APUA, vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta. Mitä tehdä?
Olen muuttanut asunnosta pois, ja vuokranantaja haki avaimet r-kioskilta, eli emme ole tavanneet vuokra-asunnossa avaintenluovutus hetkellä. Minulla on kaksi kissaa asunut kanssani asunnossa, ja ne ovat tietysti vähän rapsineet tapetteja. Olohuoneesta pari pientä soiroa ja makuuhuoneesta myös vähän. Vuokranantajan mielestä siellä täytyy vaihtaa kaikki tapetit, eikä ole antanut minulle mahdollisuutta itse korjata jälkiä. Lisäksi mielestäni jäljet ovat niin pieniä, että eivät haittaa mitään. Vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta, vaan sanoi että saan vain pari kymppiä takaisin 530 eurosta, että hänen poikansa on juuri tapetoimassa asunnolla! Ei mitään muuta! Okei, minua ei haittaa maksaa tapetoinnin kuluja mutta hän ei ole esittänyt mitään kuitteja eikä mitään. Mitä tehdä?
Kommentit (83)
Vuokranantajan pitää toimittaa sinulle kuitit remonteista. Myös vuokralaisella on etujärjestö, kysy heiltä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kylläkin normaalilta kulumiselta, ei saisi vähentää vakuudesta.
Ei ihme, että tulee riitoja, kun joidenkin mielestä tapettien repinen on normaalia kulumista. Ei se ole
Vierailija kirjoitti:
Pyydät ne kuitit kirjallisesti.
Voihan ne pyytää, vaan paljonko lasketaan työlle hintaa kun omistajan poika on työn tehnyt? Arvelen, ettei siitä ole kuittia, mutta kyllä työlle pitää silti hinta laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan pitää toimittaa sinulle kuitit remonteista. Myös vuokralaisella on etujärjestö, kysy heiltä neuvoa.
Miksei voi vain korvata aiheuttamansa vahingon??? Mikä teitä oikein vaivaa???
Vierailija kirjoitti:
Miten iso summa vuokravakuus on.
Kävi kolme kertaa viikossa päiväkahvillä?
Nämä on varmaan samoja tyyppejä, jotka livistää paikalta, kun on autolla kolhaistu toista autoa kaupan parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vihakommentteja täällä tehtaillaan?
Sanotaanko jossain huoneenvuokralaissa, että lemmikkien jäljet eivät ole normaalia kulumista?
Vaatisin kyllä vuokranantajalta kuitit, ja sitten katsomaan, mitä tehdään.
Kissan repimät tapetit eivät ole normaalia kulumista.
En jaksa lukea kommentteja, mutta periaate on kuitekin se että korvataan vahinko, ei suinkaan uuden hintaa. Jos nyt kuvitellaan vaikka että tapetin käyttöikä on 15 vuotta ja rikot 7,5 vuotta vanhan tapetoinnin, niin vastuusi on 50% uuden hinnasta. Jos uusi tapetointi maksaa 500€, sinun osuutesi on 250€.
Jos vuokrantaja on haluton palauttamaan aiheetta pidättämäänsä vakuutta, niin seuraava toimi on sitten rikosilmoituksen tekeminen petoksesta.
"Vuokrahuoneiston tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan tavallisia, asunnon ikääntymiseen liittyviä jälkiä"
"Lemmikkien pitäminen asunnossa aiheuttaa lähes aina myös asunnon kulumista. Jos lemmikit ovat sallittuja asunnossa, on tavallista, että esimerkiksi lattiapinnat kuluvat jonkin verran asumisen aikana. Kissan raapimat tapetit tai saunan lauteet, koiranpennun järsimät jalkalistat, hajuhaitat tai vastaavat eivät kuitenkaan ole normaalia kulumista, vaan vuokralainen on velvollinen korvaamaan nämä vahingot. "
Kiinteistötahkola - Mitä tarkoittaa vuokra-asunnon tavanomainen kuluminen
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut, että jos vuokrasopimuksessa sallitaan lemmikit, saa pinnoilla olla jonkin verran "osumaa" vuosien jälkeen, ja enemmän kun ilman lemmikkejä asuttaessa. Eri asia, jos lattia menee suojaamattomana piloille eritteistä.
