Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksiportainen opintotukijärjestelmä ajaa mut perikatoon! :(

Vierailija
11.05.2015 |

Niin. Aloitin v. 2011 ensimmäisen yliopistotutkintoni, mutta vuoden päästä tästä vaihdoin alaa. Nyt olen ihan hilkulla valmistua uudelta alaltani kandiksi (olen suorittanut siis pääosan opinnoistani ihan tavoiteajassa), mutta yhtä kanditutkintoon kuuluvaa kurssia en pystynyt tänä keväänä suorittaa. (Sairastuin --> liian paljon poissaoloja kurssilta --> opettaja ei suostu järjestämään korvaavaa suoritusta, vaan sanoo, että tervetuloa ensi keväänä uudelleen kurssille.) Kandin tutkinnon saaminen ulos siirtyi nyt siis n. vuodella tämän yhden kurssin takia! KELA:lle olen selvittänyt tilanteen, mutta he vain ystävällisesti ilmoittavat, että alempaan korkeakoulututkintoon käytettävt tukikuukaudet (37 kpl) loppuvat kohdaltasi 30.6.2015 ja sen jälkeen ei tipu enää rahaa.

Kun kesätöitä ei ole löytynyt, on tarkoituksenani vieläpä kirjoittaa gradua ensi kesä. Jos saisin jatkaa opintojani saumattomasti, olisin n. vuoden päästä valmistunut (entisen pääaineen perusopinnot on hyvä lisä mun tulevan tutkinnon sivuaineeksi), mutta ei, kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia! Oon oikeesti ihan persaukinen, eikä mulla oo mitään mahista opiskella ensi vuotta ilman rahaa, ja lisäksi se tuntuisi ihan hiivatin epäreilulta kun en ole mikään lusmuilija, vaan päin vastoin mielestäni aika tehokas opiskelija.

Menenkö heinäkuussa sossuun itkemään, vai heitänkö opiskeluhaaveet pois ja menen pariksi vuodeksi johonkin paskaduuniin, että voin rahoittaa itselleni kanditutkinnon, jotta maisterivaiheen tuet (joita mulla on täysimääräisenä käyttämättä ja jäljellä!) alkaa virrata. Eh, tämän uudistuksenko piti kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeammin? Päin vastoin, tää vei multa kaiken ilon opiskelusta. :(

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin henkilöitä, jotka ovat saaneet ihan helposti rahaa soskusta, kun opintotuet ovat loppuneet. Joten miksi et hakisi? Sinä sentään yrität valmistua ja opiskella, jotkut eivät edes HALUA tehdä mitään ja nostavat soskutuet, mielestäni on vähintään kohtuullista, että sinäkin saisit. Turha sen takia on opintoja venyttää. Itsekin aion kylmänviileästi hakea tukia, kun opintotukeni kohta loppuu vähän samantyylisestä syystä kuin sulla.

Vierailija
2/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo uusi systeemi on todella perseestä, olen niin onnellinen että aloitin 2010 eli vielä vanhalla systeemillä. Itse sain vasta nyt 4,5 v opiskelujen jälkeen kanditukinnon kasaan, vaikka opintopistemäärissä etenen hyvää vauhtia (pystyin lukemana maisterikursseja heti kun halusin ilman virallisia kandinpapereita). Syynä oli vain yksi roikkumaan jäänyt kandivaiheen kurssi, jonka suorittaminen viivästyi tenttien päälleekkäisyyksistä. Tuolla kanditutkinnolla ei ole mitään käytännön vaikutusta elämääni, tulen kuitenkin valmistumaan täsmälleen yhtä nopeasti maisteriksi. Jos tukeni olisi lakkautettu, valmistuisin ainoastaan hitaammin. Ei järjen hiventäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:50"]Ap on siis ollut nin sairas, ettei ole voinut käydä YHDEN luennoilla, joita on yleensä kerran viiossa, korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Hän ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi ottaa sairaslomaa (joo sairauspäiväraha on vähän vähemmän kuin opintotuki, mutta jos olisi niin tehnyt, nyt olisi käyttämättömiä tukikuukaisia) eikä sairaus ole vaikuttanut kuin tämän yhden kurssin suoritukseen. Muuthan on tulleet kasaan ja normaalin opintotuen kestoaikana, josta vielä vuosi on tuhlattu johonkin muuhun, on kyllä ollut muutakin opiskeltavaa koko ajan. 

