Kuinka monta tukihenkilöä saa ottaa synnytykseen mukaan?
Helsinki/Jorvi?
Olen miettinyt, että sitten kun/jos raskaaksi tulen ja synnytys koittaa, voisin haluta mieheni lisäksi äitini synnytykseen. Äitini on kätilö ja olisi varmasti hyötyä jos saisin hänet siihen viereen rauhoittelemaan, jos hän vaan itse tahtoisi tulla. Ei edes haittaisi vaikka mies joutuisi poistumaan huoneesta hetkeksi.
Onko kellään ollut synnytyksessä kahta tukihenkilöä?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:25"]Useimmiten vain yhden.
[/quote]
Onneksi
Et tarvitse kuin yhden, jos sitäkään. Itsestäni tuntui (varsinkin toista synnyttäessä, että ukko oli "vaan tiellä" minun keskittyessä itse asiaan).
Jos saat vain yhden, ota äitisi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:32"]
Et tarvitse kuin yhden, jos sitäkään. Itsestäni tuntui (varsinkin toista synnyttäessä, että ukko oli "vaan tiellä" minun keskittyessä itse asiaan). Jos saat vain yhden, ota äitisi.
[/quote]
Tottahan tuo, äiti olisi varmasti hyödyllisempi siinä tilanteessa, mutta haluan kyllä mieheni näkevän oman esikoisensa syntymän.
ap
Kyllä mä luulen että kaksi voi olla. Onhan siellä miehen lisäksi joskus tulkkikin paikalla jos joku kielitaidoton synnyttää. Kannattaa kysyä etukäteen joka tapauksessa.
Kaksi saa useimmissa paikoissa olla, varsinkin nyy kun doulat yleistyy.
Tukihenkilöksi synnytyssaliin sopii yhtä monta, kuin sinun vauvasi alkuunpanemiseksi tarvitaan eli sinun miehesi.
Unohda jo se äitisi. Hän aiheuttaisi avioeron. Ajattele nyt: "Äiti, isä ja anoppi synnyttivät..."
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:53"]
Tukihenkilöksi synnytyssaliin sopii yhtä monta, kuin sinun vauvasi alkuunpanemiseksi tarvitaan eli sinun miehesi.
Unohda jo se äitisi. Hän aiheuttaisi avioeron. Ajattele nyt: "Äiti, isä ja anoppi synnyttivät..."
[/quote]
Mitähän nyt tarkoitat tällä?
ap
Oletpa saanut tylyjä vastauksia! Ymmärrän hyvin halusi saada mukaan molemmat ja äitisi taustalla se olisi mielestäni jopa järkevää. En valitettavasti osaa kyseisestä sairaalasta sanoa, mutta esim. Tays hyväksyy nykyään isän + doulan. Uskon, että kätilö kelpaisi hyvin doulasta. Itse synnytin doulan ja mieheni tukemana ja se oli ehdottoman hyvä kokemus ja suosittelen kahden tukihenkilöm ottamista, jos se tuntuu itsestä hyvältä ja luontevalta ratkaisusta. Itse satuin synnyttämään sairaalan pienimmässä salissa, joka on siis normaalisaleja selkeästi pienempi, mutta hyvin kaikki lausuttiin. Etukäteen oli keskusteltu esim. yllättävät hätätilanteet tai sektio on joutuminen, kuka olisi väistänyt salista välittömästi pois tieltä jne.
Kättärille saa ottaa kaksi tukihenkilöä. Jos joutuu sektioon, niin leikkaussaliin vain yksi.
Kysy omasta synnytyssairaalasta. Muista, että äitisi on siellä tukihenkilön asemassa, ei kätilönä. Tunteet ovat pinnassa synnytyksen aikana eikä äiti pysty olemaan sekä ammatissa että omaisena.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:02"]
Kyllä on taas niin tärkeyteensä eksyvä mahdollinen äiti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:13"]
Siis mitä hiton tukihenkilöitä sinne tarvii?? Isä ja kätilöt riittää varmasti. Nää on just näitä äitejä jotka luulevat olevansa koko maailman napa heti kun päsähtävät paksuksi... Sitten synnytyksen jälkeen masennutaan ja ollaan ihan shokissa kun vauva saakin muilta kaiken huomion.
