Tunnetko ihmisiä, jotka voivat syödä vaikka mitä lihoamatta?
Kommentit (98)
Kyllä johtuu geeneistä. Yli 40v kaveri syö aina mitä sattuu ja paljon. Syö ruokaa aina kukkura annoksia ja hakee aina lisää ja ei ole pelkästään lounaalla suuria annoksia vaan päivälliset ja iltapalat ovat suuria. Suklaata menee päivittäin useita levyjä ja silti hän on laiha.
Vierailija kirjoitti:
On, hormoneista johtuu lihominen ja laihtuminen.
Hormonit tai geenit ei lihota ketään. Se on se liika syöminen. Ylipainoiset ovat hyviä valehtelemaan itselleen ja muille. Suomalaisilla on paljon lihomisgeenejä ja ne ovat hyvin yleisiä. Se tarkoittaa, että jos on kaksi ihmistä, jotka syövät täysin samalla lailla, niin se geenit omaava painaa 4-5 kiloa enemmän kuin se toinen. Tästä on tutkimuksia. Sitä paitsi Suomessa on pilvin pimein hoikkia lihavuusgeenit omaavia ihmisiä ja toisaalta ylipainoisia, joilla ei näitä geenejä ole. Tästä on useita tutkimuksia. Eräs asiantuntija sanoi vastaikään telkkarissa, että max. 10 kilon ylipainon voi selittää geeneillä, ei yhtään enempää.
En aikuisia. Tunnen hyvin monia laihojs, jotka näennäisesti tietyssä tulaisuudessa syövät kaikkea, mutta kokonaisuutena he syövät kauhean vähän.
Joskus kun olen kavereitten kanssa syömässä, he ihmettelevät kuinka voin syödä koko pizzan ja pysyä niin hoikkana. No, minä en syö sinä päivänä aamiaisen ja välipalan lisäksi muuta kuin sen pizzan. Kavereitten juttuja kun kuuntelee niin sen pizzan lisäksi he ovat syöneet sinä päivänä lounaan ja päivällisen ja välipalat ja kotiin mennessä vielä käyvät snagarilla. Missähän vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ihmiset eivät syö paljon kaloreita säännöllisesti.
Olen läpipasko, eikä koskaan paino-ongelmia
Olen tänään syönyt
Kaurapuuroa, sokerilla ja mustikoilla, loraus oliiviöljyä.
Lounas Makkarasoppa ja leipää
Päivällinen lohta, kasviksia ja perunamuusia
2 Runebergin torttua, keksejä, kahvi, jugurttia välipalaksi
Tuo on normaali annos, jos soppaa oli vain 1- 1,5 lautasellista ja lohta 200 gr.
Deittailen tällä hetkellä erästä luonnonkaunista naista. Ilmeisen laadukkaat geenit kun ikää yli 35, polttaa silloin tällöin, kasviksia ei taida edes syödä, aamupalaksi tai välipalaksi karkkia. Ja ulkonäkö kaikin puolin erinomainen.
Minä itse.
Mitat 172/47.
Raskauden aikana tuli 8kg joka oli vauva+istukka+lapsivesi.
Muutoin paino on koko aikuis-iän ollut sama, vaikka söisin päivittäin roskaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Mitat 172/47.
Muutoin paino on koko aikuis-iän ollut sama, vaikka söisin päivittäin roskaruokaa.
Minkä ikäinen olet?
En tiedä yhtään tapausta. Lääketieteellisesti se olisi mielenkiintoista, koska sellainen ihminen kärsisi jostain todella vakavasta sairaudesta missä ravintoaineet eivät imeydy eikä niitä käytetä hyödyksi eli energiaksi.
Ylipainoiset vähättelevät syömisiään ja alipainoiset liioittelevat. Ainakin hyvin usein asia on näin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he syö mitä tahansa. Jos he syövät pizzan, he eivät muuten syö sinä päivänä paljoa - eivätkä varsinkaan huuhtele pizzaa millään limsalla alas. Jos he syövät burgerin, he eivät sen jälkeen ota vielä jäätelöä eivätkä juo limsaa hampurilaisen kanssa. Jos he ostavat sipsipussin, he eivät syö sitä kerralla, vaan se jää pitkäksi aikaa kaappiin. Jos he ostavat karkkia, he ostavat vain muutamia irtokarkkeja. He eivät myöskään mieti ruokaa koko ajan, vaan se on heille aika lailla välttämätön paha.
Voin allekirjoittaa tämän, sillä olin nuorena tällainen. Siihen aikaan ei ollut juurikaan etäopintoja, joten olin töissä 8-16, joskus ylitöitäkin ja iltaisin koulussa. Siinä töistä tulon ja kouluun menon välissä saatoin syödä pizzan ja luulin voivani syödä mitä tahansa. Mutta - mnulla ei ollut autoa ja pelkkää arkiliikuntaa tuli 11 km päivässä pelkistä työ- ja koulumatkoista. Eväänä töissä minulla oli yleensä appelsiini ja jugurtti, aamulla join marjamehua ja söin pienen leipäpalan. Koulussa olisi ollut kahvio, mutta olin niin pihi, etten käynyt. Minulla ei ollut aikaa naposteluun, enkä niitä pizzojakaan ollut syömässä joka päivä, vaan usein ehdin kuitenkin käydä kotona syömässä jonkun lämpimän ruuan työn ja koulun välillä.
Painoa rupesi tulemaan lasten jälkeen, kun olin kotona ja tein ruokia ja oli aikaa keitellä pullakahvia ja liikuntakin oli vaunujen työntelyä, paljon olin hiekkalaatikon reunalla istumassa. Havahduin kyllä asiaan ja olen saanut pidettyä painon normaalina vaikka olen jo vaihdevuosi-iässä, mutta olen todella tarkka syömisistäni. Herkuttelen kyllä, mutta herkut eivät kuulu päivittäiseen ruokaan ja napostelun pidän kurissa, annoskoot kohtuullisena ja syön paljon kasviksia.
Jos on mahdollista syödä mitä tahansa lihomatta, on mahdollista syödä täysin oikein ja terveellisesti ja pysyä ylipainoisena. Palstan mukaan jälkimmäinen ei ole mahdollista, joten tämä ketju on paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Noin kolmikymppinen nainen. Hän on ihan perinteinen "läpipasko" (anteeksi ruma termi). Olen kyllä vähän kateellinen kun hän voi oikeasti syödä mitä vain lihomatta; minä taas tunnen lihoavani jopa yhdestä joulukonvehdista.
Onko tämä sama ap, jonka suomen kielen oikeinkirjoitussäännöt ovat hieman hukassa? Jälkimmäinen sana on sanan oikea kirjoitusmuoto.
Lihoamatta = lihomatta
Lihoavani = lihovani
Lihota = lihoa
Luulin olevani tällainen, kunnes täytin 25 ja huomasin et alan saamaan massaa kunhan syön tarpeeksi koska kävin salilla ja halusin painoa. Nyt olen vähän päälle 30v ja saan massaa jo vähän liian helposti ja ennen joulua aloitettu syöpöttely ja loma päälle toi 2kg massaa. Nyt herkut pois ja liikuntaa lisää. Nuorena tosiaan pystyi syömään kuin hevonen ja kaikki tuli läpi
Tunnen, itseni
Syön mitä sattuu ja paljon herkkuja, juustoa, kermaa, roskaruokaa jne. Paino ei vain nouse.
Liikun paljon, niin ei ole niin tarkkaa annoskokojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he syö mitä tahansa. Jos he syövät pizzan, he eivät muuten syö sinä päivänä paljoa - eivätkä varsinkaan huuhtele pizzaa millään limsalla alas. Jos he syövät burgerin, he eivät sen jälkeen ota vielä jäätelöä eivätkä juo limsaa hampurilaisen kanssa. Jos he ostavat sipsipussin, he eivät syö sitä kerralla, vaan se jää pitkäksi aikaa kaappiin. Jos he ostavat karkkia, he ostavat vain muutamia irtokarkkeja. He eivät myöskään mieti ruokaa koko ajan, vaan se on heille aika lailla välttämätön paha.
No tää tiivistää aika hyvin sen, miksen liho vaikka syön mitä tahansa enkä välttele mitään ruoka-aineita. Pizzaa ja hampurilaisia kuitenkin menee. Kun olen seurannut päivän kalorisaldoa niin harvoin menee yli 2000 kcal, työtä saa tehdä sen eteen. 1800 on se mitä mun pitäis saada, ja välillä senkin täyttyminen on vaikeaa, vaikka olisi se 1000kcal pakastepizza vedetty iltapalaks.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään tapausta. Lääketieteellisesti se olisi mielenkiintoista, koska sellainen ihminen kärsisi jostain todella vakavasta sairaudesta missä ravintoaineet eivät imeydy eikä niitä käytetä hyödyksi eli energiaksi.
Ylipainoiset vähättelevät syömisiään ja alipainoiset liioittelevat. Ainakin hyvin usein asia on näin.
Aineenvaihdunta vaikuttaa paljon.
Suosittelen tutustumaan bakteeriopin professori Pentti Huovisen kirjaan ’Parantavat bakteerit’, siinä mielenkiintoista tutkimustietoa bakteeriston vaikutuksesta mm. lihomiseen ja lihomisherkkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Mitat 172/47.
Muutoin paino on koko aikuis-iän ollut sama, vaikka söisin päivittäin roskaruokaa.Minkä ikäinen olet?
Täytän 34.
Tunnen, yksi on mieheni työkaveri, yli 60v. Hän syö joka päivä monta pullaa, sämpylöitä ja 2 lämmintä ateriaa ja illallakin paljon, ja on siis tikkulaiha. Ei tup ja perusterve mies.
Minun äitini oli nuorempana läpipasko, mutta sittenpä hänellä todettiin mikroskooppinen koliitti.