Montaako kieltä osaat puhua?
Eli montaako kieltä osaat puhua SUJUVASTI? Itse osaan suomea, ruotsia, venäjää, englantia ja saksaa.
Kommentit (71)
Sujuvia ovat suomi, englanti ja viro. Ruotsi menettelee. Lisäksi soperran alkeistasoista ranskaa.
Suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa.
Suomea vain, vaikka monia kieliä olen opiskellutkin. Englantia ja ruotsia ainakin pitäisi osata puhua, mutta en osaa. Ymmärrän kyllä kohtalaisen hyvin kumpaakin.
Suomi, englanti ja venäjä. Valitettavasti rasistisuomessa kielitaidosta on vain haittaa. Perustan väitteeni siihen että lähetin noin 50 hakemusta 6kk aikana missä mainitsin venäjän, tämän perusteella pääsin kahteen työhaastatteluun. Kun tajusin ottaa venäjän pois, pääsin silmän räpäyksessä 9 työhaastatteluun ja sainkin töitä heti kahden viikon päästä. Olen asiakaspalvelu alalla. Englannin osaaminen on plussaa koska USA mutta sitte ku osaat venäjää niin olet ryssä ja työkyvytön???
Sujuvasti puhun suomea, englantia, ruotsia, espanjaa & venäjää. Kahta viimeistä osaan vain puhua, kirjoittaa en käytännössä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:31"]Suomi, englanti ja venäjä. Valitettavasti rasistisuomessa kielitaidosta on vain haittaa. Perustan väitteeni siihen että lähetin noin 50 hakemusta 6kk aikana missä mainitsin venäjän, tämän perusteella pääsin kahteen työhaastatteluun. Kun tajusin ottaa venäjän pois, pääsin silmän räpäyksessä 9 työhaastatteluun ja sainkin töitä heti kahden viikon päästä. Olen asiakaspalvelu alalla. Englannin osaaminen on plussaa koska USA mutta sitte ku osaat venäjää niin olet ryssä ja työkyvytön???
[/quote]
Tai sitten vaan sattumaa...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:31"]Suomi, englanti ja venäjä. Valitettavasti rasistisuomessa kielitaidosta on vain haittaa. Perustan väitteeni siihen että lähetin noin 50 hakemusta 6kk aikana missä mainitsin venäjän, tämän perusteella pääsin kahteen työhaastatteluun. Kun tajusin ottaa venäjän pois, pääsin silmän räpäyksessä 9 työhaastatteluun ja sainkin töitä heti kahden viikon päästä. Olen asiakaspalvelu alalla. Englannin osaaminen on plussaa koska USA mutta sitte ku osaat venäjää niin olet ryssä ja työkyvytön??? [/quote] Tai sitten vaan sattumaa...
[/quote]
Kaverini Tatjana korkeasti koulutettu ja usean vuoden työskennellyt ulkomailla opiskeli suomessa maisterin tutkinnon ja jäi työttömäksi. Istui kotona yli vuoden ilman yhtäkään työhaastattelua kunnes tajusi että suomi on rasistinen maa ja vaihtoi nimensä Tanjaksi. Tämän jälkeen puhelin alkoi pirisemään, pettymys oli varmasti suuri kun Tanja puhui slaavilaisella aksentilla täydellistä suomea mutta saipahan töitä. Lisäksi työpaikallani on pari samantyyppistä ihmistä jotka puhuu slaavilaisella aksentilla täydellistä suomea, kun asiakas on kiukkuinen niin heti alkaa "muistuttamaan" asiakaspalvelijan tausoista.
Mikä vittu teitä vaivaa kun ei riitä täydellinen suomen kielen osaaminen vaan pitää myös puhua suomalaisella aksentilla?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:31"]Suomi, englanti ja venäjä. Valitettavasti rasistisuomessa kielitaidosta on vain haittaa. Perustan väitteeni siihen että lähetin noin 50 hakemusta 6kk aikana missä mainitsin venäjän, tämän perusteella pääsin kahteen työhaastatteluun. Kun tajusin ottaa venäjän pois, pääsin silmän räpäyksessä 9 työhaastatteluun ja sainkin töitä heti kahden viikon päästä. Olen asiakaspalvelu alalla. Englannin osaaminen on plussaa koska USA mutta sitte ku osaat venäjää niin olet ryssä ja työkyvytön??? [/quote] Tai sitten vaan sattumaa...
[/quote]
Kaverini Tatjana korkeasti koulutettu ja usean vuoden työskennellyt ulkomailla opiskeli suomessa maisterin tutkinnon ja jäi työttömäksi. Istui kotona yli vuoden ilman yhtäkään työhaastattelua kunnes tajusi että suomi on rasistinen maa ja vaihtoi nimensä Tanjaksi. Tämän jälkeen puhelin alkoi pirisemään, pettymys oli varmasti suuri kun Tanja puhui slaavilaisella aksentilla täydellistä suomea mutta saipahan töitä. Lisäksi työpaikallani on pari samantyyppistä ihmistä jotka puhuu slaavilaisella aksentilla täydellistä suomea, kun asiakas on kiukkuinen niin heti alkaa "muistuttamaan" asiakaspalvelijan tausoista.
Mikä vittu teitä vaivaa kun ei riitä täydellinen suomen kielen osaaminen vaan pitää myös puhua suomalaisella aksentilla?
[/quote]
Mikä vittu "meitä" vaivaa? Syyllistätkö tästä todellaki MEITÄ? :D
Suomen lisäksi englantia ja venäjää niin että selviän kunnialla oikeastaan joka tilanteesta. Näitä kieliä käytän päivittäin sekä työssä että harrastuksissa. Saksa ja ruotsi ovat olleet syrjemmässä kohta kymmenen vuotta, joten puhuminen ei ainakaan aluksi olisi täysin kivutonta. Lukeminen ja kirjoittaminen onnistuu kyllä, ja epäilemättä myös pienen totuttelun jälkeen puhuminenkin.
Ranskaa, kiinaa ja koreaa tahtoisin osata edes vähän.
Lisään tuohon äidinkielikeskusteluun lainaamatta pitkiä litannioita.
Meillä on nimenomaan tilanne jossa lapsilla on kolme ensikieltä syntymästä alkaen. Ovat nyt teineinä kolmikielisiä, kaikki kielet ovat päivittäin käytössä ja samalla tasolla. Kirjoittavat, lukevat, opiskelevat, runoilevat ja loruilevat, ja harrastavat jopa kielileikkejä (niinkuin kontinkieli) kaikilla.
Joskus pitää hakea sanoja joita on käytetty lähinnä yhdellä kielellä, niinkuin punatulkku tai rectangular.
Kuulemma ajattelevat aina sillä kielellä jota sillä hetkellä puhuvat.
Mielenkiintoista :)
Itse puhun sujuvasti kolmea kieltä ja jotenkuten kolmea muuta. Opiskelen nyt ranskaa.
Suomea, englantia, saksaa. Ruotsia osasin ennen, mutta en valitettavasti enää - ehkä pienen kertauksen jälkeen se voisi muistua, sillä en ole käyttänyt tai edes ajatellut koko kieltä sitten 90-luvun. Englanti ja saksa ovat työkieliäni, ja mieheni on saksalainen & olen asunut Saksassa 20 vuotta, joten kummatkin sujuvat lähes äidinkielen tasoisesti. Suomi on kuitenkin yksi ja ainoa äidinkieleni, vaikka sekin tuppaa välillä ruostumaan, kun en puhu sitä usein (netissä tosin puhun sukulaisten kanssa jne.)