[/quote]
Täh??? Miten kysymykseni liittyy mitenkään siihen että luulisin olevani maailman napa?? Jos näin olisi, jättäisin mielelläni miehen kokonaan pois ja ottaisin mukaan vain äitini. Mutta en luule ja otan mieheni mukaan koska hän varmasti haluaa tulla. Jopa sillä ehdolla että sitten en voi ottaa äitiäni mukaan. Paras vaihtoehto olisi, että saisin ottaa kummatkin, miehen näkemään lapsensa syntymän ja äitini tukemaan minua synnytyksessä asiantuntijataustallaan (ja tietysti samalla näkemään oman lapsenlapsensa syntymän). Siksi kysyin... Jestas nyt.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:20"]
Kysy omasta synnytyssairaalasta. Muista, että äitisi on siellä tukihenkilön asemassa, ei kätilönä. Tunteet ovat pinnassa synnytyksen aikana eikä äiti pysty olemaan sekä ammatissa että omaisena.
[/quote]
Tottakai, enkä todellakaan haluaisi äitiäni kätilökseni. Tuskin hänkään tahtoisi "kätilöidä" minua.
ap
Siis mitä hiton tukihenkilöitä sinne tarvii?? Isä ja kätilöt riittää varmasti. Nää on just näitä äitejä jotka luulevat olevansa koko maailman napa heti kun päsähtävät paksuksi... Sitten synnytyksen jälkeen masennutaan ja ollaan ihan shokissa kun vauva saakin muilta kaiken huomion.
[/quote]
Esim. maoreilla on tapana, että synnytykseen tulee paljon naispuolisia sukulaisia. Meillä oli maorivaihtari ja hän oli ollut mukana jo kahden siskonsa synnytyksessä. Ihan kamalaa huomiohuorausta! Ja muuten yks mun ystävä on ollut ystäväpatiskuntansa synnytyksessä mukana.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:02"]
Kyllä on taas niin tärkeyteensä eksyvä mahdollinen äiti.
[/quote]
[/quote]
Täh??? Miten kysymykseni liittyy mitenkään siihen että luulisin olevani maailman napa?? Jos näin olisi, jättäisin mielelläni miehen kokonaan pois ja ottaisin mukaan vain äitini. Mutta en luule ja otan mieheni mukaan koska hän varmasti haluaa tulla. Jopa sillä ehdolla että sitten en voi ottaa äitiäni mukaan. Paras vaihtoehto olisi, että saisin ottaa kummatkin, miehen näkemään lapsensa syntymän ja äitini tukemaan minua synnytyksessä asiantuntijataustallaan (ja tietysti samalla näkemään oman lapsenlapsensa syntymän). Siksi kysyin... Jestas nyt.
ap
[/quote]
Siellä on kätilöt sitä varten että tukevat sinua asiantuntijataustallaan, tuskin mutsillas mitään tietoa on jota heillä ei ole. Varmasti kätilöiden on muutenkin mukavampi hoitaa työnsä kun paikalla ei ole ylimääräistä porukkaa "tukemassa".
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:23"]Ihan kamalaa huomiohuorausta!
[/quote]
? :D
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:23"]Ihan kamalaa huomiohuorausta!
[/quote]
? :D
[/quote]
No se oli tarkoitettu ironiseksi kommentiksi näille, joiden mielestä nainen kuvittelee olevansa joku maailman napa, jos haluaa synnytykseen jonkun muunkin kuin miehensä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:13"]
[/quote]
Esim. maoreilla on tapana, että synnytykseen tulee paljon naispuolisia sukulaisia. Meillä oli maorivaihtari ja hän oli ollut mukana jo kahden siskonsa synnytyksessä. Ihan kamalaa huomiohuorausta! Ja muuten yks mun ystävä on ollut ystäväpatiskuntansa synnytyksessä mukana.
[/quote]
Siis mitä ihmettä??? Kuka menee ystäväpariskunnan mukaan synnytykseen.. Melko intiimi tilanne kuitenkin jota mielestäni ei pidä ystävien kesken jakaa..
Hyi helvetti oma äiti synnytyksessä. Oliko se mukana kun siititte lapsen ni nyt pitää olla mukana katsomassa sun haaroihin synnytyksessäKin? Perversionsa kullakin. Harmittaa lapsesi puolesta ettet ole omaa napanuoraasi katkaissut
Useimmiten vain yhden.