Säästövinkkejä pienituloiselle?
Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.
Kommentit (402)
Jos olet töissä ja töistä on mahdollista ostaa ruokaa kotiin se voi kannattaa.Itse ostan töistä ylijäämäruokaa 4 hengen ruuat 3 e.Kerää tyhjiä pulloja.Myy kaikki itselle tarpeeton.Tori.fi on hyvä myyntikanava.Pidä 2 tiliä.Toinen on käyttötili johon ohjaat palkkatulot,toinen on säästötili.Siirrä kaikki mahdollinen käyttötililtä säästötilille äläkä kajoa niihin vaikka kuinka tekis mieli.
Osta erilaisia papuja. Niillä jatkat jauhelihaa.
Käytä pukuja pesulassa harvemmin. Vaihda 5 tähden hotellit 4 tähden hotelleiksi. Lennä joskus myös turistiluokassa (iso hintaero!). Säästin näillä varmaan yli 20000 euroa alkuvuonna.
Vierailija kirjoitti:
Jos suunnittelet Helsinkiin matkaa eikä hotellin ökyhintoja huvita maksaa tai kun muutoinkaan 4 hengen perhe ei mahdu yhteen hotellihuoneeseen, niin voi säästää pitkän pennin kun yöpyy laivalla. Miniristeilyjä, yön yli risteilyjä on monella eri laivayhtiöllä ja ei montaa kymppiä maksa koko hytillinen. Lähtö illalla ja aamulla taas Helsingissä. Säästöä.
Haa, tuotapa en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi. Pitääpä katsoa tuo vaihtoehto ihan tosissaan ennen seuraavaa Helsingin reissua. Aamulla ennen Hesaan rantautumista vielä kunnon buffa-aamiainen huiviin ja pärjää illalliseen asti sillä. Olisihan mun joka tapauksessa syötävä kaupungilla, joten miksei sitten jo laivalla.
Ohis tietysti alkuperäiseen aiheeseen mutta tässä vinkissä on potentiaalia.
Ihan ensimmäisenä jätät kaikista turhimmat ostamatta, eli alkoholin ja tupakat! Jälkimmäinen pahe on järkyttävän hintaista. Aski taitaa olla jo kympin. Tuolla kympillä saa leivän, leikkeleen, maidon ja pari banaania.
Tatuoinnit, tekoripset ja -kynnet, turhat herkut, tarpeettoman materian shoppailu, tonnin puhelin osamaksulla.... Noi nyt ekana tulee mieleen jotka kannattaa unohtaa.
Itse olen pienituloinen. Minulle säästöön menevä summa on samanlainen rutiininomainen kuluerä kuin esimerkiksi puhelinlaskun maksaminen. Olen tehnyt itselleni maksamisesta joka kuukausittaisen velvollisuuden.
Jos pienituloisena haluaa saada rahaa säästöön, niin silloin on yksinkertaisesti luovuttava monesta mieliteosta. Ostoksia ei kertakaikkiaan voi miettiä tunteella (=mieliteko), vaan järjellä. Niin se vaan menee, ja se on hyväksyttävä ja opittava.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tonnin 20 viikossa, se tarkoittaa 50 euroa viikossa.
Helpoiten saa lisätuloja palkkatuloista.
Mä saan kunnon summan 2 vuoden välein.
Siivotaan pyöräkellari.
Käyn kaikki asunnot läpi, kysyn montako pyörää on. Pyydän merkkaamaan ne, annan asunnon numerolla merkityt teipit.
Loput laitan sivuun.
Otan pyörät yksi kerralla. Teen jotain jokaiselle ja myyn.
Tänä keväänä oli 30 pyörää. Myin ne n 30-50 e kpl.
Älyttömän harvoin tulee valitusta. Vuokralainen muuttaa pois ja 3 v jälkeen tulee hakemaan pyöräänsä.
Ei taida ihan laillista olla. Poliisille voit viedä, mahd. voit saada löytöpalkkion.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierrraillijjapahyvinni kirjoitti:
Välillä ruoaksi esim. Halvinta makaronia, sekaan halvin prk tonnikalaa tai papuja. Mausteita.
Mausteet ovat varmaan törsäystä. Näin siis onnelisessa maassa.
Mausteita saa isoissa pakkauksissa järkihintaan. Mulla kesti tosi pitkään huomata tämä marketeissa. Isot pakkaukset on lattianrajassa. :)
Hanki lisää tuloja ja vähennä menoja. Tee excel-taulukko kaikista tuloista ja menoista.
Hanki keikkatöitä ja osa-aikatöitä. Vähennä kulutusta ja laita rahaa säästöön. Kerää pulloja ja tölkkejä. Maksa laskut ajoissa,niin ei tule maksumuistutuksia ja muita perintäkuluja. Älä tee osamaksusopimuksia. Älä ota kulutusluottoa tai pikavippejä.
