Onko jotain mitä haluaisit kysyä nuorehkolta juristinaiselta?
Saat kysyä kaikkea, vastaan ihan mihin vaan sen aikaa kun tylsä hetki töissä jatkuu.
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:47"]
Saat kysyä kaikkea, vastaan ihan mihin vaan sen aikaa kun tylsä hetki töissä jatkuu.
[/quote]
Esiintyykö työpaikkallasi sukupuolista syrjintää?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:18"]Ovatko pikkujoulupirskeet korrekteja? Heitättekö työporukalla vapaalle?
[/quote]
Voi kyllä heitetään! Pikkujoulut on hauskoja, samoin kesäjuhlat ja vielä kaikki epäviralliset pirskeet päälle. Korrektiuden taso on hyvin vaihteleva. Itse en ole sekoilevaa tyyppiä, mutta hyvin monen partnerin olen nähnyt nakit silmillä "tanssivan" milloin missäkin ja rakkaushan roihuaa toki myös aina joillain kun nautitaan lientä firman piikkiin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:18"]Onko työ "paperista"? Pitääkö olla nopea ja hyvä kirjoittamaan? Mitkä alat oikeustieteessä ovat työllistäviä? Mihin kannattaa erikoistua?
[/quote]
Erikoistuminen liikejuridiikkaan on kannattavaa, erityisesti yrityskaupat ja yhtiöoikeus. Pitää osata kirjoittaa hyvää kieltä englanniksi ja suomeksi, nopeudesta plussaa lähinnä siksi, että sitten pääset itse nopeammin lähtemään päivän päätteeksi kotiin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:18"]Ovatko pikkujoulupirskeet korrekteja? Heitättekö työporukalla vapaalle? [/quote] Voi kyllä heitetään! Pikkujoulut on hauskoja, samoin kesäjuhlat ja vielä kaikki epäviralliset pirskeet päälle. Korrektiuden taso on hyvin vaihteleva. Itse en ole sekoilevaa tyyppiä, mutta hyvin monen partnerin olen nähnyt nakit silmillä "tanssivan" milloin missäkin ja rakkaushan roihuaa toki myös aina joillain kun nautitaan lientä firman piikkiin.
[/quote]
Ettei vain oltaisi samassa firmassa töissä? ;)
t. 79
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:19"]Nouseeko juristien työttömyys tulevaisuudessa?
[/quote]
Kyllä nousee, ja jo nyt vastavalmistuneella voi hyvinkin mennä monen monta kuukautta ennen ensimmäistä oman alan työsuhdetta.
Oletko harkinnut politiikkaan mukaan lähtemistä?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:20"]Voitko työskennellä tutkinnollasi ulkomailla?
Kauanko menee tuomariksi pätevöitymiseen?
[/quote]
Yrityslakimiehenä kyllä, asianajajana se on vaikeampaa. Sopimuksia voi draftata ympäri maailmaa. :) Ja nyt täytyy myöntää, että tuota tuomarijuttua tiedä. Auskultointi kestää vuoden, mutta en tiedä onko se ehdoton edellytys tuomarin virkaan. Ei kai?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:20"]Rajoittaako aammatisi sinua ihmisenä?
[/quote]
No ei, mutta asianajajalle asetetaan tietynlaisia hyvän tavan edellytyksiä myös vapaa-ajan käyttäytymiselle. Mutta en ole vielä asianajaja, heh. Koen kyllä ennemminkin, että työni on antanut minulle ihmisenä aivan loputtoman paljon.
Harmittaa sun puolestasi, jos pystyt perustamaan perheen vasta 37-vuoden paikkeilla. Ei enää välttämättä enää tärppää. Unelmapaikka pitää olla taskussa ennen lapsia, niin kova kilpailu?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:22"]Kuvaile kuplaa, jossa elät.
[/quote]
Ystäväni ovat pelkästään juristeja tai muun alan maistereita (vähintään), kaikilla on varaa tehdä melkein mitä tahtoo, kaikilla on kivat työpaikat ja kunnianhimoa tai ainakin suuri into töihinsä, kaikki asumme ns. hyvillä alueilla ja voimme henkisesti ja fyysisesti pääsääntöisesti oikein hyvin. Osa meistä tiedostaa kuplan, osa ei tai heitä ei kiinnosta.
Miksi naapurissani asuva juristiksi valmistuva mies on niin kusipää ja kiusaa perhettäni? Kärsii melkoisesta napoleon-syndroomasta ja on tunneälyltään neljä vuotiaan tasolla. Hävettää tunnustaa, mutta toivon ettei hän koskaan valmistu koulustaan ja että hän epäonnistuu muissakin asioissa elämässän.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:27"]Uskotko Suomen oikeusjärjestelmään muuten kuin viran puolesta?
