Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen, mies haluaa muutta korpen ja elä omavaraisesti.

Vapaus vai tylsys
17.01.2022 |

Hän unelmoi talosta vesistön äärellä missä voisi kalastaa ja viljellä ruoan. Hänen mielestä emme tarvitsisi niin paljon rahaa silloin.

Kommentit (238)

Vierailija
61/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa minäkin löytäisin miehekkään metsien miehen..pitää kai muuttaa Pohjois-Karjalaan, ei Helsingissä ole kuin hipstereitä :(

Kyllä sinä löydät jos tänne syrjäseuduille muutat, täällä on sellaisia miehiä joita kaupunkielämä ei ole päässyt pilaamaan ja pohjois-karjalaiset eläjät ovat sosiaalisia, on varmasti helpompaa tutustua ihmisiin kuin jossain Seinäjoella.

Alkukantainen miehekkyys on yleensä tallella monessakin suhteessa eikä sormi mene suuhun jos pitää rassata moottorisahaa, saada kalaverkot jään alle tms.

Kaupunkilaismiehet ovat melko pitkälle menetettyjä tapauksia ja monessakin tapauksessa sellainen oikea miehekkyys jotenkin puuttuu (ellei ole maalta kotoisin) varsinkin niistä hipstereissä uupuu ihan täysin.

Tosi hienoa, olen samaa mieltä. Pohjois-Karjalassa tulee käytyä lomilla, ja ihmisten aitous tullut tutuksi ;)

Vierailija
62/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kannattaa tajuta, että mistä tahansa palkkatyöstä saa ajalleen paremman korvauksen kuin käsityönä tehtävästä maatalouden perustuotannosta. Siis elintavaksi ja harrastukseksi puutarhanviljely, kalastaminen, metsästys ja polttopuiden tekeminen omasta metsästä itse on ihan hyvä ja kannattavakin juttu, nutta jos sinulla on palkkatöitä tehtävänä, mieluummin kannattaa tehdä niitä ja ostaa tuotteet ja palvelut niiltä joilla on siihen koneet ja taito. Muutamalla satasella tekee traktorimies työn, johon sinulta menisi käsityönä viikkoja.

Hyvin pitkälti näin. Sanotaanko näin että mukavaa säästöä saa kun tekee osan puista itse, tyyliin lähimetsän harvennusta. Osan kasviksista viljelee itse, vaikka ne kurkut, tomaatit, kurpitsat ja perunat. Istuttaa marjapensaita ja omenapuita, tekee mehua ja hilloa.

Noista saa hyötyliikuntaa, mukavaa tekemistä ja pientä säästöä kauppalaskuun.

Vaikka itse asun umpimaalla, maataloutta työkseen tehdään niin minun on vaikea nähdä tuollaisen elämäntavan nykyään enää kannattavan. Kun isommatkaan yksiköt ei enää pärjää. Kaikkea ei todellakaan kannata tehdä itse. Nykysuuntaus on hyvin urakointipainotteinen, monetkaan maatilat ei enää omista kaikkia koneita itse koska ei kannata.

Meillä on puitteet pitää kanoja, kasvatetaan pari possua kesässä ja lihat saadaan omasta takaa muutenkin. Puutarhassa on suht iso kasvihuone, kasvimaa, perunamaa, paljon omenapuita, satoja marjapensaita, vadelmaa, mansikkaa, yrttejä jne. Miesväki kalastaa ja metsästää paljon. Kerätään marjoja ja sieniä metsästä.

Noilla saadaan säästöä mutta tuon kaiken hoito on työlästä, vaatii koneita ja ennenkaikkea aikaa.

Toki tälläinen elämäntapa on monelta osin luksusta, pitää olla kuitenkin todella ahkera, terve ja sitoutunut. Työmäärään nähden rahallinen säästö on pieni. Pahoin pelkään että jos kustannuksia laskisi todella tarkkaan ja omalle työlle pientäkin hintaa, jäisi miinukselle.

Jos on vähänkin laiskuuteen ja mukavuudenhaluinen taipuvainen, en voi suositella. On oltava valmis töihin 24/7. Esim hallayönä sadetat viljelyksiä että ne pelastuu tai kesäkuivalla kastelet yötä myöden, jos et halua että kaikki vaiva valuu hukkaan.

