Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?

Vierailija
17.01.2022 |

Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.

Kommentit (654)

Vierailija
101/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi opetella matematiikkaa tai tietotekniikkaa. Se vaatii vaivaa ja kurinalaisuutta, mutta jos halua löytyy niin se kyllä onnistuu.

Itse sain kuulla tietotekniikan hommissa vajaa viiskymppisen että "saat kiitosta asiakkailta, työt sujuvat hyvin". Se ei enää riitä. Ei riittänyt myöskään kellään muullakaan "vanhalla pierulla joka oli viidenkympin tietämillä tai yli. Sillä alalla 40 vuotias on hyödytän, vaikka osaisi kuinka ja suoriutuisi työstään erinomaisesti.

Vierailija
102/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin konetekniikan insinööriksi AMK 44 vuotiaana. Mutta en ole päässyt edes työhaastatteluun. Hakemuksia olen laittanut 146 kpl. TE-keskuksen virkailija nauroi päin naamaa kun hain kesätyöpaikkaa muiden nuorten kanssa. Virkailija oli oikeassa, sillä eipä tullut vastauksia edes kesäduunipaikoista. Ikärasismi on ongelma Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tai palomies tai lentäjä. Maailmassa on paljon mahdollisuuksia.

Vierailija
104/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastotyöntekijäksi

Eipä kelpaa enää nelikymppinen noin fyysiseen työhön.

Tä? Onko 40 kymppinen jo niin juoppo, vai mikä on syy?

Olen lähemmäs 60 ja teen fyysistä työtä, mutta en varastossa.

Vierailija
105/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.

:D

Valmistuin AMKsta kun oli täyttänyt jo 50 vuotta, insinööriksi.

Ja kyllä, olen työelämässä, mutten insinöörinä, ammatti kuitenkin sivuaa sitä tietojen puolesta.

Tämä on parempi näin, niin ei tarvitse kaikenlaista raporttia tuhrustaa :D

KAIKKI on ihan itsestään kiinni ja siitä, miten opintonsa rahoittaa.

Vierailija
106/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalippujen tarkastajaksi pääkaupunkiseudulle tai Tampereelle. Aina välillä on hakuja. Koulutus kestää 6 viikkoa ja työharjoittelu 6kk. Ihmisläheistä työtä ehkä joo, mutta yhden ihmisen kanssa ei tarvitse viettää pitkiä aikoja eikä tarvitse olla tekopirteä. Suurimmaksi osaksi liukuhihnamaista. Sisältää kävelyä ja ulkoilua.

Peruspalkka noin 2000e ja siihen päälle lisät.

Vierailija
107/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.

Olen ollut työelämässä yli 20 vuotta ja olen edelleen. Opiskelen yliopistossa samalla maisteriksi. Olen 50- vuotias. Satavarmasti minun työllistyminen ei tästä ainakaan huonone.

Riippuu ihan siitä, että olet maisteri nyt juuri tuolle alalle mitä teet - voi helpottaa kyllä.

Jos taas olet työssä muualla ja haet maisterin tutkinnon jälkeen muuta - saatat olla "liian viisas" ja jäät ulos työpaikoista. Uusissa työpaikoissa on se vika, että 50 ja maisteri on jo liian viisas työnjohdolle.

Vierailija
108/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kirjoituksesta ei ole ap:lle apua, mutta tämä onkin lähinnä näille joiden mielestä ei kannata opiskella 40+ ikäisenä.

Mä olen pian 43v. täyttävä vanhustyön lähihoitaja ja aloitin nyt tammikuussa sairaanhoitajan monimuoto-opinnot töiden ohessa. Joo onhan lähihoitajan ja sairaanhoitajan ammatit varmoja työllistymisen suhteen, mutta mun pointti on tosiaan se, että kyllä voi opiskella vielä yli 40-vuotiaana. Mä en edes ole meidän ryhmän vanhin. Mulla itsellä koulutuksina lähihoitajan lisäksi ylioppilas ja kokki.

Ap on tehnyt sen mistä mä olen vasta haaveillut monta vuotta eli kirjoittanut kirjan. Mulla ei taida varsinkaan nyt olla aikaa tuohon kun ei ole aiemminkaan ollut aikaa ja voimia. Nyt vie opiskelut ja työ aikaa ja pitäisi perheellekin olla aikaa. Tavoitteena on myös tiivistää opintoja eli kiirettä pitää.

Vierailija
109/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsen lääkistä. Nykyisen koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. En ymmärrä miten ikä liittyy asiaan ellei nyt harkitse jotain tosi fyysistä ammattia. 

Kai sen verran, että pitäisi työllistyä aikalailla heti, kun ei työuraa ole niin paljon jäljellä.

