Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästövinkkejä pienituloiselle?

Vierailija
16.01.2022 |

Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.

Kommentit (402)

Vierailija
221/402 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin kiinteän laajakaistan taloyhtiönettiin, joka ei maksa mitään 12kk aikana ja sen jälkeenkin maksu on vain puolet siitä mitä aiemmin. Toki nopeuskin putosi puoleen mutta köyhällä ei ole mitään hyviä vaihtoehtoja valittavana...

Vierailija
222/402 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapalaksi iltapuuro. Keitetään maitoon, tulee ruokaisampaa, haudutetaan kannen alla vielä valmistuksen jälkeen, niin hiutaleet vielä pehmenee ja ja puuro jäähtyy syöntisopivaksi. Voi/margariinisilmä lisäksi tai itsepoimittuja marjoja pakkasesta. Me on keitelty iltapuuro koko perheelle nyt tämän vuoden alusta ja on kiva rutiini. Koko perhe kokoontuu iltapalapöytään yhtaikaa. Puuroja vaihdellaan, 4-viljan, ruis, Helmi-puuroa...

Aamut on semmoista hässäkkää ettei silloin ehdi puuroja haudutella eikä kaikki perheenjäsenet syö aamupalaa kotona tai ollenkaan.

Ennen syötiin illalla jugurtteja tai kalliita sokerimuroja. Voileipiä joihin tuli kalliita juustoja, leikkeleitä tai paprikaa (sesongin ulkopuolella kallista). Kyllä oikeasti säästyy rahaa ja nuo voileipätarpeet säästyy nyt aamukahville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/402 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös syön puuroa.

Laitan kattilaan kuumaa vettä ja hiutaleet. On pöydällä hetken, jotta jäähtyy.

Iltapalaksi puuroa.

Puurosta tulee pehmeämpää, kun hautuu pitempään

Vierailija
224/402 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy suihkussa töissä. Itse iltasiivooja. Kun työt on tehty käyn suihkussa. Lämmin vesi on kallista. Omassa suihkussa en käy enää ollenkaan. Viikonloppu menee helpostikin ilman suihkua. 

Vierailija
225/402 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri kasvattamaan tuloja vaikka täyttämällä kyselyitä tai tekemällä toista duunia. Sijoittaminenkin lisää tuloja vaikka pienituloisena menee vuosia ennen kuin osinkotuloista on näkyvää hyötyä.

Vierailija
226/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kerran käytettyä vessapaperia käyttää vielä talouspaperina, ei ole kuin yhdet kakat pyyhitty siihen?

Vierailija
227/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on huono säästövinkki ja toivon että että kukaan ei joutuisi näin pimeään tilanteeseen, mutta itse jouduin osastolle. Rahaa on säästynyt kun saan ilmaiset ruuat ja lääkkeet ja kun toimeentulotuella olen, niin Kela maksaa hoidon.

Hävettää melkein.

Vierailija
228/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menot on jo minimissään, poissa on mm. Suoratoistopalvelut, kahvilareissut, wolttaaminen, bilejutut, Rush ym muut lasten huvitukset. Turhia vaatteita ym ei ostella, toki lapsille pakko ostaa jotain kun jää pieneksi tms.

-ap

Kirpputoreilta itse löydän kaiken tarvittavan vaatteen ja kodin tavaran. Ruuassa kyllä voi tosiaan säästää,kun hyödyntää tarjoukset,ilta-alet ja muut poistot. Ja itse tehden kaikista edullisinta. Meillä menee kyllä tosi vähän rahaa ruokaan.Aamuisin syömme puuron,päivisin yleensä jonkin peruna-kasvis pohjaisen lämpimän ruuan ja hedelmistä ostan eniten omenia jotka ovat alle euron kilo. Marjoja on julmasti pakasteessa.Tsemppiä sulle ja varmasti onnistut tavoitteessasi.Säästäminen lisää mielikuvitusta ja omaa tekemistä.Nyt kun itsellä ei enää olisi pakko säästää,se on jäänyt päälle j on huomannut kuinka vähällä sitä tulee toimeen.

Vierailija
229/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästeliäisyys on vähän kuin dieetti, että vapaaehtoisena se on kivaa puuhastelua, mutta kun on oikeasti pienituloinen, niin se on vain kädestä suuhun elämistä.  Vaihtoehtoja ei oikein ole, kuten ei sairauden takia laihtuvallakaan, vaikka lopputulos on sama.

Vierailija
230/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset ovat tietyssä iåssö, on enää turha minun ostaa vaatteita. Virheostamiset jää pois.

Lapset ovat saaneet vuosia vaatteita ystäväni vanhenmilta lapsilta, mutta enää ne ei kelpaa lapsille.

Heillä on tietty summa, millä pitää ostaa vaatteet.

Omat ostamiset ovat minimissä , siirryin kotiin töihin.

Vierailija
231/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keksiä lisätuloja. Kun minä olin aiemmin pienituloinen työtön, kiersin kirppiksiä ja ostin tavaraa halvalla ja laitoin omaan pöytään myyntiin kalliimmalla. Vaatii vähän perehtymistä ja aikaa mutta voi ansaita satasia kuussa. 

