Sairaalloisen pihi kaveri pilaa kaiken.
Ei voi ikinä mennä leffaan, koska telkkaristakin tulee ilmaiseksi elokuvia. Suostuu pitkin hampain maksamaan jonkun Elisa Viihteen 4,90€/vrk maksavan leffan, jos kaikki kymmenen leffaa katsovaa ihmistä maksaa oman osuuden leffasta.
Ei voi koskaan syödä ulkona, koska itse tehtynä kaiken saa halvemmalla.
Ei voi ostaa uusia vaatteita, ellei edellinen ole aivan rikki. Omistaa yhden talvitakin, jonka osti kirpputorilta vuonna 2001. Se ei näytä hyvältä.
Ei suostu tulemaan autokyydillä mihinkään, jos auto ei ole viimeistä paikkaa myöten täynnä. Jos autoa ei saa täyteen, on pakko mennä bussilla tai julkisilla. Tai pyörällä.
Ei voi ostaa kesällä jäätelöä kioskista, vaan vaatii, että ostetaan mieluummin viiden kaverin kesken kaupasta litra vaniljajäätelöä ja syödään se pakastealtaasta otetuilla ilmaisilla lusikoilla.
Ei voi mennä Uimastadionille, koska järvessä voi uida ilmaiseksi.
Ei voi matkustaa mihinkään koskaan. Ei voi maksaa mistään huvituksesta mitään.
Mikään ei saa maksaa mitään ja jos on pakko jotain maksaa, yrittää viimeiseen asti keksiä jonkun muun halvemman ratkaisun.
Yksinelävä nainen, joka alkaa kohta näyttää rähjäisine vaatteineen siltä, että pysyykin yksinelävänä.
Kommentit (87)
Anoppi on tollanen pihi ja sitä ei vaan jaksa. Hän ei käy konserteissa tai teattereissa, elokuvissa tai jumpissa tai yleensäkään missään. Mikään ei saa maksaa ja hän on ylpeä siitä että ruokaan menee rahaa 40e kuukaudessa.
Kun pihityyppi tulee vanhemmaksi niin pihiys on sietämätöntä. Nää tyypit on niin nähty
Tuo Juhlamokka -hiihto oli ihana kertomus! Kiitos siitä, ja voimia sinulle muuten!
Oikeassa se kaveri on. Ihan turha tuhlata rahaa turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
No jos asiat on kiinnit tuollaisista pikkusummista, niin mä alkaisin maksamaan tuon tyypin puolesta. Eli jos muut haluaa mennä leffaan ja Lissu kitsastelee, niin sitten vaan sanot, että mä tarjoon Lissun leffan. Sovitte, että Maikki maksaa sitten Lissun jäätelön jne. Jos Lissu on yhtään fiksu, niin hän huomaa pian olevansa porukan pummi. Mutta pointti on se, että ette muuta suunnitelmia sen mukaan, miten Lissu toimii. Tämä ohje siis siinä tapauksessa, ettei muilla ole elämä muutamasta eurosta kiinni ja Lissu ei ole pummi (vaan reilusti pihi).
Pihi kaveri on vielä tyytyväisempi, koska kaverit elättävät häntä. Ja tilillä oleva summa kasvaa.
Ei, ette sponsoroi häntä. Hänen käytöksensä on sairasta.
Tapasin työssäni erittäin varakkaan, isäni ikäisen eli eläkeikäisen miehen, joka asui pienessä yksiössä ja liikkui pyörällä, koska auto oli liian kallis. Auton hän oli myynyt.
Saituus näkyi kaikessa.
Sama ikä-ääliö yritti pokata minua tehdessäni töitä. Tilanne oli niin naurettava, ettei mitään rajaa.
En todellakaan ala elättää jotain vaaria omilla tuloillani. Hän oli järjettömän saita, vanha ja kaamean näköinen.
