Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?
Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.
Kommentit (654)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Horoksi.
Siitä ei taida ihmisläheisemmäksi enää päästä.
No, ehkä kirurgina pääsisi vielä lähemmäs ihmistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto voisi ryhtyä taiteilijaksi. Sormiväritöitä tekemällä voi saada tuhansia euroja apurahaa erilaisilta järjestöiltä.
Esim. täältä saat 24 000 €, kun jaksat kirjoittaa sopivan cv:n https://kordelin.fi/apurahat/taiteet. Voit katsella, esimerkiksi tätä listaa, niin näet, mitä tasoa askartelun tulee olla jotta rahoihin pääsee käsiksi: https://kordelin.fi/apuraha/ala/kuvataide/
Näyttää olevan taiteen maistereita tai kuvataiteilija AMK -tuntkinnot. Mistä itseoppinut taiteilija saisi rahaa?
No näitä tahoja on pilvin pimein, jotka tarjoavat rahaa kuvataiteilijoille. Jos ei rahaa, niin kelpaisiko esim 6 kk maksuton loma italiassa, Grassinan ateljeetalon residenssissä? Taiteelliseen työskentelyyn toki.
Joo näin on, kaikki tuntemani taiteilijat, varsinkin kuvataiteilijat, ajavat mersulla ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Ihmeellisiä käsityksiä täällä joillakin. Varmasti kyseessä on typerä trollaus, ja kirjoittaja kuvittelee olevansa kovinkin hauska. Alkaa silti oikeasti vtuttamaan kun tietää kuinka kiven alla taidealalla toimeentuleminen tosi asiassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajaksi lähihoitaja koulutuksen myötä. Heitä tarvitaan.
Ap sanoi ettei sote alaa.
Onko varhaiskasvatus muka sote-alaa?
Rupea rokotevastaiseksi tubettajaksi/podcastaajaksi. Ei tarvitse osata mitään eikä varsinaisesti oppiakaan. Salaliittoteorioitakaan ei tarvitse keksiä itse, poimii vain netistä mehukkaimmat ja toistaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjanpitäjä mainittu? Olen ymmärtänyt, että heistä on pulaa. Asiakaskontaktit ovat suht. vähäisiä. Matemaattisia taitoja ei sinänsä hirveästi tarvita, mutta pitää olla tarkka ja hoksata asioita.
Olen paljon tehnyt kirjanpitäjien kanssa töitä ja jos haluaa olla paremmin palkattu kirjanpitäjä ja tuota ryhmää, josta on pulaa, niin vaatii byrokraattisen lakimiesluonteen, koska lakipykäliä täytyy tuntea ja pystyä tulkitsemaan. Matemaattisesti ei tosiaan kovin lahjakas tarvitse olla.
Siihen mikä kiinnostaa ja on intohimoa ei sillä väliä oletko 25 vai 45 vuotias.
Oravien käpyjen pöllijä. Myy pikkareita.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitaja.
Just joo. Älyttömän pitkä koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on aina nimenomaan sote-alaa. Se on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Tää oli hyvä, toivottavasti kirjoittaja tietää jo 44 vuotiaana mitä tekee seuraavat 25 vuotta, koska hänen eläkeikänsä on 70v. ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsen lääkistä. Nykyisen koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. En ymmärrä miten ikä liittyy asiaan ellei nyt harkitse jotain tosi fyysistä ammattia.
Kai sen verran, että pitäisi työllistyä aikalailla heti, kun ei työuraa ole niin paljon jäljellä.
Niin, ainoastaan 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muka on. Muka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitaja.
Just joo. Älyttömän pitkä koulutus.
Mitä se haittaa? Eläkeikä noin 68-70v.
Raitiovaununkuljettaja ,kursseilla paikkoja ja kun valmistut muutat ylemmäksi suomea paikkakunnalle jossa
jossa ei ole raitiovaunuja.Lossikuski olis hyvä jos asut Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Iällä on hyvin vähän tekemistä pätevän vastauksen löytämisessä. Vähän kun kysyisi, että "olen nainen, mikä ammatti olisi minulle hyvä?"Kerro enemminkin, millaista osaamista sinulla on, missä olet hyvä ja mistä pidät. Mihin vain ammattii voin uudelleen kouluttautua iästä huolimatta. Mutta se määrittää, mihin on valmiuksia, tahtoa ja aitoa kiinnostusta.
Siinä oikein kunnon käsienheiluttajan vastaus. Höpiset itsestäänselvyyksiä, mutta et vastaa kysymyksiin. Minä sanon: kuljetusalalle.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto voisi ryhtyä taiteilijaksi. Sormiväritöitä tekemällä voi saada tuhansia euroja apurahaa erilaisilta järjestöiltä.
Esim. täältä saat 24 000 €, kun jaksat kirjoittaa sopivan cv:n https://kordelin.fi/apurahat/taiteet. Voit katsella, esimerkiksi tätä listaa, niin näet, mitä tasoa askartelun tulee olla jotta rahoihin pääsee käsiksi: https://kordelin.fi/apuraha/ala/kuvataide/
No ehhehhee.
Taidealaa en suosittele. Äitini oli taiteilija, erityisesti graafikko. Silti hän isoimman osan rahasta sai kuvittamalla tilauksesta jotain (siis kirjoihin tai lehtisiin kuvitusta). Niillä se leipä tuli pöytään, ja tuskinpa saatu palkkio vastasi käytettyä työaikaa. Isoja näyttelyitä hänellä oli muutaman vuoden välein. Teokseen käytetty aika ja hinta eivät korreloi. Apurahat (isommat) ovat tiukassa. Taidealalla voi saada jonkin apurahan tai palkinnon, joka voi olla esim. 1000 euroa (siihen aikaan markkoina). Mihin se riittää, ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on aina nimenomaan sote-alaa. Se on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto.
Ei, vaan kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto. Sote-alaa yhtä kaikki.
Onko kirjanpitäjä mainittu? Olen ymmärtänyt, että heistä on pulaa. Asiakaskontaktit ovat suht. vähäisiä. Matemaattisia taitoja ei sinänsä hirveästi tarvita, mutta pitää olla tarkka ja hoksata asioita.