Vierailija
232/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteuta vain tarve, älä mielitekoja. Ja "mistäs meikäläinen säästäis jossei syömisestä ?" ( Koskelan Jussi, romanissa TÄÄLLÄ POHJANTÄHDEN ALLA )

Vierailija
233/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä voi luopua tai ainakin vähentää:

- päihteet

- tupakka

- makeiset ja sipsit

- uudet tatuoinnit ja lävistykset

- tekokynnet, tekoripset, hiusten värjääminen

- meikkaaminen

- suoratoistopalvelut

Vierailija
234/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saitko jo säästöön miten paljon?

Vierailija
235/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän neuvosta tein itselle tavoitebudjetin ( en tiedä, onko oikea termi), eli 800 /kk. Siihen rahaan kuuluvat kaikki menoni, vastike, sähkö, autopaikka, vesi mahd. vakuutusmaksu, puhelin, ruoka, pienet lahjaostokset, minimaaliset vaate-, kampaamo-, kosmetiikkaostokset jne, kaikki, mihin rahani käytän. Loput pienistä tuloistani jäävät säästöön erilliselle säästötilille. Olen hämmästynyt tuloksista. Säästötili paisuu mukavasti. Jos ostan jotakin, tai maksan laskun, vähennän sen heti tuosta alkupääomasta ja näen, paljonko on jäljellä rahaa käytettäväksi.

Kyllä panee miettimään, ostanko Citymarketista vai Lidlistä, mitä ja minkä verran. Harkiten käyn kerran viikossa kaupassa, tarjoukset ja punalaputetut hyödyntäen. Tähän mennessä budjetista on jäänyt ylimääräiseksi muutama kymppi/kk. Tunnen onnistuneeni, olen selättänyt tuhlaushimoni. Niin, yksin asun eikä minulla ole velkaa. Tämä korona-aika on tietysti edesauttanut säästöjen syntymistä, kun ei ole oikein päässyt liikkeelle eikä tapahtumia, tai paikkoja ole ollut auki.

Vierailija
236/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienistä puroista syntyy järvi. Toisin sanoen sinun pitää siis säästää aivan kaikessa.

Älä osta sitä mitä haluat vaan sitä mitä oikeasti tarvitset.

Ajattele millä kaikilla käytännön tavoilla ja asioilla voit säästää.

Kirjoita ruutuvihkoon kaikki menot ja tulot vuositasolla. Näet mihin rahaa kuluu.

Säästämisestä muutamia käytännön esimerkkejä:

Säästä leipäpussit eväitä ja leivonnaisia varten.

Keittäessäsi perunoita laita ensin levy suurimmalle ja sitten ku kiehuu niin väännät nollille. Noin tunnissa perunat ovat valmiita.

Tee ruokaa kerralla enemmän ja pakasta.

Valot päällä vain siellä missä kulloinkin tarvitset niitä.

Vertaile kaupoissa hintoja. Voit säästää kuitit ja seurata mistä kannattaa ostaa.

Hammastahnatuubit voi leikata auki ja kaapia loputkin tahnan rippeet pois. Sama pätee shampoo, ketsuppi jne.

Leivo kaikki mitä ehdit ja jaksat.

Käytä kotona kotivaatteita. Muista, että aina ei tarvitse pestä koko vaatetta vaan voi vaikkapa tuulettaa ulkona ja pestä pelkän tahran kohdan.

Mielestäni jos suinkin mahdollista olisi fiksumpaa laittaa se ylimääräinen aika lisätöihin kuin leivontaan. Esim. 3 tuntia lisätöitä viikossa tuo sinulle varmasti enemmän rahaa kuin sen minkä itse leipomalla pystyy säästämään.

Vierailija
237/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: koita mieluummin miettiä miten lisäät tulojasi. Lisätuloista saa puskuria ja puskurin täytyttyä voi laittaa rahaa jo vaikka rahastoonkin.

Vierailija
238/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän järkyttävän pitkän talven ja kammottavan kylmän "kevään" jälkeenkin luonto taas herää.

Kohta alkaa saada ilmaiseksi nokkosta, poimulehteä, voikukkaa... Ja vähän myöhemmin esim. maitohorsmaa ym. Kannattaa opetella luonnosta ilmaiseksi saatavien villivihannesten ulkonäkö ja käyttömahdollisuudet!

Vierailija
239/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän järkyttävän pitkän talven ja kammottavan kylmän "kevään" jälkeenkin luonto taas herää.

Kohta alkaa saada ilmaiseksi nokkosta, poimulehteä, voikukkaa... Ja vähän myöhemmin esim. maitohorsmaa ym. Kannattaa opetella luonnosta ilmaiseksi saatavien villivihannesten ulkonäkö ja käyttömahdollisuudet!

Maitohorsma kyllä taitaa olla melkein ekoja hyödynnettäviä villivihanneksia, ne versot voi käyttää parsan tapaan.

Vierailija
240/402 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe! Jos kesäksi saa kasaan 1000€, se on 1 1/2 kuukauden eläke.  Mitenhän saisi kesäksi kasaan 50€, kas siinä kysymys. Toisaalta, köyhän on mahdoton saada kasaan mitään summaa, koska patoutuneita tarpeita on niin  paljon.