Kaksiportainen opintotukijärjestelmä ajaa mut perikatoon! :(
Niin. Aloitin v. 2011 ensimmäisen yliopistotutkintoni, mutta vuoden päästä tästä vaihdoin alaa. Nyt olen ihan hilkulla valmistua uudelta alaltani kandiksi (olen suorittanut siis pääosan opinnoistani ihan tavoiteajassa), mutta yhtä kanditutkintoon kuuluvaa kurssia en pystynyt tänä keväänä suorittaa. (Sairastuin --> liian paljon poissaoloja kurssilta --> opettaja ei suostu järjestämään korvaavaa suoritusta, vaan sanoo, että tervetuloa ensi keväänä uudelleen kurssille.) Kandin tutkinnon saaminen ulos siirtyi nyt siis n. vuodella tämän yhden kurssin takia! KELA:lle olen selvittänyt tilanteen, mutta he vain ystävällisesti ilmoittavat, että alempaan korkeakoulututkintoon käytettävt tukikuukaudet (37 kpl) loppuvat kohdaltasi 30.6.2015 ja sen jälkeen ei tipu enää rahaa.
Kun kesätöitä ei ole löytynyt, on tarkoituksenani vieläpä kirjoittaa gradua ensi kesä. Jos saisin jatkaa opintojani saumattomasti, olisin n. vuoden päästä valmistunut (entisen pääaineen perusopinnot on hyvä lisä mun tulevan tutkinnon sivuaineeksi), mutta ei, kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia! Oon oikeesti ihan persaukinen, eikä mulla oo mitään mahista opiskella ensi vuotta ilman rahaa, ja lisäksi se tuntuisi ihan hiivatin epäreilulta kun en ole mikään lusmuilija, vaan päin vastoin mielestäni aika tehokas opiskelija.
Menenkö heinäkuussa sossuun itkemään, vai heitänkö opiskeluhaaveet pois ja menen pariksi vuodeksi johonkin paskaduuniin, että voin rahoittaa itselleni kanditutkinnon, jotta maisterivaiheen tuet (joita mulla on täysimääräisenä käyttämättä ja jäljellä!) alkaa virrata. Eh, tämän uudistuksenko piti kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeammin? Päin vastoin, tää vei multa kaiken ilon opiskelusta. :(
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:34"]Soskusta saa rahaa. Onhan niitäkin opiskelijoita, joilta evättiin opintotuki liian vähien opintopisteiden takia. Silloin tuttava sai toimeentulotukea, mutta teki myös keikkatyötä. Opettajasi on naurettava. Voitko tehdä sivuaineita? [/quote] Toivottavasti sossu auttaa, mutta pakko niiden ei ole. Voivat edellyttää, että ap ilmoittautuu työttömäksi. Silloin ei voi opiskella. Paras olisi, jos ap saisi töitä, hänellähän on jo yksi tutkinto.
[/quote]
Ei voi edellyttää. Työttömäksi kun ei pääse koulussa kirjoilla olevat. Eli APn pitäisi erota sieltä kokonaan ennen tota.
Järjetöntä joustamattomuutta opettajalta! Yksikköhän saa rahaa jokaisesta opiskelijasta, joka saa tutkinnon kasaan, joten tuollainen "tee kurssi ens vuonna, mitä sairastuit!" -meininkin on omaan nilkkaan kusemista. Omassa yliopistossa yksikkö lähetteli vuoden lopussa sähköposteja, joissa kehotettiin ottamaan paperit ulos ennen joulua jos vain mahdollista, tämä siis rahoitussyistä. Kandien tavoitemäärästä tms. puuttui silloin vielä toista kymmentä, joten kai oli jo vähän hätäkin.
Kannattaa viedä asiaa eteenpäin, tsemppiä paljon!
Tästä muutoksesta ei mielestäni kerrottu sen tullessa voimaan tarpeeksi selkeästi. Mutta nyt teille kaikille uusille opiskelijoille tiedoksi mitä olen tässä viime aikoina oppinut: ei mitään paineita, mutta tehkää kerralla oikea alavalinta. Alan vaihtoon ei ole enää myöhemmin mahdollisuutta. Älkää tehkö niitä opintoja, jotka sopivat parhaiten kalenteriinne ja aikatauluihinne, sekä jotka olisivat kokonaislopputuloksen (maisterintutkinnon) kannalta järkeviä, vaan takokaa kolme ensimmäistä vuottanne yliopistossa laput silmillä pelkästään kanditutkintoanne edistäviä kursseja. Ja ei, tätä ei kerrota teille tämän jälkeen enää missään opinto-ohjauksessa. Ja vielä lopuksi: pääskää läpi vaikeimmistakin kursseista ensimmäisellä yrittämällä, älkääkä ainakaan sairastuko, varsinkin, jos kyseessä on kurssi, joka järjestetään vain kerran vuodessa. Jos jonkun näistä virheistä teette, rahantulo KELA:sta loppuu, vaikka olisitte viittä vaille maistereita. Lisäksi muututte laiskaksi ihmissaastaksi, jota pompotellaan luukulta toiselle.
With love, ap.
Ethän sä pysty aloittamaan gradua ennen, kun sulla on kandi valmis? Saako sitä kevärkurssia suoritettua jossain muualla, vaikka avoimessa?
Jos ei niin sit vaan vuodeks töihin.
Itse en käyny yliopistoa Suomessa joten en sen tarkemmin tiedä.. Siellä ei kyselty paljoa sairastumisista tai muista. Kurssieilla piti käydä tai itkeä ja käydä.
Voisitko muuttaa vuodeksi takaisin kotiisi ja vanhempasi auttaisivat sinua taloudellisesti? (Joissain maissahan ei saa mitään tukea opiskellessa, vaan päin vastoin opiskelu vieläpä on maksullista). Lisäksi menisit kesätöihin etkä tekisi gradua kesällä, jos saat kesätöitä.
Tämä kaikki sen jälkeen, kun olet ensin keskustellut sen opettajan ja osastonjohtajan kanssa.