Erityisruokavalio: Kielletään omat eväät, muttei silti tarjota sopivaa ruokaa?
Ihmettelen tällaista ilmiötä. Sekä "aikuisiän perheessäni" että lapsuudenperheessäni on ollut erilaisia ruokavaliorajoitteita, ja olemme aina yrittäneet olla aiheuttamatta hankaluuksia isäntäperheelle kertomalla että tuomme omat ruoat ettei tarvitse välittää allergioista sun muista.
Usein kielletään tuomasta ja siunaillaan että tietysti isäntäperhe hankkii jotain kaikille, mutta perille tultaessa ei kuitenkaan ole sopivaa ruokaa. MIKSI ei voi antaa ihmisen tuoda omia ruokia jos ei aio ottaa toisen dieettiä huomioon?
Kommentit (72)
Tuossa ap:n tapauksessa poikkeaisin itse matkalla syömään jotain.
Toki se on kohteliasta ilmoittaa isäntäväelle, ettei valitettavasti pysty syömään kaikkea mahdollista, jotta heidän ei tarvitsisi tehdä "turhaan" tarjoiluja, joita vieraat eivät syö.
Mielestäni on törkeää isäntäväeltä luvata hankkivansa ruokarajoitteiselle jotain sopivaa, jos siinä kuitenkin epäonnistuu. Helpommallahan pääsee, jos antaa rajoitteiselle "luvan" tuoda omat eväät mukanansa.
tulee mieleen, että teiltä on jotenkin jäänyt siinä keskustelussa sopimatta, että tuotteko te nyt itten kuitenkin ne eväät vai ette. Ts. molemmat kursailee, mutta kumpikan ei sano ääneen lopullista päätöstä että tuo tai ei tuo.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:47"]
Miksi edes kyselet? Viet ne soijanakkisi mukana, etkä kysele mitään.
[/quote]
Olen sanonut aiemmin asiasta siksi, että isäntäperhe tietäisi ettei tarvitse vaivata päätään metsästämällä sopivaa ruokaa. Jos lapsilla on esimerkiksi yhdellä keliakia ja yhdellä maito- ja kananmuna-allergia, niin aika paljon päänvaivaa se voi tuottaa.
Toki nykyään otan ruokaa mukaan niille jotka tätä useimmiten tekevät, mutta ihmetyttää silti ilmiö. Miksei voi sanoa että okei, hienoa?
p.s en syö soijanakkeja
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:49"]
[/quote]
Allergiat vaikeuttavat sitäkin, ja tuntuu tyhmältä joutua maksamaan jostain ABC-pitsasta (ja lähteä ajamaan vielä aikaisemmin tämän takia) kun helpommalla päästäisi jos vain saisin lämmittää ne kotona tehdyt piiraat siellä perillä ja syödä kun muutkin syövät.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:51"]
tulee mieleen, että teiltä on jotenkin jäänyt siinä keskustelussa sopimatta, että tuotteko te nyt itten kuitenkin ne eväät vai ette. Ts. molemmat kursailee, mutta kumpikan ei sano ääneen lopullista päätöstä että tuo tai ei tuo.
[/quote]
Millä tapaa se lopullinen päätös oikein tehdään jos se ei ole sopimista että toinen sanoo että älkää tuoko ja minä vastaan että okei, ei sitten?
Olen törmännyt samaan. Useamman kerran ennen kurssia käynyt niin että on kysytty onko erikoisruokavalioita, ja olen ilmoittanut että kasvissyöjä, onko ok vai tuonko omat ruuat. Vastaus ok, älä tuo omia.
Paikalla ei mitään kasvisruokaa sitten ollutkaan. Lihamakaronilaatikkoa, kanaa, lihakeittoa. Olen sitten illalla ajanut sieltä syrjäisestä paikasta hakemaan jotain syötävää ja maksanyt täyden hinnan "täysihoidosta".
En tajua. Ei olisi mitään ongelmaa jos tietäisi etukäteen että ruokaa ei ole, ottaisin omat eväät ja olisin tyytyväinen. Mutta miksi tahallaan aiheuttaa tilanne jossa joku jää nälkäiseksi? (tai ehkä saa ruuan monta tuntia muiden jälkeen suurieleisesti)
Viime vuodet on ollut jotain evästä aina mukana jos vähänkin epäilyttää.
Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms.
Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä.
Ymmärrään kyllä tilanteen. Meillä oli lapsilla monenlaisia yliherkkyyksiä pienenä ja kyläillessä oli jotain omia juttuja mukana, kun ei voi olettaa että kylläänkutsujat osaisi valita sopivia tarjottavia. On syöty ravintollassakin omia eväitä, kun listasta ei löydy tarjottavaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:49"]
[/quote]
Olenko sitten curling-äiti kun minusta tuntuu kurjalta että kahvipöydässä serkut ja yksi lapsista voivat syödä kaikkea, ja kaksi lasta eivät saa mitään?
Tietty elämään kuuluu pettymysten sietäminen, mutta en ole ajatellut että joku äitienpäivä isoäidin luona olisi se paikka missä opetetaan lapsille että toiset saavat herkkuja ja toiset eivät mitään.
