Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Elän parisuhteessa, jossa ei ole enää lainkaan seksiä, ja tuntuu kuin tekisin hidasta kuolemaa

Ehkä jotain kokemusta on
17.01.2022 |

Lukekaa linkin juttu.

Asiantuntijalta mielestäni varsin erikoinen vastaus kokonaisuudessaan. Rivien välistä tulee olo, että asiantuntija soimaa ja kritisoi tätä miestä, joka toivoo edes joskus seksiä parisuhteessaan.

"Kysymyksestä tulee ilmi vahvoja normittuneita oletuksia siitä, millaisia asioita suhteeseen niin sanotusti pitäisi kuulua missäkin iässä. Tällaiset kuulostavat suht jäykiltä käsityksiltä elämästä."

Minusta on ihan normaalia, että jos sovitaan yksiavioinen parisuhde loppuelämäksi, niin siihen sisältyy oletus, että seksiä on edes harvakseltaan. Ihmisille seksi on tosi tärkeää sekä henkisesti että fyysisesti. On myös outo ajatus, että toimivaa seksiä voisi harrastaa ihan minkä ikäisenä tahansa. Totuus on, että sekä miesten että naisten seksihalut vähenevät iän myötä. Siksi ymmärrän, että "parhaat vuodet" haluaisi käyttää hyödyksi juuri sen oman rakkaan kanssa. Onhan se ihan hirveä pettymys ja masennuksen aiheuttaja, jos unelmien parisuhde onkin yhtäkkiä täysin seksitön liitto, eikä kumppani edes suostu juttelemaan, että miksi. Siinähän tulee täysin epäonnistunut olo.

Lähtökysymykseen arvon asiantuntija ei anna oikein minkäänlaista vastausta. Mitä tuossa tilanteessa voi tehdä? Mennä terapeutille ja käsitellä sitä, miksi haluaa harrastaa seksiä rakastamansa ihmisen kanssa?

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008509007.html

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään pariskunnan jossa mies ollut ilman seksiä yli 10 vuotta mutta on taloudellisesti riippuvainen naisesta (naisen asunnossa asuu) niin pakko olla ilman. Jos pettäisi, nainen jättäisi. En haluaisi olla tuon miehen kengissä koska mitä tekee parisuhteella jos ei seksiä ja jos ei saisi käydä vieraissa (avoin).

Tumputtaa pokelle. Ei seksi ole mikään ihmisoikeus tai velvollisuus. Jos kerta ei halua lähteä ja alkaa itseään elättämään, niin noin se vaan menee. Sama se on tilanne naisilla, jotka eivät voi taloudellisista syistä erota, ja pakko antaa miehelle, vaikka ei halua.

Vierailija
42/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa tilanteessa muuta ole tehtävissä kuin ero, nin minäkin otin eron miehestä joka pihtasi ja lopuksi alkoi riehumaan ja räyhäämään. Olisin vain joskus halunnut seksiä tai vähän hellyyttä mutta ei. Nyt sitten mies on niin surkeena kun jätin hänet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan naisena ja oltuani kohta 20 vuotta saman miehen kanssa yhdessä:

Se, ettei huvita, on monelle ihmiselle vähintäänkin kausittainen ongelma. Voi olla stressiä, sairautta, mitä tahansa joka haluihin vaikuttaa. Läheisyyden säilyminen on mielestäni ensisijaisen tärkeää, ja siihen kuuluu mielestäni myös toisen koskettaminen. Jos perinteinen yhdyntäkeskeinen seksi ei innosta, haluton puoliso on (taas kerran, vain omasta mielestäni) velvollinen vähintään yrittämään muita keinoja helpottaa toisen oloa. Ainakin oma mieheni on ollut kiitollinen edes satunnaisesta käsihoidosta tms. mitä nyt olen siinä tilanteessa kokenut pystyväni antamaan. 

Hesarissa nuo "asiantuntijat" tuppaavat olemaan joskus vähän erikoisia. Lasten osiossa kolmevuotiaalle vastataan kuin lukiolaiselle, joten miksei sitten seksiasiassakin lähdettäisi määrittelemään termejä uudestaan? :)

Vierailija
44/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta kahdesta pitkästä suhteesta. Ensimmäisessä suhteessa olin itse haluton. En osaa itsekään analysoida, miksi olin haluton. Ei vain tehnyt mieli. Seksi ei tuntunut miltään. Väitän, että osasyy oli juurikin e-pillerit. Jotenkin sisälläni ei vain palanut mikään intohimon liekki seksiä kohtaan. Syy ei ollut puolisossa, koska hänellä oli viriili keho, kivan kokoinen väline ja kaikki muutoinkin kunnossa. En halunnut hommailua sen enempää kenenkään muunkaan kanssa. Eron jälkeen kesti pitkään, ennen kuin kokeilin sitä uudestaan kenenkään kanssa.

