Onko jotain mitä haluaisit kysyä nuorehkolta juristinaiselta?
Saat kysyä kaikkea, vastaan ihan mihin vaan sen aikaa kun tylsä hetki töissä jatkuu.
Kommentit (151)
Halveksitteko teitä alemmalla tasolla toimivia? Esim tradenomeja ja valmistelua tekeviä notaareita?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:18"]Jos kaveri on lainannut sinulta n. 2500 euroa, maksuaikataulusta on sovittu, mutta sitten alkaa tulla selittelyjä ja lopulta kaveri "katoaa" eikä vastaa viesteihin, niin onko tämä peruste nostaa syyte? Voiko tälle tehdä mitään, paitsi laittaa Igorin jäljitys- ja perintätoimisto asialle? Voiko tätä henkilöä yrittää tavoittaa laillisin keinoin? Vituttaa - paitsi tuo lähes 2 kk bruttotuloa vastaavan summan menetys, niin varsinkin noin raukkamainen ja röyhkeä käytös ihmiseltä, johon on luottanut. [/quote] Olitteko siis tehneet mitään kirjallista sopimusta jolla lainan voisi näyttää helposti toteen?
[/quote]On, sellainen käsinkirjoitettu vapaamuotoinen velkakirja, josta käy ilmi summa ja alustava maksusuunnitelma. Molempien allekirjoitukset siinä. Ei myöskään todistajia. Lähtökohtaisesti kaverin sanaan pitäisi voida luottaa, mutta minulle merkittävän summan ollessa kyseessä halusin tällaisen kuitenkin laatia.
[/quote]
Kun kyseessä on riidaton saatava, voit tehdä suppean haastehakemuksen asiasta, josta tehdään kansliassa yksipuolinen tuomio. Tämä on kai suht edullista. Kun saatava on näin vahvistettu, tuomio toimitetaan ulosottovirastoon. Uskoisin tuomioistuinprosessin mainitsemisen ja viimeistään sen aloittamisen avaavan kaverisi kielenkannat. Sitten vain realistinen maksusuunnitelma paperille, nimet alle ja jos sekään ei auta, viet prosessin loppuun asti.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:40"]moi, saako kysyä. Mun avomiehellä on jonkin verran ulosottovelkaa. Jos mennään naimisiin niin tehdään avioehto,jos kävisi niin että mieheni kuolee, niin joudunko minä tai meidän poika vastuuseen veloista? Kiitos tosi paljon jos jaksat vastata :)
[/quote]
Tein perheoikeuden tentin vuonna 2005 enkä ole sen koommin aiheeseen palannut. Sen verran muistelen, että kuolinpesän osakas voi hakea pesän konkurssia jos se on ylivelkainen eli varat
[/quote]itsekin vuonna papu opiskellut perintöoikeuden. Eikös avioehdolla juuri poissuljeta tietyt omaisuudet/velat.
[/quote]
Näin olen käsittänyt minäkin.
Onko maakunnissa töitä vai onko pakko muuttaa pk-seudulle?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:27"]Vastaatpas hyvin ja kattavasti. Samaa mieltä melkein kaikesta. En kuitenkaan siitä, että lapin yliopistoon hakisivat vain ne, jotka eivät Helsinkiin pääsisi. Enää asia ei ole näin ja lapissa luentoihin jne. on panostettu huomattavasti ja sieltä valmistuneiden arvostus on kasvanut. T:Toinen juristi, Helsingistä valmistunut
[/quote]
Hyvä tietää. :) Itselläni on ollut oikein päteviä ja itseäni parempia kollegoita Lapista, samoin Turusta. Nythän on se Itä-Suomikin ja myös Vaasa(?)? Eiköhän oikein hyviä juristeja valmistu kaikista paikoista. Tai ainakin ihan yhtä huonoja. :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:32"]Ootko Lampelan oppityttö?
