Mitä teen, mies haluaa muutta korpen ja elä omavaraisesti.
Hän unelmoi talosta vesistön äärellä missä voisi kalastaa ja viljellä ruoan. Hänen mielestä emme tarvitsisi niin paljon rahaa silloin.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on nero. Mä sanon saman mun akalle niin pääsen vihdoin eroon siitä.
Hieman liikaa kaltaiseltasi sanoa "tahdon erota"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.
Yöaikaan voi sitten kalastella.
Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.
Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.
Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.
Maalämpökö omavaraista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.
Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.
Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.
Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.
Suosittelen lämpimästi että hankit ensin kokeeksi palstan siirtolapuutarhasta ja kuokit sen käsipelillä. Ja sitten katsot montako viikkoa sen kasvimaan tuotot riitävät. Tee sitten arvio, paljonko maata ja työaikaa tarvitaan että saat vaikka kahden ihmisen perunat ja porkkanat kasvatettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näin maalla asuvana en kyllä keksi, että miten täällä pystyisi elämään ilman traktoria? Traktorimönkijä vähintään tarvitaan. Kannat talven puut olkapäällä metsästä? Omavaraisuuteen tarvitse isot kasvimaat, niitä on mukava luokalla kääntää. Jyrsijä tietysti halvempi sijoitus.
Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.Puita voi kuljettaa ainakin moottorikelkalla, mönkijällä tai hevosella. Riippuen vesistöistä, myös uittaminen voi olla mahdollista virran tai veneen avulla. Kasvimaatakin voi työstää traktoria kevyemmillä välineillä. Vaikka sillä hevosella tai sitten pienkoneilla. Tai vaikka käsin. Yhden, kahden tai pienperheen "omavaraistalous" ei ole kymmenien hehtaarien kasvimaa, johon traktori on ainoa järkevä väline.
Tarkoitus ei ole ainakaan itsellä heti syöksähtää täyteen omavaraisuuteen vaan pyrkiä koko ajan enemmän siihen. Koulutusta on asiaan ja jonkun verran sitten ihan käytännön kokemustakin. Maalla en ole kuitenkaan asunut kuin pariin otteeseen hetket ja yhden kesän vietin mökillä. Kesähän menee vaikka luonnossa, mutta pitkä talvi on sitten haasteensa.
Ajatus polttopuiden kuljettamisesta uittamalla kertoi, että realiteeteista ei ole tällä kirjoittajalla mitään tajua. Yhden perheen talouden puutarhatöihin tarvittavan maanmuokkauksen saa kyllä hoidettua puutarhajyrsimellä, jos ensimmäisen kerran kyntö on tehty raskaammilla koneilla. Jos pitää umpimetsään lähteä viljelmiä tekemään, sitten tarvitaan jo raskaampia koneita.
Vierailija kirjoitti:
Tanskalainen maajussi Frank pyrkii elämään omavaraisesti, en ole missään nähnyt niin paljoa erilaisia koneita ja vempaimia (vanhoja toki). Frank on suoraan myöntänyt, että ilman ohjelman tekoa omavaraistalous ei onnistuisi.
Tuohan on ihan feikki homma, ei Tanskan jussin puuhastelulla saa edes kustannuksia peitettyä.
Ohjelman tuloilla se elää ja todennäköisesti on rahaa muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei mene montaa päivää vuoden polttopuihin vuodessa? Ensi sahaat metsässä, sitten raahaat puut pihaan (ilmeisesti ilman traktoria, kun joku sanoi että ei tarvitse). Sen jälkeen teet puut, ilman klapikonetta siihen menee iäisyys. Annat puiden kuivua ja kannat liiteriin. Jos saat tuon parissa päivässä tehtyä niin ihan kurko olet.
