Milloin olisi mielestäsi paras aika saada lapsi, mikäli olisit tilanteessani?
Opiskelen ihan hyvin työllistävää alaa yliopistolla toista vuotta ihan aikataulussa eli opintoja olisi vielä pari-kolmisen vuotta ja sitten vielä gradun kirjoittelua (minulla on muutamia hyväksilukuja). Olen kuitenkin "jo" 25-vuotias. Jos elämä olisi helppoa ja reilua ja kuvitellaan että voisit minun tilanteessani suoraviivaisesti päättää lapsen saannista, miten ajoittaisit sen? Ihan vain näin hypoteettisesti. :)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Silleen, että gradu valmistuu kuukautta ennen synnytystä.
Tämä voisi olla optimi. Hanki mielellään myös oman alan työkokemusta nyt opintojen ohella jos ei jo ole. Ja äippälomalla kannattaa seurailla oman alan julkaisutoimintaa, koska yliopiston käyttäjätunnukset säilyy muistaakseni n. vuoden verran käytössä valmistumisen jälkeen, pysyt kärryillä uusimmasta tiedosta.
Joko kesken opiskelujen tai muutaman vuoden töissä olemisen jälkeen. Jos saat lapsen heti valmistuttua, äitiysloman aikana unohtaa opittuja asioita, koska niitä ei ole ehtinyt syventää töissä.
Vierailija kirjoitti:
mammalomalle heti valmistuttua? eikös tuo tunneta myös tehokkaana keinona tuhota ura?
Vuosi-pari töitä valmistumisen jälkeen ja sitten. Ehdit kerätä vähän pesämunaa lasta varten (kyllä, kuluja tulee!) ja saat paremmat äitiysrahatkin.
Tähän varmaan liittyy ihan vanhempien oma halu saada lapsia, taloudellinen tilanne ja sun alan työkokemus + alan työllistävyys. Opiskeluaikana on helppo yhdistää lastenhoito ja opinnot ja "hankalankin" vauvan kanssa opinnot viivästyy max vuoden. Sitten, kun valmistut voit keskittyä työelämään rauhassa ja tehdä myöhemmin lisää lapsia, jos niitä tulee ja haluatte. Jos valmistut ilman relevanttia työkokemusta, niin on aika riskiä siirtyä suoraan vanhempainvapaalle.
Opintojen ihan loppuvaiheessa tai heti niiden jälkeen. Tai sitten vasta parin-kolmen työssäolovuoden jälkeen. Ei ole iän puolesta ollenkaan hätää.
Ilmoitathan sitten hyvissäajoin työnatajalle etteivät turhaan vakinaista työsuhdettasi kun joudut jäämään pois töistä.
Silloin kun tuntee olevansa valmis. Turha odottaa mitään "oikeaa" aikaa, koska se ei tule koskaan eteen kun aina löytyy uusi maalitolppa.
Valmistuminen, muutama vuosi töissä niin että on vakipaikka. Sitten lapsi siinä kolmenkympin kieppeillä, mikäli se nyt tulee. Voihan olla että sitä joutuu yrittämään vuoden tai vaikka viisi vuotta ellei sitten ole täysin mahdotonta. Sitä ei voi koskaan tietää miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi-pari töitä valmistumisen jälkeen ja sitten. Ehdit kerätä vähän pesämunaa lasta varten (kyllä, kuluja tulee!) ja saat paremmat äitiysrahatkin.
Ehdottomasti kannattaa ensin hankkia työpaikka, niin saa loisia kotona työnantajan ja yhteiskunnan rahoilla. Krista kiurukin odotti lapsenteossa 10 vuotta, että pääsi riittävän rahakkaisiin hommiin ja voi sitten jäädä kotiin pariksi vuodeksi jättipalkalla
Kolmenkympin kieppeillä. Ehdit valmistua, olla hetken töissä kerryttäen työkokemusta ja säästöjä, etkä kuitenkaan ole liian vanha.
Sillä lailla, että opiskelussa olisi synnytyksen jälkeen jäljellä enää gradu ja harjoittelut. Itse tein näin mutta AMKin puolella. Tämä siis jos haluat lapsen opiskeluaikana. Tässä voi käyttää isyysvapaan (tai mikä se nykyään on?) kuukausia harjoitteluun jolloin pääset hetkeksi pois kotoa ja isä saa olla kotona lapsen kanssa.
Mielestäni miinusta on, jos valmistuu juuri ennen synnytystä. Siinä voi tulla pitkä gäppi työelämään kun on hoitovapaalla, ja olet tilanteessa jossa olet ilman työkokemusta ja valmistumisesta on pari vuotta.
Toisaalta olet nuori, voit ensin valmistua, mennä töihin ja parhaassa tapauksessa saada vakipaikan ja silti olla alle 30v ja saada lapsen. Tuolloin saat parempaa äitiysrahaakin.
Nyt heti. Myöhemmin valmistuttua toinen ja ..
Mä sain 2 lasta suunnilleen tuossa vaiheessa opintoja. Kolmas tuli sitten, kun esikoinen lähti kouluun. Olin ollut tuolloin muutaman. Vuoden töissä.
Opiskeluaikana on helpoin tehdä lapsia. Opintoja voi jatkaa äitiyslomalla omaan tahtiin. Näin tein itse. Olin tosin 28v ja kyseessä silloin jo toinen lapsi. Olin lapsen kanssa 1,5 vuotta kotona, mutta valmistuin vain vajaa puoli vuotta "myöhässä".