Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö elatuskyvyssä kikkailla?

Vierailija
16.01.2022 |

Joudun eron vuoksi hakemaan elatusmaksut ja ex mieheni tuntien tekee kaikkensa mitä voi että maksaa mahdollisimman vähän. Hänellä on esimerkiksi iso osakesalkku. Voiko hän pelata ne isänsä kanssa niin etteivät lastenvalvojalla käydessä olekaan muka hänen? Pystyykö näissä asioissa valehtemaan? Siirtelemään varoja välilaikaisesti toiselle? Mies on kiero kuin korkkiruuvi ja jo erotessa paljastui että on maksattanut minulla aika törkeästi asioita ja valehdellut ettei hänellä juuri silloin tiettyyn hankintaan ole rahaa. Lapsemme elatuksesta ei halua maksaa juuri mitään. Nyt joudun ostamaan lapselle melkein kaiken.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa tulla pettymys kun osakesalkut haaveissa ja 170e kilahtaa tilille. Ei olla jenkeissä missä summat päättömiä.

Onpas kummallinen asenne. Minulle 170 e kuussa olisi luksusta! Tällä hetkellä elätän yksin lapsen jolla on kaksi elatuskykyistä vanhempaa. Asuminen on tällä hetkellä viikko viikko. Silti isä ei vie koskaan lasta mihinkään ostoksille.

Ap

No ethän elätä :D

Joo en elätä kirjaimellisesti eli oli väärin ilmaistu. Tuskin kuitenkaan olet niin vajaa ettet ymmärtäisi miten epäreilua on maksattaa kaikki lapsen hankinnat vaikkapa 10 vuotta vain toisella vanhemmalla kun lapsella on olemassa kaksi elatuskykyistä vanhempaa?? Näetkö sinä siinä jotain väärää?

Ap

Huomaa kyllä miksi olet tuossa tilanteesa. Haukut täällä vajaaksi tuntemattomia ihmisiä jotka vain osoittivat että kirjoitit puuta heinää.  Kukaan ei ole maksattanut mitään kymmentä vuotta kenelläkään mitään. Soita sossuun jos ei rahat riitä, ja pyydä sieltä itsellesi sosiaalityöntekijä, kyllä ne sulle hoitaa rahaa.

Vierailija
82/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju nro 17.421 miksi ei kannata tehdä lapsi. Eläköön vela!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toi laskelma menee, itse oon pienituloinen (brutto 1950€) vuokran ja verojen käteen jää joku 1300/kk tosta määrättiin maksamaan 172€/kk, ei siinä mitään. Kyllä mielellään lapselle maksaisinkin, mutta kyllä rahat menee äidinkin kuluihin. Yhteinen lapsi,tyttö, on vasta 2v ja vaatteet yms uudet asiat ja usein vaipatkin tulee usein isovanhemmilta.

Mikä tilanteessa muuttuisi jos äiti maksaisi omalta tililtään ne vaipat mutta isovanhemmat kustantaisivat sitten tyttärelleen niitä ”äidin kuluja”?

Kyseessä onkin se, että elatusvelvollinen haluaa elättää sitä lastaan, ei lapsen vanhempaa. Jos elatuksen lapsen puolesta vastaanottava elättää itsensä isovanhempiensa rahoilla, pitää se ottaa lastenvalvojalla puheeksi. Tuohan on tuloa lähivanhemmalle. Ei hän saa käyttää lapselle tarkoitettuja rahoja muuhun kuin lapseen, mutta tämähän ei näin mene, koska etävanhempi maksaa sitä lähivanhemman asuntoa myös.

Huutonaurua! Haluaisin nähdä tilanteen, jossa toinen selittää lastenvalvojalle, että exän vanhemmat maksaa lapsensa puhelinlaskun ja tuo lapsenlapselleen vaippapaketin ainakin kerran kuukaudessa, joten siitä syystä hänen pitää saada elatusmaksuun alennus.

Vierailija
84/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy kikkailemaan. Ottaa hurjan asuntolainan, jolloin saa asumismenonsa suuriksi. Ilmoittaa tulonsa alakanttiin. Työkaverin ex onnistui tuossa niin hyvin, että upseerin tuloista huolimatta me veronmaksajat maksamme osan hänen lastensa elatusmaksuista. Ts hänelle määrättiin kelan minimiä pienempi maksu, jolloin kela täydentää puuttuvan osan.

