Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko 50+ ikäinen? Mikä oli lapsuudenkotisi köyhäilyruoka?

Vierailija
16.01.2022 |

Meillä syötiin loppukuusta keitettyjä kuoriperunoita ja niiden kanssa munassa ja korppujauhoissa kieriteltyjä paistettuja punajuuriviipaleita. Toinen viritys oli perunoiden kanssa liotetut ja paistetut suolasienet.
Lisäksi oli tarjolla kuorittuja lantunviipaleita tai porkkanoita ja ruisleipää/ näkkileipää.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni-peruna-jauhelihakeitto

Vierailija
42/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatut ylijäämät ruisleivän palat pehmitettiin maidossa ja sen jälkeen paistettiin paistinpannulla.

Arkena syötiin kalaa eri muodossa, kun asuttiin merenrannalla ja isä kalasti paljon.

Usein myös keitettiin perunat ja sitten perunoiden lisukkeeksi sipulisilppua, suolaa, voita ja näiden päälle kaadettiin kuumennettua maitoa.

Kotona valmistivat kuivuneista pullaviipaleista köyhiä ritareita. Pullaviipaleet kastettiin maidossa ja paistumaan pannulle ruskeaksi pinnasta ja päälle mansikkahilloa. Kahvia juomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä köyhäilty. Ihan normaalisti toimeentuleva perhe oltiin ja ihan tavallista hyvää arkiruokaa syötiin ja viikonloppuna vähän paremmin.

Vierailija
44/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut perunat ja jätkänvelli (eli kaurahiutaleita, sokeria ja maitoa).

En halua arvostella ruokatottumuksianne, mutta varsin kuvottavan oloinen kombinaatio.

Kaurahiutaleet ja maito tai vesi, mutta ehdottomasti ilman sokeria, on itse asiassa ääriterveellinen ja luontoa lähes vähiten kuormittava syötävä asia. 

Vierailija
45/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä kertoi, että heillä oli useinkin ollut vain rasvassa paistettuja jauhoja ja näkkileipää.

Vierailija
46/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkalaatikko ja läskisoosi

Piikkilanka este, käännökset paikalla ja patruunat pois.

Vierailija
47/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä köyhäilty. Ihan normaalisti toimeentuleva perhe oltiin ja ihan tavallista hyvää arkiruokaa syötiin ja viikonloppuna vähän paremmin.

Sama juttu. Toki sain makaroni- tai riisivelliä tai raakana paistettuja perunoita niitä pyytäessäni, koska siis tykkäsin niistä.

Vierailija
48/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäressu ja makaronivelli.

Vierailija
49/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti leipoi aina lauantaisin ja meillä oli joku helppo ruoka. Usein ruisvelliä lauantaimakkaran kera. Se oli minusta hyvää. Oon joskus tehnyt itselle.

Vierailija
50/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin iltaisin pala kovaa kuivaa ruisleipää nälkään, koska se säilyi pitkään suussa ennen kuin sen sai nieltyä. Päivällä oli aterioitakin. Kesäisin syötävät ongittiin itse järvestä,(kaupunkilaisperhe kuitenkin olimme), mutta se oli rikkautta. Marjat poimimme itse, myös lapset vietiin aina metsään pitkiksi ajoiksi kerrallaan. Teimme mm. viilinkin itse. Melko toimiva järjestely. Varsinaista köyhäilyruokaa ei ollut mutta liha + perunat -yhdistelmiä oli liian usein.

Vierailija
51/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi ja perunat. Kaalikeitto. Paistetut silakat ja perunamuusi. Omatekoinen viili. Munuaiskastike. Veripalttu.

Vierailija
52/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankoni eli pikkusiskon miehen kotona syötiin keuhkomuhennosta kuoriperunoiden kanssa. Mies tykkää edelleen kaikista sisäelimistä tehdistä ruuista, mutta keuhkouhennosta pikksisko ei ole opetellut valmistamaan.

Vierailija
53/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla kaikki ruoka oli aika köyhää, paitsi koulussa.  Suutarinlohi, eli silakoita mausteliemassä, perunoita ja kastiketta, pelkkää.  Harvemmin lihapullia tai muuta.

Äiti teki kyllä hyvää lasimestarin silliä ja lihahyytelöä, saatiin jouluisin.

Vierailija
54/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunakastike ja perunat

Vierailija
55/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-luvulla syntynyt, mutta en muista itse, että olisimme kotona milloinkaan syöneet ihan köyhäilyruokaa, aina oli lihaa tai kalaa jossain muodossa. Äitini oli innokas ruuanlaittaja ja sai kyllä rahat sitä kautta riittämään. Olin ainoa lapsi.

Kyläillessä kavereilla havaitsin, että yhdessä perheessä oli lähes joka päivä lounaaksi perunaa, maitoa ja voita, eikä mitään sen lisäksi. Olin myös perhepäivähoidossa, jossa saattoi lounaaksi olla joskus makaronivelliä ja inhosin sitä.

Vierailija
56/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli.

Perunamuusi ilman lisukkeita tai paistetun silakan kanssa.

Perunat ja jänis.

Meillä syötiin ajankohta ja yhteiskuntaluokka huomioonottaen erittäin monipuolisesti, mutta nuo olivat edullisia ruokia.

Äitini on todella hyvä ja kekseliäs ruoanlaittaja.

Perunoita ja maitoa oli omssta takaa pienellä karjatilalla, isä metsästi paljon myös jäniksiä.

Vierailija
57/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroja syötiin myös paljon. Ohraryynipuuro, ohrajauhopuuro, ruisjauhopuuro.

Vierailija
58/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalaatikko. Viipaleiksi leikelty raaka peruna, joka oli kuorittu. Vesi, en ole varma, sekoittivatko veteen perunajauhoi vähän, suolaa ja pippuria. Päälle kypsennettyjä possun silava viipaleita. Silloin, kun viipaleitten sekaan laittoivat muikkuja,( syksyisin, kun muikkuja kalastivat ) en nykäissyt ruokaa pitkällä kepilläkään.

Vierailija
59/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen köyhäilyruoka? Ei se ruoka erityisen kovasti vaihdellut. No, ei me nyt kovin köyhiäkään oltu.

Vierailija
60/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona valmistivat kuivuneista pullaviipaleista köyhiä ritareita. Pullaviipaleet kastettiin maidossa ja paistumaan pannulle ruskeaksi pinnasta ja päälle mansikkahilloa. Kahvia juomana.[/quote]

Juu, hirveetä köyhäily ruokaa. Täällä taas milleniaalit leikkii köyhäilyä. Mä olen 63v, ja oon nähnyt kun oikeasti ei ole muuta syötävää kuin jauhovelliä ja varastettuja omenoita ja porkkanoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi