Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?
Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.
Kommentit (654)
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vaihtoehto on lähihoitaja.
Liian fyysinen ja nopeatempoinen työ noin vanhalle. Lisäksi tarvitsee osata lääkelaskentaa.
Älä jaksa trollata.
Väheksytkö hoitajien työtä?!? Tai sitten olet vaan tietämätön. Se on muutakin kuin perseenpyyhkimistä.
Yksi ystävä aloitti lääketieteen opinnot noin nelikymppisenä. Minun vastaukseni on, että voit kouluttautua ihan mihin vain, mihin tunnet kiinnostusta!!
Moni ei tunnu tietävän että lähihoitajan hommat ovat aika raskasta ja vaativat myös paljon tietoa ja osaamista potilaiden lääkehoidosta. Vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa ja paineensietokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian fyysinen ja nopeatempoinen työ noin vanhalle. Lisäksi tarvitsee osata lääkelaskentaa.
Älä jaksa trollata.
Väheksytkö hoitajien työtä?!? Tai sitten olet vaan tietämätön. Se on muutakin kuin perseenpyyhkimistä.
Mä olen kuule itse lähihoitaja vanhustyössä joten todellakin tiedän mitä se työ! Olen myös melkein 43v ja kyllä mä työni jaksan tehdä. En ole edes vanhin meidän työpaikalla. Meillä on myös eläkeläisiä keikkalaisena ja hyvin pärjäävät työssä. Opiskelen myös sairaanhoitajaksi. Mikään matikkanero en ole koskaan ollut, mutta aina olen lääkelaskut suorittanut ekalla yrittämällä.
Ihmeellistä ajatella, että 40+ on liian vanha hoitoalalle työn fyysisen kuormittavuuden takia. Äly hoi taas.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tunnu tietävän että lähihoitajan hommat ovat aika raskasta ja vaativat myös paljon tietoa ja osaamista potilaiden lääkehoidosta. Vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa ja paineensietokykyä.
Luulisi tyhmemmänkin tuon ymmärtävän! Itse kunnioitan kaikkia hoitoalan ihmisiä.
Hoitoalalle EI kannata missään nimessä kouluttautua. EI kenenkään. Työ on järkyttävää kuraa surkealla palkalla!
Seuraavissa eduskuntavaaleissa vuonna 2023 kansanedustajaksi! https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/palkkiot-ja-kulukorvaukset/…
Vierailija kirjoitti:
Uudenkaupungin autotehtaalle tai Salon akkutehtaalle, ei ole edes pitkä koulutus ja työntekijöitä haetaan koko ajan lisää tai lähteneiden tilalle.
Turun telakalle, Meyerille, hitsaajaksi. Työnantaja kouluttaa ja työpaikka on varma. Jos telakka Turussa joskus lopettaa, niin sitte voit mennä Saksaan heidän hommiinsa.
Heh, Meyer ei kuulemma juuri kouluta suomalaisia. Ostavat ulkomaalaisilta alihankkijoilta hitsauksen.
Uudenkaupungin tehtaalla peruspalkka abt. 10€ tunti.
Palkkaa nostavat vuorotyölisät, mutta laskevat majoituskulut.
Ylitöitä voi toki tehdä.
Juuri eräs Oulun seudulta tuolla kulkeva poltti itsensä tuolla loppuun.
Ensin mietit, mitkä alat ja aihepiirit sinua kiinnostavat, missä olet hyvä. Sitten painut ammatinvalintapsykologin juttusille.
Ehdotus täysin vasurista: apuvälineteknikko. Joskus itseltä meni jalka ja siihen teetettiin väliaikainen tuki klinikalla. Vaikutti hiton kiinnostavalta hommalta, siinä yhdistyi terveydenhoitoala ja käsityöammatti. Mun teknikko oli kunnon propellipää, esitelmöi ummet lammet jostain uudesta muovilaadusta jota olivat just saaneet pajalle. Näytti vähän siltä "Paluu tulevaisuuteen" -leffan tiedemieheltä, eli ei tuossa hommassa ihan heti tule ikä vastaan.
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa trollata.
Mä olen kuule itse lähihoitaja vanhustyössä joten todellakin tiedän mitä se työ! Olen myös melkein 43v ja kyllä mä työni jaksan tehdä. En ole edes vanhin meidän työpaikalla. Meillä on myös eläkeläisiä keikkalaisena ja hyvin pärjäävät työssä. Opiskelen myös sairaanhoitajaksi. Mikään matikkanero en ole koskaan ollut, mutta aina olen lääkelaskut suorittanut ekalla yrittämällä.
Ihmeellistä ajatella, että 40+ on liian vanha hoitoalalle työn fyysisen kuormittavuuden takia. Äly hoi taas.
Tolla asenteella mahtaa työkavereillasi olla rankkaa... Samoin potilaillasi. Jos noin koville ottaa niin suosittelen alanvaihtoa.