Minä ymmärrän tuollaisen ultimatepihistelyn, jos sen taustalla on joku selkeä päämäärä. Tuon tasoisella pihistelyllä se tavoite pitäisi olla tyyliin "taloudellisesti riippumaton 50-vuotiaana", mikä tarkoittaisi sitä, että tuon pihistelyn seurauksena voisi 50-vuotiaana jäädä töistä pois ja elää osingoilla. Ymmärrän tuon myös tilapäisenä överiksi menneenä innostuksena, jos on aloittanut sijoitusharrastuksen ja alkaa haalia sitä sijoitettavaa pääomaa vähän liiankin innokkaasti. Vähän samaan tapaan kuin joku innostuu uudesta ruokavaliosta ja se menee överiksi. Yleensä aika korjaa tällaiset tilapäiset ylilyönnit.
Mutta jos tuolla ei ole muuta tarkoitusta kuin kasata rahaa jollekin tilille, josta ei nykyaikana saa edes säällistä korkoa, niin en ymmärrä. Minkä ikäisiä te oikein olette!?
Vierailija kirjoitti:
"Lissu" ei ole pummi, vain pihi. Puolesta maksaminen ei tule kuuloonkaan, se olisi ihan kamalaa (yritetty on). Joskus on tehty niin, että on huijattu ja sanottu, että "Maikki" sai työpaikalta ilmaislippuja leffaan tai "Milla" sai lahjakortin ravintolaan tms. Onkin sitten maksettu etukäteen tai vaivihkaa käyty tiskillä hoitamassa homma "Lissun" näkemättä.
Pari iloista Tallinnan ja Tukholman reissua on tehty "etukupongeilla" ja joskus on käyty Linnanmäellä "Hannan" firman piikkiin.
Oi te olette ihania ystäviä!
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on tollanen pihi ja sitä ei vaan jaksa. Hän ei käy konserteissa tai teattereissa, elokuvissa tai jumpissa tai yleensäkään missään. Mikään ei saa maksaa ja hän on ylpeä siitä että ruokaan menee rahaa 40e kuukaudessa.
Kuolee ennen aikojaan johonkin puutostautiin ja saatte hyvän perinnön etuajassa :-)
Vierailija kirjoitti:
En mäkään käy noissa paikoissa, mutta johtuu ihan siitä ettei vaan kiinnosta. En saa juuri mitään iloa konsertista tai jumpasta, mieluummin oon kotona.
Itsekin oon kyllä pihi ja käytän rahaa vaan sellaiseen joka tuottaa mulle mielihyvää.
En olisi enää kaveri. En kestäisi noin kamalaa pihistelyä edes opiskelijalta/työttömältä. Säästeliäisyyden kyllä ymmärrän, mutta tuo on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat on tuollaisia ja valitettavasti ovat saaneet siirrettyä tätä lapsiinsakin niin, että otetaan miehen kanssa aika ajoin yhteen tästä piheilystä.
Joululahjapapereita ei saa repiä, eikä niihin saa laittaa teippiä. Ne kierrätetään joulusta toiseen. Lahjakassit samoin.
Kartongit kerätään paperipussiin keittiöön ja kun se on täynnä, kartongit viedään keräysastiaan, mutta paperipussi tuodaan keittiöön samaan paikkaan tyhjänä, ellei ole jostain käsittämättömästä huolimattomuussyystä mennyt rikki.
Mitään uutta ei saa ostaa, ellei vanha ole rikki, eikä sitä mitenkään voi enää korjata. Esimerkiksi 20 senttiä maksaneen kahvikupin korvan voi liimata paikalleen.
Jos joku taloudessa käytettävä tuote on tarjouksessa, sitä lähdetään isolla porukalla hakemaan. Halpaa Juhla-Mokkaa lähdettiin yhtenä hiihtolomana hakemaan SUKSILLA JA REPUILLA naapurikaupunkiin 10 kilometrin päähän. Autollahan sen säästön olisi menettänyt, mutta hiihtämällä tuli samalla kuntoiltua. Tästä on aikaa ja minä typeränä juuri taloon tulleena miniänä lähdin tuolle hiihtomatkalle :(
Kirjoja ei osteta, ne saa kirjastosta. Jos ei saa, jäädään odottamaan, josko tulee myöhemmin.
Huvitteluun ei käytetä senttiäkään. Kaikki sellainen on ihan turhaa. Mieheni ei suostu menemään teatteriin, konserttiin, huvipuistoihin tai mihinkään. Eikä olla koskaan syöty ravintolassa. Ulkomaille on jostain syystä päästy menemään, mutta sieltä ei sitten osteta mitään ja käydään ensin kaikki ilmaiset museot läpi, ennen kuin voi maksaa jostain maksullisesta.
