Tunnetko ihmisiä, jotka voivat syödä vaikka mitä lihoamatta?
Kommentit (98)
Suosittelen myös hoikkia "syön päivittäin roskaruokaa ja vetelen sipsejä ja karkkia ja pysyn hoikkana" -tyyppejä kuitenkin kiinnittämään huomiota ruokavalioonsa. Nimimerkillä normaalipainoinen, joka sai TIA-kohtauksen ilman mitään sairauksia taustalla, matala verenpaine, ei sydänvaivoja, eli koskaan ylipainoa. Taustalta löytyi korkea kolesteroli.
Kyllä tunnen montakin. Salaisuus on siinä, että pitää harrastaa liikuntaa, jotta kuluttaa syömänsä kalorit. Huvittaa kun punkerot laittaa ylipainonsa geenien piikkiin :D
Tunnen! Itseni ja veljeni. En ole koskaan miettinyt mitä, miten paljon ja milloin syön tai juon. Herkuttelen kun tekee mieli, syön pizzaa ja hampurilaisia viikoittain, harrastan vain hyötyliikuntaa eli en käy missään punttiksilla tai juoksulenkeillä. Sama koskee veljeäni, äitiäni ja isääni. Eli kyllä se taitaa ainakin vähän olla geeneissä. Tyttöystäväni alkaa lihomaan heti, jos on samalla ruokavaliolla kuin minä, joten syömme melko lailla eri ruokia päivisin.
Pituus 186cm
Paino 82
Bmi 23,7
Ikä 42
Minä itse. Syön ihan miten sattuu ja kaljaa menee jonkin verran joka johtaa aina siihen että rasvakeittimellä tulee tehtyä paljon ruokaa. En vaan liho ja ihme kyllä kuntokin on ihan hyvä. Saa nähdä miten on sitten yli kolmekymppisenä nyt olen vielä 29. Mieheni taas tuntuu lihovan pelkästä herkkujen ajattelusta mutta saa pidettyä painon suht kurissa kun urheilee.
Moni tuntee minut. Voin kuulemma syödä ihan mitä vaan eikä se näy missään, mutta he eivät olekaan loppupäivänä katsomassa, mitä syön. Jos töissä mätän naamaani ruokaa tai otan kahvipöydässä toisenkin pullan, en välttämättä syö koko loppupäivänä juuri mitään.
Joku tämän sanoikin jo, mutta pointti on kokonaiskalorit. Itse olen hoikka, ja syön kyllä aika useinkin herkkuja tai käyn ulkona syömässä, mutta en sitten niinä päivinä syö hirveästi muuta. Jos olen mässännyt ravintolassa, niin sen päivän syömiset on aika lailla siinä. En oikeastaan jaksaisikaan syödä muuta. On siis ihan mahdollista syödä mitä tahansa ja silti pysyä hoikkana. Kaikki hoikat eivät ole läpipaskojia, vaikka näennäisesti söisivätkin paljon herkkuja. He vain suhteuttavat päivän muut syömisensä niihin herkkuihin. Varmaan on kuitenkin olemassa myös sellaisia todellisia läpipaskojia, jotka oikeasti voivat syödä mitä tahansa eivätkä liho mistään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään tapausta. Lääketieteellisesti se olisi mielenkiintoista, koska sellainen ihminen kärsisi jostain todella vakavasta sairaudesta missä ravintoaineet eivät imeydy eikä niitä käytetä hyödyksi eli energiaksi.
Ylipainoiset vähättelevät syömisiään ja alipainoiset liioittelevat. Ainakin hyvin usein asia on näin.
Höpö höpö. Kirjoitin tuolla aiemmin miehestäni joka syö paljon ja pysyy laihana. Mies on 60+ vuotias ja on ollut laiha suursyömäri koko ikänsä. Kolesteroli ja muut kunnossa. Mitään sairauksia ei ole. Paino ei ole mikään yksinkertainen asia, kalorit sisään, kalorit ulos liikunnalla vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia. Esim stressi, uni, varmaan geenitkin. Aiheesta on säännöllisesti lehdissä artikkeleita.
Mahdotonta jos syö yhden kunnon ateria eikä liiku jopa se tarttuu vyötäröön.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he syö mitä tahansa. Jos he syövät pizzan, he eivät muuten syö sinä päivänä paljoa - eivätkä varsinkaan huuhtele pizzaa millään limsalla alas. Jos he syövät burgerin, he eivät sen jälkeen ota vielä jäätelöä eivätkä juo limsaa hampurilaisen kanssa. Jos he ostavat sipsipussin, he eivät syö sitä kerralla, vaan se jää pitkäksi aikaa kaappiin. Jos he ostavat karkkia, he ostavat vain muutamia irtokarkkeja. He eivät myöskään mieti ruokaa koko ajan, vaan se on heille aika lailla välttämätön paha.
