Hävettää kun meillä on 15 vuotta vanha auto :(
Autossa on vielä hirveän kalliit vakuutusmaksut ja bensaakin vie enempi kuin laki sallii. Ei vaan ole yksinkertaisesti varaa laittaa uutta, ja auto on meille pakollinen työn vuoksi. Ei viitsisi rahoituksellakaan ottaa kun sitä saa maksella niin kauan. :(
Lapsetkin häpeää meidän autoa, eivät tietysti sitä sano mutta haluavat esimerkiksi että harrastekaverit ja koulukaverit ei näe meidän autoa. Lisäksi auto vielä todella epäkäytännöllinen kun takapenkit eivät taitu eikä ole peräkoukkua. Auton arvo varmaan joku 2000-4000e, en osaa tarkkaan sanoa.
Onko oikeasti noloa että on näin vanha auto vai onko noloa vain se että ylipäätään mietin tätä asiaa?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ajan vuoden 1990 Toyotalla. Meinasn LC HJ-61:lla. Mittarissa 800000 km ja silti kurnuttaa hyvin, eikä niin hätkähdä vaikka vähän enemmän olisi lunta tai aurausvalleja. Markettien parkkipaikallakin voi ajaa parkkiin aurauskasan päälle.
Onhan tuo kallis pitää, 3x kalliimpi kuin joku perusvolkkari/skoda, mutta olen valmis maksamaan sen. Koska kyyti on mieleinen.
Ei kai se 3x kalliimpi ole, koska autosi arvo ei käytännössä laske enää ollenkaan. Se on arvoton. Jostain 8000€ Volkkarista tippuu arvo 2000€ joka vuosi.
Kandee miettiä miten turvallinen uusi auto on. Vaikkapa esim. Volvo joka on tosi hyvä. Lähtee talvella kun palmun alta ja muksut mahtuu hyvin kyytiin. Otettiin tällä kertaa miehen kanssa molemmille D5 koneella niin ei jää jalkoihin. Myös AWD on tosi hyvä, lähtee liukkailla kuin hauki rannasta.
Juuh, mulla on vuoden 2001 Citroen. Ihan hyvin pelittää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, mulla on vuoden 2001 Citroen. Ihan hyvin pelittää kyllä.
Mut ei noi pärjää törmäystesteissä Volvolle.
Mitä hemmettiä? Niin on meilläkin vanha auto, mitäs sitten. Ihan hyvä ja toimiva peli ollut kaikki nämä vuodet 😀 on ainakin oma.
Hävetkää pois : )
t. nimimerkki joka vaihtoi viime keäsänä 27 vuotta vanhan (vm 1990) auton vain 15 vuotta vanhaan (vm 2002) ja polkupyörä on 30 vuotta vanha. Hyvin on kyyti kelvannut niin lapsille kuin muillekin.
108 jatkaa
ja torsenin kera jää talvikelillä etu- ja takavetoiset sutimaan risteyksiin vaikka hintalapussa olisi vaikka kuinka monta kymmentä tuhatta ; )
Vierailija kirjoitti:
108 jatkaa
ja torsenin kera jää talvikelillä etu- ja takavetoiset sutimaan risteyksiin vaikka hintalapussa olisi vaikka kuinka monta kymmentä tuhatta ; )
Tässä kannattaa myös katsoa käytetyt Volvon d5 AWD mallit, koska siinä tulee kyllä melkein muskeli auto samaan rahaan.
Meillä on 20v vanha auto, vaikka sijoituksilla voitaisiin ostaa useampikin uusi auto. Lapsille on selitetty tämä ja heidänkin on hyvä oppia olemaan välittämättä mitä muut ajattelee tuollaisista asioista kuin vanha auto.
Minä teen mitä huvittaa, muut mitä uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhassa autossa ole kalliit vakuutusmaksut. Eihän siihen enää kannata ottaa kuin pakollinen liikennevakuutus, kun auton arvo menee vuodessa vakuutuksiin. Tämän me kaikki rippikouluikäisillä autoilla ajavat tiedämme.
Noloa on se, että luulet tuonikäisen auton olevan niin kalliin. Katsopa samanmerkkisiä yhtä vanhoja autoja vaikka nettiautosta, millä hinnalla niitä myydään.
Ei meidänkään lapset suorastaan ylpeitä olleet, kun monen kilometrin päästä auton äänestä tiesivät, että nyt heitä tullaan hakemaan. Eikä olleet ylpeitä siitäkään, kun saivat ajaa niillä itse. Mutta oppivatpa ajamaan ja autonhuollon aakkosiakin, kun autot olivat pikemminkin seikkailuja kuin vakavasti otettavia kulkuneuvoja.
Riippuu merkistä, osa on tuon hintaisia viel tuonkin ikäisinä...
Mun auto on 21 vuotta. Ja toivottavasti on vielä monta yhteistä kilometriä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että auto on huono sijoitus, mutta nuo nykyisen vakuutusmaksut ovat ihan jäätävät.. vertasin laskurilla uudehkon pikkuauton vakuutusmaksuja tähän nykyiseen, ja olisivat puolta pienemmät. Lisäksi bensan keskikulutus on jotain 8-9L sadalla kilometrilla, aivan järkyttävää. Ei tarvitsisi olla mikään iso ja hieno auto, ihan perusautokin kävisi. Ei edes tarvitsisi olla ihan uusi, kunhan olisi järkevä.
ap
Mikä auto sulla oikeen on? Vaihda samanarvoiseen, jossa on pienemmät käyttökustannukset.
Itsellä ollut välillä uusi auto ja tällä hetkellä 30 vuotta vanha auto eikä hävetä yhtään. Päinvastoin, pidän autostani tosi paljon. Ihana retroauto ja halvat käyttökustannukset. :)
Meillä on Toyota vuodelta 2003 ja minusta se näyttää kyllä jopa suht uudelta (siis ensimmäinen mielikuva autoa katsoessa ei todellakaan ole, että olisi vanha ja nolo) ja ihan hienolta. :D Keskikulutus taitaa olla jotain 7 litraa satasella. Ei paha minusta ollenkaan, eikä mitään ihmeempiä vikojakaan ole ilmennyt. Hyvä auto. :)
Varsinainen 'first word problem' !
Ajattele nyt, lapsennehan voivat kokonaan syrjäytyä kaveripiirissään, kun varakkaiden perheiden lapset eivät enää kelpuuta heitä leikkikavereikseen.
Ja mitä naapurinnekin siitä ajattelevat ? Pitävät teitä lapsillenne aivan huonoina, sopimattomina ja rakastamattomina vanhempina.
Täytyyhän nyt jokaisella pariskunnalla olla varaa sijoittaa joku pieni 85000 euron summa jonkunlaiseen vaatimattomaan, säälliseen kulkupeliin, jota kehtaa autoksi sanoa.
Miestäsihän pidetään varmasti täytenä luuserina ja teitä säälitään jo aivan julkisesti netissä.
Eihän sellainen voi olla edes mikään todellinen mieskään, jätä se sika !
Vanhassa vara parempi jos vaan osaa itse korjata eikä joudu viemään aina korjaamolle jos joku paikka hajoaa. Vakuutusmaksuissa säästää koska eihän vanhaan autoon kannata kaskoa ottaa. Vielä jos on kunnon merkki kuten Audi, Volvo, BMW ym. niin moni uudemman riisikupin omistava on vain kateellinen. Nykyautot on vielä niin viimeisen päälle yliviritettyjä moottorin kokoon nähden sekä niissä on niin paljon tekniikkaa että eivät taatusti kestä läheskään niin pitkään kuin nykyiset vanhemmat autot.
Ei auton ikä minua ainakaan haittaisi, jos se vaan on hyvin pesty, imuroitu ja pölyt on pyyhitty.
Siisti ja toimiva pitää olla. 15 v on vasta teini.
No voihan kurjuus, meillä on toinen auto 67 vuotta vanha ja se uudempi 24 vuotta. Eikä hävetä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:41"]
Yhtä vanha meilläkin on enkä jaksa hävetä tai harmitella, oon koittanu miehelle puhua et myis senkin pois. Uusi auto on kyllä maailman paskin sijoitus.
Miehesi on erittäin onnekas kun hänellä on kaltaisesi nainen.
Yleensä naiset haluaa päteä miehen autolla kavereilleen ja sukulaisilleen :/
Päin vastoin naisen ja lasten kannalta on huono jos miehellä on kallis auto. Ne rahat on pois muusta kulutuksesta. Sitäpitsi nainen voi koska tahansa marssia autokaupoille ja hommata mieleisensä auton jos kokee sellaisen tarpeelliseksi.
Meillä ikäloppu pösö. Itse kuljen lähinnä pyörällä.
Miehen työautona ja täynnä rojua. Kun lapset kasvaa, ehkä haen itselleni vähän siistimmän menopelin. Välillä hävettää, mutta ei niin paljoa että kannustaisin miestä tuhlaamaan.