Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalloisen pihi kaveri pilaa kaiken.

Vierailija
13.05.2015 |

Ei voi ikinä mennä leffaan, koska telkkaristakin tulee ilmaiseksi elokuvia. Suostuu pitkin hampain maksamaan jonkun Elisa Viihteen 4,90€/vrk maksavan leffan, jos kaikki kymmenen leffaa katsovaa ihmistä maksaa oman osuuden leffasta.

Ei voi koskaan syödä ulkona, koska itse tehtynä kaiken saa halvemmalla. 

Ei voi ostaa uusia vaatteita, ellei edellinen ole aivan rikki. Omistaa yhden talvitakin, jonka osti kirpputorilta vuonna 2001. Se ei näytä hyvältä.

Ei suostu tulemaan autokyydillä mihinkään, jos auto ei ole viimeistä paikkaa myöten täynnä. Jos autoa ei saa täyteen, on pakko mennä bussilla tai julkisilla. Tai pyörällä.

Ei voi ostaa kesällä jäätelöä kioskista, vaan vaatii, että ostetaan mieluummin viiden kaverin kesken kaupasta litra vaniljajäätelöä ja syödään se pakastealtaasta otetuilla ilmaisilla lusikoilla.

Ei voi mennä Uimastadionille, koska järvessä voi uida ilmaiseksi.

Ei voi matkustaa mihinkään koskaan. Ei voi maksaa mistään huvituksesta mitään. 

Mikään ei saa maksaa mitään ja jos on pakko jotain maksaa, yrittää viimeiseen asti keksiä jonkun muun halvemman ratkaisun.

Yksinelävä nainen, joka alkaa kohta näyttää rähjäisine vaatteineen siltä, että pysyykin yksinelävänä.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmat on tuollaisia ja valitettavasti ovat saaneet siirrettyä tätä lapsiinsakin niin, että otetaan miehen kanssa aika ajoin yhteen tästä piheilystä.

Joululahjapapereita ei saa repiä, eikä niihin saa laittaa teippiä. Ne kierrätetään joulusta toiseen. Lahjakassit samoin. 

Kartongit kerätään paperipussiin keittiöön ja kun se on täynnä, kartongit viedään keräysastiaan, mutta paperipussi tuodaan keittiöön samaan paikkaan tyhjänä, ellei ole jostain käsittämättömästä huolimattomuussyystä mennyt rikki.

Mitään uutta ei saa ostaa, ellei vanha ole rikki, eikä sitä mitenkään voi enää korjata. Esimerkiksi 20 senttiä maksaneen kahvikupin korvan voi liimata paikalleen.

Jos joku taloudessa käytettävä tuote on tarjouksessa, sitä lähdetään isolla porukalla hakemaan. Halpaa Juhla-Mokkaa lähdettiin yhtenä hiihtolomana hakemaan SUKSILLA JA REPUILLA naapurikaupunkiin 10 kilometrin päähän. Autollahan sen säästön olisi menettänyt, mutta hiihtämällä tuli samalla kuntoiltua. Tästä on aikaa ja minä typeränä juuri taloon tulleena miniänä lähdin tuolle hiihtomatkalle :(

Kirjoja ei osteta, ne saa kirjastosta. Jos ei saa, jäädään odottamaan, josko tulee myöhemmin.

Huvitteluun ei käytetä senttiäkään. Kaikki sellainen on ihan turhaa. Mieheni ei suostu menemään teatteriin, konserttiin, huvipuistoihin tai mihinkään. Eikä olla koskaan syöty ravintolassa. Ulkomaille on jostain syystä päästy menemään, mutta sieltä ei sitten osteta mitään ja käydään ensin kaikki ilmaiset museot läpi, ennen kuin voi maksaa jostain maksullisesta. 

Huoh. Rasittavaa.

Ai juu. Voitte arvata, millaiset ylelliset juhlat miehen siskolla oli.. Hyvä, ettei hääpukua oltu tehty vessapaperista..

Kuulostaa mielenterveyshäiriöltä :S tai sitten eivät vain vielä ole ymmärtäneet että nykyään heitetään pois ja ostetaan uusi eikä siksi tuollaiselle köyhäilylle ole tarvetta...