[/quote]
En ole. En itse asiassa ole koskaan edes nähnyt Lampelaa livenä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:59"] [quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:18"]Jos kaveri on lainannut sinulta n. 2500 euroa, maksuaikataulusta on sovittu, mutta sitten alkaa tulla selittelyjä ja lopulta kaveri "katoaa" eikä vastaa viesteihin, niin onko tämä peruste nostaa syyte? Voiko tälle tehdä mitään, paitsi laittaa Igorin jäljitys- ja perintätoimisto asialle? Voiko tätä henkilöä yrittää tavoittaa laillisin keinoin? Vituttaa - paitsi tuo lähes 2 kk bruttotuloa vastaavan summan menetys, niin varsinkin noin raukkamainen ja röyhkeä käytös ihmiseltä, johon on luottanut. [/quote] Olitteko siis tehneet mitään kirjallista sopimusta jolla lainan voisi näyttää helposti toteen? [/quote]On, sellainen käsinkirjoitettu vapaamuotoinen velkakirja, josta käy ilmi summa ja alustava maksusuunnitelma. Molempien allekirjoitukset siinä. Ei myöskään todistajia. Lähtökohtaisesti kaverin sanaan pitäisi voida luottaa, mutta minulle merkittävän summan ollessa kyseessä halusin tällaisen kuitenkin laatia. [/quote] Kun kyseessä on riidaton saatava, voit tehdä suppean haastehakemuksen asiasta, josta tehdään kansliassa yksipuolinen tuomio. Tämä on kai suht edullista. Kun saatava on näin vahvistettu, tuomio toimitetaan ulosottovirastoon. Uskoisin tuomioistuinprosessin mainitsemisen ja viimeistään sen aloittamisen avaavan kaverisi kielenkannat. Sitten vain realistinen maksusuunnitelma paperille, nimet alle ja jos sekään ei auta, viet prosessin loppuun asti.
[/quote]Kiitos tästä. Meneekö tämä haaste perille, kun tiedän vain kaverin nimen, mutta en nykyistä osoitetta enkä yhteystietoja? Viimeksi kun olin yhteyksissä, hän teki muuttoa, mutta osoitetta ei ole lähettänyt. Puhelinnumerokaan ei ole enää käytössä, eikä vastaa sähköpostiin. Leikkii kuollutta? Tai jos onkin oikeasti kuollut, enhän tiedä kuinka pahasti hän on elämänsä viime aikona sotkenut, jos on vaikka tapettu! Saako tätä selville laillisin keinoin?
Ymmärrän hyvin, jos et käytä tähän enempää aikaasi, mutta jos satut tietämään vastauksen vielä tähän, ilman että joudut tekemään pitkiä selvityksiä, siitä olisi suuri apu. Kiitos vielä kerran jo tekemästäsi työstä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:33"]Tapasin juuri ihanan juristin (mies), johon haluaisin tehdä vaikutuksen. Miten teen sen? Tiedän, että tekin olette persoonia, mutta jos yleistäisit hiukan :) Mitä tuntemasi miesjuristit arvostavat naisessa, millaisia puolisoja ovat valinneet?
[/quote]
Heh, no suurin osa näyttää valinneen omansa päälle päin rauhallisista, kilteistä, sporttisista ja perusfiksuista naisista. Osalla on sitten menevämpää lajia. Ole vain oma itsesi, olet siinä voittamaton. :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:33"]Hei!
Käyn tällä hetkellä lukiota ja haaveissa olisi oikis. Valitettavasti kompastuskivenäni on ruotsi. Todistuksessa on seiskoja mutta karvas totuushan on se etten sitä osaa puhua. Englanti sujuu helposti mutta se ruotsi... Onko mulla mitään mahdollisuuksia?
Kiitos
[/quote]
Voisitko vastata? :( Tahtoisin koavasti tietää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:33"]Hei!
Käyn tällä hetkellä lukiota ja haaveissa olisi oikis. Valitettavasti kompastuskivenäni on ruotsi. Todistuksessa on seiskoja mutta karvas totuushan on se etten sitä osaa puhua. Englanti sujuu helposti mutta se ruotsi... Onko mulla mitään mahdollisuuksia?