Itsekin yliopsitolehtorina mäkään en ihan osta tätä tarinaa. Ap on ihan itse laittanut asiansa tärkeysjärjestykseen, epäilemättä omalta kannaltaan täydellisillä perusteilla ja se olkoon hänen oikeutensa. Niin tehtyään hänen tulee kuitenkin kantaa sen seuraukset, eikä vaatia, että nyt kun hänen henkilökohtaisesssa systeemissään on jotain mennyt vikaan, pitää kaikkien muiden hyppiä sen mukaan. 

Omasaa oppiaineessani on kanditutkinnossa kurssia, joita ei voi suorittaa kuin lähiopetuksena. Kaikelle muulle on ihan opetussuunnitelmaan ja tutkintovaatimuksiin kirjoitettu vaihtoehtoisia suoritustapoja (esim kirjatenttejä). Näissä, joissa vaihtoehtoa ei ole, on paljon harjoituksia ja ryhmätoiminta on osa paitsi opetusmenetelmää myös oppimistavoitetta. Kurssit ovat prakticum ja kandiseminaari. Ne eivät ole mitään massakursseja ja kaikille opiskelijoille tehdään selväksi, että ne ON suoritettava ryhmässä ja ryhmät vedetään tiettyinä aikoina lukuvuodessa joka vuosi. Oppiaineen opetud järjestetään niin, että näillä käyminen on kaikille sen puolesta mahdollista ja jopa tyypillisten sivuaineiden kanssa koordinoidaan.  Silti aina riittää niitä, jotka jättävät kurssit kesken jonkun urheiluvalmennuksen, kassaduunin, lomamatkan, ihanan poikaystävän, yleisen vitutuksen tms takia ja mankuvat sitten, että eikö näitä voisi korvata jollain. No ei voi. Ne ovat koko tutkinnon runko, eikä esim opinnäytetyötä nyt vaan voi yliopistossa korvata jollain muulla.

[/quote]

En tiedä millä alalla opetat, mutta ainakin kieliaineissa on todella tarkkaa poissaolojen kanssa. Ap on voinut olla poissa sairastelun takia vaikka kolme kertaa sallitun kahden sijaan, ja siksi kurssi jää nyt roikkumaan ja samalla koko tutkinto. En oikein ymmärrä, että ketä tämä palvelee. Eikä ap sanonut, ettei hän olisi saanut mitään tehtyä, vaan että tämä yksi kurssi jäi nyt kesken. On ihan uskomatonta, miten opiskelijoita rankaistaan siitä, että erehtyy sairastumaan. Työssäkäyvät saavat kyllä levätä tautinsa pois.

Vierailija
4/45 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:39"]Tiedän joitakin henkilöitä, jotka ovat saaneet ihan helposti rahaa soskusta, kun opintotuet ovat loppuneet. Joten miksi et hakisi? Sinä sentään yrität valmistua ja opiskella, jotkut eivät edes HALUA tehdä mitään ja nostavat soskutuet, mielestäni on vähintään kohtuullista, että sinäkin saisit. Turha sen takia on opintoja venyttää. Itsekin aion kylmänviileästi hakea tukia, kun opintotukeni kohta loppuu vähän samantyylisestä syystä kuin sulla. [/quote] "Mielestäsi vähintään kohtuullista" mutta kun tässä ei katsota kohtuullisuutta vaan kylmästi lakitekstiä, ja vieläpä todennäköisesti tiukimman tulkinnan mukaan.

[/quote]

Nii? Kuten sanoin, tiedän että monet ovat saaneet toimeentulotukea kun opintotuet ovat loppuneet, miksi ei saisi? Asiallisesti kysyn. En puolestaan ole kuullut, että keneltäkään olisi evätty toimeentulotukea, jotain tukeahan sitä on saatava jos ei opintotukea saa!

