Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää kun meillä on 15 vuotta vanha auto :(

Vierailija
16.05.2015 |

Autossa on vielä hirveän kalliit vakuutusmaksut ja bensaakin vie enempi kuin laki sallii. Ei vaan ole yksinkertaisesti varaa laittaa uutta, ja auto on meille pakollinen työn vuoksi. Ei viitsisi rahoituksellakaan ottaa kun sitä saa maksella niin kauan. :( 

Lapsetkin häpeää meidän autoa, eivät tietysti sitä sano mutta haluavat esimerkiksi että harrastekaverit ja koulukaverit ei näe meidän autoa. Lisäksi auto vielä todella epäkäytännöllinen kun takapenkit eivät taitu eikä ole peräkoukkua. Auton arvo varmaan joku 2000-4000e, en osaa tarkkaan sanoa.  

Onko oikeasti noloa että on näin vanha auto vai onko noloa vain se että ylipäätään mietin tätä asiaa?

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei vanhassa autossa ole kalliit vakuutusmaksut".

No kylläpä voivat täysturvalla olla. Meidän 14 v. vanhan auton maksut vuodessa yli 3000 euroa. Onneksi on OP-bonuksia, jotka voi vakuutusmaksuihin käyttää.

Sinänsä vanhassa vara parempi. Vaihdoin uuden, 40 000 km ajetun aivan paskan auton surkealla kiihtyvyydellä tähän vanhaan, jolla ostettaessa oli ajettu 150 000 km. Eikä kaduta. Ei enää ikinä mitään perhekäkkänöitä mulle! Ei, vaikka veisivät kuinka vähän menovettä, eikä sittenkään vaikka valuutusmaksut olisivat kuinka edulliset vanhoihin autoihin verrattuna.

Vierailija
122/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä vanhaa autoa pitäis hävetä? Mulla on kohta 20- vee auto. Toukokuussa 1998 käyttöönotettu saappi. Hyvin kulkee. Halvalla. Mitä sitä vaihtaan ennen ku hajoaa. Uus on aina kallis ja hinnassa ilmaa. Vakuutukset firman nimiin niin ei kyllä montaa satasta vuodessa köyhdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 18 vuotias mersu. Todella nätti, luotettava ja hyvä ajaa. Ei ikinä mitään isompaa vikaa. Tällä ajaa ihan taatusti vielä monta sataa tuhatta kilometriä.

Paras auto mitä mulla on ollut. Uudempiakin autoja ennen omistanut ja tää pesee ne ihan 6-0.

Vierailija
124/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma autoni on vuoden 2005 mallia ja maksoi käytettynä 3400 euroa. Tuntuu edelleen uudelta, olen tosi tyytyväinen. 

Jos vanha auto hävettää, kannattaisi varmaan miettiä omia arvoja. 

Vierailija
125/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpieinari kirjoitti:

Mua hävettää meitin emäntä, kaverit on kaikki jo vaihtanut puolta nuorempiin. Kaikenlaisia klommojaki on ajan saatossa ilmestynyt etupuskureihin ja saattaa olla sammaltakin seassa, ominaistuoksuki on ajan saatossa muuttunut etikkaiseksi ja tympeäksi. Pitää myös helvetinmoista meteliä, aivan mahdotonta paikantaa syytä. Etuhelmat levisi jo vuosia sitten.

Entäs sinä itse?

Vierailija
126/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Minulla on 16 vuotta vanha auto, eikä hävetä pätkääkään. Se toimii paremmin kuin hyvin!

Vierailija
127/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan perhanan kallis ja uusi auto, miehelle se oli niin tärkeää. Olen siis pienyrittäjä ja työssäni kuljen usein asiakkaiden luo. Hävettää ihan helvetisti ajaa sellasella ökyautolla jonkun asiakkaan pihaan. Ensimmäinen ajatus ulkopuolisella varmasti on, että jahas, hyvin näyttää pyyhkivän kun noin hienoa autoa ajetaan. Usein yritykseni taloudellista tilaa kommentoidaankin, koska auto. En haluaisi vaikuttaa muiden silmissä pinnalliselta ja rahalla brassailevalta, ja siltä tällä hetkellä juuri vaikutan kun tuollaisella autolla ajelen.

Mielummin ajelisin jollakin max 1000e kopperolla. Ei tulisi kysymyksiä ja kommentteja taloudellisesta tilanteestani, mikä ei todellakaan ole niin mahtava mitä tuo nykyinen auto antaa ymmärtää.

Olen miehelle monta kertaa sanonut, että eikö voitaisi myydä pois kokonaan mokoma rahasyöppö ja kateusmagneetti. Hänelle asia on kuitenkin ehdoton no-no.

Ole tyytyväinen vanhaan autoosi!