Kiitos
[/quote]
Unohda se ruotsi. :) Tarvitset sitä hyvin vähän. Jos pystyt ymmärtämään sitä mitä luet suurin piirtein, on se jo riittävää. Voit sitten tsempata virkamiesruotsin kurssin läpi ja opetella työhaastatteluun varmuuden vuoksi perusjutut itsestäsi ja harrastuksistasti tms. Älä huolehdi ruotsin taidon tai sen puutteen vuoksi. Kaikki tehdään muutenkin englanniksi, ainakin liikejuridiikassa.
Vietnamilainen ystävättäreni kysyy minulta apua löytämään hyvä asianajaja. Kertoi että "I got hit bad". Joku nainen jota hän ei tuntenut löi ja kylkiluu murtui. Haluaa tekijän vankilaan. Raha ei ole ongelma palkkauksessa. Mistä katsella? Hki-Hanko ilmeisesti tapahtuma-akseli.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:33"]Hei!
Kiitos
[/quote]
Unohda se ruotsi. :) Tarvitset sitä hyvin vähän. Jos pystyt ymmärtämään sitä mitä luet suurin piirtein, on se jo riittävää. Voit sitten tsempata virkamiesruotsin kurssin läpi ja opetella työhaastatteluun varmuuden vuoksi perusjutut itsestäsi ja harrastuksistasti tms. Älä huolehdi ruotsin taidon tai sen puutteen vuoksi. Kaikki tehdään muutenkin englanniksi, ainakin liikejuridiikassa.
[/quote]
Oi että kiitos paljon! Ehkä en vielä heitä unelmaani romukuoppaan. Tarvitaanko ruotsia pääsykokeessa?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:33"]Hei! Käyn tällä hetkellä lukiota ja haaveissa olisi oikis. Valitettavasti kompastuskivenäni on ruotsi. Todistuksessa on seiskoja mutta karvas totuushan on se etten sitä osaa puhua. Englanti sujuu helposti mutta se ruotsi... Onko mulla mitään mahdollisuuksia? Kiitos [/quote] Unohda se ruotsi. :) Tarvitset sitä hyvin vähän. Jos pystyt ymmärtämään sitä mitä luet suurin piirtein, on se jo riittävää. Voit sitten tsempata virkamiesruotsin kurssin läpi ja opetella työhaastatteluun varmuuden vuoksi perusjutut itsestäsi ja harrastuksistasti tms. Älä huolehdi ruotsin taidon tai sen puutteen vuoksi. Kaikki tehdään muutenkin englanniksi, ainakin liikejuridiikassa.
[/quote]
Juuri näin! Ei huono ruotsin kieli ole este oikikselle. Tsemppiä vaan hakuun!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:34"]Oli mielenkiintoista lukea tätä ketjua, sillä minäkin olen nuorehko (30-vuotias) nainen ja lakimies. Ap:n työ on kuitenkin varmasti todella erilaista kuin omani, sillä työkokemukseni on kokonaan valtiolta.
Minua kiinnostaisi kuulla, millaista palkkaa (ja millaisia bonuksia) ap saa. Vertailun vuoksi kerron, että minun kuukausipalkkani on tällä hetkellä 4500 euroa, mutta jos hyvin käy ja saan toisen viran, niin palkka noussee jonnekin 5300 euroon.
[/quote]
Palkkasi kuulostaa poikkeuksellisen hyvältä julkiselle sektorille. Omani on nyt noin 4900, mutta se nousee syksyllä kun minusta tulee AA. Bonukset vaihtelee, ne ovat tietty prosentti laskutustavoitteen ylimenevästä osasta.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:37"]Halveksitteko teitä alemmalla tasolla toimivia? Esim tradenomeja ja valmistelua tekeviä notaareita?
[/quote]
Jotkut hölmöt voi niin tehdä, mutta en ole tällaiseen omissa piireissäni törmännyt. Töitä tässä vaan kaikki tehdään.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:41"]Onko maakunnissa töitä vai onko pakko muuttaa pk-seudulle?
