Erityisruokavalio: Kielletään omat eväät, muttei silti tarjota sopivaa ruokaa?
Ihmettelen tällaista ilmiötä. Sekä "aikuisiän perheessäni" että lapsuudenperheessäni on ollut erilaisia ruokavaliorajoitteita, ja olemme aina yrittäneet olla aiheuttamatta hankaluuksia isäntäperheelle kertomalla että tuomme omat ruoat ettei tarvitse välittää allergioista sun muista.
Usein kielletään tuomasta ja siunaillaan että tietysti isäntäperhe hankkii jotain kaikille, mutta perille tultaessa ei kuitenkaan ole sopivaa ruokaa. MIKSI ei voi antaa ihmisen tuoda omia ruokia jos ei aio ottaa toisen dieettiä huomioon?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:12"]
Miksi kysyä lupaa omien eväiden tuomiseen. Otat mukaan, ja haet esiin jos on tarvis. Jos minä tyypin 1 diabeetikkona kyselisin lupia hypoeväilleni ja mahdollisia kieltoja vielä tottelisin, niin ihan todella mahdollinen tajuttomuus hypoglykemian seurauksena olisi täsmälleen oma vikani.
[/quote]
Tä? Mitä erityisruokaa sinä syöt? Meinaan minä ykköstyypin diabeetikon äitinä annan kyllä lapselleni ihan normaalia ruokaa. Mitään erityisruokaa ei diabeetikoille ole vaadittu enää ainakaan pariinkymmeneen vuoteen.
Lasken vaan hiilarit, enkä anna mielin määrin tyhjiä hiilareita (=sokerisia ruokia ja juomia), mutta niitäkin voi maistaa kohtuullisesti. Ja sopeutan iskarit tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:59"]Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms.
Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä.
[/quote]
Joo, ei miellytä veren oksentaminen, ripuloiminen ja ruokatorven tulehdus, joten jätän esim. tulevat ylioppilasjuhlat käymättä t: keliaakikko
Mulla on aina laukussa pähkinä/siemenpatukoita tai vastaavaa. Usein juhlista löytää gluteenitonta syötävää, kuten salaatteja, mutta toisinaan niihinkin on laitettu krutonkeja. En jaksa itse tehdä ruokavaliostani numeroa tai ilmoittaa sitä kysyttäessäkään, koska harvempi osaa leipoa gluteenittomia ilman, että niihin joutuu vehnäjaujopölyä ym. ja onhan se noloa kieltäytä varsinkin jos toinen on oikeasti yrittänyt.
Kun menen kyläilemään vien tarvitsemani mukanani. Sanon aina etten viitsinyt jättää kotiin vanhenemaan.
Mutta jos jättää ilmoittamatta omista ruokarajoitteistaan, saattaa hyvin todennäköisesti omilla eväillään loukata isäntäväkeä, joka on käyttänyt aikaa, vaivaa ja rahaa tarjoiluihinsa.
Minun mielestäni näissä ruokarajoitetilanteissa on valitettavasti suurimmaksi osaksi "syyllisiä" isäntäväet, jotka eivät osaa / halua arvostaa vieraidensa ruokarajoitteita. On kohteliampaa kertoa rehellisesti, ettei pysty hankkimaan vierailleen heille sopivia tuotteita, koska useimmiten ruokarajoitteiset ovat itse jo tottuneet omien eväiden kantamiseen.
Mä oon huomannut, että sellaiset henkilöt, joilla itsellään on jotain ruokarajoitteita, pyrkivät parhaiten tarjoamaan vierailleen erikoisruokavalioita. Siinä on mukana ehkä jotain solidaarisuutta.
Voi myös ottaa salasyömingit mukaan ja mennä vessaan syömään ne. Eipä isäntäväki loukkaannu turhasta jos sellaista epäilee
En ole moiseen ikinä törmännyt. Tietävätkö siellä isäntäperheessä oikeasti, mitä kaikkia allergioita teillä on...?
En nyt tiedä, mitä allergioita teillä on, mutta maidotonta ja gluteenitonta ruokaa nyt olisi ihan helppo tehdä/ostaa. Ei anna kauhean fiksua kuvaa isäntäperheestä tuollainen, että mitään ei sitten olekaan tarjolla.
Ja jos allergiat ovat vaikeita, niin minusta on ihan ok pyytää vieraita tuomaan omat eväät, ettei satu vahinkoa ja lapsi saa vääränlaista syötävää. Ei se vieraanvaraisuus nyt ole ikinä anafylaktisen shokin väärti...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:24"]
Mutta jos jättää ilmoittamatta omista ruokarajoitteistaan, saattaa hyvin todennäköisesti omilla eväillään loukata isäntäväkeä, joka on käyttänyt aikaa, vaivaa ja rahaa tarjoiluihinsa.
