Mitä teen, mies haluaa muutta korpen ja elä omavaraisesti.
Hän unelmoi talosta vesistön äärellä missä voisi kalastaa ja viljellä ruoan. Hänen mielestä emme tarvitsisi niin paljon rahaa silloin.
Kommentit (238)
Perunaa kasvattamalla ei säästä mitään poislukien varhaisperuna.
Perusruoka, peruna ja vija on niin halpaa.
Toki maalta voi saada edullisia taloja/pientiloja.
Kyllä on ihmisiä, joilla elämäntapa perustuu
halpaan asuntoon, matalapalkkatyöhön ja metsästykseen, kalastukseen, kotitarveviljelyyn, tee-se-itse ja kierrätysmeininkiin.
Ovat usein melko menninkäisiä.
Minä asun täällä korvessa sellaisen miehen kanssa. Pakastin on täynnä hirvenlihaa, mutta perunankasvatus ei viime kesänä oikein onnistunut, eli kellarissa on vain marjasäilykkeitä. Polttopuuta saa omasta metsästä, mutta hyvin kaukana omavaraisuudesta täällä eletään.
Unelmilla ja todellisuudella on yleensä jotain eroa. Aika usein se ero on raha, eli ei ole riittävästi rahaa unelman toteuttamiseen. Aloittajan miehen ja eräitten ketjuun vastanneitten kohdalla omavaraisuusunelman toteuttamisen esteeksi muodostunee taitojen puute ja luonnon olosuhteet. Ei näillä seuduilla ole ollut helppoa olla täysin omavarainen edes silloin pari vuosisataa sitten, kun ei tarvinnut maksaa sähkölaskua, ei puhelinta, ei autoa ... Oravannahat olivat silloin arvossaan, mutta onko aloittajalla ja hänen miehellään vielä edes metsästyslupia ja koiraa?
Vierailija kirjoitti:
halpaan asuntoon, matalapalkkatyöhön ja metsästykseen, kalastukseen, kotitarveviljelyyn, tee-se-itse ja kierrätysmeininkiin.
Ovat usein melko menninkäisiä.
Missä me olemme tavanneet? Ja minä kun olen yrittänyt naamioitua työpaikalleni valtion viranhaltijaksi, mutta niin sinä kuitenkin tunnistit menninkäisen.
Pakkohan tässä on jonkun palkkatyössä käydä, kun ei ihan omavaraisuudella ja kierrätyksellä saa laskuja maksetuksi. Vilja ei täällä tuleennu kunnolla, joten sitä ei ole edes yritetty kasvattaa enää pariin sukupolveen. Se on kyllä totta, että on täällä elämisentaso paljon korkeampi kuin jossakin etelän kaupungissa, eikä elintasokaan paljon huonompi ole.
Polttopuun teosta voisin kirjoittaa vaikka kirjan, ja osa siitä kävisi hyvinkin seikkailukertomuksesta. Niin omavaraisia ei sentään olla, että ei käytettäisi mitään konevoimaa, mutta hevonen vetää lumisessa metsässä isomman kuorman kuin moottorikelkka.
Tätä ne Alaskan erakot ja muut "reality"-ohjelmat teettää!
Omavaraiselämään saa hyvää tuntumaa viettämällä aikaa erämaassa niin, että käytettävissä on kaikki, minkä kantamalla saa kuljetettua - eli majoite, ruoanlaittovarusteet, pyyntivälineet, mitä ikinä kokee tarvitsevansa.
Toki oikeassa elämässä on se asumus siellä, mutta arki on kuitenkin sarja ongelmanratkaisua (mikä voi olla hyvinkin tyydyttävää ja antoisaa!) käytettävissä olevilla välineillä ja luonnon määrämissä olosuhteissa sekä SIINÄ VOINNISSA, MIKÄ SATTUU OLEMAAN. Yksi suurimpia eroja tyypilliseen palkansaaja/kaupunkilais/tukiverkostoelämään on nimittäin se, että asunto on saatava lämpimäksi, mahdolliset eläimet hoidettua ja ruoka tehtyä vaikka olisi sairaana. Pärjäävän on paiskittava ankarasti töitä "varastoon", kun olosuhteet ja vointi sallivat. On kasvatettava, saalistettava, säilöttävä ja valmisteltava. On oltava kuivaa polttopuuta paikassa, josta sen kuumeisenakin saa tulipesään.
Ratkaisevaa on myös vesihuolto: onko riittävän laadukasta vettä saatavilla ja miten sen hankinta järjestyy.