Juu. Ihan konevoimallakin ( moottorisaha, klapikone, traktori+ peräkärry) meni viikko. Klapeja oli sitten siirtämässä 5 henkilöä( metsästä oeräkärriin, peräkärtistä halkoliiteriin). Meinasko ap:n mies käsin vai hevospelillä hoitaa klapit metsästä? Ja kaataa, karsia puut kirveellä ja klapit tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on t y p e r ä ja la p s e l l i n e n. Saat eron kun vaan sanot sen vaimollesi. Mutta ei, vät ys ei pysty ei kykebe ei halua, kun kaikki oalvelut menisi samalla ( p i l l u, ruoka, siivous, pyykkäys , seura).
Se kannattaa tajuta, että mistä tahansa palkkatyöstä saa ajalleen paremman korvauksen kuin käsityönä tehtävästä maatalouden perustuotannosta. Siis elintavaksi ja harrastukseksi puutarhanviljely, kalastaminen, metsästys ja polttopuiden tekeminen omasta metsästä itse on ihan hyvä ja kannattavakin juttu, nutta jos sinulla on palkkatöitä tehtävänä, mieluummin kannattaa tehdä niitä ja ostaa tuotteet ja palvelut niiltä joilla on siihen koneet ja taito. Muutamalla satasella tekee traktorimies työn, johon sinulta menisi käsityönä viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Nurmeksessa Valtimolla on nykyään omavaraopistokin jota pitävät Lasse Nordlund ja Maria Dorff, siellä vetelää helppoa elämää vieroksuva voi opetella omavaraisviljelyä ja erilaisia kädentaitoja. Vaikka ei täysin omavarainen pysty olemaankaan niin maalla asuminen ja itse alusta lähtien monen asian tekeminen on miellyttävä elämänmuoto.
"Lasse Nordlund on elänyt 30 vuotta omavaraisena keskellä metsää ja tehnyt kengätkin itse: "Isoin pala on pysyä henkisesti tasapainossa"
https://yle.fi/uutiset/3-10683117
https://ylioppilaslehti.fi/2021/11/suomalainen-isanmaallisuus-keksittii…
https://antimilitaristi.fi/uutinen/kest%C3%A4v%C3%A4-ja-tehokas-omavara…
https://cicat2025.turkuamk.fi/en/visual-catalysts/arts-and-artists/touk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei mene montaa päivää vuoden polttopuihin vuodessa? Ensi sahaat metsässä, sitten raahaat puut pihaan (ilmeisesti ilman traktoria, kun joku sanoi että ei tarvitse). Sen jälkeen teet puut, ilman klapikonetta siihen menee iäisyys. Annat puiden kuivua ja kannat liiteriin. Jos saat tuon parissa päivässä tehtyä niin ihan kurko olet.
Juu. Ihan konevoimallakin ( moottorisaha, klapikone, traktori+ peräkärry) meni viikko. Klapeja oli sitten siirtämässä 5 henkilöä( metsästä oeräkärriin, peräkärtistä halkoliiteriin). Meinasko ap:n mies käsin vai hevospelillä hoitaa klapit metsästä? Ja kaataa, karsia puut kirveellä ja klapit tehdä?
Meillä meni reilu viikko talven puissa. Klapit puuhellaan, leivinuuniin ja saunaan. Koneet käytössä meilläkin. Ihan pitkää päivää sai tehdä. Tuo uittaminen on kyllä niin epärealistinen kuljetustapa, pienen proomunko meinasi hankkia uittoa varten?
Kukaan ei maalla pääse edes 50% omavaraisuuteen.
Jos haluaa elää mahdollisimman pienellä rahalla, se ei onnistu missään korpimökissä, vaan sellaisessa kaupungissa, jossa on halvat asuinkustannukset ja asuntojen hinnat. Pieni omakotitalo pienehkössä kaupungissa, jossa ei peruselämiseen tarvitse omaa autoa (satunnainen vuokrapaku riittää). Toinen vaihtoehto vaikkapa pieni rivitalokämppä jossa pieni hoitovastike, sähkölämmitys ja ilmalämpöpumppu, tai jopa varaava takka lisänä.
Jos haluaa elää maalla mahdollisimman omavaraisesti, tarvitsee todella isot alkuinvestoinnit.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa minäkin löytäisin miehekkään metsien miehen..pitää kai muuttaa Pohjois-Karjalaan, ei Helsingissä ole kuin hipstereitä :(
Kyllä sinä löydät jos tänne syrjäseuduille muutat, täällä on sellaisia miehiä joita kaupunkielämä ei ole päässyt pilaamaan ja pohjois-karjalaiset eläjät ovat sosiaalisia, on varmasti helpompaa tutustua ihmisiin kuin jossain Seinäjoella.
Alkukantainen miehekkyys on yleensä tallella monessakin suhteessa eikä sormi mene suuhun jos pitää rassata moottorisahaa, saada kalaverkot jään alle tms.
Kaupunkilaismiehet ovat melko pitkälle menetettyjä tapauksia ja monessakin tapauksessa sellainen oikea miehekkyys jotenkin puuttuu (ellei ole maalta kotoisin) varsinkin niistä hipstereissä uupuu ihan täysin.
Kannattaa katsoa lyhytelokuva "Elsa, uusiutuva suomalainen luonnonvara". Isäntä visioi haastattelijalle omavaraista luomuviljelyä leppoisasti pihatuolissa, samalla kun rouva kitki ja kuokki taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikossa tehty.
Terv. Maalainen joka tekee omat puunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin omavarainen on eikä tee ylimääräistä työtä taloudessa niin on pakko käydä töissä ulkopuolella sitten. Ilmaiseksiko siellä maalla asutaan? Kyllä siellä asuessa on saatava joku talo ja mielellään metsätila, jotta saa niitä lämmityspuita. Ostopuut maksaa. Kaikki, mitä ei tee itse niin maksaa. Myös sähkö, polttoaine lannoitteet, vaatteet ym pitää vain jollain rahalla ostaa kaupasta.
Vanhoja pikkutiloja kymmenien hehtaarien mailla saa melko halvoin hinnoin. Jos osaa itse paikkoja kunnostella ja muutenkin tehdä asioita, niin aika vähällä sitä tulee tarvittaessa toimeen. Ja tuloja voi hankkia töissä käymällä tai tuottamalla jotain mistä jotkut ovat valmiita maksamaan. Ilman perhettä tuon tulotason ei tarvitse olla mikään aivan älytön.
Omavaraispuuhasteluissa on toki oma työnsä, mutta jos niistä pitää niin mikä on ongelma? Saa ruokaa ja muita hyödykkeitä, eikä tarvitse laukkoa erikseen salilla. Ja mitä nyt polttopuihin tulee, niin vaiheittainhan ne tehdään. Itse kaatamiseen, kuivaamiseen ja kuljetukseen toki menee hetkensä. Mutta vajallinen puita nyt ei ole mikään erityinen urakka.
Mistä saa? Peltomahan on aivan hirveissä hinnoissa. Talot ei maksa, mutta maa maksaa on se sitten metsää tai peltoa. Ainakin täällä meillä eteleä-savossa yhdessä vaiheessa peltohehtaarit ihan pilvissä. Uusinta tietoa en ole katsonut, kun ei olla lisämaata hankkimassa.
Kuule kun internetissä on ihan myynti-ilmoituksia! Ja mitä maataloutta ja sen nykykannattavuuksia tunnen, niin kohta on meille hulluille todelliset ostajan markkinat. Olen miettinyt uudenlaisia agrobisneksiäkin, mutta katsoo niitä rauhassa kun nämä hullut vuodet tästä nyt väistyvät.
Laitapas linkki tämmöiseen halpaan maatilaan. Itse kun metsätiloista ja oikotieltä katsoin ei ollut ainoatakaan. Tietenkin pitää määritellä se halpa 200 000?
Neljä vuotta sitten Pohjois-Karjalan pohjoisosissa n. 43 hehtaarin sähkötön entinen maatila myytiin 55 000 eurolla. Lähimpään naapuriin useita kilometrejä. Metsää, valtava piha, vanha riihi, navetta ja hirsinen päärakennus. Ei niitä metsätiloja Oikotiellä juurikaan myydä, tietäjät tietävät mitä kautta metsätilat Suomessa pääosin myydään.
Korona-aika on muutenkin romahduttanut tarjontaa, jos oikotieltä meinaisit paikan löytää niin saat todennäköisesti roikkua loppuikäsi sillä sivustolla.
Kaverini on vienyt omavaraisuuden melko pitkälle. Hän on osaava nainen joka asuu pienessä mökissä koiransa kanssa, pienessä kaupungissa. Tekee polttopuut veljensä kanssa yhdessä, ilmaiseksi kaupungin mailta keräten. Asumiskustannukset samaa luokkaa kuin miniyksiön hoitovastike. Laittaa ruoat puuhellalla, käy pihasaunassa.
Pitää puutarhaa. Kalastaa satunnaisesti. Ostaa ruoat S-marketin ilta-alesta ja Lidlistä, jotka ovat parin kilometrin päässä. Tulee todella pienellä rahalla toimeen. Ei tosin käy töissä eikä ole lapsia.
Minullakin on haave omavaraisuudesta, mutta mökkielämää kokeneena sentäön ymmärrän sen haaveeksi. Harrastuksena se menee. Esim viime kesänä istutin kaikenlaist, kuten yrttejä ja perunoita. Oli vain niin kuuma, etten kertakaikkiaan jaksanut siinä polttavassa helteessä huhkia puutarhassa yhtään. Perunoista nostin syksyllä ja ärsytti, kun ne piti pestä mullasta, kaupasta saa valmiiksi pestyjä tosi halvalla. Perunoista puolet jäi maahan, kun koko ajan satoi, enkä viitsinyt kastua ja palella tuotteen vuoksi, jota saa kaupasta kilon eurolla.
Ap:n miehen kannattaisi viettää sapattivapaavuosi jollain mökillä, niin realiteetit valkenisivat.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on haave omavaraisuudesta, mutta mökkielämää kokeneena sentäön ymmärrän sen haaveeksi. Harrastuksena se menee. Esim viime kesänä istutin kaikenlaist, kuten yrttejä ja perunoita. Oli vain niin kuuma, etten kertakaikkiaan jaksanut siinä polttavassa helteessä huhkia puutarhassa yhtään. Perunoista nostin syksyllä ja ärsytti, kun ne piti pestä mullasta, kaupasta saa valmiiksi pestyjä tosi halvalla. Perunoista puolet jäi maahan, kun koko ajan satoi, enkä viitsinyt kastua ja palella tuotteen vuoksi, jota saa kaupasta kilon eurolla.
Ap:n miehen kannattaisi viettää sapattivapaavuosi jollain mökillä, niin realiteetit valkenisivat.
No jos multaisten perunoidenkin pesu käy hermoille niin sinuna olisin hiljaa. Ei kaikki nykyihmisetkään sentään ihan näin vätyksiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvarmasti tarvitset traktorin, jos aiot viljellä niin paljon, että seinä ja perheesi selviätte sillä seuraavaan satokauteen. Ei sitä ”kasvimaata” oikeasti millään lapiolla ja kuokalla käännetä. Ja jos taas et aio viljellä ruokasi itse, et asu omavaraistaloudessa - koska silloin sä ostat sen muualta. Syömättä kun ei elä ja pelkkä kala ei riitä. Ota huomioon, että myös kasvikuituja vaatteiden valmistukseen joutuu viljelemään pellolla - koska edelleen jos ostat muualta, et elä omavaraistaludessa.