Minun mielestäni näissä ruokarajoitetilanteissa on valitettavasti suurimmaksi osaksi "syyllisiä" isäntäväet, jotka eivät osaa / halua arvostaa vieraidensa ruokarajoitteita. On kohteliampaa kertoa rehellisesti, ettei pysty hankkimaan vierailleen heille sopivia tuotteita, koska useimmiten ruokarajoitteiset ovat itse jo tottuneet omien eväiden kantamiseen.
Mä oon huomannut, että sellaiset henkilöt, joilla itsellään on jotain ruokarajoitteita, pyrkivät parhaiten tarjoamaan vierailleen erikoisruokavalioita. Siinä on mukana ehkä jotain solidaarisuutta.
[/quote]
No nimenomaan. Voin vain kuvitella mummon loukkaantumisen kun vaivalla leivottua kakkua ei syödäkään.
En kyllä ymmärrä että mitä häpeämistä siinä on, ettei pysty tarjoamaan jotain tiettyä vierailleen. Gluteeniton leipominen on aika hankalaa jos yrittää tehdä jotain hienompaa kuin kääretorttua, ja kun lapsi on allerginen maidolle, ei laktoosi-intolerantikko, eli vähälaktoosinen tai edes laktoositon ei käy jos pohjana on maitoa.
Ala nyt siitä ottaa selvää jos olet koko ikäsi ollut kaikkiruokainen ja näkökin ehkä vähän reistaa niin on vaikea lukea leipäpussin kyljestä että onko siinä nyt maitoa vai ei.
Mulla on vaan lievää laktoosiongelmaa, mutta kyllä tavalliset jäätelöt ja kermakakut jätän syömättä. Olen mielummin syömättä mitään. Ei kiinnosta kärsiä ripulista ja vatsavaivoista loppupäivää. Onneks nykyään suurin osa tarjoiluista on laktoosittomia. Esim. meillä päin kaikki leipomoiden käyttämä kerma ja voi on laktoositonta. Ongelman tekeekin usein nämä itse tehdyt kakut ja muut..
Minä toisin siltikin omat ruuat muakanani. Ne voi jättää vaikka autoon odottamaan. jos ei ole sopivaa ruokaa, niin voi sitten sanoa, että onneksi meillä on.
Törkeää käytöstä kyllä isänniltä :(
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:22"]
Kun menen kyläilemään vien tarvitsemani mukanani. Sanon aina etten viitsinyt jättää kotiin vanhenemaan.
[/quote]
Siis ilman, että olet allergikko...? No, sinua en kyllä kutsuisi toista kertaa.
terv. ruokaa intohimolla laittava ja mielellään illalliskutsuja järjestävä (ja tällä en tarkoita, että kaikkea laittamaani pitäisi ahmia ja kehua, mutta aika käytöstavattomana pitäisin, jos joku tulee illallisille omat einespitsat mukana...)
Salasyömiset onnistuvat oikeastaan ainoastaan silloin, kun pöydässä on muitakin. Mun mummo ei ikinä muista, etten mä pysty syömään viljoja. Äitienpäivänä meitä oli pöydän ääressä 10, joten mun syömättä jättäminen ei herättänyt mitään huomiota. Jos oltaisiin oltu käymässä vaan poikaystävän kanssa, mun syömättömyys ois toki noussut esille haluamattani ja mummo olisi sitten stressanut sillä, mitä mulle tarjoaisi yms.
Eli tosiaan riippuu tilanteesta, kuinka hyvin pystyy tarjoilujen syömisen välttämään. Ja sitten sekin on vielä pidettävä mielessä, että jos jättää jotain ruokaa ottamatta allergian takia, ja kyseinen ruoka sisältää jotain sopimatonta raskaanaolevalle, niin silloin on kyllä piru irti ainakin meidän suvuissa. :D
Kyse on ainoastaan alistamisesta ja vallan käytöstä. Ollaan täysin tietoisia allergioista ja erikoisruokavaliosta ja kielletään tuomasta omia syöminkejä eikä minkäänlasia vaihtoehtoja ole tarjolla. Törkeetähän se on.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:28"]
En ole moiseen ikinä törmännyt. Tietävätkö siellä isäntäperheessä oikeasti, mitä kaikkia allergioita teillä on...?
En nyt tiedä, mitä allergioita teillä on, mutta maidotonta ja gluteenitonta ruokaa nyt olisi ihan helppo tehdä/ostaa. Ei anna kauhean fiksua kuvaa isäntäperheestä tuollainen, että mitään ei sitten olekaan tarjolla.