Meillä ei ole automaattikastelujärjestelmää tehty, kyse kuitenkin kotiviljelmistä. Viime kesänä kuumimmat jaksot oli sitä että jos kasvihuoneessa et kastellut 4-5 tunnin välein niin kasvit nuupahti kuivuuteen. Välillä on siis äärimmäisen sitovaa. Sitä on kuitenkin tomaatit jo siemenestä kasvatettu tammikuusta asti niin tyhmää olisi antaa kuivaa kuoliaaksi heinäkuussa kun satoa jo tulee.

Ensi kesäksi pitänee tehdä vieläkin isommat kasvualustat kasvihuoneeseen, keksiä varjostusta ja tehostaa kastelua. Kaikkeen menee aikaa ja rahaa, ollaan taas pisteessä kannattaako jos rahansäästöä havittelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.

Yöaikaan voi sitten kalastella.

Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.

Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.

Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.

Jos kovin omavarainen on eikä tee ylimääräistä työtä taloudessa niin on pakko käydä töissä ulkopuolella sitten. Ilmaiseksiko siellä maalla asutaan? Kyllä siellä asuessa on saatava joku talo ja mielellään metsätila, jotta saa niitä lämmityspuita. Ostopuut maksaa. Kaikki, mitä ei tee itse niin maksaa. Myös sähkö, polttoaine lannoitteet, vaatteet ym pitää vain jollain rahalla ostaa kaupasta.

Vanhoja pikkutiloja kymmenien hehtaarien mailla saa melko halvoin hinnoin. Jos osaa itse paikkoja kunnostella ja muutenkin tehdä asioita, niin aika vähällä sitä tulee tarvittaessa toimeen. Ja tuloja voi hankkia töissä käymällä tai tuottamalla jotain mistä jotkut ovat valmiita maksamaan. Ilman perhettä tuon tulotason ei tarvitse olla mikään aivan älytön.

Omavaraispuuhasteluissa on toki oma työnsä, mutta jos niistä pitää niin mikä on ongelma? Saa ruokaa ja muita hyödykkeitä, eikä tarvitse laukkoa erikseen salilla. Ja mitä nyt polttopuihin tulee, niin vaiheittainhan ne tehdään. Itse kaatamiseen, kuivaamiseen ja kuljetukseen toki menee hetkensä. Mutta vajallinen puita nyt ei ole mikään erityinen urakka.

Mistä saa? Peltomahan on aivan hirveissä hinnoissa. Talot ei maksa, mutta maa maksaa on se sitten metsää tai peltoa. Ainakin täällä meillä eteleä-savossa yhdessä vaiheessa peltohehtaarit ihan pilvissä. Uusinta tietoa en ole katsonut, kun ei olla lisämaata hankkimassa.

Kuule kun internetissä on ihan myynti-ilmoituksia! Ja mitä maataloutta ja sen nykykannattavuuksia tunnen, niin kohta on meille hulluille todelliset ostajan markkinat. Olen miettinyt uudenlaisia agrobisneksiäkin, mutta katsoo niitä rauhassa kun nämä hullut vuodet tästä nyt väistyvät.

Laitapas linkki tämmöiseen halpaan maatilaan. Itse kun metsätiloista ja oikotieltä katsoin ei ollut ainoatakaan. Tietenkin pitää määritellä se halpa 200 000?

Neljä vuotta sitten Pohjois-Karjalan pohjoisosissa n. 43 hehtaarin sähkötön entinen maatila myytiin 55 000 eurolla. Lähimpään naapuriin useita kilometrejä. Metsää, valtava piha, vanha riihi, navetta ja hirsinen päärakennus. Ei niitä metsätiloja Oikotiellä juurikaan myydä, tietäjät tietävät mitä kautta metsätilat Suomessa pääosin myydään.

Korona-aika on muutenkin romahduttanut tarjontaa, jos oikotieltä meinaisit paikan löytää niin saat todennäköisesti roikkua loppuikäsi sillä sivustolla.

Metsät parturoitu eli nuorta metsää tai taimikkoa, koska kunnon metsästä tuolla hehtaarimäärällä saisi 150 k. Tuo ei ihan täsmää. Puut myyty metsistä nainen maakauppaa pakosti eli metsäpohjat myynnissä.

Vierailija
64/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkö maksaa sielläkin ja aikamoiset alueet tarvii olla omavaraisuuteen.Kahvia,teetä ja trooppisia hedelmiä ei voi kasvattaa.Taloa pitää olla kokoajan korjaamassa,siihenkin menee rahaa eli työssä on pakko käydä

Ai jaa. Mielestäni täällä aina omakotitalossa asuvat sanovat, ettei talolle tai pihalle tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Näin perustellaan sitä, että ok-talo on aina ja kaikkialla halvin asumismuoto. Vain kerrostalossa menee kunnostuksiin rahaa, ei ok-taloissa. 

