APUA, vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta. Mitä tehdä?
Olen muuttanut asunnosta pois, ja vuokranantaja haki avaimet r-kioskilta, eli emme ole tavanneet vuokra-asunnossa avaintenluovutus hetkellä. Minulla on kaksi kissaa asunut kanssani asunnossa, ja ne ovat tietysti vähän rapsineet tapetteja. Olohuoneesta pari pientä soiroa ja makuuhuoneesta myös vähän. Vuokranantajan mielestä siellä täytyy vaihtaa kaikki tapetit, eikä ole antanut minulle mahdollisuutta itse korjata jälkiä. Lisäksi mielestäni jäljet ovat niin pieniä, että eivät haittaa mitään. Vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta, vaan sanoi että saan vain pari kymppiä takaisin 530 eurosta, että hänen poikansa on juuri tapetoimassa asunnolla! Ei mitään muuta! Okei, minua ei haittaa maksaa tapetoinnin kuluja mutta hän ei ole esittänyt mitään kuitteja eikä mitään. Mitä tehdä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että en enää vuokraa yksityiseltä asuntoa.
Miksi ihmeessä?
Lue nyt tätä ketjua niin ei tee enää mieli yksityiseltä vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Luin jo mutten en ymmärrä mikä ongelma vuokrata yksityiseltä.
Suuresti ihmettelen, että olette muka nähneet jossain R-kioskilla.
Meillä on sijoitusasuntoja emmekä koskaan, ikinä näe vuokralaisia missään kioskeilla, vaan todellakin siellä asunnossa, jossa tehdään lopputarkastus.
Tällöin voimme yhdessä todeta revityt tapetit, jotka eivät todellakaan ole normaalia kulumista.
Omistamme 16 asuntoa. Kaikissa on ei lemmikkieläimiä. Asiasta ei jousteta.
Tietenkin vuokralaiset ovat tuoneet salaa.
Kilpikonna naarmutti lattiat. Tuli kallis lasku. Yksi perhe toi akvaarion. Tuli vesivahinko.
Ehdottomasti huippu. Yhdellä oli käätmeitä ja 1 karkasi. Vasta, kun käärme löytyi, hän tunnisti.
Yhdelle joustin. On ex tuökaverini ja papereissa lukee korvaa kaikki.
On asunut nyt jo 15 v, en valita.
Asuntosijoituksessa 2 hyvää periaatetta :
Luottotiedot kunnossa + ei Kelan takuuta ja ei lemmikkieläimiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Siis et halua vuokrata yksityiseltä jos joudut korvaamaan itse /lemmikkisi repimät tapetit? Miksi vuokranantajan tulisi korvata sinun aiheuttamat vahingot?
Itse olen vuokrannut yksityiseltä ja aina on tullut mukisematta vuokravakuuden takaisin. Mutta elääkin siististi.
Olisiko sinulla ollut mahdollisuus ja taito mennä just sillä hetkellä korjaamaan tapetti? Asuntoonhan on voinut olla tulossa uusi asukas jo seuraavana päivänä. Ehkä siksi siellä on vuokranantajan poika ollut heti tapetoimassa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kommentteja, mutta periaate on kuitekin se että korvataan vahinko, ei suinkaan uuden hintaa. Jos nyt kuvitellaan vaikka että tapetin käyttöikä on 15 vuotta ja rikot 7,5 vuotta vanhan tapetoinnin, niin vastuusi on 50% uuden hinnasta. Jos uusi tapetointi maksaa 500€, sinun osuutesi on 250€.
Jos vuokrantaja on haluton palauttamaan aiheetta pidättämäänsä vakuutta, niin seuraava toimi on sitten rikosilmoituksen tekeminen petoksesta.
Sinäyän olet varsinainen huumoriveikko! Huonon huumorin taitaja.
Tapeteilla ei ole "käyttöikää". Ne säilyvät jopa 50 vuotta ja ylikin, kun ei tule vesivahinkoa tai kissat raavi naarmuille. Vuokrauksessa verrataan asunnon kuntoa poismuuttopäivänä alkutilanteeseen. Jos jo lähtötilanteessa tapetit ovat repsottaneet, ja seinissä reikiä, ei pieni lisä vaikuta mitenkään. Mutta jos pinnat ovat olleet priimaa alussa, katsotaan tarkkaan, mikä on hyväksyttävää normaalia kulumista.
Hinnoista: v. 2013 pyysin kahden maalarinaisen firmalta tarjouksen pienen makuuhuoneen seinien tapetoinnista ja kaappien ovien maalauksesta. Hinta olisi ollut 1500€ ja itse hankitut tapetit & maalit siihen päälle.
Tein sitten työn itse, yht. 3 pv siihen meni. Laskin, että kuluiksi tuli n. 300€, kun omalle työlle en antanut hintaa. Tapetit olivat tarjouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla ollut mahdollisuus ja taito mennä just sillä hetkellä korjaamaan tapetti? Asuntoonhan on voinut olla tulossa uusi asukas jo seuraavana päivänä. Ehkä siksi siellä on vuokranantajan poika ollut heti tapetoimassa.
Tämä on tärkeä pointti. Asunnon pitäisi olla siisti ja valmis seuraavalle. Tyhjät kuukaudet ovat kalliita, ja toisaalta jos seuraava asukas ei pääsekään muuttamaan ajallaan asuntoon, tulee hänellekin vaikeuksia, entinen asunto kun yleensä lähtee alta pois tuossa vaiheessa, jos uudessa asunnossa onkin joku yllättävä remonttitarve tms.
Härregyy näitä uuveloita... Tapettien repiminen EI ole normaalia kulumista. Eikä lattioille kuseskelu. Kynsien jäljet lattiassa on sitten hieman tulkinnan varainen asia. Siksipä itse pidän sijoitusasunnoissani ehdottoman lemmikkikiellon ja 2 kk vuokran suuruisen takuun.
Olisit ottanut filmille koko asunnon ja kaverin mukaan todistamaan. Isäntä voi keksiä mitä tahansa syitä ja nyt kun uudet tapetit on seinillä et voi todistaa mitään.
Poliisi ilmoitus.
" Kissan raapimat ei ole normaalia kulutusta. Sun olis pitäny pyytää se vuokranantaja katsomaan ennenkuin luovutat avaimet. Ja silloin olis pitäny sopia tuosta korjaamisesta. Sä voit vieläkin vaatia kuitit materiaaleiata ja työpalkasta. ainoataan ne vuokranantaja saa vähentää vakuudesta. Jos tulee siivouskuluja, niin ne myös."
Kuinka monta kertaa pitää painottaa tätä:
lopputarkastus aina yhdessä vuokranantajan kanssa!
Ei mitään : tiputa vaan avaimet postiluukusta/vie ne ärrälle-sopimuksia.
Kuvatkaa myös vuokra-asunto aina siinä kunnossa, missä se oli muuttohetkellä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Olisit ottanut filmille koko asunnon ja kaverin mukaan todistamaan. Isäntä voi keksiä mitä tahansa syitä ja nyt kun uudet tapetit on seinillä et voi todistaa mitään.
Poliisi ilmoitus.
Öö... ap:han itse aloituksessaan sanoi, että kissansa raapivat seiniä kahdessa huoneessa, oli siis tietoinen asiasta joten ei se vuokranantajan keksintöä ollut.
Ja ei ap:lla mitään todistusvastuuta ole vaan vuokranantajalla, mutta tokihan vuokranantajan on täytynyt kuvat ottaa ennen kuin ryhtyi tapetoimaan, kyllä ihan jokainen vuokranantaja sen verran tajuaa.
Onneksi en asu uudiskohteessa eikä ole tapetteja
Miettikää muitakin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä pointti. Asunnon pitäisi olla siisti ja valmis seuraavalle. Tyhjät kuukaudet ovat kalliita, ja toisaalta jos seuraava asukas ei pääsekään muuttamaan ajallaan asuntoon, tulee hänellekin vaikeuksia, entinen asunto kun yleensä lähtee alta pois tuossa vaiheessa, jos uudessa asunnossa onkin joku yllättävä remonttitarve tms.
Viimeisenä kuukautena, jos vuokraisäntä menee asuntoon ilman lupaa niin hän voi saada sakot, jos jää siitä kiinni. On ihan laissa. Jos teet remonttia niin vasta sen jälkeen, kun vuokrasopimus on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kommentteja, mutta periaate on kuitekin se että korvataan vahinko, ei suinkaan uuden hintaa. Jos nyt kuvitellaan vaikka että tapetin käyttöikä on 15 vuotta ja rikot 7,5 vuotta vanhan tapetoinnin, niin vastuusi on 50% uuden hinnasta. Jos uusi tapetointi maksaa 500€, sinun osuutesi on 250€.
Jos vuokrantaja on haluton palauttamaan aiheetta pidättämäänsä vakuutta, niin seuraava toimi on sitten rikosilmoituksen tekeminen petoksesta.
Tapeteilla ei ole "käyttöikää". Ne säilyvät jopa 50 vuotta ja ylikin, kun ei tule vesivahinkoa tai kissat raavi naarmuille. Vuokrauksessa verrataan asunnon kuntoa poismuuttopäivänä alkutilanteeseen. Jos jo lähtötilanteessa tapetit ovat repsottaneet, ja seinissä reikiä, ei pieni lisä vaikuta mitenkään. Mutta jos pinnat ovat olleet priimaa alussa, katsotaan tarkkaan, mikä on hyväksyttävää normaalia kulumista.
Hinnoista: v. 2013 pyysin kahden maalarinaisen firmalta tarjouksen pienen makuuhuoneen seinien tapetoinnista ja kaappien ovien maalauksesta. Hinta olisi ollut 1500€ ja itse hankitut tapetit & maalit siihen päälle.
Tein sitten työn itse, yht. 3 pv siihen meni. Laskin, että kuluiksi tuli n. 300€, kun omalle työlle en antanut hintaa. Tapetit olivat tarjouksesta.
Jos lattia on halpaa materiaalia niin siinä hyväksytään kulumia, niitä tulee väkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää muitakin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisenä kuukautena, jos vuokraisäntä menee asuntoon ilman lupaa niin hän voi saada sakot, jos jää siitä kiinni. On ihan laissa. Jos teet remonttia niin vasta sen jälkeen, kun vuokrasopimus on päättynyt.
Tuossa lainaamassasi kommentissa ei millään tavalla vihjattu, että että asuntoon voisi mennä vuokrasopimuksen vielä ollessa voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein sitten työn itse, yht. 3 pv siihen meni. Laskin, että kuluiksi tuli n. 300€, kun omalle työlle en antanut hintaa. Tapetit olivat tarjouksesta.Jos lattia on halpaa materiaalia niin siinä hyväksytään kulumia, niitä tulee väkisinkin.
Ja jos remontoit vuokratakuu rahoilla sinun on laitettava vastaavaa halpaa lattiaa tilalle.
Jos ostat parempilaatuista niin vuokranantajana maksat itse. Vuokralaisilla on etujärjestö ja he puuttuvat vuokraisäntien tekemiisiin kyllä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Omistamme 16 asuntoa. Kaikissa on ei lemmikkieläimiä. Asiasta ei jousteta.
Tietenkin vuokralaiset ovat tuoneet salaa.Kilpikonna naarmutti lattiat. Tuli kallis lasku. Yksi perhe toi akvaarion. Tuli vesivahinko.
Ehdottomasti huippu. Yhdellä oli käätmeitä ja 1 karkasi. Vasta, kun käärme löytyi, hän tunnisti.Yhdelle joustin. On ex tuökaverini ja papereissa lukee korvaa kaikki.
On asunut nyt jo 15 v, en valita.
Asuntosijoituksessa 2 hyvää periaatetta :
Luottotiedot kunnossa + ei Kelan takuuta ja ei lemmikkieläimiä
VVO hyväksyy lemmikit eli vuokraan asunnon heiltä.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, asuntoja tyhjenee joka viikko sekä omistus että vuokra
Onko kyseessä siis VAKUUS vai VUOKRAvakuus? Nimittäin VUOKRAvakuutta saa käyttää ainoastaan maksamattomien vuokrien korvaamiseen. Mitä vuokrasopparissa lukee?
Itse olen kerran soittanut terveystarkastajalle ja he tulevat kyllä tekemään mittaukset, jos vuokralainen haluaa.