Ja jos allergiat ovat vaikeita, niin minusta on ihan ok pyytää vieraita tuomaan omat eväät, ettei satu vahinkoa ja lapsi saa vääränlaista syötävää. Ei se vieraanvaraisuus nyt ole ikinä anafylaktisen shokin väärti...
[/quote]
No jos eivät tiedä, niin eikö se ole suurempi syy joko kysyä tarkemmin tai sitten käskeä ottamaan omat eväät?
Olen kyllä niistä kertonut, eri asia sitten jaksaako niitä kukaan muistaa.
Ja se, onko maidoton ja gluteeniton helppoa, on aika suhteellista. Toki esim. minusta on, kun lapsesta asti on tottunut siihen että perheessä on allergioita, keliakiaa tms. mutta joillekin ihmisille se tuntuu olevan todella vaikeaa valmistaa vaikka kakkua, missä ei ole vehnää, maitotuotteita tai kananmunaa.
Ja onhan tässä sekin ettei ehkä ihan ymmärretä sairauksien vakavuutta. Usein saa esim kuulla että "lihapullakastikkeeseen on laitettu 3 rkl vehnäjauhoa, mutta jos ei ota sitä kastiketta" - ei ymmärretä että se että ne lihapullat siellä kastikkeessa uivat, tarkoittaa ettei niitä voi enää keliaakikko syödä. Vaikka miten ei lappaisi sitä kastiketta lautaselle enää enempää kuin mitä lihapullissa jo on.
Samaten "tässä on vain vähän kermaa päällä, jos Jani-Jessica kaapii sen lusikalla pois" - ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:59"]Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms.
Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä.
Ymmärrään kyllä tilanteen. Meillä oli lapsilla monenlaisia yliherkkyyksiä pienenä ja kyläillessä oli jotain omia juttuja mukana, kun ei voi olettaa että kylläänkutsujat osaisi valita sopivia tarjottavia. On syöty ravintollassakin omia eväitä, kun listasta ei löydy tarjottavaa.
[/quote]Ookkonää kylläilijä pihalla?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:00"]
On teillä jumalauta ongelmat. Eniten vituttaa ne leikkisairaat, jotka ovat esimerkiksi laktoosi-intolerantteja, mutta jäätelö ja kermakakku sitten sopiikin. Puhumattakaan kasvisruokapelleistä.
[/quote]
Oletko kuullut laktoosittomasta kermasta ja laktoosittomasta jäätelöstä??
[/quote]
Ei se oo.
Olen törmännyt samaan ilmiöön ja myös ravintoloissa järjestetyissä juhlissa. Kerran meidät oli kutsuttu häihin tosi hienoon paikkaan ja kysyttiin erikseen ruokavaliot. En todellakaan lähtenyt häihin kulettamaan omia ruokia ja kakkuja yms. Sitten kun menimme buffeeseen ja kysyin missä meidän ruoat on, oltiin hämmästyneitä ja alettiin pläräämään listaa ja todettiin että juu teillä on nämä allergiat tosiaan ilmoitettuna ja mikäköhän teille nyt kävisi. Minulle ja pojalleni kävi lopulta ainoastaan keitetty peruna, vihersalaatti ja graavi lohi (jota molemmat inhoamme). Saimme lopulta tunnin muiden jälkeen pääruoat sitten ja juurikin suurieleisesti.
Miksi v*tussa ne ruokavaliot oikein kysytään jossei niitä voi huomioida??? En haluaisi mitään suurieleistä hössötystä että nämä on nyt ne vammaiset joille ei mikään käy vaan hakea kaikessa rauhassa etukäteen mietityt ruoat. Meillä on pojan kanssa myös niin vakavat oireet, ettei tosiaan ole kysymys mistään "vähän on laktoosi-ongelmaa" -tyyppisestä tilanteesta. Ja joo, kyseisissä häissä oli vielä loppuillasta uusi tarjoilu, jossa käytiin täysin sama show läpi ja mietittiin että mitä ihmettä meille voisi tarjota... harmittaa vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:59"]Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms. Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä. [/quote] Joo, ei miellytä veren oksentaminen, ripuloiminen ja ruokatorven tulehdus, joten jätän esim. tulevat ylioppilasjuhlat käymättä t: keliaakikko Mulla on aina laukussa pähkinä/siemenpatukoita tai vastaavaa. Usein juhlista löytää gluteenitonta syötävää, kuten salaatteja, mutta toisinaan niihinkin on laitettu krutonkeja. En jaksa itse tehdä ruokavaliostani numeroa tai ilmoittaa sitä kysyttäessäkään, koska harvempi osaa leipoa gluteenittomia ilman, että niihin joutuu vehnäjaujopölyä ym. ja onhan se noloa kieltäytä varsinkin jos toinen on oikeasti yrittänyt.
[/quote]
Vähän sulla on huono luottamus. Entä valmiina ostetut gluteenittomat tuotteet, nekin sä skippaat?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:24"]
[/quote]
No nimenomaan. Voin vain kuvitella mummon loukkaantumisen kun vaivalla leivottua kakkua ei syödäkään.
En kyllä ymmärrä että mitä häpeämistä siinä on, ettei pysty tarjoamaan jotain tiettyä vierailleen. Gluteeniton leipominen on aika hankalaa jos yrittää tehdä jotain hienompaa kuin kääretorttua, ja kun lapsi on allerginen maidolle, ei laktoosi-intolerantikko, eli vähälaktoosinen tai edes laktoositon ei käy jos pohjana on maitoa.
Ala nyt siitä ottaa selvää jos olet koko ikäsi ollut kaikkiruokainen ja näkökin ehkä vähän reistaa niin on vaikea lukea leipäpussin kyljestä että onko siinä nyt maitoa vai ei.
[/quote]
Gluteeniton leipominen on ylipäänsä hankalaa kotioloissa, jos normaalisti leivotaan vehnäjauhoilla. Niitä kun ei saa eksyä yhtään gluteenittomiin leivottaviin, mikä helposti tapahtuu esim. vatkaimen/mitan kautta. Mieluummin syö valmiita kaupan gluteenittomia juttuja kuin ottaa riskin onko leipomus ihan oikeasti gluteeniton. Ja sehän taas helposti loukkaa isäntäväkeä kun ovat kuitenkin panostaneet ja yrittäneet, muttei silti "kelpaa". Lopputuloksena on paha mieli kaikilla.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:59"]Ai tässä puhutaan jostain kyläilystä. Luulin että ravintoloista tms. Ei ole pakko mennä kyllään, jos ei miellytä. [/quote] Joo, ei miellytä veren oksentaminen, ripuloiminen ja ruokatorven tulehdus, joten jätän esim. tulevat ylioppilasjuhlat käymättä t: keliaakikko Mulla on aina laukussa pähkinä/siemenpatukoita tai vastaavaa. Usein juhlista löytää gluteenitonta syötävää, kuten salaatteja, mutta toisinaan niihinkin on laitettu krutonkeja. En jaksa itse tehdä ruokavaliostani numeroa tai ilmoittaa sitä kysyttäessäkään, koska harvempi osaa leipoa gluteenittomia ilman, että niihin joutuu vehnäjaujopölyä ym. ja onhan se noloa kieltäytä varsinkin jos toinen on oikeasti yrittänyt.
[/quote]
Vähän sulla on huono luottamus. Entä valmiina ostetut gluteenittomat tuotteet, nekin sä skippaat?
[/quote]
Luottamus ei riitä jos jauhoja on esim. säilytetty samalla hyllyllä. Gluteeniton leipominen on oikeasti vaikeaa tavallisessa keittiössä jos normaalisti käytetään gluteeniviljoja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:12"]
Miksi kysyä lupaa omien eväiden tuomiseen. Otat mukaan, ja haet esiin jos on tarvis. Jos minä tyypin 1 diabeetikkona kyselisin lupia hypoeväilleni ja mahdollisia kieltoja vielä tottelisin, niin ihan todella mahdollinen tajuttomuus hypoglykemian seurauksena olisi täsmälleen oma vikani.
[/quote]
Olen tähän jo vastannut. Eli olen sanonut siksi ettei isäntäperheen tarvitsisi etukäteen stressata ja laittaa eri ruokia allergikoille. Kun tähän on sitten sanottu että älä tuo, olen ajatellut että siihen on joku syy.
ap
[/quote]
On mahdollista myös olla muistuttamatta yliherkkyyksistä ja ottaa ne eväät mukaan. Teet nyt ihan turhan numeron koko asiasta, totta kai kysyttäessä kaikki lupaavat ottaa kaikki vaivaiset huomioon, mutta toteutuksestahan olet itse nähnyt, kuinka vähän asia todella toisia kiinnostaa.
[/quote]
Avaa hiukan ajatusmaailmaasi.
En tiedä miksi on "numeron" tekemistä muistuttaa että meidän perheestä esimerkiksi tavallista kakkua voiva syödä vain isä ja yksi lapsista, kolme eivät voi. Onko se sitten kivaa että ruokaa varataan viidelle ihmiselle ja sitä menee yli puolet hukkaan?
Ja minusta on todella omituista lupailla jotain jos ei kerran aio toteuttaa sitä, miksi se sinusta on asia jonka "kaikki" tekevät? En minä ainakaan ole koskaan ole lupaillut tuollaista jos en voi pitää sitä.