Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montaako kieltä osaat puhua?

Vierailija
17.05.2015 |

Eli montaako kieltä osaat puhua SUJUVASTI? Itse osaan suomea, ruotsia, venäjää, englantia ja saksaa.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:28"]

Suomea ja sillä mennään loppuun saakka.

olen suomalainen

[/quote] Suomella mennään täälläkin. Olen asiakaspalvelija pääkaupunkiseudulla. Jos joku puhuu minulle jotain muuta kuin suomea ja satun vahingossa ymmärtämään, vastaan suomeksi. Jos en ymmärrä, sanon suomeksi että en ymmärrä, voisitko puhua suomea.

[/quote]
Minkä ikäinen olet? ja miksi et osaa edes englantia?  Ymmärrän, jos et ole koskaan opiskellut englantia, mutta en jos olet käynyt suomalaisen peruskoulun. Ruotsiakin asiakaspalvelija tulisi osata auttavasti, jos on sitä opiskellut.

Vierailija
22/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea, ruotsia, englantia, saksaa, viroa ja venäjää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v puhuu ja kirjoittaa 6 kieltä sujuvasti. On kauniskin .

Vierailija
24/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti suomea.

Vierailija
25/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puhu suomen lisäksi kuin englantia, auttavasti saksaa ja ruotsia ja italiaa sen verran, että ostokset saa hoidettua. Hienoa nähdä miten paljon kielitaitoisia ihmisiä täällä on! 

Olisi mukava osata espanjaa, ranskaa ja venäjää :)

Vierailija
26/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvasti suomi, ruotsi ja englanti. Opiskelin lukiossa 3  v saksaa, ja kerran on elämän varrella tullut tilanne jolloin olisin sitä tarvinnut - en osannut sanoa sanaakaan. Olisi sekin aika lukiossa pitänyt käyttää johonkin tarpeellisempaan. 

Vierailija
27/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhun sujuvasti suomea ja englantia. Pärjäisin joten kuten espanjalla, ruotsilla ja ranskalla jos olisi pakko. Kauppa-asiat saisin hoidettua pienen kertauksen jälkeen italialla, saksalla ja portugalilla. Hieman enemmän kertaamista vaatisivat hollanti, viro, venäjä ja kreikka.

Mun unelma olisi asua 1-2 vuotta jokaisessa edellä mainitussa maassa ja opetalla puhumaan maan kieltä. Viimeiseksi tosin jäisivät viro ja venäjä. Enpä usko että koskaan toteutuu. Jos jotain kieliä vielä lukisin lisää voisivat ne olla korkeintaan tanska, norja ja japani.

Vierailija
28/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:33"]Puhun äidinkielinä suomea, ruotsia ja englantia, sen lisäksi oon lukenu 10-vuotiaasta saksaa, joten niitä :)
T. 16v
[/quote]

Miksi alapeukku?

T.14v poika

Vierailija
29/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somea

Vierailija
30/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea ja englantia sujuvasti. Ruotsiksi saan ehkä asiani perille, mutta en todellakaan sujuvasti tai kielioppisääntöjä noudattaen :D

Vierailija
31/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:33"]Puhun äidinkielinä suomea, ruotsia ja englantia, sen lisäksi oon lukenu 10-vuotiaasta saksaa, joten niitä :) T. 16v [/quote] Miksi alapeukku? T.14v poika

[/quote]

Kateudesta.

Vierailija
32/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten sujuva määritellään. Jos se tarkoittaa sitä, ettei tarvitse lainkaan hakea sanoja, niin englantia ja suomea. Kolmella muulla kielellä tulen toimeen kohdekielisessä ympäristössä ja lisäksi vielä kahdella kielellä kykenen kommunikoimaan sujuvalla turistitasolla.

Vierailija
33/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:27"]

Eli montaako kieltä osaat puhua SUJUVASTI? Itse osaan suomea, ruotsia, venäjää, englantia ja saksaa.