Nykypäivän nelikymppinen pääsee eläkkeelle joskus 70-vuotiaana. Miten ihmeessä 20+ vuotta työuraa ei ole paljoa?

Vierailija
110/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tätä en tajua. Miksi eläkeikä on minulla 45 vuotiaalla, 67 vuotta, kohta 70? 20 vuottako pitäisi olla työttömänä saman ajan minkä oleb ollut nyt töissä? Miksi eläkeikään on niin korkea kun vain 20 vuotta ihminen kelpaa työhön ( välissä sain lapsiakin)?

Noku se eläkeikä määräytyy syntymävuoden ja elinajan odotteen mukaan.

Vierailija
111/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Itsellänikin joskus ammatinvaihto mielessä.

Koulutus heikkovirta-amis 80- luvulla, työskentelin elektroniikkateollisuudessa sekä tuotannossa, että tuotekehityksessä.

Nyt olen kohta 20v ollut maanviljelijä.

Alan näkymät ovat heikot, joten voisi ajatella ammatinvaihtoa.

Ikää 50.

Terveys: hyvä, eli vain astma ja nivelvaivoja, ajoittaista masennusta.

Selkä hyvä, pari päivää vuodessa pitää maata selkäkivun takia, joskin toissasyksynä selkä vihoitteli kuukaudensadonkorjuukauden jälkeen.

Todennäköisesti myös aspergerin syndrooma.

Eläkeikä tullaan todennäköisesti nostamaan 70 vuoteen, joten 20 vuotta olisi työikää jäljellä.

Paksusähköä siis.

Vierailija
112/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkalippujen tarkastajaksi pääkaupunkiseudulle tai Tampereelle. Aina välillä on hakuja. Koulutus kestää 6 viikkoa ja työharjoittelu 6kk.

Matkalippujen tarkastajan KOULUTUS 6 viikkoa ja puoli vuotta työharjoittelua päälle.

Mikä tätä maata vaivaa?

Onhan se tietenkin hiukan lyhyempi kuin lennonjohtajan mutta olisikohan työnkuvan haastavuudessakin hiukan eroa.

20v sitten lipuntarkastajan hommaan olisi poimittu ensimmäinen ohikulkija kadulta ja perehdytys olisi koskenut sopivan kokoisen suikan löytämisen verran.

Vierailija
113/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastonhoitaja.

Kirjastonhoitajan pätevyyteen vaaditaan on yliopistollinen maisterikoulutus. Onko rahkeita?

Vierailija
114/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut vaihtoehto on lähihoitaja.

Liian fyysinen ja nopeatempoinen työ noin vanhalle. Lisäksi tarvitsee osata lääkelaskentaa.

Vierailija
115/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäköinninvalvoja! Puhelinmyyjä!

Vierailija
116/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Itsellänikin joskus ammatinvaihto mielessä.

Koulutus heikkovirta-amis 80- luvulla, työskentelin elektroniikkateollisuudessa sekä tuotannossa, että tuotekehityksessä.

Nyt olen kohta 20v ollut maanviljelijä.

Alan näkymät ovat heikot, joten voisi ajatella ammatinvaihtoa.

Ikää 50.

Terveys: hyvä, eli vain astma ja nivelvaivoja, ajoittaista masennusta.

Selkä hyvä, pari päivää vuodessa pitää maata selkäkivun takia, joskin toissasyksynä selkä vihoitteli kuukaudensadonkorjuukauden jälkeen.

Todennäköisesti myös aspergerin syndrooma.

Eläkeikä tullaan todennäköisesti nostamaan 70 vuoteen, joten 20 vuotta olisi työikää jäljellä.

Paksusähköä siis.

Tuo on ollut mielessä kyllä.

Pitää ennen päätöksiä tutkituttaa käsien nivelet.

Esim. peukalon tyviin välillä vihlaisee niin, että työkalut putoavat käsistä.

Sähköasentajille kyllä olisi hyvin töitä, en tiedä sitten miten uusille, keski-ikäisille...

Vierailija
117/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian fyysinen ja nopeatempoinen työ noin vanhalle. Lisäksi tarvitsee osata lääkelaskentaa.

Älä jaksa trollata.

Vierailija
118/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti viisikymppisten ammatinvaihtajien tavallisin uusi ammatti tuntuu olevan lähihoitaja.

Vierailija
119/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katusoittaja. Tai sitten osallistut kykykilpailuun jollain persoonallisella kyvylläsi.

Vierailija
120/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti viisikymppisten ammatinvaihtajien tavallisin uusi ammatti tuntuu olevan lähihoitaja.

Ja motivaatio nolla työtä kohtaan. Pitäisi näiden työvoimaneuvojienkin joku vastuu kantaa siitä että ketä ohjaa ja mihin hommiin. Mutta kun pakko saada äkkiä pois tilastoista niin ei sen väliä.