Vierailija
128/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnossa oleva vanha auto paras taloudellisesti. Tuttava osti uuden auton makso 32000 ekua. Sanoin sille, että 2 vuoden päästä hyvä jos saat vaihdossa siitä 22000. Sille tarjottiin 17500 ja saman verran oli mittarissa. Arvaa harmittiko?

Vierailija
129/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajelen 18 vuotta vanhalla pakettiautoksi rekisteröidyllä farkulla. Ei hävetä yhtään.

Vierailija
130/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä vanha meilläkin on enkä jaksa hävetä tai harmitella, oon koittanu miehelle puhua et myis senkin pois. Uusi auto on kyllä maailman paskin sijoitus.

Ei se olekaan sijoitus, se on kestokulutushyödyke. Ei jääkaappi tai pesukonekaan ole hyvä sijoitus.

Vierailija
131/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajelen 26v autolla. Bensan kulutus n.6.5-7l/100km. Kolmen vuoden aikana on jouduttu 40e laittamaan korjaukseen, kun laturista meni joku rikki. Nyt pitää renkaat ostaa. Eikä hävetä sitten pätkääkään.

Vierailija
132/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 30 vuotias auto, jonka arvo on 100 000€ ja arvo vaan nousee

Vierailija
133/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tositarina kirjoitti:

Kunnossa oleva vanha auto paras taloudellisesti.

Ei ne kauaa kunnossa pysy, joka vuos saat osia uusia, kun kuluvat ja hajoavat vanhuuttaan. Harva meistä vanhanakaan terveenä pysyy, jotain remppaa aika usein. 

Palat, levyt, jouset, iskarit ja pakoputki

Vierailija
134/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 23v auto alla ja takaikkuna tarrassa "En tarvitse jatketta iso muutenkin". ;)

Vierailija
135/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä että auto on huono sijoitus, mutta nuo nykyisen vakuutusmaksut ovat ihan jäätävät.. vertasin laskurilla uudehkon pikkuauton vakuutusmaksuja tähän nykyiseen, ja olisivat puolta pienemmät. Lisäksi bensan keskikulutus on jotain 8-9L sadalla kilometrilla, aivan järkyttävää. Ei tarvitsisi olla mikään iso ja hieno auto, ihan perusautokin kävisi. Ei edes tarvitsisi olla ihan uusi, kunhan olisi järkevä.

ap

Maksat 100 vuotta niitä korkeampia vakuutusmaksuja ja bensoja sillä rahalla, mitä uuden pääomakustannukset ovat. Ja huollot. Ja kasko.

Minulla on autoja joka kokoluokassa. Iät 22, 20, 17 ja 13 vuotta. Eipä ole hävettänyt, eikä lapsiakaan.

Vierailija
136/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat nuorelta. Sinänsä tuttua tuo häpeän tunne perheen autosta. Lapsuudenkodissa autot vanhoja ja pieniä. Kun sain ajokortin perheen vanhan auton ajaminen, jossa oli käsiryyppy, huonot jarrut ja vaihteet pompahti pois paikaltaan - ei kiinnostanut, vaikka autoa pitäisi ajaa kortin saatuaan, jotta se ajotaito ja liikennetuntemus kasvavat.

Itse tuolloin päätin, että ilman autoa mieluummin kuin vanhalla autolla ajan. Silloin kun ei ole ollut autoa, olen asunut hyvien julkisten yhteyksien päässä. Nyt minulla toinen uusi auto alla. Autot ovat olleet hinnat alkaen malleja. Jos olet töissä, voisitko itse ostaa auton. Säästää osan, ja loput velkaa. Nyt autoja saa nollakorolla.

Vierailija
137/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla autolla kannattaa ajaa niin kauan kun sillä pääsee ja laki sallii. Itsellä 12 vuotias. Irtisanoin täyskaskon neljä vuotta sitten ja osakaskon kolme vuotta sitten. Näillä säästyneillä kaskorahoilla ostan seuraavan käytetyn joskus kun tuolla ei enää pääse.

Vierailija
138/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeät metalliesinettä, jolla liikutaan paikasta toiseen?

Vierailija
139/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa autojen keski-ikä on yli 11 vuotta, ja koska uusiakin autoja ostettaneen yli 100 000 vuodessa, pitää lähemmäs 20 vuotta vanhojakin olla aika liuta.

Kannattaa pohtia mikä siinä nykyisessä on se ärsyttävin asia, ja korjata sitten se asia kuntoon?

Vierailija
140/180 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on 40.v vanha kolmiovinen Saab. Mummuni aikoinaan osti sen käteisellä uutena, ja nyt minä sain sen, kun mummu ei autoa enää tarvitse. Osti harrikan ja ajelee sillä kauppareissut. 

Toimiva peli, ja oon vaan ylpeä autosta.