Ps. Kyllä niitä laskutaitoja nykyään tarvitsee. Ehkä nuoruudessasi oli lääkelaskut hiukan eri kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa trollata.
Joo, siinä saa pyyhkiä myös muita ruumiinaukkoja. Ja välillä nostella ja käännellä sekä peseytymisen jälkeen voidella ja sivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsen lääkistä. Nykyisen koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. En ymmärrä miten ikä liittyy asiaan ellei nyt harkitse jotain tosi fyysistä ammattia.
Kai sen verran, että pitäisi työllistyä aikalailla heti, kun ei työuraa ole niin paljon jäljellä.
Nykypäivän nelikymppinen pääsee eläkkeelle joskus 70-vuotiaana. Miten ihmeessä 20+ vuotta työuraa ei ole paljoa?
Haloo. Jos ei pääse sinne töihin esim. ikäsyrjinnän takia, niin työuraa ei todellakaan ole jäljellä yhtään.
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ceelianna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa trollata.
Juuri näiden ylipäteviän ja kaikkitietävien tätien takia nuoret lupaavat hoitajat lähtevät alalta. Vaikuttaa heti ilpapiiriin työpaikalla jos tämmöinen tapaus sattuu työpariksi.
Hoitajiksi tarvittaisiin enemmän riuskoja miehiä! Tasapainottaisi ilmapiiriä kummasti. Naisvaltaisilla aloilla on usein riitaisa ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nainen. Kosmetologiksi?
Mies ? Autonkorjaajaksi.
Miksi mielelle ja naiselle on eri suositukset ja miten perustelet nämä?
En tiedä, mitä tuo edellinen tarkoitti, mutta jos ei halua tai jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan alalla, joka perinteisesti nähdään tietyn sukupuolen mukaisena, niin ei välttämättä kannata mennä 4-kymppisenä naisena autokorjaajakouluun tai miehenä kosmetologikouluun. Onnistuu tietysti, jos on sellainen persoona, ettei rasita kuunnella hölmöjä vitsejä tai arveluja sopivuudesta, mutta tuo ei välttämättä ole sitä, mitä ammatinvaihdolta toivotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.
Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.
Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.
Taksinkuljettaja.
Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.
Odotinkin, milloin tulee ensimmäinen ehdotus puutarhuriksi tai floristiksi.
Puutarhurin työ on kausityötä. Talvet (noin marras-huhti) olet työtön, lomautettu, yrittäjä tai ihan joissain muissa töissä. Palkka on umpisurkea. Puutarhurin työ vaatii hyvää kuntoa, tervettä selkää ja niveliä. Jos olet ikäsi istunut perseellään toimistotyössä voi olla melkoinen shokki joutua sinne "lapion varteen" 8h päivässä säässä kuin säässä. Aika harva nelikymppinen tuohon enää kykenee, saatikka että pystyisi tekemään eläkeikään saakka.
Floristin työ on fyysisesti kevyempää, mutta vaatii taas ihan muita avuja: visuaalisuutta, hyvää värisilmää, käsinäppäryyttä JA erinomaisia asiakaspalvelutaitoja. Floristi on asiakaspalvelija ja ne kukkakaupan asiakkaat ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.
No kohta on SDP tuomassa nuoria hoitajia Aasiasta Suomeen niin ei ole enää hoitajapulaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.
Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.
Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.
Taksinkuljettaja.
Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.
Odotinkin, milloin tulee ensimmäinen ehdotus puutarhuriksi tai floristiksi.
Puutarhurin työ on kausityötä. Talvet (noin marras-huhti) olet työtön, lomautettu, yrittäjä tai ihan joissain muissa töissä. Palkka on umpisurkea. Puutarhurin työ vaatii hyvää kuntoa, tervettä selkää ja niveliä. Jos olet ikäsi istunut perseellään toimistotyössä voi olla melkoinen shokki joutua sinne "lapion varteen" 8h päivässä säässä kuin säässä. Aika harva nelikymppinen tuohon enää kykenee, saatikka että pystyisi tekemään eläkeikään saakka.
Floristin työ on fyysisesti kevyempää, mutta vaatii taas ihan muita avuja: visuaalisuutta, hyvää värisilmää, käsinäppäryyttä JA erinomaisia asiakaspalvelutaitoja. Floristi on asiakaspalvelija ja ne kukkakaupan asiakkaat ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.
En todellakaan haluaisi palvella mitään bridezilloja saatika tehdä kukkalaitteita kenenkään hautajaisiin. Liikaa vastuuta.
Samaan aikaan tälläkin foorumilla vajaqit vinkuvat kerran päivässä että "Mix kaikki työttömät ei vaan MENE lähihoitajiksi kerta niistä on hirvee pula. Ei vaan työnteko taida maistua?"
Lähihoitajankin koulutus kestää 2-3 vuotta.