[/quote]
Se on ihan hyvä. Epäkohtia löytyy paljon mutta niiden muuttaminen vie aikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:31"]Mitkä ovat teidän piireissänne niitä "epäkorrekteja poliittisia aatteita"
[/quote]
Maahanmuuttokriittisyys. Siis kriittisyys, ei edes vastaisuus vaan pelkkä kriittinen tarkastelu aiheuttaa leimautumisen sivistymättömäksi leijonakorupersuksi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:40"]moi, saako kysyä. Mun avomiehellä on jonkin verran ulosottovelkaa. Jos mennään naimisiin niin tehdään avioehto,jos kävisi niin että mieheni kuolee, niin joudunko minä tai meidän poika vastuuseen veloista? Kiitos tosi paljon jos jaksat vastata :) [/quote] Tein perheoikeuden tentin vuonna 2005 enkä ole sen koommin aiheeseen palannut. Sen verran muistelen, että kuolinpesän osakas voi hakea pesän konkurssia jos se on ylivelkainen eli varat
[/quote]
Velat eivät periydy, eli poika ei joudu vastuuseen.
Mikäli velka on miehen henkilökohtainen, et myöskään sinä joudu siitä henkilökohtaisesti vastuuseen (kuolinpesästä maksetaan?).
Näin perstuntumalta vetästy (lähteenä harrison-stetson).
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:05"]Voitko vakuuttaa minut siitä, että Suomessa ei ihmisoikeusjuristille riitä töitä. Olen jo paininut pienen ikuisuuden sosiaalityön ja oikeustieteen välillä ja jotenkin kuvittelen ensiksi mainitun ihmisläheisemmäksi ja ihmisoikeusjuristin työn niin harvinaiseksi, että juristina en voisi keskittyä vain tai ollenkaan siihen. [/quote] Olet oikeassa siinä, että Suomessa työtä on vähän tuolla alalla. Oletko harkinnut tutkintoa muualla, esimerkiksi Iso-Britanniassa tai USAssa?
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Voiko suomalaisella tutkinnolla työskellä Ruotsissa tai Iso-Britanniassa?
Onko aiemmista tutkinnoista hyötyä kun hakee juristin töitä (siis esim. muista kuin oikeustieteen korkeakoulututkinnoista, esim. sosiaalityön.) ?
[/quote]
Aiempien tutkintojen hyödyllisyys samoin kuin mahdollisuudet työskennellä suomalaisella tutkinnolla ulkomailla riippuu niistä tehtävistä mitä haet. Yleensä edellytetään kelpoisuutta toimia sijaintimaassa, ja kelpoisuuden voi hankkia eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:42"]
Mikä on of counsel? Miten sitä voi tehdä eläkeiän jälkeen?
Jaksan eläkeikään ja senkin jälkeen of counselina. ;)
[/quote]
Of counsel on titteli, jolla nimitetään pitkän uran tehneitä asianajajia, jotka edelleen "harrastavat" työntekoa, vaikka eläkeikä onkin jo täyttynyt tai lähestymässä. Ovat siis luotettuja neuvonantajia, mutta eivät enää tee samalla tahdilla töitä kuin joskus nuorempana.
t. ei ap, mutta suuressa asianajotoimistossa myöskin työskentelevä :)
[/quote]
Kiitos, kun vastasit puolestani. :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Esiintyykö työpaikkallasi sukupuolista syrjintää?
[/quote]
Ei mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:18"]Ovatko pikkujoulupirskeet korrekteja? Heitättekö työporukalla vapaalle? [/quote] Voi kyllä heitetään! Pikkujoulut on hauskoja, samoin kesäjuhlat ja vielä kaikki epäviralliset pirskeet päälle. Korrektiuden taso on hyvin vaihteleva. Itse en ole sekoilevaa tyyppiä, mutta hyvin monen partnerin olen nähnyt nakit silmillä "tanssivan" milloin missäkin ja rakkaushan roihuaa toki myös aina joillain kun nautitaan lientä firman piikkiin.
[/quote]
Ettei vain oltaisi samassa firmassa töissä? ;)
t. 79
[/quote]
Heh, hyvin mahdollista! Ei näitä toimistoja niin montaa ole.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:42"]
Mikä on of counsel? Miten sitä voi tehdä eläkeiän jälkeen?
Jaksan eläkeikään ja senkin jälkeen of counselina. ;)
[/quote]
Of counsel on titteli, jolla nimitetään pitkän uran tehneitä asianajajia, jotka edelleen "harrastavat" työntekoa, vaikka eläkeikä onkin jo täyttynyt tai lähestymässä. Ovat siis luotettuja neuvonantajia, mutta eivät enää tee samalla tahdilla töitä kuin joskus nuorempana.
t. ei ap, mutta suuressa asianajotoimistossa myöskin työskentelevä :)