Tee ruokakauppaan ostoslista. Käy ilta-alennuksissa. Älä mene nälkäisenä ruokakauppaan. Valmista itse kotiruokaa ja leivo. Älä tee heräteostoksia. Älä ostele verkkokaupoista tuotteita hetken mielijohteesta. Hyödynnä paikkakunnan Annetaan-ryhmiä.
Lopeta tupakanpoltto ja alkoholinkäyttö. Kulje kävellen tai polkupyörällä. Lopeta turha autoilu.
Lopeta kahviloissa, pikaruokapaikoissa ja ruokaravintoloissa käynti. Älä matkusta. Lopeta kampaajalla käynti. Leikkaa perheen hiukset kotona. Kilpailuta sähkö, vakuutukset, puhelin ja netti.
Säästä!
Listaa kaikki perheen menot, myös ne, jotka eivät toistu joka kuukausi.
-Asuminen: kilpailuta asuntolaina, sähkölasku. Jos erillinen vesilasku, lyhennä suihkussakäynnin kestoa, ym vedenlutrausta.
-kilpailuta puhelinliittymät, luovu suoratoistopalveluista.
-Ruoka: Ei noutoruokaa, ei kalliita valmisruokia.osta halvinta maitoa, leipä tarjouksesta tai leivo itse. Karkit, sipsit, limsa, alkoholi turhia.
-käytä autoa harkiten tai myy se pois. Kulje bussilla. Kuukausikortti on halvempi työmatkoihin kuin kertamaksut. Fillarilla kulkeminen vielä halvempaa.
Hankinnat: lykkää ostoksia. Hanki vain pakolliset asiat, nekin ennakoiden hyödyntäen alet tai kirpputorit
Vierailija kirjoitti:
Menot on jo minimissään, poissa on mm. Suoratoistopalvelut, kahvilareissut, wolttaaminen, bilejutut, Rush ym muut lasten huvitukset. Turhia vaatteita ym ei ostella, toki lapsille pakko ostaa jotain kun jää pieneksi tms.
-ap
Syö vähemmän ja kasvata ruokasi itse. Poimi marjoja ja kalasta. Laske kodin lämpötila 19 asteeseen.
Käy Kämpin ck brasseriessa syömässä joka päivä. Alkaa jäämään fyffee säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tonnin 20 viikossa, se tarkoittaa 50 euroa viikossa.
Helpoiten saa lisätuloja palkkatuloista.
Mä saan kunnon summan 2 vuoden välein.
Siivotaan pyöräkellari.
Käyn kaikki asunnot läpi, kysyn montako pyörää on. Pyydän merkkaamaan ne, annan asunnon numerolla merkityt teipit.
Loput laitan sivuun.
Otan pyörät yksi kerralla. Teen jotain jokaiselle ja myyn.
Tänä keväänä oli 30 pyörää. Myin ne n 30-50 e kpl.
Älyttömän harvoin tulee valitusta. Vuokralainen muuttaa pois ja 3 v jälkeen tulee hakemaan pyöräänsä.
Ei taida ihan laillista olla. Poliisille voit viedä, mahd. voit saada löytöpalkkion.
Ihan hallituksen hyväksyntä aiheeseen.
Kävin jokaisen kodin läpi, jokaisessa pyörässä merkintä kenen on ja loput myin.
Pieni taloyhtiö ja vuokralaiset tulee ja menee
MicMac kirjoitti:
1) Kerää kaikki irtain, jonka voit realisoida sitä mukaa kun pystyt luopumaan ja myy nettikirpparilla.
2) Syötkö varmasti edullisesti? Pystytkö korvaamaan vaikka 20 päivittäistavaraa (ruokaa ja muuta) halvemmilla tai jättämään toistaiseksi pois? Esimerkkejä, en tiedä päteeko sinulla:
RUOKA
- kaikki muut juomat korvataan vedellä
- ei hedelmiä, sen sijaan kaali, porkkana, sipuli
- puuro on halpaa ruokaa, ei siis muroja tms.
- älä osta mausteita, vaan käytä maustekaappi tyhjäksi mahdollisimman pitkälle
- osta halpoja ruhonosia ja kala kokonaisena, jos ostat ollenkaan
- osta D-vitamiinipillereitä ja ehkä monivitamiini, niin voit karsia huolettomammin ruokalistaa
MUUT KUIN RUOKA
- kehon ja hiusten pesuun Lacto Line -pesuaine
- älä meikkaa
- vain perusdeodorantti, ei mitään tuoksuja
AIKAA ON VÄHÄN, JOTEN KAUAN EI TARVITSE KÄRVISTELLÄ! TSEMPPIÄ <3
Miten tuo perusdeodorantti ilman tuoksuja liittyy säästämiseen? Ovat yleensä kalliimpia jopa kuin halvemmat tuoksulliset
Säästän kauppakäynneissä sillä, että otan keräyspalvelun (kun on tarjouksessa n. 5€), tulee harkittua ostoksia ja ei tule ostettua mitään turhaa. Halvemmaksi tulee, että maksan tuon 5€ kuin se, että menisin itse kauppaan sekoilemaan ostosten kanssa. Budjetti ruokaostoksiin tällä hetkellä on noin 50€/
vk ja mitään turhaa ei tule ostettua.