Toisessa suhteessa minä olen enemmän haluava osapuoli ja nykyinen mieheni on haluttomampi. Olen luopunut hormonaalisesta ehkäisystä jo aikoja sitten ja se osaltaan lisäsi halujani. Mieheni syö paljon lääkkeitä ja se vaikuttaa hänen haluihinsa huonontavasti. Harmittaa hänen puolestaan, koska tiedän, että hän haluaisi haluta enemmän. 

Se on mielestäni tärkeintä, että haluaa haluta. Jos ei yleisesti pidä seksistä, ei suostu juttelemaan kumppanin kanssa tai ei esimerkiksi suostu hotelliöihin, koska pelkää seksiä, tilanne on jo tosi, tosi huono. Silloin pitäisi ihan ensimmäiseksi rikkoa jää ja jutella halki asiat kumppanin kanssa. Totaalilukkiutuminen omaan poteroon ei ole pitkässä liitossa oikein toista kohtaan. Seksiin ei ole pakko suostua, mutta selityksen on mielestäni velkaa, jotta toinen voi päättää, mitä haluaa tehdä: odottaa vai vaihtaa maisemaa.

Vierailija
45/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo syö mielialalääkkeitä. Enempää ei juuri tarvitse lukeakaan, toivottavasti käy myös terapiassa tai seksiä ei ole luvassa koskaan.

Tämä on tosi yleinen väite, mutta en allekirjoita omalla kohdallani. Ehkä minulla sitten on vaan korkea libido, mutta haluni eivät kärsineet edes erään tujun mielialalääkkeen maksimiannostuksesta. Toisaalta muistan nuorempana kokeilleeni myös sellaista, joka vei kyvyn saada orgasmia (lopetin syömisen aika alussa tämän takia, lantionpohjalihakseni olivat järjettömän kipeät ja jumissa, kipu laukesi heti kun pystyin taas saamaan). Ehkä osa naisista sitten tyytyy huonompaan lääkkeeseen, eivät pistä kamalasti painoarvoa seksielämän menettämiselle?

Vierailija
46/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa luki että se vaimo vetää mielialalääkkeitä. Varmaan sen vuoksi on haluton kun on henkisesti kuohittu. Aika monet naiset nykyään vetää nappeja. Ei taida elämä maistua. Onko se ne omat valinnat elämässä, aina menty materian perässä mikä lopulta horjuttaa mielenterveyttä?

Että ihan materian perässä. Red pill -vammainen kun on ostanut vasaran, niin kaikki näyttää naulalta.

Vierailija
47/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään pariskunnan jossa mies ollut ilman seksiä yli 10 vuotta mutta on taloudellisesti riippuvainen naisesta (naisen asunnossa asuu) niin pakko olla ilman. Jos pettäisi, nainen jättäisi. En haluaisi olla tuon miehen kengissä koska mitä tekee parisuhteella jos ei seksiä ja jos ei saisi käydä vieraissa (avoin).

Ja nainenko tässä suhteessa saa kuitenkin seksiä, kun vain mies on mielestäsi ilman?

Nainen on ilman seksiä omasta päätöksestään ja mies naisen päätöksellä.

Vierailija
48/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko olla suhteessa jossa seksielämä ei tyydytä. Turha myöskään vaatia toista panemaan jos ei huvita, se ei ole ratkaisu.

Vierailija
49/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä aikuiset miehet jotka itkevät seksinpuutteesta liitossaan. Eivät myöskään eroa koska eivät saa seksiä ainakaan sinkkuna, koska kukaan muu ei heitä halua paitsi vaimonsa ehkä joskus säälistä.

Sellaista se elämä on! Mitä teette itse sen eteen että olisitte haluttavimpia?

Vierailija
50/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hieman yliampuvaa verrata seksittömyyttä "kuoleman tekemiseen". Menisi katsomaan vaikka Terhokotiin millaista se oikea kuoleman tekeminen on.

Kyllähän se aika musertavaa on, koko ajan puristava tunne rinnassa.

Sitten vain yhtenä päivänä päätin että voin elää ilman seksiä, oli melko helpottavaa.

Vierailija
51/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä tilanteessa kannattaisi erota. Terapia nyt on vähintä mitä haluton voi tehdä. Kyllä parisuhteeseen kuuluu tosi tärkeänä osana seksuaalisuus. Surullista!

No ei kuulu tärkeänä osana seksuaalisuus! Ajattele nyt vaikka yli 50-vuotiaita, vaihdevuosi-iän ohittaneita, joille seksi on fysiologinen mahdottomuus. Tai kaikkia ylipainoisia, jotka eivät missään tapauksessa pysty seksiin fyysisten tai psyykkisten hankaluuksien vuoksi. Pitäisikö heidän kaikkien erota?

Vierailija
52/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on itsekäs ja lähestyy ongelmaa vain omasta vinkkelistään.

Ja naisella taas ei ole mitään ongelmaa, se on miehen ongelma.