Haaveilla saa ja elementtejä tuosta kiinteästä luontoyhteydestä pystyy monikin arkeensa ujuttamaan. Omavaraisuus on ehkä luontevinta niin, että katselee ensin Tanskalaista maajussia ja sitten niitä Alskan erakoita.
Hirven liha ei muuten tule halvaksi.
Hirven metsästys on porukkahommaa ja hirviporukaan ja monen kuukauden viikonloput käsittävään jahtikauteen liittyvillä menoilla ostaisi tarjouslihaa kaupasta melko määrän.
Pienriistan metsästys, erityisesti jänikset/rusakot voi olla taloudellisestikin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.
Yöaikaan voi sitten kalastella.
Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.
Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.
Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.
Itse näin maalla asuvana en kyllä keksi, että miten täällä pystyisi elämään ilman traktoria? Traktorimönkijä vähintään tarvitaan. Kannat talven puut olkapäällä metsästä? Omavaraisuuteen tarvitse isot kasvimaat, niitä on mukava luokalla kääntää. Jyrsijä tietysti halvempi sijoitus.
Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.Puita voi kuljettaa ainakin moottorikelkalla, mönkijällä tai hevosella. Riippuen vesistöistä, myös uittaminen voi olla mahdollista virran tai veneen avulla. Kasvimaatakin voi työstää traktoria kevyemmillä välineillä. Vaikka sillä hevosella tai sitten pienkoneilla. Tai vaikka käsin. Yhden, kahden tai pienperheen "omavaraistalous" ei ole kymmenien hehtaarien kasvimaa, johon traktori on ainoa järkevä väline.
Tarkoitus ei ole ainakaan itsellä heti syöksähtää täyteen omavaraisuuteen vaan pyrkiä koko ajan enemmän siihen. Koulutusta on asiaan ja jonkun verran sitten ihan käytännön kokemustakin. Maalla en ole kuitenkaan asunut kuin pariin otteeseen hetket ja yhden kesän vietin mökillä. Kesähän menee vaikka luonnossa, mutta pitkä talvi on sitten haasteensa.
Mua jäi vaivaamaan tuo hevonen. Sen ruokkiminen omavaraisesti toisi paljon lisätyötä ja peltoa pitäisi olla enemmänkin kuin se pieni kasvimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat usein melko menninkäisiä.Missä me olemme tavanneet? Ja minä kun olen yrittänyt naamioitua työpaikalleni valtion viranhaltijaksi, mutta niin sinä kuitenkin tunnistit menninkäisen.
Pakkohan tässä on jonkun palkkatyössä käydä, kun ei ihan omavaraisuudella ja kierrätyksellä saa laskuja maksetuksi. Vilja ei täällä tuleennu kunnolla, joten sitä ei ole edes yritetty kasvattaa enää pariin sukupolveen. Se on kyllä totta, että on täällä elämisentaso paljon korkeampi kuin jossakin etelän kaupungissa, eikä elintasokaan paljon huonompi ole.
Polttopuun teosta voisin kirjoittaa vaikka kirjan, ja osa siitä kävisi hyvinkin seikkailukertomuksesta. Niin omavaraisia ei sentään olla, että ei käytettäisi mitään konevoimaa, mutta hevonen vetää lumisessa metsässä isomman kuorman kuin moottorikelkka.
Kyllä menninkäinen toisen tuntee...
T:maajussi-menninkäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.
Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.
Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.
Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.
Itse näin maalla asuvana en kyllä keksi, että miten täällä pystyisi elämään ilman traktoria? Traktorimönkijä vähintään tarvitaan. Kannat talven puut olkapäällä metsästä? Omavaraisuuteen tarvitse isot kasvimaat, niitä on mukava luokalla kääntää. Jyrsijä tietysti halvempi sijoitus.
Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.Puita voi kuljettaa ainakin moottorikelkalla, mönkijällä tai hevosella. Riippuen vesistöistä, myös uittaminen voi olla mahdollista virran tai veneen avulla. Kasvimaatakin voi työstää traktoria kevyemmillä välineillä. Vaikka sillä hevosella tai sitten pienkoneilla. Tai vaikka käsin. Yhden, kahden tai pienperheen "omavaraistalous" ei ole kymmenien hehtaarien kasvimaa, johon traktori on ainoa järkevä väline.
Tarkoitus ei ole ainakaan itsellä heti syöksähtää täyteen omavaraisuuteen vaan pyrkiä koko ajan enemmän siihen. Koulutusta on asiaan ja jonkun verran sitten ihan käytännön kokemustakin. Maalla en ole kuitenkaan asunut kuin pariin otteeseen hetket ja yhden kesän vietin mökillä. Kesähän menee vaikka luonnossa, mutta pitkä talvi on sitten haasteensa.
