Oletko 50+ ikäinen? Mikä oli lapsuudenkotisi köyhäilyruoka?
Meillä syötiin loppukuusta keitettyjä kuoriperunoita ja niiden kanssa munassa ja korppujauhoissa kieriteltyjä paistettuja punajuuriviipaleita. Toinen viritys oli perunoiden kanssa liotetut ja paistetut suolasienet.
Lisäksi oli tarjolla kuorittuja lantunviipaleita tai porkkanoita ja ruisleipää/ näkkileipää.
Kommentit (75)
Kalakeitto: Itse kasvatetut perunat ja järvestä ahvenet. Kalat kylläkin pieniä sinttejä ja ruotoja soppa täynnä. Joka toinen päivä jauhelihakeitto. Kalan sijaan halvinta mahdollista jauhelihaa. Tätä koko 80-luku
Makaronivelli tai vispipuuro maidon kanssa. Maito oli ilmeisesti halpaa. Ikää 50v.
Sipulivelli. En voi edelleenkään sietää sipulia.
Miten niin köyhäilyruoka? Ainakin meilläpäin köyhäily tarkoittaa sitä kun joku esittää köyhempää kuin on, tai ehkä vaan on niin saita että elää köyhästi vaikka olisi varaa muuhun.
Nakkisoppa jota jatkettiin aina seuraavaksi päiväksi lisäämällä perunaa. Meillä myös "lantrattiin" maito, puolet punaista, puolet rasvatonta. Tuli halvemmaksi kuin kevytmaito.
Vierailija kirjoitti:
Kalakeitto: Itse kasvatetut perunat ja järvestä ahvenet. Kalat kylläkin pieniä sinttejä ja ruotoja soppa täynnä. Joka toinen päivä jauhelihakeitto. Kalan sijaan halvinta mahdollista jauhelihaa. Tätä koko 80-luku
Meillä noi oli herkkuruokaa
Ahvenkeittoon ahvenet fileoitiin ja ruodoista liemi
Potut liemeen ja fileet Nam
Tykkäsin myös jauhelihakeitosta
Suunnilleen kaikki ruoka, mitä meillä oli. Palkkapäivänä saattoi olla leivällä lauantaimakkaraa.
Vellipuuron jota jatkettiin vedellä koska äiti laitto rahat viinaan. Kun oli sammunut isä kävi potkimassa sitä 😐
Grahampuuro. En ymmärrä, miksi ei voinut olla vaikka ohra- tai kaurapuuroa. Yhtä halpaa mutta parempaa. Mutta ei, aina kun äiti järkyttyi kauppalaskusta, oli grahampuuroa.
Paistetut perunat ja jätkänvelli (eli kaurahiutaleita, sokeria ja maitoa).
Vierailija kirjoitti:
Paistetut perunat ja jätkänvelli (eli kaurahiutaleita, sokeria ja maitoa).
En halua arvostella ruokatottumuksianne, mutta varsin kuvottavan oloinen kombinaatio.
En ole 50+ (vaan 40-), mutta mummo teki makaroonivelliä usein, kun olin hoidossa. Hän on 90+ :)
Meillä oli naapurissa kokkareperhe joka osti hienon talon ja uuden bemarin
Isä kovin tärkeili ja tuhahteli meidän Toyotalle. Mut kyllä me sit naurettiin kun heidän poika, kerto ettei heillä ole ruokaan enää rahaa kun korot oli noussu.
Annettiin sille säälistä ruokakassi joskus.
Paistettu makaroni johon sekaan kananmunaa, se ei ainakaan paljoa maksanut.
En kyllä muista että meillä olisi koskaan puhuttu siitä et raha olisi vähissä.
Margariinissa illalliseksi paistettu aamullinen puuro. Makaronivelli. Perunat ja vesikastike = vettä, sipulia ja vähän margariinia.
Vierailija kirjoitti:
En ole 50+ (vaan 40-), mutta mummo teki makaroonivelliä usein, kun olin hoidossa. Hän on 90+ :)
Olin siis lapsena mummolla hoidossa :D Pula-ajan lapsena hänellä varmaan on kokemusta ja muistoja useista sodan ajan pularuuista. Pitääpä kysellä, kun nähdään. Muistelee kuitenkin sitä aikaa välillä :)
Pelkät keitetyt perunat ja maksalaatikko.
Makaronivelli.