Ostan kestäviä vaatteita, hintaviakin, mutta pitkällä tähtäimellä teen säästöä. Kirpputoreilta saa nykyään hyviä ja kestäviä vaatteita (Nyt en ole ostanut vuoteen vaatteita).
Palkasta lähtee säännöllisesti tietty summa säästöön, pitkällä aikavälillä siitä tulee rutiini ja muu budjetti mukautuu siihen.
Olen onnistunut säästämisessä vain sillä, että katson asioita pitkällä tähtäimellä ja asun pienemmissä neliöissä, jolloin asumiskulut pysyvät kohtuullisena. Lisäksi olen lopettanut tupakanpolton ja olen säästänyt siihen kuluvat rahat viimeisen 5 vuoden aikana. Ei ole jättipotti, mutta yllättävän paljon. Olen siis ylipäänsä luovuttanut monesta itselleni näennäisesti tärkeästä asiasta, enkä ole kokenut siitä mielipahaa päin vastoin saavutettu säästöt ja niiden antama turva tuntuu hyvältä. (En ole rikas, mutta selviän m, jos pesukone hajoaa) Alkaisin nyt säästämään vuoden 2023 kesää varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot on jo minimissään, poissa on mm. Suoratoistopalvelut, kahvilareissut, wolttaaminen, bilejutut, Rush ym muut lasten huvitukset. Turhia vaatteita ym ei ostella, toki lapsille pakko ostaa jotain kun jää pieneksi tms.
-ap
Syö vähemmän ja kasvata ruokasi itse. Poimi marjoja ja kalasta. Laske kodin lämpötila 19 asteeseen.
Asunnon jäähdyttäminen on aika kallista. Ennemminkin anna kodin lämpötilan olla se, mikä se ilman sähköisiä viilentimiä on, eli helteillä kannattaa pitää verhot kiinni, tuulettaa vain yöaikaan, kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois päältä lämpöä tuomasta jne.
Kun köyhät voittavat lotossa he törsäävät voittonsa välittömästi epyktinmatkaan tmv (kts Weaslet potterissa) josta eivät saa pysyvää lisätuloa sen pari sataa kaljuunaa vuodessa. Vrt se yhden hengen palkka a 20 kaljuunaa kuussa. Se ois tuplaantunu.
Mutta jos ei osaa yhtään ajatella seuraavaa sekuntia pidemmälle niin pulassa ovat.
Pyri mieluummin nostamaan tulojasi vaikka vähitellen. Se on kannattavampaa.
Näin kesällä, jos luonto kävelymatkan päässä (autolla ei kannata): kumihanskat käteen, kerää nokkoset, ratamot, poimulehdet, voikukat ym. Ryöppää ja pakasta. Siinä ilmaiset vitamiinipommit talven varalle.
Jospa annan vain vinkit niistä tuotteista, joiden käyttöä olen alkanut rajoittaa. Itse saa sitten keksiä, millä tavalla sen tuotteen käytön väheneminen tapahtuu.
Vessa- ja talouspaperit.
Veden ja sähkönkulutuksen vähentäminen.
Jos on auto käytössä, sen käytön vähentäminen.
Kahvi. (Olen nyt jo vähentänyt puoleen, tavoite vähentää nollaan lisäämättä teen käyttöä.)
Vaatteet: kierrätys ja kieltäytyminen uusista.
Kengät: pidetään puhki ennen kuin ostetaan uudet.
Ulkona syöminen, elokuvat, teatteri, live-keikat - kieltäytyminen.
Kaikkien juhlapyhien pois arkistaminen.
Karkit, sipsit, limut, suklaat, jäätelöt minimiin tai kokonaan pois.
Leipominen. >Leivän päälle vain ohut kerros levitettä jos ollenkaan, ja ohut juuston siivu.
En voi jatkaa enää. Olenko tosiaan näin köyhä kuin miltä listan perusteella vaikuttaa? Kyllä olen. Tulot köyhyysrajan alapuolella reilusti.
Isäni puolelta olen perinyt vaatimattoman elämäntavan. Mutta että onko se tosiaan näin karua, kun sen kirjoittaa näkyviin...
Käy meikkaamassa kaupan testeripurkeilla ja pölli kenkäosastojen sovitusukat. Vessapaperia saa kirjastojen vessoista ja talousvettä huoltoasemien vesikannuista.