Vierailija
65/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sitä rahaa tarviikin. Hankittava traktori ensimmäisenä pihaan. Töitä 16 tuntia päivässä. Arkena tehdään töitä ruoan eteen. Viikonloppuna metsä-ja puuhommia, jotta saa lämmityspuut. Lisäksi talvisin sitä traktoria on käytettävä naapuruston lumitöihin. Ei sitä muuten elä maalla omavaraisena, kun pitää sitä talolainaa ja traktoria maksaa.

Ei omavaraistalouteen traktoria tarvita. Toki jos peltoa on paljon niin silloinhan se on hyvä olla traktori. Eikä vuoden polttopuihinkaan montaa päivää mene vuodesta. Toki jos on joku hakevoimala niin taas sitten tilanne on eri. Mutta maalämpökin on keksitty.

Itse olen suunnitellut muuttavani kohta maalle kunhan valmistun. Paljon mielekkäämpää on elää omin ehdoin ja jokseenkin omavaraisesti kuin kaupunkikopissa kyhnöttäen.

Sopivan naaraan löytäminen voi olla haaste, mutta ehkä on lopulta järkevämpi olla yksinään.

Jos kovin omavarainen on eikä tee ylimääräistä työtä taloudessa niin on pakko käydä töissä ulkopuolella sitten. Ilmaiseksiko siellä maalla asutaan? Kyllä siellä asuessa on saatava joku talo ja mielellään metsätila, jotta saa niitä lämmityspuita. Ostopuut maksaa. Kaikki, mitä ei tee itse niin maksaa. Myös sähkö, polttoaine lannoitteet, vaatteet ym pitää vain jollain rahalla ostaa kaupasta.

Vanhoja pikkutiloja kymmenien hehtaarien mailla saa melko halvoin hinnoin. Jos osaa itse paikkoja kunnostella ja muutenkin tehdä asioita, niin aika vähällä sitä tulee tarvittaessa toimeen. Ja tuloja voi hankkia töissä käymällä tai tuottamalla jotain mistä jotkut ovat valmiita maksamaan. Ilman perhettä tuon tulotason ei tarvitse olla mikään aivan älytön.

Omavaraispuuhasteluissa on toki oma työnsä, mutta jos niistä pitää niin mikä on ongelma? Saa ruokaa ja muita hyödykkeitä, eikä tarvitse laukkoa erikseen salilla. Ja mitä nyt polttopuihin tulee, niin vaiheittainhan ne tehdään. Itse kaatamiseen, kuivaamiseen ja kuljetukseen toki menee hetkensä. Mutta vajallinen puita nyt ei ole mikään erityinen urakka.

Mistä saa? Peltomahan on aivan hirveissä hinnoissa. Talot ei maksa, mutta maa maksaa on se sitten metsää tai peltoa. Ainakin täällä meillä eteleä-savossa yhdessä vaiheessa peltohehtaarit ihan pilvissä. Uusinta tietoa en ole katsonut, kun ei olla lisämaata hankkimassa.

Kuule kun internetissä on ihan myynti-ilmoituksia! Ja mitä maataloutta ja sen nykykannattavuuksia tunnen, niin kohta on meille hulluille todelliset ostajan markkinat. Olen miettinyt uudenlaisia agrobisneksiäkin, mutta katsoo niitä rauhassa kun nämä hullut vuodet tästä nyt väistyvät.

Laitapas linkki tämmöiseen halpaan maatilaan. Itse kun metsätiloista ja oikotieltä katsoin ei ollut ainoatakaan. Tietenkin pitää määritellä se halpa 200 000?

Neljä vuotta sitten Pohjois-Karjalan pohjoisosissa n. 43 hehtaarin sähkötön entinen maatila myytiin 55 000 eurolla. Lähimpään naapuriin useita kilometrejä. Metsää, valtava piha, vanha riihi, navetta ja hirsinen päärakennus. Ei niitä metsätiloja Oikotiellä juurikaan myydä, tietäjät tietävät mitä kautta metsätilat Suomessa pääosin myydään.

Korona-aika on muutenkin romahduttanut tarjontaa, jos oikotieltä meinaisit paikan löytää niin saat todennäköisesti roikkua loppuikäsi sillä sivustolla.

Metsät parturoitu eli nuorta metsää tai taimikkoa, koska kunnon metsästä tuolla hehtaarimäärällä saisi 150 k. Tuo ei ihan täsmää. Puut myyty metsistä nainen maakauppaa pakosti eli metsäpohjat myynnissä.

Näitä vastaavia "löytöjä" hehkutetaan tämän tästä. Oma pientila jne.

Todellisuudessa asumiskelvoton, lahonnut mörskä, päälle kaatuvat talousrakennukset, jotka pysyvät pystyssä vain siksi, että ne on sullottu kattoon saakka täyteen sekalaista roinaa.

Metsät pelkkiä hoitamattomia taimikoita, risukoita ja tuottamattomia soita. Puut myyty viimeistä tikkua myöden ja paremmat metsänpohjatkin on joku naapuri jo ostanut.

Jäljellä enää jokunen hehtaari raiskiota ja rakennusten röttelöt joiden purkaminenkin olisi liian kallista.

Vierailija
66/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

64: Kiitos, mielenkiintoinen kirjoitus. 

Vierailija
67/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ennen vanhaan on pärjätty kun oli vain vähän peltoa, metsää, lehmä, sika ja kanoja? Ei ollut traktoreita. Mökissä on elelty. Tällaisia paikkoja saa Suomesta muutamalla tonnilla. Pitää itse nähdä vaivaa asioiden tekemiseksi ja paikkojen kunnossapitämiseksi. Ei ole tarkoitus elää niin, että teenpä pari tuntia jotain ja lopun päivää istun sohvalla suklaata mussuttamassa, telkkaa katsomassa ja vauva-palstalla höpöttämässä. Siis tarkoitus on kai elää mahdollisimman omavaraisesti. Se nyt ei täysin ole mahdollista, mutta hyvin pienellä rahalla pärjää. En ymmärrä näitä kommentteja täällä, että pitää olla hirveästi rahaa, traktorit, autot, lannoitteet, hyönteismyrkyt jne. Ei tässä nyt varmaankaan tämä mies ole ihan tuollaista ajatellut.

Vierailija
68/238 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
69/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä olen omalla pihalla kasvimaalla huomannut, että missään tapauksessa pienviljely ei ole rahallisesti kannattavaa!

Tavalliset perunat ja porkkanat on kaupassa liian halpoja. Itse kasvattamalla on lähes mahdoton päästä samaan. Kun ostaa lapion ja lannoitesäkin niin samalla rahalla olisi saanut koko vuoden perunat kaupasta.

Vierailija
70/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen mitä olen omalla pihalla kasvimaalla huomannut, että missään tapauksessa pienviljely ei ole rahallisesti kannattavaa!

Tavalliset perunat ja porkkanat on kaupassa liian halpoja. Itse kasvattamalla on lähes mahdoton päästä samaan. Kun ostaa lapion ja lannoitesäkin niin samalla rahalla olisi saanut koko vuoden perunat kaupasta.

Totta😂 Miehen kanssa naurettiin, että kun teen itse säilykkeeksi punajuuret, suolakurkut jne, niin paitsi että vaiva on ihan mieletön, niin kaupasta saisi halvemmalla.

No silti nyt jatkan tätä, kun ollaan totuttu näihin omien makuun.

Vierailija
71/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa haisee vahvasti soitellen sotaan lähteminen.

Ihmiset jotka eivät ole edes vuotta lapsuudestaan eläneet maatilalla luennoivat miten omavaraistalous ei vaadi edes koneita ollenkaan.

Mikä voisi mennä pieleen?

Vierailija
72/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on menettänyt todellisuudentajunsa.

Vierailija
73/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat takaisin Viroon. Otsikon kieliasusta päätellen olet sieltä.

Vierailija
74/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei mene montaa päivää vuoden polttopuihin vuodessa? Ensi sahaat metsässä, sitten raahaat puut pihaan (ilmeisesti ilman traktoria, kun joku sanoi että ei tarvitse). Sen jälkeen teet puut, ilman klapikonetta siihen menee iäisyys. Annat puiden kuivua ja kannat liiteriin. Jos saat tuon parissa päivässä tehtyä niin ihan kurko olet.

just näin!ja lumihommat vähänkin isommalta pihalta myräkän jälkeen ilman traktoria nou nou ja tiedän.kaupunkia kohti

Vierailija
75/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on helppo: annat sen mennä, lusikat jakoon. Minä en muuttaisi korpeen miehen oikkujen armoille. Niin ihanaa miestä ei ole olemassakaan.

Vierailija
76/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat takaisin Viroon. Otsikon kieliasusta päätellen olet sieltä.

Tuolla perusteella voisi kuvitella että valtaosa vuoden -95 jälkeen syntyneistä ja osa vanhemmistakin älykännykän käyttäjistä täällä on virolaisia.

Lukekaa ihmiset enemmän kirjallisuutta ja vähentäkää kännykän käyttöä.

Vierailija
77/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin maalla asuvana en kyllä keksi, että miten täällä pystyisi elämään ilman traktoria? Traktorimönkijä vähintään tarvitaan. Kannat talven puut olkapäällä metsästä? Omavaraisuuteen tarvitse isot kasvimaat, niitä on mukava luokalla kääntää. Jyrsijä tietysti halvempi sijoitus.

Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.

Minä, kaupungissa asusteleva naisihminen, kaadoin taannoin kaksi puuta polttopuiksi mökilläni. (Nämä puut tuli siis kaataa joka tapauksessa) Ei kuule tarvittu traktoria. Kun olin saanut puut kaadettua ja oksittu, jyryytin moottorisahalla pienemmiksi pätkiksi jotka kiskoin metsästä tukkipihdeillä tienpientareelle, ja siitä nostin maitokärryyn liiterin viereen kuljetettavaksi. Useampi kärryllinen piti purkaa ja lastata, ja kiskoa taas täytenä ylämäkeen. Siellä sitten isoimmat pöllit taas moottorisahailin pienemmäksi, joita en kirveellä saanut palasiksi.

Toista viikkoa tässä savotassa meni aamusta iltaan, ihan hullun touhua. seuraavan kerran pyydän kyllä naapurin apuun traktoreineen.

Vierailija
78/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei mene montaa päivää vuoden polttopuihin vuodessa? Ensi sahaat metsässä, sitten raahaat puut pihaan (ilmeisesti ilman traktoria, kun joku sanoi että ei tarvitse). Sen jälkeen teet puut, ilman klapikonetta siihen menee iäisyys. Annat puiden kuivua ja kannat liiteriin. Jos saat tuon parissa päivässä tehtyä niin ihan kurko olet.

just näin!ja lumihommat vähänkin isommalta pihalta myräkän jälkeen ilman traktoria nou nou ja tiedän.kaupunkia kohti

Eikä sitä tarvita edes sitä uusinta ja isointa traktoria. Meillä tuo vanha mansikka hoitaa hyvin hommansa ja vähän löpörahaa saa, kun käy auttelemassa traktorittomia loma-asukkaita. Näin ainakin meillä.

Vierailija
79/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kesä jossain mökissä järven rannalla "oma varaisuutta" kokeilemassa opettaa kuinka herkkua se perunapellon muokkaus käsipelillä on tai kuinka kivaa on kun ei kalaa tule ja nälkä kurnii

Vierailija
80/238 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin maalla asuvana en kyllä keksi, että miten täällä pystyisi elämään ilman traktoria? Traktorimönkijä vähintään tarvitaan. Kannat talven puut olkapäällä metsästä? Omavaraisuuteen tarvitse isot kasvimaat, niitä on mukava luokalla kääntää. Jyrsijä tietysti halvempi sijoitus.

Jos aikoo elää kuten kaupunkilainen omakotitaloasuja niin sitten ei mitään. Pelkät lumityöt meillä vaatii traktorin.

Minä, kaupungissa asusteleva naisihminen, kaadoin taannoin kaksi puuta polttopuiksi mökilläni. (Nämä puut tuli siis kaataa joka tapauksessa) Ei kuule tarvittu traktoria. Kun olin saanut puut kaadettua ja oksittu, jyryytin moottorisahalla pienemmiksi pätkiksi jotka kiskoin metsästä tukkipihdeillä tienpientareelle, ja siitä nostin maitokärryyn liiterin viereen kuljetettavaksi. Useampi kärryllinen piti purkaa ja lastata, ja kiskoa taas täytenä ylämäkeen. Siellä sitten isoimmat pöllit taas moottorisahailin pienemmäksi, joita en kirveellä saanut palasiksi.

Toista viikkoa tässä savotassa meni aamusta iltaan, ihan hullun touhua. seuraavan kerran pyydän kyllä naapurin apuun traktoreineen.

Toki pari pihapuuta kaataa ja pilkkoo.

Mutta jos talo on täysin puilla lämmitettävä, pihapuut on pian kaadettu.

Puita pitää tuoda matkan päästä ja siihen tarvitaan kuljetuskalustoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi