Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?

Vierailija
17.01.2022 |

Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.

Kommentit (654)

Vierailija
61/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäkeskuspäivystäjä, isämmöitsijä hyhyitä koulutuksia palkat ok, vastuuta työssä tosin on

Häken päivystäjien vuorot aivan jäätäviä. Täytyy olla valtava sietokyky väsymykselle ja stressille jo tämän takia.

Vierailija
62/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,  minä olen 42v ja valmistuin Datanomiksi ja töitä löytyi, vaikka monet sanoivat että olen it-alalle liian vanha.  Aion myös jatkaa AMK opiskelut jossakin vaiheessa.  Suosittelen ap:lle it-ala jos kiinnostaa palvelu ja ongelmien ratkominen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin voimalaitoksella 33 vuotta hommissa. Vuorotyö alkoi tappamaan sisältäpäin, ei enää jaksanut vuorotyötä. Aikuiskoulutuskeskuksen kautta merkonomiksi, iso aika 2v koulutuksessa olin naapurikylän supparissa, sain hyvän työn ja vakituisen työpaikan.

Ne ammatit, mitkä kiinnosti, olisi pitänyt vaihtaa kaupunkia kokonaan, eikä se perheelliseltä onnistu.

Minunkin pitäisi hakeutua johonkin koulutukseen... Siis mitä tässä sanotaan: "iso aika 2v koulutuksessa olin naapurikylän supparissa"??? Iso aika kaksi vuotta?!? Suppari??

Vierailija
64/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuorotyö ei ole este niin prosessiteollisuuteen? Monitorien katselusta mojova palkka.

Onko tässä nyt käynyt mielessä, että lisäksi pitäisi työllistyä. Nuo monitorin katseluhommat ovat just niitä, joiden määrä on koko ajan vähentynyt, koska ne juuri on helppo automatisoida. 

Vierailija
65/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on surullista miten nuoruutta ihannoidaan ja nelikymppinen on jo liian vanha kaikkeen. Elämä on vähän kuin ohi ja toivo menetetty,  vaikka ehkä jopa yli puolet elämästä on vielä jäljellä. Itekin oon ikuisesti työtön 40v. Valmistun kohta maisteriksi, mutta ei takuulla tule työllistymään sittenkään, ala kun on humanistinen.

Nuoruuden ihannoinnista olen kyllä samaa mieltä, mutta usein tässä on pointtina se, mitä on tehnty 40- vuoden ikään asti. Jos työkokemusta on vain vähän tai ei ollenkaan, niin kyllä se herätää epäilyjä, onko ihmienen ylipäätäänk kiinnostunut töistä ollenkaan. 

Sitä taas on vaikea ymmärtää, että pitkänlinjan osaajia, joille on käynty yt- neuvotteluissa huono tuuri ei enää palkata. 

Vierailija
66/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen. Kosmetologiksi? 

Mies ? Autonkorjaajaksi. 

Vierailija
67/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako työnantajat selville, onko minulla lapsia? Voinko sanoa, että raskauksien takia työt jäi lyhyiksi pätkätöiksi?

Voit sanoa, mutta aika varmasti jäät jossain vaiheessa kiinni jos se on vale ja sinua pidetään täyspsykona. 

Vierailija
68/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsen lääkistä. Nykyisen koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. En ymmärrä miten ikä liittyy asiaan ellei nyt harkitse jotain tosi fyysistä ammattia. 

Ikä liittyy yleensä asiaan niin, että se vaikuttaa aina työllistymiseen, valitettavasti.

Aloilla joilla on työvoimapulaa ja vaaditaan muodollinen pätevyys, ikä painaa vähemmän kuin aloilla, joilla on paljon työvoimatarjonaa ja joille voi edetä useita eri reittejä. 

Vierailija
69/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nainen. Kosmetologiksi? 

Mies ? Autonkorjaajaksi. 

Miksi mielelle ja naiselle on eri suositukset ja miten perustelet nämä?

Vierailija
70/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin joskus ammatinvaihto mielessä.

Koulutus heikkovirta-amis 80- luvulla, työskentelin elektroniikkateollisuudessa sekä tuotannossa, että tuotekehityksessä.

Nyt olen kohta 20v ollut maanviljelijä.

Alan näkymät ovat heikot, joten voisi ajatella ammatinvaihtoa.

Ikää 50.

Terveys: hyvä, eli vain astma ja nivelvaivoja, ajoittaista masennusta.

Selkä hyvä, pari päivää vuodessa pitää maata selkäkivun takia, joskin toissasyksynä selkä vihoitteli kuukaudensadonkorjuukauden jälkeen.

Todennäköisesti myös aspergerin syndrooma.

Eläkeikä tullaan todennäköisesti nostamaan 70 vuoteen, joten 20 vuotta olisi työikää jäljellä.

Vierailija
71/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin uudelleenkouluttauduin 50 vuotiaana, palkkakin on noin 35% edellisestä.

Vierailija
72/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.

Ongelmahan tässä on, että nykyisen eläkeiän mukaan 40-vuotiaalla on vielä 60-75% työaikaa jäljellä (riippuen kuinka nuorena on opinnot saanut pakettiin). Moni korkeakoulutettu on teoreettisen uransa puolivälissä 50-vuotiaana - käytännössähän yli 60-vuotiaista töissä edes asiantuntija-ammateissa on aika harva pl. muutama harva pula-ala.

Vierailija
73/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunitorin testi on henkeäsalpaavan typerä.

Haluaisitko sitä ja tätä...

Joo, totta vitussa hsluan olla astronautti tai tähtitieteen professori...

Joo, pitäisi syöttää pohjatiedoksi koulutus, kouluarvosanat olennaisissa aineissa, työkokemus, terveys, ikä, sitten kiinnostuksen kohteet, vahvuudet ja heikkoudet.

Vierailija
74/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo mainitsikin, niin valitse sellainen ala, missä hommia on tarjolla julkisella sektorilla.

Vierailija
75/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut vaihtoehto on lähihoitaja.

"EI ihmisläheistä työtä", kirjoitti aloittaja.

Vierailija
76/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastahammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut vaihtoehto on lähihoitaja.

"EI ihmisläheistä työtä", kirjoitti aloittaja.

Nämä olivatkin vittuilua/sarkasmia nykyisen työllisyystilanteen pohjalta.

Juuri tuntemani rakennusmaalari kouluttsutui lähihoitsjaksi.

Sitä ennen yksi viisikymppinen FM kouluttautui lähihoitajaksi.

Vierailija
77/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.

Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.

Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.

Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.

Taksinkuljettaja.

Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.

Vierailija
78/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojaksi.

Vierailija
79/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenkaupungin autotehtaalle tai Salon akkutehtaalle, ei ole edes pitkä koulutus ja työntekijöitä haetaan koko ajan lisää tai lähteneiden tilalle.

Turun telakalle, Meyerille, hitsaajaksi. Työnantaja kouluttaa ja työpaikka on varma. Jos telakka Turussa joskus lopettaa, niin sitte voit mennä Saksaan heidän hommiinsa.

Vierailija
80/654 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako työnantajat selville, onko minulla lapsia? Voinko sanoa, että raskauksien takia työt jäi lyhyiksi pätkätöiksi?

Voit sanoa, mutta aika varmasti jäät jossain vaiheessa kiinni jos se on vale ja sinua pidetään täyspsykona. 

Alapeukuttajat, ihanko oikeasti valehtelisitte haastattelussa että teillä on lapsia vaikka ei ole? Ja sitten kahvipöydässe keksisitte aina tarinoita jos joku kysyy minkä ikäisiä jne.? No huh huh.