[/quote]
On ainakin maakuntien keskuksissa. Itä-Suomi on vetänyt helsinkiläisiä juristeja viime vuosina.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:59"] [quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:18"]Jos kaveri on lainannut sinulta n. 2500 euroa, maksuaikataulusta on sovittu, mutta sitten alkaa tulla selittelyjä ja lopulta kaveri "katoaa" eikä vastaa viesteihin, niin onko tämä peruste nostaa syyte? Voiko tälle tehdä mitään, paitsi laittaa Igorin jäljitys- ja perintätoimisto asialle? Voiko tätä henkilöä yrittää tavoittaa laillisin keinoin? Vituttaa - paitsi tuo lähes 2 kk bruttotuloa vastaavan summan menetys, niin varsinkin noin raukkamainen ja röyhkeä käytös ihmiseltä, johon on luottanut. [/quote] Olitteko siis tehneet mitään kirjallista sopimusta jolla lainan voisi näyttää helposti toteen? [/quote]On, sellainen käsinkirjoitettu vapaamuotoinen velkakirja, josta käy ilmi summa ja alustava maksusuunnitelma. Molempien allekirjoitukset siinä. Ei myöskään todistajia. Lähtökohtaisesti kaverin sanaan pitäisi voida luottaa, mutta minulle merkittävän summan ollessa kyseessä halusin tällaisen kuitenkin laatia. [/quote] Kun kyseessä on riidaton saatava, voit tehdä suppean haastehakemuksen asiasta, josta tehdään kansliassa yksipuolinen tuomio. Tämä on kai suht edullista. Kun saatava on näin vahvistettu, tuomio toimitetaan ulosottovirastoon. Uskoisin tuomioistuinprosessin mainitsemisen ja viimeistään sen aloittamisen avaavan kaverisi kielenkannat. Sitten vain realistinen maksusuunnitelma paperille, nimet alle ja jos sekään ei auta, viet prosessin loppuun asti.
[/quote]Kiitos tästä. Meneekö tämä haaste perille, kun tiedän vain kaverin nimen, mutta en nykyistä osoitetta enkä yhteystietoja? Viimeksi kun olin yhteyksissä, hän teki muuttoa, mutta osoitetta ei ole lähettänyt. Puhelinnumerokaan ei ole enää käytössä, eikä vastaa sähköpostiin. Leikkii kuollutta? Tai jos onkin oikeasti kuollut, enhän tiedä kuinka pahasti hän on elämänsä viime aikona sotkenut, jos on vaikka tapettu! Saako tätä selville laillisin keinoin?
Ymmärrän hyvin, jos et käytä tähän enempää aikaasi, mutta jos satut tietämään vastauksen vielä tähän, ilman että joudut tekemään pitkiä selvityksiä, siitä olisi suuri apu. Kiitos vielä kerran jo tekemästäsi työstä.
[/quote]
Valitettavasti en tiedä tästä enempää, mutta tähän voi olla jokin kuulutusprosedyyri tms. Kannattaa kysyä käräjäoikeuden kansliasta. Tai Googlesta. :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:53"]Vietnamilainen ystävättäreni kysyy minulta apua löytämään hyvä asianajaja. Kertoi että "I got hit bad". Joku nainen jota hän ei tuntenut löi ja kylkiluu murtui. Haluaa tekijän vankilaan. Raha ei ole ongelma palkkauksessa. Mistä katsella? Hki-Hanko ilmeisesti tapahtuma-akseli.
[/quote]
Pienet toimistot hoitavat yksityishenkilöiden rikosjuttuja. Niitä on pilvin pimein. Etsimisessä voilla avuksi Asianajajaliiton nettisivut, joilta löytyy juristihakupalvelu mm. osaamisalueen, kielitaidon ja sijainnin mukaan. Tsemppiä!
Oli mielenkiintoista lukea tätä ketjua, sillä minäkin olen nuorehko (30-vuotias) nainen ja lakimies. Ap:n työ on kuitenkin varmasti todella erilaista kuin omani, sillä työkokemukseni on kokonaan valtiolta.
Minua kiinnostaisi kuulla, millaista palkkaa (ja millaisia bonuksia) ap saa. Vertailun vuoksi kerron, että minun kuukausipalkkani on tällä hetkellä 4500 euroa, mutta jos hyvin käy ja saan toisen viran, niin palkka noussee jonnekin 5300 euroon.