Montaako kieltä osaat puhua?
Eli montaako kieltä osaat puhua SUJUVASTI? Itse osaan suomea, ruotsia, venäjää, englantia ja saksaa.
Kommentit (71)
Puhun äidinkielinä suomea, ruotsia ja englantia, sen lisäksi oon lukenu 10-vuotiaasta saksaa, joten niitä :)
T. 16v
Sujuvia ovat suomi, ruotsi, englanti.
Saksa ja ranska ovat tyydyttäviä eli pystyn kaikki asiani hoitamaan ja keskustelemaan yleisistä aiheista. Joudun kuitenkin turvautumaan kiertoilmauksiin, en välttämättä löydä oikeita, täsmällisiä käsitteitä nopeasti.
Ruotsi on äidinkieleni. Olemme asuneet nuoruuteni Englannissa. Suomi on tullut sivutuotteena lapsuudesta, sukulaisilta ja ystäviltä. Koulun ja sen jälkeiset opinnot olen suorittanut ruotsiksi ja englanniksi.
Viittä eli suomea, englantia, ranskaa, ruotsia ja espanjaa
Lisäksi pärjään hyvin italialla ja kohtuullisesti saksalla.
suomi on äidinkieli ja englanti menee, mutta ei kovin sujuvasti
Vain suomea sujuvasti. Mutta ruotsia ja englantia ihan hyvin, pärjään niillä kyllä maailmalla ja työtilanteissa. Venäjää jonkin verran, lähinnä sellaista turistien ruuantilaamis- ja hinnankysymisjuttuja.
Suomea, englantia, ruotsia sekä osaan "puhua" suomalaista viittomakieltä
Miten te näitä kieliä olette näin paljon oppineet???
Kertokaa mulle!
Mä katson osaavani vain suomea ja sitten englannilla pärjään mutta aika änkyttämiseski sitten kuitenkin menee kun englantia äidinkielenään asettuu keskustelun vastapuolelle. Sitten jos vastapuoli on jonkun muun kielinen, niin munkin englanti sujuu paremmin.
Kuitenkin olen esim. espanjaa tahkonut nyt aikuisiällä parisen vuotta ja vieläkin ihan oihalla siitä.
Millä keinoilla saa tuollaisen kielivaraston itsellensä kuin täälläkin monella on???
Antakaa nyt vähän neuvoja!
Suomea, englantia, ja ranskaa joskus kouluvuosina osasin hitusen
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:26"]
Miten te näitä kieliä olette näin paljon oppineet???
[/quote]
Asumalla ulkomailla. Mulla on takana useita asuttuja maita ja niissä lukuisia työpaikkoja ja yliopistoja tutkintoineen. Mieskin on ulkomaalainen, samoin ystäväpiiri. Siksi kielivarasto on nykyisin melkoinen.
Äidinkieleni on savo, hilijoo ja kovvoo. Suomea puhun aksentilla.
Englantia, saksaa ja ranskaa puhun sujuvasti. Venäjää ja italiaa tyydyttävästi. Lisäksi olen opiskellut kiinaa ja japania, mutten oikeasti vielä ole päässyt testaamaan taitojani kuin vain turistien ja parin opiskelijan kanssa. Penskana vietin isoäidin mukana kesät Kreikassa ja sieltä tarttui hieman kreikan kieltäkin, pystyn tilaamaan ruuat ja sanoa jotain yksinkertaista ko. kielellä, mut puhumiseksi ei sitä voi kuitenkaan kutsua. Samoin osaa hieman espanjaakin osin samasta syystä.
Ruotsia olen tietysti Suomessa joutunut opiskelemaan, mutta boikotoin sitä aina kun mahdollista. Kieliasetus on järjetönä, ja en, en ole persu, vaan enneminkin vassari. Tämä lieneekin ainoa asia, jossa olen persujen kanssa samaa mieltä DDD.
Kieliä oppii parhaiten ja nopeiten menemällä ko. maahan ja alkamalla vain puhua.
Itse osaan virallisesti suomen lisäksi vain englannin, mut tulen toimeen saksalla, ranskalla ja italialla (lasketteluharrastus ja siihen liittyvä työ), melko hyvin thaita (sukellusharrastus), jonkin verran osaan myös bambayan hindiä (Goa-reissut).
Sujuvasti suomi, englanti ja espanja.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:48"]Äidinkieleni on savo, hilijoo ja kovvoo. Suomea puhun aksentilla.
Englantia, saksaa ja ranskaa puhun sujuvasti. Venäjää ja italiaa tyydyttävästi. Lisäksi olen opiskellut kiinaa ja japania, mutten oikeasti vielä ole päässyt testaamaan taitojani kuin vain turistien ja parin opiskelijan kanssa. Penskana vietin isoäidin mukana kesät Kreikassa ja sieltä tarttui hieman kreikan kieltäkin, pystyn tilaamaan ruuat ja sanoa jotain yksinkertaista ko. kielellä, mut puhumiseksi ei sitä voi kuitenkaan kutsua. Samoin osaa hieman espanjaakin osin samasta syystä.
Ruotsia olen tietysti Suomessa joutunut opiskelemaan, mutta boikotoin sitä aina kun mahdollista. Kieliasetus on järjetönä, ja en, en ole persu, vaan enneminkin vassari. Tämä lieneekin ainoa asia, jossa olen persujen kanssa samaa mieltä DDD.
[/quote]
En tiedä, mikä Vasemmistoliiton yleinen kanta ruotsin pakko-opiskeluun on, mutta viime eduskuntavaaleissakin oli ehdokkaita, jotka eivät sitä kannata (esim. melkein läpimennyt Jussi Saramo Uudeltamaalta).
Mä kans jäin miettimään tuota äidinkielen määritelmää. Mun isä on aina puhunut mulle ruotsia, äiti suomea ja synnyin ja asuin ekat 10 vuotta englanninkielisessä maassa (ja aikuisena uudestaan) Lasken kaikki kolme äidinkielikseni sillä olen elänyt elämääni noilla kolmella kielellä aina ja ne ovat kutakuinkin yhtä vahvoja.
Puhun sujuvasti suomea, englantia portugalia ja espanjaa. Tulen toimeen myös ruotsilla, mutta sujuvaa ei ruotsini ole.
Edes suomea en puhu sujuvasti
t. suomalainen
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:28"]
Suomea ja sillä mennään loppuun saakka.
olen suomalainen
[/quote] Suomella mennään täälläkin. Olen asiakaspalvelija pääkaupunkiseudulla. Jos joku puhuu minulle jotain muuta kuin suomea ja satun vahingossa ymmärtämään, vastaan suomeksi. Jos en ymmärrä, sanon suomeksi että en ymmärrä, voisitko puhua suomea.
Suomea ja sillä mennään loppuun saakka.
olen suomalainen