Vierailija
5/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:53"]

Kiitos vinkeistä ja tuesta! En tiedä, enkö muka sitten tarpeeksi selkosuomella selittänyt tilannettani, mutta pitänee vielä ottaa yhteyttä joko opettajaan tai tämän esimieheen. Ope nillitti mulle vaan, että hällä on arvioitavana siellä juuri nyt parisataa tenttisuoritusta, eikä hänellä ole aikaa järjestää mulle mitään "erityiskohtelua", kun joka vuosi tulee teitä, jotka tajuatte liian myöhään, että olisi kannattanut sittenkin osallistua kurssille. -.- Että sellaista. Ihmeelliseltä mustakin tuntuu, luulisi rahan kiiluvan ylopistoilla näinä aikoina silmissä.. Kyllähän tästä soisi laajemminkin puhuttavan, ettei tuleville opiskelijoille käy epähuomiossa samaa. :( -ap    

[/quote]

Ei yliopistot saa kandista rahaa, mutta kyllä ne haluaa teidät valmiiksi sieltä kumminkin. Jos toi jää ensi vuoteen, niin voi hyvin olla, että et tule edes valmistumaan vielä pitkiin aikoihin. Meet esim töihin tms. Ei ylimääräsen tentin järjestäminen ole edes iso asia. Niillä on valmiit kysymykset mistä valita. Siihen menee noin 2 minuuttia. Opettajalta puuttuu vaan halua siihen. Ohitat sen tylysti ja ylempää löytyy varmasti ymmärrystä etenkin kun valmistuminen on kyseessä. Jos mikään muu ei toimi, niin kysy onko se ikinä järkännyt ylimäärästä tenttiä kellekään? Jos ja kun on, niin harpot koulun johdon pakeille ja pyydät sieltä selitystä miksi sama ei onnistu sun kohdallasi. Etkä anna periksi hällä väliä mitä ne valittaa sulle. Ne on virkamiehiä tai niihin rinnastettavia eikä tollaset voi keksiä omia sääntöjä. 

Vierailija
6/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:53"]kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia!

[/quote]

Siis minkä virheen Kela teki?

Vierailija
7/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 00:17"]Ei ylimääräsen tentin järjestäminen ole edes iso asia. Niillä on valmiit kysymykset mistä valita. Siihen menee noin 2 minuuttia. Opettajalta puuttuu vaan halua siihen.

[/quote]

En tiedä ap:n alaa ja ymmärrän, että käytännöt vaihtelee, mutta omalla laitoksella tutkimusmetodikurssi ei tosiaankaan ollut mihin tahansa kirjatenttiin verrattava. Se oli niin oleellinen osa opintoja, että ihmettelisin, jos joku saisi todistuksen ilman metodikurssilla istumista.

Vierailija
8/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:01"]takokaa kolme ensimmäistä vuottanne yliopistossa laput silmillä pelkästään kanditutkintoanne edistäviä kursseja.

pääskää läpi vaikeimmistakin kursseista ensimmäisellä yrittämällä, älkääkä ainakaan sairastuko, varsinkin, jos kyseessä on kurssi, joka järjestetään vain kerran vuodessa.

[/quote]

Noinhan sinä olet ilmeisesti juuri tehnyt, jos kerran olet tätä nykyistä alaa lukenut kolme vuotta ja ajattelit jo vuoden päästä olla valmis maisteri. Jos neljäntenä vuotena ehtii suorittaa kaikki maisteriopinnot, ei voi oikein väittää olevansa hidas tai edes normaalivauhtinen opiskelija. 

Mitäköhän uskoisi? 

Vierailija
9/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:01"]takokaa kolme ensimmäistä vuottanne yliopistossa laput silmillä pelkästään kanditutkintoanne edistäviä kursseja.

pääskää läpi vaikeimmistakin kursseista ensimmäisellä yrittämällä, älkääkä ainakaan sairastuko, varsinkin, jos kyseessä on kurssi, joka järjestetään vain kerran vuodessa.

[/quote]

Noinhan sinä olet ilmeisesti juuri tehnyt, jos kerran olet tätä nykyistä alaa lukenut kolme vuotta ja ajattelit jo vuoden päästä olla valmis maisteri. Jos neljäntenä vuotena ehtii suorittaa kaikki maisteriopinnot, ei voi oikein väittää olevansa hidas tai edes normaalivauhtinen opiskelija. 

Mitäköhän uskoisi? 