Vierailija
85/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa tulla pettymys kun osakesalkut haaveissa ja 170e kilahtaa tilille. Ei olla jenkeissä missä summat päättömiä.

Onpas kummallinen asenne. Minulle 170 e kuussa olisi luksusta! Tällä hetkellä elätän yksin lapsen jolla on kaksi elatuskykyistä vanhempaa. Asuminen on tällä hetkellä viikko viikko. Silti isä ei vie koskaan lasta mihinkään ostoksille.

Ap

Joo en elätä kirjaimellisesti eli oli väärin ilmaistu. Tuskin kuitenkaan olet niin vajaa ettet ymmärtäisi miten epäreilua on maksattaa kaikki lapsen hankinnat vaikkapa 10 vuotta vain toisella vanhemmalla kun lapsella on olemassa kaksi elatuskykyistä vanhempaa?? Näetkö sinä siinä jotain väärää?

Ap

Huomaa kyllä miksi olet tuossa tilanteesa. Haukut täällä vajaaksi tuntemattomia ihmisiä jotka vain osoittivat että kirjoitit puuta heinää.  Kukaan ei ole maksattanut mitään kymmentä vuotta kenelläkään mitään. Soita sossuun jos ei rahat riitä, ja pyydä sieltä itsellesi sosiaalityöntekijä, kyllä ne sulle hoitaa rahaa.

Ei sossun kuulu maksaa vaan eksän. En minä ainakaan halua maksaa verorahoistani kenenkään elatusapupinnarin maksuja.

Vierailija
86/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelykerta 17421 miksi vapaaehtoisesti lapseton lukee tällaisia ketjuja ja tulee kertomaan velaudestaan. Käytkö sinä hevosharrastajien palstalla kertomassa, miten hevoset on inhottavia etkä koskaan halua sellaista?

Vierailija
87/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapset asuu 50/50. Ap saa lapsilisät ja yh-korotuksen. Miksi vielä elatusapua lisäksi?

Kenen lapsen kaikki vaate- ja tarvikekulut kattaa satasella kuussa 😀😀😀

Hyväkuntoisia, käytettyjä vaatteita saa käytännössä ilmaiseksi.

Noinhan väittää aina ne, jotka ei itse metsästä lasten vaatteita kirppareilta. Hienoa, jos sinulla on siihen aikaa ja jaksamista.

Niin onhan se ikävää, että joutuu vähän näkemään elämässä vaivaa.

Kyllä se aika ikävää tuntuu olevan, koska en tiedä ketään isää, joka metsästäisi lapselle vaatteita tai harrastusvälineitä kirppikseltä tai netistä. Äideille tämä tuntuu aika pitkälle jäävän. Mikä oletus se on, että naiset haluaisivat käyttää kaiken aikansa ja energiansa miesten elämän helpottamiseen? Itse ainakin keksin paljon parempaakin tekemistä.

Vierailija
88/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla yhteydessä oikeusapuun. Sinun tulosi vaikuttavat siihen saatko kokonaan maksuttoman avustajan vai jääkö joku omavastuu.

Otin itse onneksi yhteyttä, ensimmäiselle lastenvalvojalle upposi kaikki isän uhriutumiset ja valehtelut ja oli minua vastaan. Seuraava oli asiallinen ja objektiivinen mutta emme päässeet sopimukseen mistään ja nyt odottaa käräjäoikeus. Valitettavasti olen kuullut paljon kauhujuttuja lastenvalvojista, saattavat usuttaa vanhempiaan jopa toisiaan vastaan. Varmasti suurin osa kuitenkin asiallisia.

Jos asia menee tuomioistuin tasolle voit myös ottaa yksityisen avustajan (minä vaihdon nyt yksityiseen, olen niin pienituloinen että ei omavastuuta). Luonapitovähennys elatusavusta tehdään sen mukaan jos lapsi on esim. puolet ajasta isällään.

Ja teille ketkä ette asioista tiedä, tässä on kyse LASTEN EDUSTA, ei siitä että isä/äiti maksaisi toisen elämistä. Lapsen oikeus on se mikä ratkaisee ja viimeistään oikeudessa asia kyllä ratkeaa. Jos vanhemmat ansaitsevat yhtä paljon/ melkein yhtä paljon ja maksavat sovussa puolet mm. vaatteista niin eihän silloin mitään elatusapua myönnetä.