Vierailija
62/87 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siipelijät on ihan oma ryhmänsä. Nämä pihit ovat omansa. He haluavat maksaa itse osuutensa, eivätkä yleensä edes suostu siihen että joku tarjoaisi! Suoraan sanoen sekin olisi usein paljon helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä välillä mihin nämä tapaukset hamstraavat niitä rahojaan? Aikovatko ottaa kuollessaan ne mukaansa? Siis hienoa että on säästöjä ja pitääkin olla, mutta miksi ihmeessä pitää elintasonsa ja arkensa aivan kerjäläisen tasolla, vaikka rahaa olisi?

Vierailija
64/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opiskelija? Työtön?

Ei sitä silti tarvitse olla noin pihi. Jopa opiskelijalla ja työttömällä on varaa noihin kaikkiin asioihin.

Vierailija
65/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tuon tyylisen ihmisen. Kotona ei ole vieraita varten edes kahvinkeitintä. Kertoo jotain ihmisestä. Ihan ok palkkaisessa työssä ollut jo pitkään.

Vierailija
66/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yksi on myös halpiskahvi. Sitä ei kukaan järkevä pysty juomaan. En käsitä, että miksi sitä edes myydään.

Vierailija
67/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siipeilijän jätän seuraavalla kerralla kotiin. Saa mennä julkisilla. Työssäkäyvät siipeilijät on jotenkin rasittavia.

Vierailija
68/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se holtiton rahankäyttö ennemmin on ongelma kuin pihiys.

Jotenkin tuli paha mieli koko ketjusta, antakaa ihmisten säästää rauhassa jos haluavat. Sairaalloinen pihiys on asia erikseen mutta osa täälläkin ketjusta mainituista asioista on ihan normaalia säästäväistä käytöstä, josta moni "köyhä" sais ottaa oppia.

Niin, totta kai se on sallittua olla säästäväinen. Ei se ketään haittaa, mitä joku yksinään omassa taloudessaan tekee!

Kyse vain on siitä, että KUN se säästäväisyys estää kaiken tekemisen ja harrastamisen, se on jo sairaaloista.

Ja aika hankalaa kaveripiirissä, jos sen yhden natkun takia kukaan ei voi tehdä mitään maksullista.

Vierailija
69/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ikinä mennä leffaan, koska telkkaristakin tulee ilmaiseksi elokuvia. Suostuu pitkin hampain maksamaan jonkun Elisa Viihteen 4,90€/vrk maksavan leffan, jos kaikki kymmenen leffaa katsovaa ihmistä maksaa oman osuuden leffasta.

Ei voi koskaan syödä ulkona, koska itse tehtynä kaiken saa halvemmalla.

Ei voi ostaa uusia vaatteita, ellei edellinen ole aivan rikki. Omistaa yhden talvitakin, jonka osti kirpputorilta vuonna 2001. Se ei näytä hyvältä.

Ei suostu tulemaan autokyydillä mihinkään, jos auto ei ole viimeistä paikkaa myöten täynnä. Jos autoa ei saa täyteen, on pakko mennä bussilla tai julkisilla. Tai pyörällä.

Ei voi ostaa kesällä jäätelöä kioskista, vaan vaatii, että ostetaan mieluummin viiden kaverin kesken kaupasta litra vaniljajäätelöä ja syödään se pakastealtaasta otetuilla ilmaisilla lusikoilla.

Ei voi mennä Uimastadionille, koska järvessä voi uida ilmaiseksi.

Ei voi matkustaa mihinkään koskaan. Ei voi maksaa mistään huvituksesta mitään.

Mikään ei saa maksaa mitään ja jos on pakko jotain maksaa, yrittää viimeiseen asti keksiä jonkun muun halvemman ratkaisun.

Yksinelävä nainen, joka alkaa kohta näyttää rähjäisine vaatteineen siltä, että pysyykin yksinelävänä.