[/quote]

No niinhän minä olenkin, eikä sekään tunnu riittävän. Sanoinkin, että olen pitänyt mielestäni ihan kohtuullista vauhtia (HUOM. sen yhden alanvaihdon jälkeen), mutta ei tunnu riittävän edes tämä vauhti. Ja kyllä, olisin ensi vuoden jälkeen valmis maisteri, sillä entisen pääaineeni perusopinnot + yhdet sivuaineopinnot sopivat täydellisesti maisterintutkintooni sivuaineeksi. Ensi vuonna olisi jäljellä gradun lisäksi muutamia syventävien opintojen kursseja, sillä monia syv. opintojen kursseja olen suorittanut jo sopivissa saumoissa 2. ja 3. vuonna. Eli periaatteessa olen ensi vuoden jälkeen opiskellut sen 5 v., mikä on kai ihan suositusaika nykyään yliopistossa? Mutta usko huvikses ihan mitä haluat. ;) -ap  

Vierailija
10/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:09"]

Kyllä pystyn aloittamaan gradun kirjoittamisen, graduseminaareihin en vain voi osallistua ennen kuin olen virallisesti kandidaatti. (Tosin seminaarin vetäjät on tuttuja opettajia, eli he voisivat olla inhimillisiä..) Naurettavintahan tässä koko puuhassa onkin juuri se, että sitä kurssia ei mukamas voi suorittaa missään muualla, kun kyseessä on tiedekunnan oma säälittävä muutaman opintopisteen laajuinen tutkimusmetodikurssi.. 

[/quote]

Mulla on kahdesta tiedekunnasta kandin ja maisterin tutkinnot ja kummassakin aloitin graduseminaarin ennen kuin kanditutkielma ja kanditutkinto oli palautettu. Kukaan ei kysellyt itse asiassa perään. Toisella kertaa piti kyllä laittaa opintosuoritusote liitteeksi, kun haki aloittamaan graduseminaariin. Tässäkään kohtaa ei mitään kyselty ja sain osallistua. En myöskään ole kuullut kenenkään tutun kohdalla, että kanditutkinnon puute olisi estänyt opiskelemasta syventäviä ihan täysillä. Monesti ne kurssit menevät niin, että tutkintoa ei vain aina voi suorittaa suositellussa järjestyksessä. Tietysti Kelan uudet systeemit hankaloittavat tosielämää todella paljon tämän takia.

Yliopistoille on tärkeää, että opinnot eivät keskeydy, joten on ihan turhaa odotuttaa opiskelijaa vaikka vuoden verran ja estää jälkimmäisen tutkintoportaan opintoja etenemästä vain siksi, että joku kurssi on mennyt sivu suun. Sinuna koittaisin vaan päästä graduseminaariin muina opiskelijoina. Jos puuttuvasta kandista tulee ongelma niin sitten keskustelet ja perustelet.

Vierailija
11/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensi hätään menet sossuun itkemään ja kerrot tilanteen. Sinulla on mahdollisuus saada kesäksi toimeentulotukea kesän ajaksi, jos et saa kesätöitä. Ja menet neuvottelemaan puuttuvasta kandikurssista suoraan professorin kanssa ja selität, että opintosi ovat kokonaan vaarassa kosahtaa tähän. Se ei ole laitoksen edun mukaista tippaakaan, joten todennäköisesti hän keksii jonkun ratkaisun asiaan. t: 24

Vierailija
12/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, onpa jännä käytäntö. Mä vaihdoin sivuaineita kesken kaiken, ja mulla oli huomattava määrä puuttuvia kursseja kandin tutkinnosta kun menin jo seminaariin. 

Vierailija
13/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Sossun toimeentulotuki + yleinen asumistuki on suurempi kuin opintotuki. Saat siis jatkossa enemmän rahaa kun tukikuukautesi päättyvät. Itse myös yliopistossa aloitin v.2011 ja saan tällä hetkellä yleistä asumistukea. Olen tosin jo vuosia tehnyt osa-aikatöitä opintojen ohessa joten en saa toimeentulotukea, mutta sinä saat. Ja tosiaan, opiskelijatkin saavat yleistä asumistukea jos on tukikuukaudet loppuneet.

Vierailija
14/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia ei kuule sinä kiinnosta kun joutuvat ylitöille. Sun pitää mennä opinto-ohjaajalle kertomaan tilanteesi ja jos ei sekään auta niin ohjelman johtajalle. Nämä ovat sellaisia herroja jotka voivat lähettää opettajallesi sellaisen viestin että sulle on järjestettävä opetus poikkeuksellisesti. Kyllä koulusta löytyy joustoa kun vaan tajuaa puhua oikeille henkilöille

Vierailija
15/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:34"]Soskusta saa rahaa. Onhan niitäkin opiskelijoita, joilta evättiin opintotuki liian vähien opintopisteiden takia. Silloin tuttava sai toimeentulotukea, mutta teki myös keikkatyötä.  Opettajasi on naurettava. Voitko tehdä sivuaineita?  [/quote] Toivottavasti sossu auttaa, mutta pakko niiden ei ole. Voivat edellyttää, että ap ilmoittautuu työttömäksi. Silloin ei voi opiskella. Paras olisi, jos ap saisi töitä, hänellähän on jo yksi tutkinto.

[/quote]

Ei voi edellyttää. Työttömäksi kun ei pääse koulussa kirjoilla olevat. Eli APn pitäisi erota sieltä kokonaan ennen tota. 
[/quote]
Sisälukutaito? Niinhän tuossa sanotaan.

Vierailija
16/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto oikeudelle voi hakea jatkoa, sen jos saat niin sitten luonnollisesti saat tukia, eli yhteyttä kelaan ja kysäset tuota.

Vierailija
17/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 02:04"]Opinto oikeudelle voi hakea jatkoa, sen jos saat niin sitten luonnollisesti saat tukia, eli yhteyttä kelaan ja kysäset tuota.
[/quote] opintotukikuukausien määrä on kiinteä ja tutkintokohtainen vaikka sulla olis opinto-oikeus 200 vuodeksi. Kyse on eri asioista

Vierailija
18/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 02:04"]

Opinto oikeudelle voi hakea jatkoa, sen jos saat niin sitten luonnollisesti saat tukia, eli yhteyttä kelaan ja kysäset tuota.

[/quote]

Tai koululta kysäiset moista, itse olin samankaltaisessa tilanteessa mutta aika mullannut jo muistot.

Vierailija
19/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava tilanne, ap! Harmin paikka, jos tuota ei saa järjestymään. Mun parhaat neuvot olisi rukata ajoitusta ja/tai etsiä empaattinen kuuntelija.

Jos se metodikurssi on tosiaan satojen ihmisten laajuinen, järjestetään kerran vuodessa ja loppui just nyt, sillä opettajalla on just nyt vuoden jäätävin kiire ja stressi. Se, että koitat saada jotain spessujärjestelyjä nimenomaan tähän saumaan ei välttämättä ole hyvä strategia. Massaluennoilla käyminen on ihan perseestä, mutta vielä enemmän perseestä on järjestää niitä: työmäärää ei voi mitenkään jakaa tai jäsennellä ja vähintään puolet kurssin osallistujista kysyy sähköpostitse jotain simppeliä (yleensä käytännön) asiaa, joka on kirjoitettu capsilla fonttikoolla 24 kurssin nettisivujen etusivulle. Vaikka opettaja olis kuinka empaattinen, se ei luultavasti ala säätää erikoissysteemeitä just ennen kesälomaa kun sillä on satoja tenttipapereita/tehtäviä arvioitavana ja satoja kurssiarvosanoja annettavana.

Kokeile vielä kerran saada erityisjärjestelyt, mutta ehdota, että ne suunnitellaan ja toteutetaan vaikka heti syksyn alussa. (Tai sit vaikka suoraan kysyt, milloin sillä olisi vähemmän kiire.) Yritä päästä tapaamaan se kasvotusten. Selitä asiasi, toi vuoden viivästys, opintotuoen katkeaminen ja se, että olit poissa koska olit sairas ja tee sille mahdollisimman valmis ja helppo ehdotus, johon on yksinkertaista suostua. Laadi itse ehdotus tehtävistä/esseistä, jotka voisit tehdä (jos olit siellä kurssilla, sun pitäisi about tietää, mitä siellä on vaadittu) ja ehdota jotain valmista tiedekuntatenttiä/rästitenttia, johon voisit mennä. Ole mukava ja ymmärtäväinen. Se, että kela on kela ei ole sen opettajan vika ja sillä ei ole mitään velvollisuutta järjestää sulle erityiskohtelua. Jos oot vakuuttava ja mukava, se voi sen kuitenkin halutessaan tehdä.