Jos lähivanhempi on elatusapuasiassa lapsensa edustaja, hänellä on oikeus maksuttomaan elatusapuun.

Vierailija
89/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vali, Vali. Minäkin olen yh ja minimin saan minäkin. Hyvin pärjään lapsen kanssa ja kyllä hankin kaiken tarvittavan lapselle ja tingin sitten omissa hankinnoissa. Enkä edes käy kirppiksellä vaan ostan lapselle uudet kengät, haalarit ja vaatteet mitä tarvitsee.

Rahasta on turha riidellä se on vain rahaa. Tärkeämpää on lapselle että on molemmat vanhemmat ja se etteivät riitele lapsen nähden. Ero on muutenkin lapselle aina henkisesti raskas.

On parempi joskus joustaa ja tyytyä siihen mitä on kuin aina vaatia enemmän.

Niin minähän tässä yritän sanoa että minimi riittää. Kiva että sulle raha on vain rahaa. Mulle se on asia millä elätän itseni ja lapseni. Kiva jos sinulle olisi ok joustaa ja maksaa kaikki lapsesi hankinnat ilman tuota 170 e kk, lähetä se minulle kun et kerran tarvitse ja raha on vain rahaa ja vain vanhemmat on tärkeät.

Ap

Eihän sulle mitään kuulu jos viikko viikko käytössä. Kuluthan menee puoliksi, miksi ihmeessä sun kuuluisi saada jotain lisä rahaa.

Niin joo ei kuuluisikaan jos laitan aina lapsen isänsä luo alasti ilman mitään tarvikkeita. Etkö ole lukenut mitä kerroin? Minun täytyy hankkia lapselle kaikki. Ymmärrätkö? Isä ainostaan ruokkii lapsen. Tiedätkö että lapset tarvitsevat myös vaatteita, bussilippuja, polkupyöriä, harrastuksia, puhelimen?

Ap

Miehen ex tekee tätä. Lapset tulee yöpuvussa välillä ilman sukkia. Me lähetään lapset meille hankituissa vaatteissa eikä ne palaudu. Kulut menee elatuksen lisäksi kuittien mukaan puoliksi niin, että mies maksaa, mutta kun me aloimme laskuttaa noista vaatteista kun ei palautunut mitään ei ole takaisin saatu.

Laittakaa lapset takaisin niissä samoissa vaatteissa missä ne teille tulikin.

Vierailija
90/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toi laskelma menee, itse oon pienituloinen (brutto 1950€) vuokran ja verojen käteen jää joku 1300/kk tosta määrättiin maksamaan 172€/kk, ei siinä mitään. Kyllä mielellään lapselle maksaisinkin, mutta kyllä rahat menee äidinkin kuluihin. Yhteinen lapsi,tyttö, on vasta 2v ja vaatteet yms uudet asiat ja usein vaipatkin tulee usein isovanhemmilta.

Mikä tilanteessa muuttuisi jos äiti maksaisi omalta tililtään ne vaipat mutta isovanhemmat kustantaisivat sitten tyttärelleen niitä ”äidin kuluja”?

Kyseessä onkin se, että elatusvelvollinen haluaa elättää sitä lastaan, ei lapsen vanhempaa. Jos elatuksen lapsen puolesta vastaanottava elättää itsensä isovanhempiensa rahoilla, pitää se ottaa lastenvalvojalla puheeksi. Tuohan on tuloa lähivanhemmalle. Ei hän saa käyttää lapselle tarkoitettuja rahoja muuhun kuin lapseen, mutta tämähän ei näin mene, koska etävanhempi maksaa sitä lähivanhemman asuntoa myös.

Huutonaurua! Haluaisin nähdä tilanteen, jossa toinen selittää lastenvalvojalle, että exän vanhemmat maksaa lapsensa puhelinlaskun ja tuo lapsenlapselleen vaippapaketin ainakin kerran kuukaudessa, joten siitä syystä hänen pitää saada elatusmaksuun alennus.