Leffaan meneminen on nykyään tosi kallista. Vain harvat leffat kannattaa nykyään mennä katsomaan elokuviin. 4,90 € vaatiminen kymmeneltä kaverilta on ehkä nipottamista, mutta toisaalta se on niin pieni raha jaettuna, että kolehtiin osallistumisesta valittaminenkin tuntuu vähän nipottamiselta. ;)

Jos on vähän varoja, niin ulkona syöminen ei ole vaihtoehto. Monilla on nykyään noin 25-30 € viikkobudjetti, mitä tälläkin palstalla on usein tuotu esille. Siitä ei paljoa jää, jos menee ulos syömään kavereiden kanssa. Eli on yksinkertaisesti pakko ajatella pitemmälle kuin tuhlata kaikki ruokarahat ravintolaan.

Uusien vaatteiden ostaminen on jokaisen oma valinta. Todella monet hyvätuloisemmatkin tykkäävät shoppailla second hand -vaatteita. Kaverisi saattaa tykätä kirppistakistaan kovastikin, vaikkei se sinun omaan makuusi olekaan. Kaikkien ei tarvitse pukeutua samalla tavalla viimeisimpien trendien mukaan. 

Ilmeisesti pyörän, bussin tai muiden julkisten kulkuneuvojen valintaan auton sijasta vaikuttaa kaverisi ekologiset arvot. Hän ei halua käyttää yksityisautoa, ellei se ole täynnä. Se ei varsinaisesti ole pihiyttä.

Jäätelökeissi kesällä. Riippuu, kuinka usein näitä jäätelön ostamisia kesällä on. Jos monta kertaa viikossa, niin tuleehan se kalliiksi vähävaraiselle. Jos taas pari kertaa kesässä, niin eihän se irtojäätelö tällöin kovin kalliiksi tule.

Uimisen järvessä stadionin sijaan ymmärrän täysin. Jo kokemuksena järvessä uiminen on ihanampaa kuin uimastadionit, jotka ovat täynnä populaa. Ja luonnonhelmassa uinti on juuri sitä ainutlaatuisuutta, mitä on tarjolla vain kesällä. Uimastadionuinti taas on vähän kuin kesän uimahalliversio. 

Vierailija
70/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuosta oppia poiskin. Oma äitini ei osannut (eikä osaa) rahankäyttöä ja isän ollessa työmatkoilla etsittiin lattianraoista kolikkoja että saatiin ostaa ruokaa.

Tämä loi turvattoman tunteen lapsena ja olinkin tarkka rahankäytöstä ja pihi samalla tavalla kuin ap kuvaili ystäväänsä.

Meni joitakin vuosia opiskelujen jälkeen kun vihdoin säästetyn pääoman turvin epävarmuus hävisi ja aloin kuluttaa kuin muut normaalit ihmiset. Toki pääomaa pitää vielä olla vuosiansion verran, jos tämä minimiraja joskus törsäilyn takia lähestyy niin olen ”rahaton” ja elän hetken taas enemmän suu säkkiä myöten.

Vierailija
71/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä oudolta, että sellaisten valintojen takia, jotka ovat vähävaraisille "pakkoja", osa porukka vihaa tätä ap:n kaveria niin paljon, että käskevät laittamaan välit poikki koko ihmiseen. Mielenvikainen, kontrollifriikki, siipeilijä, hyväksikäyttäjä ja ties mitä... ihan luvattuja haukkumanimityksiä. Huhhuh.

Vierailija
72/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi enää kaveri. En kestäisi noin kamalaa pihistelyä edes opiskelijalta/työttömältä. Säästeliäisyyden kyllä ymmärrän, mutta tuo on aivan liikaa.

Paitsi etteivät nuo monet ap:n esimerkit ole pihistelyä, vaan juurikin säästeliäisyyttä ja ekologisten arvojen noudattamista (julkisten käyttö, kierrätettyjen vaatteiden ostaminen, kalliiden harrastusten välttäminen ja vaihtoehtojen etsiminen). Tuohan on monen vähävaraisen todellisuutta. Pakon sanelemia arkisia valintoja. Liiallista pihistelyä? Ei ole, vaan normaalia arkea monelle köyhälle.