Mua jäi vaivaamaan tuo hevonen. Sen ruokkiminen omavaraisesti toisi paljon lisätyötä ja peltoa pitäisi olla enemmänkin kuin se pieni kasvimaa.
Jokainen hevosharrastaja tietää miten järkyttävä rahareikä tuollainen elikko on. Hevosen ylläpitoon saa laskea vähintään tuhansia euroja vuodessa. Eikä laumaeläimenä hevosta ole hyvä yksin pitää.
Onko mies työtä vieroksuva vai tyhmä, kun elämä sivistyksessä käy liian kalliiksi?
Omavaraistaloudesta just haluttiin pois aikanaan ja mäntti haluaa sen köyhyyden, puutteen ja ainaisen nälän ja raadannan takaisin, säiden armoilla olemisen. Loistoidea just nyt kun ilmasto temppuilee enemmän kuin koskaan.
Mites mies meinaa itsensä vaatettaa? Hoidattaa hampaansa ja nyrjähtäneen selkänsä? Millä hän luontevasti elää sen aikaa että miesflunssa paranee? Jos murtuu jalka, sinäkö hänelle pellot kuokit ja metsästät? Ollen omavaraisesti kaiken aikaa raskaana?
Ei mun tarttis kahdesti miettiä. Jos äijä ei omavaraisuuteen kaupungissakaan kykene, ei kyllä missään korpimökissäkään.
Mutta menköön ja yrittäköön, omavaraisesti omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on nero. Mä sanon saman mun akalle niin pääsen vihdoin eroon siitä.
Kommenttisi on t y p e r ä ja la p s e l l i n e n. Saat eron kun vaan sanot sen vaimollesi. Mutta ei, vät ys ei pysty ei kykebe ei halua, kun kaikki oalvelut menisi samalla ( p i l l u, ruoka, siivous, pyykkäys , seura).
p-ahousut mitään erota uskalla.kukaan ei selvästi saamatonta mitä lie ukkoa huoli.rouvalle sen sijaan jono ja sekös harmittaa
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.Minä, kaupungissa asusteleva naisihminen, kaadoin taannoin kaksi puuta polttopuiksi mökilläni. (Nämä puut tuli siis kaataa joka tapauksessa) Ei kuule tarvittu traktoria. Kun olin saanut puut kaadettua ja oksittu, jyryytin moottorisahalla pienemmiksi pätkiksi jotka kiskoin metsästä tukkipihdeillä tienpientareelle, ja siitä nostin maitokärryyn liiterin viereen kuljetettavaksi. Useampi kärryllinen piti purkaa ja lastata, ja kiskoa taas täytenä ylämäkeen. Siellä sitten isoimmat pöllit taas moottorisahailin pienemmäksi, joita en kirveellä saanut palasiksi.
Toista viikkoa tässä savotassa meni aamusta iltaan, ihan hullun touhua. seuraavan kerran pyydän kyllä naapurin apuun traktoreineen.Toki pari pihapuuta kaataa ja pilkkoo.
Mutta jos talo on täysin puilla lämmitettävä, pihapuut on pian kaadettu.
Puita pitää tuoda matkan päästä ja siihen tarvitaan kuljetuskalustoa.
Se olikin tämän jutun pointti. Käytin kaiken ajan noiden kahden ison kuusen kanssa pelehtimiseen, mitäs sitten jos olisi ollut muita töitä samaan aikaan huolehdittavana? Kuten tällaisilla omavaraisilla tiloilla varmaan olisi. Eikä ollut pihamaalta nuo puut, ajattelin alkuun kuitenkin että kyllähän minä noista yksinkin selviän, lihasvoimalla. Selvisinkin, hädin tuskin. Siinä touhussa olisi karissut viimeiset Off the grid- unelmat, jos sellaisia olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin omavarainen on eikä tee ylimääräistä työtä taloudessa niin on pakko käydä töissä ulkopuolella sitten. Ilmaiseksiko siellä maalla asutaan? Kyllä siellä asuessa on saatava joku talo ja mielellään metsätila, jotta saa niitä lämmityspuita. Ostopuut maksaa. Kaikki, mitä ei tee itse niin maksaa. Myös sähkö, polttoaine lannoitteet, vaatteet ym pitää vain jollain rahalla ostaa kaupasta.
Vanhoja pikkutiloja kymmenien hehtaarien mailla saa melko halvoin hinnoin. Jos osaa itse paikkoja kunnostella ja muutenkin tehdä asioita, niin aika vähällä sitä tulee tarvittaessa toimeen. Ja tuloja voi hankkia töissä käymällä tai tuottamalla jotain mistä jotkut ovat valmiita maksamaan. Ilman perhettä tuon tulotason ei tarvitse olla mikään aivan älytön.
Omavaraispuuhasteluissa on toki oma työnsä, mutta jos niistä pitää niin mikä on ongelma? Saa ruokaa ja muita hyödykkeitä, eikä tarvitse laukkoa erikseen salilla. Ja mitä nyt polttopuihin tulee, niin vaiheittainhan ne tehdään. Itse kaatamiseen, kuivaamiseen ja kuljetukseen toki menee hetkensä. Mutta vajallinen puita nyt ei ole mikään erityinen urakka.
Saa ruokaa, jos saa😂 Niin monesta asiasta kiinni se ruoka. Miten sitten, jos aikoo kasvattaa perunat, porkkanat, marjastaa, kalastaa ym niin kokopäivätyöhän se on. Vanhan talon remontointi on kokopäivätyötä, jos haluaa remontin etenevän. Remonttitarvikkeet on tosi kalliita. Jollain rahalla nuo vain on maksettava, vaikka kuinka yksinkertaisesti eläisi.
Turhan romanttinen kuva maalla asumisesta. Se ei ole heinä suussa kalastelua, jos aikoo elää.
Ihan OKT:ssä asutaan Uudellamaalla ja kaikki perunat, porkkanat ja punajuuret kasvatetaan itse. Siihen menee pari päivää työaikaa vuodessa. Maan kääntö jyrsijällä rapiat tunti, istutus pari kolme tuntia, nosto käsipelillä ehkä viisi tuntia. Kitkeminen on työläämpää joskin perunalle ei hirveästi tarvitse.
Mut traktori pitää olla jos maalla asuu. Lumityöt jo sen vaatii ja piha-alueet on isoja ja pihatiet pitkiä. Ilman rahaa ei ole kivaa ja järevää käyttää koneita ja sähköä kun ne just helpottavat hommia kuten pyykin pesua. Maalla voi asua pienellä rahalla jos on osaamista (esim. halvan traktorin kunnostamisesta ja talon remontoimisesta itse), mutta kokonaan ilman rahaa ja osaamista kannattaa kyllä asua kaupungissa.
Minä myin vaimoni kanssa asuntomme kaupungista 5 vuotta sitten. Meillä meni näin....
Asuntokaupasta meille jäi käteen 76 000e. Säästöjä oli joku 12 000e eli rahaa oli yhteensä noin 88k
Ostimme maaseudulta vanhan 1886 rakennetun hirsitalon puuverhoilulla. Pinta-alaa on noin 80m2. Maksoimme siitä 26 000e
Maata ei ole kuin iso tontti. Taloon tulee vesi ja sähkö. Talossa on puu takka, hella ja leivinuuni.
Talokaupan jälkeen meille jäi siis rahaa noin 62 000e.
Ostimme luonnollisesti vanhan kopittoman traktorin 2000e Mönkijän 4500e.
Rahaa jäi siis vielä 55 000.
Puut ostamme paikalliselta rankatavarana pihaan tuotuna ja meidän taloudessa kuluu noin 20m3 puuta vuodessa koska koko taloo lämpiää puilla. Vain muutamina päivinä talvessa laitamme patterit päälle.
Tontilla kasvatalle porkkanaa, perunaa, tomaattia yms....
Ja teemme enään satunnaisia töitä. Itse teen vuodessa noin 30-40% hoitajan töitä ja vaimo hyvin saman verran. Olemme suht omavaraisia monessa asiassa, mutta kaupassa joudumme kuitenkin käydä noin kerran viikossa.
Ja onnellisia olemme.
Harva omavaraisuushaaveiliija oikeasti haaveile täydestä omavaraisuudesta vaan lähinnä sellaisesta, että perustoimeentulotuki riittää omavaraisuuden ulkopuolisiin tarpeisiin. Se voi onnistuakin, jos asuinpaikan saa ilman velkarahaa ja elää niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin omavarainen on eikä tee ylimääräistä työtä taloudessa niin on pakko käydä töissä ulkopuolella sitten. Ilmaiseksiko siellä maalla asutaan? Kyllä siellä asuessa on saatava joku talo ja mielellään metsätila, jotta saa niitä lämmityspuita. Ostopuut maksaa. Kaikki, mitä ei tee itse niin maksaa. Myös sähkö, polttoaine lannoitteet, vaatteet ym pitää vain jollain rahalla ostaa kaupasta.
Vanhoja pikkutiloja kymmenien hehtaarien mailla saa melko halvoin hinnoin. Jos osaa itse paikkoja kunnostella ja muutenkin tehdä asioita, niin aika vähällä sitä tulee tarvittaessa toimeen. Ja tuloja voi hankkia töissä käymällä tai tuottamalla jotain mistä jotkut ovat valmiita maksamaan. Ilman perhettä tuon tulotason ei tarvitse olla mikään aivan älytön.
Omavaraispuuhasteluissa on toki oma työnsä, mutta jos niistä pitää niin mikä on ongelma? Saa ruokaa ja muita hyödykkeitä, eikä tarvitse laukkoa erikseen salilla. Ja mitä nyt polttopuihin tulee, niin vaiheittainhan ne tehdään. Itse kaatamiseen, kuivaamiseen ja kuljetukseen toki menee hetkensä. Mutta vajallinen puita nyt ei ole mikään erityinen urakka.
Saa ruokaa, jos saa😂 Niin monesta asiasta kiinni se ruoka. Miten sitten, jos aikoo kasvattaa perunat, porkkanat, marjastaa, kalastaa ym niin kokopäivätyöhän se on. Vanhan talon remontointi on kokopäivätyötä, jos haluaa remontin etenevän. Remonttitarvikkeet on tosi kalliita. Jollain rahalla nuo vain on maksettava, vaikka kuinka yksinkertaisesti eläisi.
Turhan romanttinen kuva maalla asumisesta. Se ei ole heinä suussa kalastelua, jos aikoo elää.
Ihan OKT:ssä asutaan Uudellamaalla ja kaikki perunat, porkkanat ja punajuuret kasvatetaan itse. Siihen menee pari päivää työaikaa vuodessa. Maan kääntö jyrsijällä rapiat tunti, istutus pari kolme tuntia, nosto käsipelillä ehkä viisi tuntia. Kitkeminen on työläämpää joskin perunalle ei hirveästi tarvitse.
Mut traktori pitää olla jos maalla asuu. Lumityöt jo sen vaatii ja piha-alueet on isoja ja pihatiet pitkiä. Ilman rahaa ei ole kivaa ja järevää käyttää koneita ja sähköä kun ne just helpottavat hommia kuten pyykin pesua. Maalla voi asua pienellä rahalla jos on osaamista (esim. halvan traktorin kunnostamisesta ja talon remontoimisesta itse), mutta kokonaan ilman rahaa ja osaamista kannattaa kyllä asua kaupungissa.
Aika ruuusunpunainen kuva kasvimaan hoitamisesta. Tarinasi pohjalta uskallan väittää, ettet ole eläissäsi kasvattanut omia juureksiasi. Ei se nyt vaan mene silleen, että keväällä vähän tökitään siemeniä maahan ja syksyllä nosteta kottikärrykaupalla satoa. Sopii kokeilla jos et usko. Kasvien kasvattaminen on yllättävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva omavaraisuushaaveiliija oikeasti haaveile täydestä omavaraisuudesta vaan lähinnä sellaisesta, että perustoimeentulotuki riittää omavaraisuuden ulkopuolisiin tarpeisiin. Se voi onnistuakin, jos asuinpaikan saa ilman velkarahaa ja elää niukasti.
Siihen riittää kaupungin vuokra-asunto ja viereisestä Alepasta halvalla safkat. Jää kivasti vielä vapaa aikaa muille harrastuksille. Maalla pitäisi rehkiä aamusta iltaan selviytyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää kaupungin vuokra-asunto ja viereisestä Alepasta halvalla safkat. Jää kivasti vielä vapaa aikaa muille harrastuksille. Maalla pitäisi rehkiä aamusta iltaan selviytyäkseen.
Totta kaupungissa ei tarvitse tosiaan huolehtia lämmön, veden ja sähkön saamisesta ja ruokaakin jaetaan paljon ilmaiseksi. Maalla niiden eteen joutuu näkemään vaivaa.
Kyllä olen sitä mieltä että ei kannata kaupunkilaisen haaveilla maalle muutosta kun on niin avutonta porukkaa. Se eläminen sinänsä on. Vähän kuin harrastus kaikkineen kotitöiden.
Kaiken lisäksi sitä polttopuuta tarvitaan hirmuisesti enemmän mikäli omavaraisesti haluaa pitää pirtin lämpimänä.
Ylipäätään se on suuri haaste, tämä suuri mittakaava kaikessa tekemisessä. Peltoa pitää olla paljon. Kasvimaan pitää olla iso. Polttopuuta kuluu kymmenen mottia vuodessa. Kaikki on isoa ja raskasta. Käsipelillä ei käännetä koko vuoden ruokaan riittäviä peltoja. Ei tartte olla kuin pieni kasvimaa kun sen muokkaaminen talikolla on koko päivän työ.