Vierailija
53/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä aikuiset miehet jotka itkevät seksinpuutteesta liitossaan. Eivät myöskään eroa koska eivät saa seksiä ainakaan sinkkuna, koska kukaan muu ei heitä halua paitsi vaimonsa ehkä joskus säälistä.

Seurustelu/avioliitto ei ole mikään pakko. Huvittaa aina kuunnella varattujen valitusta. Aina voi pysyä sinkkuna! Saat käydä kylpylälomilla ja elää itsellesi.

Vierailija
54/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni asiantuntijan vastaus oli hyvä ja asiallinen. Mies on selvästi pohtinut asiaa vain omalta kannaltaan, tuskin pääsee asiassa eteenpäin ilman vaimonsa näkökulmaa. Voi olla esim. että e-pilleri ja masennuslääkkeet on vieneet vaimon halut tai sitten juuri tuo kaikessa taka-ajatus miehen käytöksessä ahdistaa.

Miksei vaimo sitten suostu puhumaan aiheesta halaistua sanaa? Voisi olla aikuinen ja avata suunsa. Kertoa, missä mättää. Jos haluaa toisenlaista seksiä tai lähestymistapoja, kuvaili ja kertoisi, että millaista. Se että kieltäytyy puhumisesta, hotelliöistä ja jopa ulkomaanmatkoista, on mielestäni täysin törkeää ja epäkunnioittavaa omaa puolisoa kohtaan. 

Ei naista kiinnosta, hän on tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
55/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä tilanteessa kannattaisi erota. Terapia nyt on vähintä mitä haluton voi tehdä. Kyllä parisuhteeseen kuuluu tosi tärkeänä osana seksuaalisuus. Surullista!

No ei kuulu tärkeänä osana seksuaalisuus! Ajattele nyt vaikka yli 50-vuotiaita, vaihdevuosi-iän ohittaneita, joille seksi on fysiologinen mahdottomuus. Tai kaikkia ylipainoisia, jotka eivät missään tapauksessa pysty seksiin fyysisten tai psyykkisten hankaluuksien vuoksi. Pitäisikö heidän kaikkien erota?

Suhteessa oleminen on täysin vapaaehtoista, eli kyllä.

Vierailija
56/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksi on aivan yliarvostettua, ei tervekätinen mies tarvitse naista yhtään mihinkään.

Vierailija
57/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omin pikkukätösin onnistuu paljon kätevämmin.

Vierailija
58/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluton kumpppani ei ole vastuussa sinun halujesi tyydyttämisestä. Sinä olet siitä vastuussa itse. Jos koet että seksielämän toteutuminen omien halujesi mukaan on iso asia, jonka vuoksi haluat erota, eroa. Toinen vaihtoehto on pysyä suhteessa ja tyydyttää tarpeensa itse pääsääntöisesti. Seksi ei ole ihmisoikeus, se on etuoikeus niille, joita toinen ja toiset ihmiset haluavat.

Olen nuori nainen ja elän masentuneen miehen kanssa, seksiä aika harvoin. Tein ratkaisun pysyä rinnallla, koska rakastan miestä niin paljon ja meillä on yhdessä muuten tosi ihanaa.

Pärjään omalla kädelläni. Ehkä tilanne joskus muuttuuu, muttei siihen ainakaan valitus auta tai toisen painostaminen.

Valintoja on. Jos ei halua elää niin kuin elää sillä hetkellä (ilman seksiä), aina on vapaus lähteä lätkimään.

Vierailija
59/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo syö mielialalääkkeitä. Enempää ei juuri tarvitse lukeakaan, toivottavasti käy myös terapiassa tai seksiä ei ole luvassa koskaan.

Tämä on tosi yleinen väite, mutta en allekirjoita omalla kohdallani. Ehkä minulla sitten on vaan korkea libido, mutta haluni eivät kärsineet edes erään tujun mielialalääkkeen maksimiannostuksesta. Toisaalta muistan nuorempana kokeilleeni myös sellaista, joka vei kyvyn saada orgasmia (lopetin syömisen aika alussa tämän takia, lantionpohjalihakseni olivat järjettömän kipeät ja jumissa, kipu laukesi heti kun pystyin taas saamaan). Ehkä osa naisista sitten tyytyy huonompaan lääkkeeseen, eivät pistä kamalasti painoarvoa seksielämän menettämiselle?

Lääkkeitä otetaan syystä eli yleisimmin masennukseen. Ei itseäkään panettaisi tai huvittaisi mikään muukaan masentuneena 

Vierailija
60/91 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen masentunut ja syön mielialalääkkeitä, mutta halut silti taivaassa. Syy on ehkä miehessäni. Hän on järisyttävän hyvä sängyssä, ihana avopuoliso ja paras ystäväni. Ei koskaan vonkaa, vaan tietää miten saada matto jalkojeni alta.

Kokeilkaa puutteessa olevat miehet! Vaihtakaa se ällöttävä vonkaaminen ja ällöttävien iskureplojen heittely ja opetelkaa miten nainen isketään. 657