Sitten et siis tunne. Minä tunnen. Hän syö todellakin pizzaa jonka huuhtelee sokerilimsalla alas, lihapiirakat ovat ihan lemppareitaan ja limsalla alas. Jos ostaa karkkeja, ei osta muutamaa karkkia vaan puhutaan vähintään kilosta joka on kahdessa päivässä mennyt. Tähän päälle vielä tavalliset ruoat kuten puurot, leivät yms. Kahvi kermalla ja sokerilla ja leivän päälle oikeaa voita. On 63v ja edelleen normaalipainon alarajalla.
Oma ukko, vielä kun poltti tupakkaa. Tupakointi loppui alkoi paino kertymään, vaikka syöminen muuttui itseasiassa terveellisemmäksi.
Teini-ikäisenä mieleen jäi eräs hoikka kaveri joka kehuskeli hyvällä aineenvaihdunnallaan ja joka veti jatkuvasti naamaan irtsareita ja sipsejä. Oli muutenkin enemmän jätkien kaveri ja karsasti kaikkea "tyttömäistä" kuten painontarkkailua ja pieniä annoksia. Katsoi kerran kaupassa koon 44 alushousuja kauhuissaan ja säälivästi. Kun hän kerran näytti minulle h&m:ssä jotain pientä hihatonta kesämekkoa ja sanoin ettei varmaan mahtuisi kyllä mulle, pyöritteli silmiään että no kamoon en nyt sulle tätä ajatellutkaan.
No, nyt +30 vuotiaana arvatkaa miltä hän itse näyttää. Ei ollutkaan sitten niin hyvä aineenvaihduntaa (ja esim. lapsia hänellä siis ei ole).
Tästä on aika tuore tutkimus. Hormonit ja iän myötä hidastuva aineenvaihdunta eivät selitä lihomista, vaan elintapojen muutos. Aletaan liikkua autolla kävelyn sijaan ja lopetetaan liikunta. Luhasmassan ylläpito olisi todella tärkeää läpi elämän.
Mä taisin ennen lukeutua tähän joukkoon. Söin ihan hävyttömiä määriä ja joka päivä paljon herkkuja. Sitten menin irtisanomaan fyysisesti todella raskaan työn ja istahdin takaisin koulunpenkille. Ruokailutottumukset jäi kun ei ollut ikinä tarvinnut miettiä mitä suuhunsa voi laittaa. Tuli +20kg kahdessa vuodessa.
Entinen lihava kirjoitti:
Voin syödä mitä vain, mutten miten paljon vain.
Tämäpä juuri! Kun minäkin menen vaikka kahden entisen työkaverin kanssa kahvilaan, syön takuulla sen leivoksen mitä mieli tekee - mutta en sitten muuta koko iltana! En tätä mainosta. Annan heidän päivitellä. Tyhmät jääköön tyhmiksi.
En tunne. Kaikki hoikat kaverit syövät todellisuudessa
aika vähän. He voivat syödä karkkia tai pitsaa, mutta vain vähän, vaikka itse väittävät herkuttelevansa.
Täällä kiukutellaan ettei ihminen voi muka olla "läpipassko" vaikka maailmalla on paljonkin tapauksia jotka ovat jatkuvalla "lihotuskuurilla" ja paino ei vain nouse. Näitä on paljon esim Intiassa. Ja sille yhdelle, hormoneilla on merkitystä lihomisessa, varsinkin naisilla. Esim kilpirauhashormonit alhaalla, lihot JA nesteturpoat. Estrogeeni rakastaa rasvaa, sen takia yliestrogeeniset naiset ovat usein muhkeita. Cushingin oireyhtymä(kortisolin ylituotanto) lihot lyhyessä ajassa jopa massiiviseksi, kuunaama myöskin kuuluu tähän. Näissä tiloissa on myöskin hyvin vaikea laihduttaa, päästä siitä ylimääräisestä rasvasta eroon vaikka kuinka olisit dieetillä ja liikkuisit.
Siskopuoleni on tällainen ja ex-mieheni on tällainen. Sisko on ollut lihotuskuurilla monta kertaa, mutta paino ei nouse vaikka hän söisi kuinka paljon. Kyllä se vaan on onnellisten geenien sattumaa.
Heillä on varmaan häikkää kalorien imeytymisessä. Olisipa mullakin.
Käytännössä kaikki tuntemani kilpairheiljat. Kulutus on kovaa treenaamisen ja lihasten takia, että ongelma on enemmänkin miten syödä tarpeeksi.