Pystyykö elatuskyvyssä kikkailla?
Joudun eron vuoksi hakemaan elatusmaksut ja ex mieheni tuntien tekee kaikkensa mitä voi että maksaa mahdollisimman vähän. Hänellä on esimerkiksi iso osakesalkku. Voiko hän pelata ne isänsä kanssa niin etteivät lastenvalvojalla käydessä olekaan muka hänen? Pystyykö näissä asioissa valehtemaan? Siirtelemään varoja välilaikaisesti toiselle? Mies on kiero kuin korkkiruuvi ja jo erotessa paljastui että on maksattanut minulla aika törkeästi asioita ja valehdellut ettei hänellä juuri silloin tiettyyn hankintaan ole rahaa. Lapsemme elatuksesta ei halua maksaa juuri mitään. Nyt joudun ostamaan lapselle melkein kaiken.
Kommentit (114)
Osakkeista saadaan pääomaTULOA, joka vaikuttaa elatuskykyyn.
Oon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tulla pettymys kun osakesalkut haaveissa ja 170e kilahtaa tilille. Ei olla jenkeissä missä summat päättömiä.
Onpas kummallinen asenne. Minulle 170 e kuussa olisi luksusta! Tällä hetkellä elätän yksin lapsen jolla on kaksi elatuskykyistä vanhempaa. Asuminen on tällä hetkellä viikko viikko. Silti isä ei vie koskaan lasta mihinkään ostoksille.
Ap
Jos asuminen viikko viikko niin sitten 0 euroa.
Vali, Vali. Minäkin olen yh ja minimin saan minäkin. Hyvin pärjään lapsen kanssa ja kyllä hankin kaiken tarvittavan lapselle ja tingin sitten omissa hankinnoissa. Enkä edes käy kirppiksellä vaan ostan lapselle uudet kengät, haalarit ja vaatteet mitä tarvitsee.
Rahasta on turha riidellä se on vain rahaa. Tärkeämpää on lapselle että on molemmat vanhemmat ja se etteivät riitele lapsen nähden. Ero on muutenkin lapselle aina henkisesti raskas.
On parempi joskus joustaa ja tyytyä siihen mitä on kuin aina vaatia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oon
Lastenvalvojalle ei tarvi viedä verotustodistusta. Vain palkkalaskelma ja tositteet asumismenoista ja vakuutuksista.
Ei vie ostoksille? Pyhällä hengelläkö se lapsi siellä isällään elää joka toinen viikko, jos isä ei elätä mitenkään?
Ap:n lapset asuu 50/50. Ap saa lapsilisät ja yh-korotuksen. Miksi vielä elatusapua lisäksi?
Ex pyysi yt-neuvottelussa itse irtisanomista ja jonkin aikaa lopareista ilmoitti erosta. Toista vuotta pitkälti pitkitti sopimuksen syntymistä ja sain minimin. Saan sen kelalta ja ex muistaa joka kerta muistaa kun on taas saanut kelalta saatavan anteeksi vedoten varattomuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vali, Vali. Minäkin olen yh ja minimin saan minäkin. Hyvin pärjään lapsen kanssa ja kyllä hankin kaiken tarvittavan lapselle ja tingin sitten omissa hankinnoissa. Enkä edes käy kirppiksellä vaan ostan lapselle uudet kengät, haalarit ja vaatteet mitä tarvitsee.
Rahasta on turha riidellä se on vain rahaa. Tärkeämpää on lapselle että on molemmat vanhemmat ja se etteivät riitele lapsen nähden. Ero on muutenkin lapselle aina henkisesti raskas.
Niin minähän tässä yritän sanoa että minimi riittää. Kiva että sulle raha on vain rahaa. Mulle se on asia millä elätän itseni ja lapseni. Kiva jos sinulle olisi ok joustaa ja maksaa kaikki lapsesi hankinnat ilman tuota 170 e kk, lähetä se minulle kun et kerran tarvitse ja raha on vain rahaa ja vain vanhemmat on tärkeät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapset asuu 50/50. Ap saa lapsilisät ja yh-korotuksen. Miksi vielä elatusapua lisäksi?
Tällä kompensoidaan lapsen kahden kodin välisiä tuloeroja.
Vierailija kirjoitti:
Kenen lapsen kaikki vaate- ja tarvikekulut kattaa satasella kuussa 😀😀😀
Vierailija kirjoitti:
Oon
Niin, JOS nostat osinkoja.
Ehdota exällesi että lapsilisä maksetaan hänelle ja hän hoitaa lapsen hankinnat.
Vierailija kirjoitti:
Ex pyysi yt-neuvottelussa itse irtisanomista ja jonkin aikaa lopareista ilmoitti erosta. Toista vuotta pitkälti pitkitti sopimuksen syntymistä ja sain minimin. Saan sen kelalta ja ex muistaa joka kerta muistaa kun on taas saanut kelalta saatavan anteeksi vedoten varattomuuteensa.
Tämä toimii hyvin. Kun irtisanoutuu töistä, niin tulot tippuvat niin alas, ettei käytännössä tarvitse maksaa mitään. Tekee sitten työt pimeänä.
Miten toi laskelma menee, itse oon pienituloinen (brutto 1950€) vuokran ja verojen käteen jää joku 1300/kk tosta määrättiin maksamaan 172€/kk, ei siinä mitään. Kyllä mielellään lapselle maksaisinkin, mutta kyllä rahat menee äidinkin kuluihin. Yhteinen lapsi,tyttö, on vasta 2v ja vaatteet yms uudet asiat ja usein vaipatkin tulee usein isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväkuntoisia, käytettyjä vaatteita saa käytännössä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten luovu elatusmaksusta, kun et sitä tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempi joskus joustaa ja tyytyä siihen mitä on kuin aina vaatia enemmän.Niin minähän tässä yritän sanoa että minimi riittää. Kiva että sulle raha on vain rahaa. Mulle se on asia millä elätän itseni ja lapseni. Kiva jos sinulle olisi ok joustaa ja maksaa kaikki lapsesi hankinnat ilman tuota 170 e kk, lähetä se minulle kun et kerran tarvitse ja raha on vain rahaa ja vain vanhemmat on tärkeät.
Ap
Nyt pitäisi empatiat ja sympatiat säteillä? Miksi se olikaan, kun se oma selusta kannattaisi turvata, eikä laskea kaikkea yhden kortin ja tukien(miehen) varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tuosta 150€.
Puolet joutuu maksamaan vain jos on erittäin hyvätuloinen. Jos tulot taas on jotain 3000€ kuukaudessa niin elatusapu on jotain 200€/kk. Hyvä apu tuo tietysti on, mutta mitään ylimääräisiä menoja esim teinille ei tarvi maksaa.