Miten sinun kuvitelma tilanteesta liittyy apn tilanteeseen? Jos lupa pitää lemmikkejä tarkoittaisi että vuokralaisen ei tarvi korvata kissan repimiä tapetteja niin mitä luulet vuokraisinko asunnon lemmikkiellon kera vai sallisinko lemmikit? Toisessa vaihtoehdossa menettäisin todennäköisesti rahaa…. Jos elettäisiin sinun kuvitelmasi mukaan niin käytännössä lemmikkejä sallittaisiin vain vanhoihin remonttia kaipaaviin asuntoihin joissa ei vuokranantajalle tulisi merkittäviä lisäkustannuksia tapettien uusimisesta. Tai sitten lemmikkejä pitävältä vuokralaiselta otettaisiin isompi vuokra kattamaan mahdolliset vauriot mitä sellaiselta vuokralaiselta jolla ei lemmikkejä ole.
Ei ole normaalia kulumista, mutta korvaushinta ei ole myöskään uuden hinta, jos vahingon kohteena ei ollut uusi tapetti.
Periaatteessa melkein aina kannattaa mennä korvausvaatimusten kanssa oikeuteen, sillä oikeus on hyvin paljon armeliaampi kuin vahingon kärsineen vaatimukset. Ihmisillä on omituinen luulo, että vahingon jälkeen syylliseltä voi periä melkein mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kommentteja, mutta periaate on kuitekin se että korvataan vahinko, ei suinkaan uuden hintaa. Jos nyt kuvitellaan vaikka että tapetin käyttöikä on 15 vuotta ja rikot 7,5 vuotta vanhan tapetoinnin, niin vastuusi on 50% uuden hinnasta. Jos uusi tapetointi maksaa 500€, sinun osuutesi on 250€.
Jos vuokrantaja on haluton palauttamaan aiheetta pidättämäänsä vakuutta, niin seuraava toimi on sitten rikosilmoituksen tekeminen petoksesta.
Tähänkin nyt jotku tietämättömät tollot ovat painaneet alapeukkua. Vahiko korvataan todellisesta arvostaan, ei uushankintahinnsta. Jos vuokranataja saa vahingon vuoksi uudestettua asunnon etuajassa ja nostettu sillä perusteella tulevaa vuokraakin, niin hän on hyötynyt siitä ja tämä hyöty jää hänen itsensä maksettavaksi. Vuokralaisen tarvitsee korvata vain aiheuttamansa vahinko, ei enempää.
Jos omat kissat ois raapineet tapetteja niin tottakai korjaisin itse tuhot jos mahdollista tai tarjoutuisin maksamaan vahinkojen korjauksen. Ostakaa niille kissoille raapimispuita tai -alustoja niin eivät revi seiniä ja huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko jossain huoneenvuokralaissa, että lemmikkien jäljet eivät ole normaalia kulumista?
Pitääkö ihan tosiaan ihmetellä, onko tapettien repiminen normaalia kulumista?
”Tavanomaisena kulumisena ei voida pitää lemmikkieläinten aiheuttamia purema- tai kynnenjälkiä asunnon pinnoilla tai eritteiden aiheuttamia jälkiä, haju- tai muita haittoja. Vuokralainen on siis vastuussa lemmikkinsä aiheuttamista vahingoista, vaikka lemmikkieläimen pitäminen olisikin vuokrasopimuksen mukaan sallittua tai siitä olisi erikseen sovittu”
https://vuokranantajat.fi/uutiset/lemmikkien-aiheuttamat-vahingot-kuulu…
Helsingissä on yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 2000 ja Espoossa 2000.
Äkkiä lähtee juorut liikkeelle, jos jollain yksityisellä ihmisellä on asunto vuokralla eikä palauta vuokravakuuutta. Jo yhden vuokran puuttuminen on helposti tapettien hinta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on yli 4000 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 2000 ja Espoossa 2000.
Äkkiä lähtee juorut liikkeelle, jos jollain yksityisellä ihmisellä on asunto vuokralla eikä palauta vuokravakuuutta. Jo yhden vuokran puuttuminen on helposti tapettien hinta.
Tuollaiselta ei uskalla vuokrata asuntoa.
Joissain asunnoissa tulee homeoireita eli kannattaa soittaa terveystarkastaja, voi mennä asunto vuokrakieltoon.
Miten niin ei antanut sinulle mahdollisuutta itse korjata jälkiä? Olisit hoitanut homman ennen avainten luovuttamista niin olisi saanut vuokravakuuden takaisin.
Vuokranantaja toimi oikein.
Itse olen miettinyt, että en enää vuokraa yksityiseltä asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että en enää vuokraa yksityiseltä asuntoa.
Miksi ihmeessä?