[/quote]

Sujuvuutta on itse paha arvioida, mutta samat kielet hallussa täälläkin.

Vierailija
34/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:33"]Puhun äidinkielinä suomea, ruotsia ja englantia, sen lisäksi oon lukenu 10-vuotiaasta saksaa, joten niitä :) T. 16v [/quote] Miksi alapeukku? T.14v poika

[/quote]

Varmaan siksi, että kolmea kieltä et voi puhua äidinkielenäsi.

Vierailija
35/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:04"]

[/quote]

[/quote]

No kyllä voi. Minun avovaimoni puhuu japania (vanhemmat), kantoninkiinaa (ympäristö) ja englantia (lastenhoitaja) täysin äidinkielen tasoisesti. Mandariininkiinan puhujat sentään arvaavat hänen olevan kotoisin Hong Kongista tai sieltä päin, vaikka muuten sujuvasti puhuukin.

Ketjun aiheeseen, itse osaan Suomea ja Englantia keskitasoa paremmin sekä kohtalaisen hyvää ruotsia ja japania, sekä ymmärrän perusasiat oikean suuntaisesti saksasta ja ranskasta mutta en juuri osaa niitä enää puhua, koska sitä tarvitsee niin harvoin.

Vierailija
36/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:28"]

Suomea ja sillä mennään loppuun saakka.

olen suomalainen

[/quote] Suomella mennään täälläkin. Olen asiakaspalvelija pääkaupunkiseudulla. Jos joku puhuu minulle jotain muuta kuin suomea ja satun vahingossa ymmärtämään, vastaan suomeksi. Jos en ymmärrä, sanon suomeksi että en ymmärrä, voisitko puhua suomea.

[/quote]
Minkä ikäinen olet? ja miksi et osaa edes englantia?  Ymmärrän, jos et ole koskaan opiskellut englantia, mutta en jos olet käynyt suomalaisen peruskoulun. Ruotsiakin asiakaspalvelija tulisi osata auttavasti, jos on sitä opiskellut.

[/quote] Paitsi että jotkut on niin mänttejä että oikein ylpeilevät että "mä en vittu ainakaan osaa sanaakaan ruotsia" - aika idiootilta vaikuttaa.

Vierailija
37/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lisäksi vain enkku on sujuvaa. Ruotsikin ihan okei mutta sujuvaksi ei voi sanoa.

Vierailija
38/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, ruotsi, englanti ja japani, mutta tuo ruotsi välillä jää hieman unohtumaan.

Vierailija
39/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea, ruotsia, enkkua, saksaa ja espanjaa sujuvasti. Viroa ja italiaa ymmärrän, sekä kiinaa, ranskaa ja japania jonkin verran. Norjaa puhun kohtalaisesti.

Olen aina ollut lahjakas kielissä, matematiikkaa sen sijaan en osaa peruslaskuja enempää.

Vierailija
40/71 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:04"]

[/quote]

[/quote]

No kyllä voi. Minun avovaimoni puhuu japania (vanhemmat), kantoninkiinaa (ympäristö) ja englantia (lastenhoitaja) täysin äidinkielen tasoisesti. Mandariininkiinan puhujat sentään arvaavat hänen olevan kotoisin Hong Kongista tai sieltä päin, vaikka muuten sujuvasti puhuukin.

Ketjun aiheeseen, itse osaan Suomea ja Englantia keskitasoa paremmin sekä kohtalaisen hyvää ruotsia ja japania, sekä ymmärrän perusasiat oikean suuntaisesti saksasta ja ranskasta mutta en juuri osaa niitä enää puhua, koska sitä tarvitsee niin harvoin.

[/quote]

No kun EI voi. Sujuvasti voi puhua, mutta äidinkieli on määritelmällisesti vanhemmalta lapsuudessa opittu kieli. Ei ympäristön kieli tai vaikkapa lastenhoitajan kieli.