En voi sille mitään jos joku kirjoittaa palstalle jotain. Vastasin siihen että tuloa se on isovanhempien antama rahakin, ja täytyy laskea mukaan elatuslaskelmiin. Sinulla on yksi vaippapaketti mielessä, mutta se kenelle vastasin, puhui muuta. Että huutonaureskele vain itsellesi, kun et edes ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
91/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tuskin kuitenkan olet niin vajaa ei tarkoita samaa kuin olet vajaa. Ja osasin myöntää ilmaisseeni asian väärin. Olen siis ilmiselvästi tapaus joka ansaitsee hoitaa kaikki lapsensa kulut vaikka lapsella on kaksi elatuskykyistä vanhempaa. Sinulla on hieno oikeudentaju!

Ap

Vierailija
92/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapsi syö ja juo myös ja ei se ole ilmaista. Myöskin asuminen maksaa. Ihme asenne tuo että nillität oman lapsen elatuksesta. Eli haluaisit laittaa kaikki rahasi vain itseesi?

Vierailija
93/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelykerta 17421 miksi vapaaehtoisesti lapseton lukee tällaisia ketjuja ja tulee kertomaan velaudestaan. Käytkö sinä hevosharrastajien palstalla kertomassa, miten hevoset on inhottavia etkä koskaan halua sellaista?

Vauvapalsta vahvistaa sen minkälaista elämä lasten kanssa olisi.

Vierailija
94/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sille mitään jos joku kirjoittaa palstalle jotain. Vastasin siihen että tuloa se on isovanhempien antama rahakin, ja täytyy laskea mukaan elatuslaskelmiin. Sinulla on yksi vaippapaketti mielessä, mutta se kenelle vastasin, puhui muuta. Että huutonaureskele vain itsellesi, kun et edes ymmärrä lukemaasi.

Ei ole tuloa. Vanhemmat saavat antaa rahaa lapselleen ja ainoa ketä asia kiinnostaa, on verottaja. Mitä jos myös sen toisen aikuisen lapsen vanhemmat antavat lapselleen rahaa, otetaanko nekin huomioon elatusmaksua korottavasti?

Vierailija
95/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ei sossun kuulu maksaa vaan eksän. En minä ainakaan halua maksaa verorahoistani kenenkään elatusapupinnarin maksuja”

Ap tässä ja olen todellakin samaa mieltä! Ex halusi kanssani lapsen ja on velvollinen osallistumaan lapsensa elatuskuluihin aivan yhtä lailla kuin minä! En ole koskaan aikuisiällä hakenut muuta kuin lapsen hoitoon liittyviä tukia ja elätän kyllä itseni ja tuloni ovat hyvät, mutta koska lapsen isänkin tulot on hyvät, hänelle kuuluu puolet lapsen kulujen maksamisesta, vaikka täällä nyt osa jostain ihmeen syystä on eri mieltä.

Vierailija
96/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja hevospalsta vahvistaa millaista elämä hevosen omistajana olisi. Itse en käy siellä meuhkamassa, kun hevoset ei kiinnosta ollenkaan.

Vierailija
97/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähivanhempi on elatusapuasiassa lapsensa edustaja, hänellä on oikeus maksuttomaan elatusapuun.[/quote]

Olen lapsen edustaja, minua sitten Helsingin oikeusaputoimisto ja nyt yksityinen avustaja ovat opastaneet väärin kun olen kaikki mahdolliset tuloni ja menoni heille ilmoittanut jonka perusteella tehtiin päätös onko omavastuuta. Mutta, tässä on kyse myös tapaamisoikeudesta ja on kyseessä yhteishuoltajuus, ilmeisesti pelkän elatuksen osalta sitten saa.

Vierailija
98/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu ei kuitenkaan kerro mitään siitä millaista on elämä lasten kanssa, vaan siitä millaista on elämä vastuuttomien etäisien kanssa.

Vierailija
99/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ilmaisella juristilla kysymässä neuvoa osituksesta. Kyllä varoja voi siirtää ulkomaille sijoituksiin, siirtää vaikka yrityksen nimiin. Petokset ovat aina mahdollisia.

Ole iloinen, sitten kun olet päässyt hänestä eroon ja saanut elämäsi mallilleen. Voit keskittyälspseesi ja onaan ihanaan elämääsi.

Vierailija
100/114 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ex pitää lasta luonaan?

Tämä ei vaikuta elatusmaksun suuruuteen.

Meinaat että jos lapsi olisi saman verran isällä j äidillä pitäisi maksaa elatusmaksua??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi