APUA, vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta. Mitä tehdä?
Olen muuttanut asunnosta pois, ja vuokranantaja haki avaimet r-kioskilta, eli emme ole tavanneet vuokra-asunnossa avaintenluovutus hetkellä. Minulla on kaksi kissaa asunut kanssani asunnossa, ja ne ovat tietysti vähän rapsineet tapetteja. Olohuoneesta pari pientä soiroa ja makuuhuoneesta myös vähän. Vuokranantajan mielestä siellä täytyy vaihtaa kaikki tapetit, eikä ole antanut minulle mahdollisuutta itse korjata jälkiä. Lisäksi mielestäni jäljet ovat niin pieniä, että eivät haittaa mitään. Vuokranantaja ei suostu palauttamaan vuokravakuutta, vaan sanoi että saan vain pari kymppiä takaisin 530 eurosta, että hänen poikansa on juuri tapetoimassa asunnolla! Ei mitään muuta! Okei, minua ei haittaa maksaa tapetoinnin kuluja mutta hän ei ole esittänyt mitään kuitteja eikä mitään. Mitä tehdä?
Kommentit (83)
Se on sinun mielipitees ettei haittaa oikeen mitään. Oisit korjannu jäljes ENNEN poismuuttoa. Nyt turha vinkua.
"Ovat tietysti vähän rapsineet tapetteja"... Öh. Kuulostaa siltä, että on hyvin perusteltua että vuokranantaja pitää vuokravakuutesi. Eihän hän voi vain osaa tapeteista korjata. Etkä sinäkään olisi niitä voinut "itse" korjata - ellet sitten olisi tapetoinut koko kämppää. Mikä maksaa varmasti tuon summan mitä sinulta on pidätetty.
Parasta niellä tappiosi, joka johtuu kissoista, ja jatkaa matkaa. Ja toivottavasti olet valinnut seuraavaksi asunnoksesi paikan ilman tapetteja, jos kissat vielä mukana menossa.
Vuokranantaja on oikeassa. Jos tapeteista on lähtenyt soiroja irti, se tarkoittaa, että koko seinä on tapetoitava uudestaan ja mikäli samaa tapettia ei ole saatavilla ja sitä kissan tuhoamaa on muillakin seinillä (esim. koko olohuone tapetoitu samalla) niin siinähän menee kaikki tapetit uusintaan. Sinun mielipiteellä, että ne rumat jäljet eivät haittaa sinua, ei ole mitään merkitystä. Ne haittaa kaikkia muita eikä asuntoa saa siinä kunnossa vuokrattua eteenpäin. Vuokravakuus maksetaan juuri sen takia, että jos tuhoat asuntoa eli vuokranantajan omaisuutta, niin kuin olet nyt tehnyt, niin vuokranantajalla on oikeus käyttää ne rahat tuhojen korjaamiseen. Eli vuokranantaja toimii juuri niin kuin hänellä on oikeus toimia. Miksi otit kissoja vuokra-asuntoon? Nyt sitten maksat omista valinnoistasi.
Oliko sovittu että saa olla lemmikkejä? Jos ei niin et saa takasin.
Kissan raapimat ei ole normaalia kulutusta. Sun olis pitäny pyytää se vuokranantaja katsomaan ennenkuin luovutat avaimet. Ja silloin olis pitäny sopia tuosta korjaamisesta. Sä voit vieläkin vaatia kuitit materiaaleiata ja työpalkasta. ainoataan ne vuokranantaja saa vähentää vakuudesta. Jos tulee siivouskuluja, niin ne myös. Jos olet sitä mieltä, että vuokranantaja ei toimi oikein, niin voit viedä asian kuluttajariitalautakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kylläkin normaalilta kulumiselta, ei saisi vähentää vakuudesta.
Ei lemmikin aiheuttama tuho ole normaalia kulumista. Jos lattiat kuluu lemmikistä, sen voisi vielä laskea normaaliin kulumiseen. Mutta tuota ei.
Voit viedä asian kuluttajariitalautakuntaan, joka on ilmainen. Lautakunnan ratkaisut eivät ole oikeudellisesti sitovia, mutta yleensä vuokranantajat noudattavat niitä, koska tietävät, että jos asia menee tuomioistuimeen, niin ratkaisu hyvin suurella todennäköisyydellä on sama kuin lautakunnan ratkaisu, ja silloin maksettavaksi tulevat omat ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut, joissa puhutaan vähintään tuhansista euroista.
Oliko sinulla vuokranantajan lupa kissojen pitoon? Mitä heidän tekemistään jäljistä oli sovittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lemmikin aiheuttama tuho ole normaalia kulumista. Jos lattiat kuluu lemmikistä, sen voisi vielä laskea normaaliin kulumiseen. Mutta tuota ei.
Kyllä seiniinkin tulee vuosien asumisesta johtuen jäkiä, vaikka ei olisi eläimiä. Riippuu tietysti kauan ap on asunnossa asunut?
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja on oikeassa. Jos tapeteista on lähtenyt soiroja irti, se tarkoittaa, että koko seinä on tapetoitava uudestaan ja mikäli samaa tapettia ei ole saatavilla ja sitä kissan tuhoamaa on muillakin seinillä (esim. koko olohuone tapetoitu samalla) niin siinähän menee kaikki tapetit uusintaan. Sinun mielipiteellä, että ne rumat jäljet eivät haittaa sinua, ei ole mitään merkitystä. Ne haittaa kaikkia muita eikä asuntoa saa siinä kunnossa vuokrattua eteenpäin. Vuokravakuus maksetaan juuri sen takia, että jos tuhoat asuntoa eli vuokranantajan omaisuutta, niin kuin olet nyt tehnyt, niin vuokranantajalla on oikeus käyttää ne rahat tuhojen korjaamiseen. Eli vuokranantaja toimii juuri niin kuin hänellä on oikeus toimia. Miksi otit kissoja vuokra-asuntoon? Nyt sitten maksat omista valinnoistasi.
Jos kissat ovat todella raapineet tapetteja ja niistä soiroja irti, saa vuokralainen olla tyytyväinen jos 530 euron vuokravakuus riittää kuluihin eikä tule vielä lasku perään. Materiaalit maksavat jotakin, ja työ on Suomessa kallista, joten 530 humahtaa kyllä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Voit viedä asian kuluttajariitalautakuntaan, joka on ilmainen. Lautakunnan ratkaisut eivät ole oikeudellisesti sitovia, mutta yleensä vuokranantajat noudattavat niitä, koska tietävät, että jos asia menee tuomioistuimeen, niin ratkaisu hyvin suurella todennäköisyydellä on sama kuin lautakunnan ratkaisu, ja silloin maksettavaksi tulevat omat ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut, joissa puhutaan vähintään tuhansista euroista.
Oikeuskulut syntyvät pääasiallisesti lakimiehen käyttämisestä.
Heidän työveloituksensa ovat kovat. Tunti hintaa huitelee joillakin siinä 270 euroa tunti.
Itse oikeuskäsittely oikeudessa on vain jotain 200 euroa.
Lemmikkieläinten tekemät tuhot asunnossa eivät ole ns. normaalia kulumista. Vuokran-antajalla on oikeus periä vakuudesta tapetoinnista aiheutuneet kulut.
Mikset korjannut niitä sitten ennen avainten palautusta?
Yhden keskikokoisen huoneen tapetoinnin hinta on 600 euroa. Samanalaista tapettia ei välttämättä saa, joten paikkaus ei aina onnistu ja muutenkin on rumaa tapetoida vain osa.
Ap olisi voinut kertoa, että näin on käynyt ja ehdottaa tapetoimista itse ennen avainten luovutusta. Sulla on siihen ollut siis täysi mahdollisuus. Nimimerkillä tapetoimme itse kun pojat keskivät piirtää asuntoon autotien, tosin vuokranantaja sitten kuitenkin maksoi ne tapetit.
Olet elänyt kuin sika pellossa. Sinun ja kissojesi jäljiltä asunto joudutaan remppaamaan. Kissanpissan haju on jotain järkyttävää!!!
Et saa mitään takaisin. Päinvastoin, laittaisin sinut maksamaan koko remontin.
Onhan sulla ollut mahdollisuus korjata ne seinät, ja vaihtaa ne tapetit kaikki ne vuodet kun oot siellä asunut. Ei se nyt ole vuokranantajan vika, jos oot jättänyt korjaamatta siksi, että toivoit ettei kukaan huomaa.
Joka tapauksessa kissoista jää siivottavaa niin paljon etten ihmettele ettet saa takaisin.
Haju, jota ei koskaan saa pois, jos on tippaakaan osunut kissan pissaa pintoihin. Ja sitähän osuu.
Tuota vain eivät kissaihmiset itse haista, saayi ymmärrä.
"Jos vuokranantaja on sitä mieltä, että vakuutta tarvitaan vuokralaisen aiheuttamien vahinkojen kattamiseen, on hänen ilmoitettava tästä vuokralaiselle etukäteen. Vuokravakuutta ei saa pidättää enempää kuin vahingoista aiheutuneet kulut – korvauksessa on myös huomioitava vahingoittuneen kohteen ikä ja tehtävä sitä vastaava vähennys. Vuokranantajan on perusteltava ja käytännössä osoitettava miksi vakuutta ei palauteta, esimerkiksi valokuvin ja kuitein."
Pyydä täysi selvitys ja kustannusarvio korjauksesta aiheutuvista kuluista.