Huoh. Rasittavaa.
Ai juu. Voitte arvata, millaiset ylelliset juhlat miehen siskolla oli.. Hyvä, ettei hääpukua oltu tehty vessapaperista..
Jätä se mies. Ei tuommoista kukaan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään käy noissa paikoissa, mutta johtuu ihan siitä ettei vaan kiinnosta. En saa juuri mitään iloa konsertista tai jumpasta, mieluummin oon kotona.
Itsekin oon kyllä pihi ja käytän rahaa vaan sellaiseen joka tuottaa mulle mielihyvää.
Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ihmiseltä... Not!
Niin mäkin säästän lahjapaperit ja joulupaperit sekä nauhat. Nehän on älyttömän hyviä.
Säästän myös pikku postipussit koska niissä voi lähettää pikku paketin.
Ja ne maksaa kolmekin euroa postissa!
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin säästän lahjapaperit ja joulupaperit sekä nauhat. Nehän on älyttömän hyviä.
Säästän myös pikku postipussit koska niissä voi lähettää pikku paketin.
Ja ne maksaa kolmekin euroa postissa!
Niin mäkin, ainakin osan. Silti voin välillä käydä kavereiden kanssa ravintolassa tai teatterissa tms. ja maksaa ne ihan itse. Toki olen tietoinen mihin rahani pistän, mutta silti haluan myös nauttia elämästäni ja kavereideni seurasta välillä ravintolassa kalliimmin ja välillä jonkun kotona halvemmalla.
Siinä onkin se ero normaalin säästäväisen ihmisen ja pihin välillä.
Oon samaa mieltä että on tuhlausta käydä elokuvissa. Mitä pahaa on litran jäätelön syömisessä?
Ei ole ihme, että talous on niin huonolla tolalla, kun hyvin tienaavat makuuttaa rahoja vaan tilillä ja kuluttaa mahdollisimman vähän. Tällaisia ihmisiä, kuin AP:n kaveri on yllättävän paljon.
No kyllä se holtiton rahankäyttö ennemmin on ongelma kuin pihiys.
Jotenkin tuli paha mieli koko ketjusta, antakaa ihmisten säästää rauhassa jos haluavat. Sairaalloinen pihiys on asia erikseen mutta osa täälläkin ketjusta mainituista asioista on ihan normaalia säästäväistä käytöstä, josta moni "köyhä" sais ottaa oppia.
Mun isä on tuollainen. Tarttui minuun niin pahasti lapsena ja teininä että en uskaltanut käyttää rahaa ollenkaan omiin ostoksiin kun isä valitti rahankäytöstäni aina ja tuhahteli jos en ollut säästänyt hänen antamiaan rahoja tms. Niin aloin varastamaan kaupasta ja jäinkin siitä sitten kerran kiinni ja sain merkinnän rikosrekisteriin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:22"]No jos asiat on kiinnit tuollaisista pikkusummista, niin mä alkaisin maksamaan tuon tyypin puolesta. Eli jos muut haluaa mennä leffaan ja Lissu kitsastelee, niin sitten vaan sanot, että mä tarjoon Lissun leffan. Sovitte, että Maikki maksaa sitten Lissun jäätelön jne. Jos Lissu on yhtään fiksu, niin hän huomaa pian olevansa porukan pummi. Mutta pointti on se, että ette muuta suunnitelmia sen mukaan, miten Lissu toimii. Tämä ohje siis siinä tapauksessa, ettei muilla ole elämä muutamasta eurosta kiinni ja Lissu ei ole pummi (vaan reilusti pihi). [/quote] Toi on just se, mitä EI tule tehdä
[/quote]
Tässä pitää nyt tehdä ero pummin ja pihin, mutta muuten fiksun ihmisen välillä. Pummin kanssa tuota juuri ei pidä tehdä. Mutta fiksu ihminen saattaa huomata, että hän voisi ehkä muuttaa vähän asennettaan kun kaverit joutuvat maksamaan hänen puolestaan.