On teillä jumalauta ongelmat. Eniten vituttaa ne leikkisairaat, jotka ovat esimerkiksi laktoosi-intolerantteja, mutta jäätelö ja kermakakku sitten sopiikin. Puhumattakaan kasvisruokapelleistä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:00"]On teillä jumalauta ongelmat. Eniten vituttaa ne leikkisairaat, jotka ovat esimerkiksi laktoosi-intolerantteja, mutta jäätelö ja kermakakku sitten sopiikin. Puhumattakaan kasvisruokapelleistä.
[/quote]
En tunne sua mutta vaikutat inhalta
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:00"]
On teillä jumalauta ongelmat. Eniten vituttaa ne leikkisairaat, jotka ovat esimerkiksi laktoosi-intolerantteja, mutta jäätelö ja kermakakku sitten sopiikin. Puhumattakaan kasvisruokapelleistä.
[/quote]
Oletko kuullut laktoosittomasta kermasta ja laktoosittomasta jäätelöstä??
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:59"]
Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms.
Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä.
Ymmärrään kyllä tilanteen. Meillä oli lapsilla monenlaisia yliherkkyyksiä pienenä ja kyläillessä oli jotain omia juttuja mukana, kun ei voi olettaa että kylläänkutsujat osaisi valita sopivia tarjottavia. On syöty ravintollassakin omia eväitä, kun listasta ei löydy tarjottavaa.
[/quote]
No juu, lopetetaan kyläilyt isoäidin luona tämän takia. Se antaa lapsillekin hyvän mallin käsitellä ihmissuhteissa syntyviä ongelmia!
Ja tässähän ei siis ole kukaan odottanut että on pakko tarjota, olen päin vastoin ilmoittanut että tuon sitten kahdelle lapselle ja itselle omat eväät. Tähän ei sitten ole suostuttu.
Miksi kysyä lupaa omien eväiden tuomiseen. Otat mukaan, ja haet esiin jos on tarvis. Jos minä tyypin 1 diabeetikkona kyselisin lupia hypoeväilleni ja mahdollisia kieltoja vielä tottelisin, niin ihan todella mahdollinen tajuttomuus hypoglykemian seurauksena olisi täsmälleen oma vikani.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:12"]
Miksi kysyä lupaa omien eväiden tuomiseen. Otat mukaan, ja haet esiin jos on tarvis. Jos minä tyypin 1 diabeetikkona kyselisin lupia hypoeväilleni ja mahdollisia kieltoja vielä tottelisin, niin ihan todella mahdollinen tajuttomuus hypoglykemian seurauksena olisi täsmälleen oma vikani.
[/quote]
Olen tähän jo vastannut. Eli olen sanonut siksi ettei isäntäperheen tarvitsisi etukäteen stressata ja laittaa eri ruokia allergikoille. Kun tähän on sitten sanottu että älä tuo, olen ajatellut että siihen on joku syy.
ap
Minäkin olen ruokavaliorajoitteineni (ollen allerginen mm. viljoille ja melkein kaikille vihanneksille/hedelmille) törmännyt tähän ilmiöön. Siksi syön aina kotona ennen kuin lähden kyläilemään ja pidemmille reissuille varaan jotain omaa evästä mukaan varmuuden vuoksi, niin ei haittaa, vaikkei tarjolla olekaan mitään minulle sopivaa. Ottaa kyllä päähän tuollainen käytös, että luvataan syömisiä, joita ei sitten olekaan, vaikka toinen on tarjoutunut ottamaan omat eväät.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:12"]
[/quote]
Olen tähän jo vastannut. Eli olen sanonut siksi ettei isäntäperheen tarvitsisi etukäteen stressata ja laittaa eri ruokia allergikoille. Kun tähän on sitten sanottu että älä tuo, olen ajatellut että siihen on joku syy.
ap
[/quote]
On mahdollista myös olla muistuttamatta yliherkkyyksistä ja ottaa ne eväät mukaan. Teet nyt ihan turhan numeron koko asiasta, totta kai kysyttäessä kaikki lupaavat ottaa kaikki vaivaiset huomioon, mutta toteutuksestahan olet itse nähnyt, kuinka vähän asia todella toisia kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:00"]
[/quote]
Voisin vastata että on sullakin ongelmat jos otat pulttia siitä ettei joku syö lihaa. Relax
Tuohon olen törmännyt minäkin. Kiellettiin tuomasta omia eväitä vaikka mitään sopivaa ei ollut tarjota. Toista kertaa yritettiin taas. Siitä tulikin marinaa että miksi toit omia kun kerta kiellettiin. Joillakin kun ei ole mitään muuta mielessä kun omat asiat. Hämmästys oli iso kun pääsin niin näppäristi kuittailemaan takas
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:44"]
En osaa sanoa, miksi jou toimii näin. Jos tuo on toistuvaa, niin lapselle ottaisin kiellosta huolimatta eväät, koska nälkäisen lapsen kiukuttelua ei jaksa kukaan kuunnella. Aikuinen nyt pärjännee yhden kyläilyn syömättäkin.
[/quote]
En minä ainakaan pärjää koko päivää syömättä, kun aamulla aikaisin lähdetään ajamaan ja lähdetään vasta illalla pois, senhän takia sitä ruokaa siellä tarjotaan.
Lapselle on kyllä tosiaan parempi ottaa eväät mukaan vaikka olisi vain kahvitarjoilu, eihän se tunnu lapsesta kivalta että serkut syövät kakkua ja pullaa ja itse saa hyvällä säkällä mehua.
ap