] no niin makkoot kui pettaat. Ota kuule semmottinen lakkii lukenu immeinen neuvojakses. Tämä turuvansoettotori ei o mikkään viisauven lähe.
Puolet ja puolet. Miksi se ei olisi kohtuullista? Jos haluaa suojata omaisuutensa, tekee avioehdon.