Vierailija
73/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lahjapussien kierrättäminen jotenkin sairaalloisen pihiä? Nehän maksaa helposti 4-5€ eivätkä kulu käytännössä ollenkaan kun niihin lahjan laittaa ja saaja nostaa pois. Tuntuisi rahan tuhlauksen lisäksi hölmöltä roskaamiselta heittää sellainen pois.

Vierailija
74/87 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksinhuoltaja-perheestä, eikä äitini osannut rahankäyttöä ollenkaan. Rahat oli aina loppu muutaman päivän kuluttua palkan saannista, ja sitten odoteltiin lapsilisiä ja elatusmaksuja. Ikinä en saanut itselleni mitään rahaa käyttöön. Äidillä riitti rahaa kyllä tupakkaan ja viiniin, mutta minulle hänellä ei ollut varaa ostaa tarvitsemiani silmälaseja. Minulle kerrottiin lapsuudessa kaikkien tarpeideni olevan kalliita. Jotenkin se iskostui mieleeni, ja kun muutin 17-vuotiaana omilleni ja sain vihdoinkin opintotukea eli omaa rahaa, niin olin todellakin säästeliäs, ja olen sitä tänäkin päivänä, vaikka tuloni ovat 40k/v, ja miehelläni yli tuplana se.

En edelleenkään ostaisi jäätelöä jäätelökioskista, koska se on kohtuuttoman kallista. Käyn ravintoloissa äärimmäisen harvoin, ja käytän muutenkin erilaisia palveluita kovin harvoin. Priorisoin eri tavalla, ja panostamme mieluummin laadukkaaseen asumiseen, autoiluun, ruokaan ja matkusteluun.

Vierailija
75/87 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jatkaa suhdetta.

Vierailija
76/87 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aika pihi opiskeluaikana, en esim. Ottanut opintolainaa. Vähitellen työelämän myötä olen oppinut käyttämään rahaa. Yhden kaverin olen heivannut elämästäni sen takia, että hän oli pihistelijä...

Vierailija
77/87 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös kaveriporukassa yksi tälläinen. Symppaisin, jos syynä olisi rahapula, mutta ei ole. On vain niin sairaalloisen pihi. Tämän takia ei kaveriporukalla koskaan voida tehdä mitään tai mennä minnekään. Leffaan, ravintolaan, yhtään kivempaan baariin... Aina on tämä yksi nurisemassa.

Minusta tässä tilanteessa on ainoa oikea ratkaisu, että kaveriporukan enemmistön mukaan mennään, ja jos yksi kitisee, niin voi olla tulematta omasta vapaasta tahdostaan.

Minä kertoisin ilmoitusluonteisena asiana, että ”hei, me ollaan päätetty mennä kimpassa leffaan ja sen jälkeen syömään ravintolaan, lähdetkö mukaan?”

Vierailija
78/87 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksikää ilmaisia huveja mahdollisimman paljon, kuten juuri rantailua ja retkeilyä omin eväin (ja halukkaat voivat käydä lisäksi kiskalla), pyöräilyä eri paikkoihin, askartelua/neulomista yhdessä jo olemassaolevaa matskua käyttäen jne. Miten kommunikointi muuten sujuu?

Vierailija
79/87 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestikohan ihminen kuulee päässään jonkun tietyn ihmisen natkutuksen, että ei, ei ja vielä kerran ei tuommosta turhuutta, et ole sen arvoinen.

Vierailija
80/87 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tuollainen luonteenpiirre yleensä vain voimistuu iän myötä. Jos on tottunut elämään pihisti, on hankala heittää vapaalle.

Tunnistan itseni tästä. Elin vuosikausia pihisti, koska säästin "pahan päivän varalle" ja olin pätkätöissä. Nyt vakituinen työ, ihan ok palkka ja en osaa relata rahan käytössä. 

Kävin eilen kivassa kesäkahvilassa. Ostin smoothien, joka maksoi 4,5 euroa. Mietin vielä illalla moista rahan tuhlausta. Niin ja edellisestä kahvilakäynnistä on noin vuosi.