Sit jos onnistut saamaan ton kurssin heti syksyn alkuun, nostat pokkana vielä kesäkuun tuet, mahdollisesti nostamatta olevan lainan (kela valvoo vain opintopistemääriä: jos pystyt kirjoittamaan hakemukseen jonkun edes etäisesti tutkintoon kuuluvalta haiskahtavan kurssin nimen ja olet saanut lukuvuoden aikana 4 op per tukikuukausi kesäkuu mukaan laskettuna, saat tukea riippumatta siitä, milloin nopat on taottu) ja haet syksyllä tukia heti kun mahdollista. Jos onnistut jättämään hakemuksen syyskuun puolella, voit saada syyskuun tuen takautuvasti.

Ainakin meillä opettajat ja proffat on hyvinkin höveleitä, jos niitä menee tapaamaan kasvotusten, perustelee asiansa hyvin ja esittää niille valmiita ratkaisuehdotuksia. Mut noiden massaluentojen päättymisen yhteydessä, just ennen kesälomaa ja syksyn ekan tedarin yhteydessä kukaan ei kyllä tee mitään ylimääräistä, vaikka muina aikoina saisikin puhuttua melkein mitä tahansa järjestelyjä.

Toinen vaihtoehto on se, että jos tämä kyseinen opettaja on ikävän ja pedantin maineessa tai muuten vaikuttaa tosi vihamieliseltä, etsit laitokselta jonkun empaattisen kuuntelijan. Jos saat jonkun muun opetushenkilökuntaan kuuluvan puolellesi, asia voi edetä sitä kautta. Ja tällä en tarkoita mitään "valita esimiehelle" -settiä, vaan sitä, että meet vaikka sen gradusemman vetäjälle tai sit sille proffalle tai dosentille, joka on graduaiheeseesi parhaiten perehtynyt ja ilmaiset huolesi siitä, että et saa gradua tehtyä tai pääse semmaan tän yhden kurssin takia. Jos joku opetushenkilökunnasta on samaa mieltä siitä, että tilanne on typerä ja turhauttava ja antaa hyvät perusteet poikkeusjärjestelyille, olet askeleen lähempänä kurssisuoritustasi.

Kolmas vaihtoehto on opintoveuvontapuolen tyypit eli esimerkiksi teidän oppinaineen amanuenssi tai jos on erikseen nimetty joku opetuksen kehittämisestä vastaava tai tiedekunnan opintotoimiston opintoneuvoja tai kuka sun yliopistossasi, tiedekunnassai ja laitoksellasi sit onkaan tätä vastaava tyyppi. Meillä esimerkiksi amanuenssilta saattaisi saada vinkin siitä, voiko jonkun kurssin suorittaa esimerkiksi naapuritiedekunnassa. Tiedekunnan opintotoimisto taas on yleensä ylipäätään aika kiinnostunut opintojen sujuvuudesta ja voi myötävaikuttaa siihen, että joku kurssi järjestettäisiin esimerkiksi kahdesti vuodessa yhden kerran sijaan.

Gradusemmasta ei kannata huolehtia. Yleensä seminaarien vetäjät ovat suhteellisen joustavia noiden kanssa. Suomessa tutkinnon kaksiportaisuus on kuitenkin olemassa lähinnä muodon vuoksi kaikille muille kuin kelalle.

Noi ehdotukset "ylemmälle taholle" valittamisesta ovat musta huonoja. Laitosjohtajaa tai dekaania - keskushallinnon tyypeistä puhumattakaan - tällaiset kähinät eivät ihan saletisti kiinnosta. Yliopistolla ei (ainakaan meillä ja mun kokemuksen mukaan) kukaan muukaan yleensä puutu hirveästi yksittäisen opetushenkilökunnan jäsenen tekemisiin, jos asiaan ei liity selvää laiminlyöntiä. Yliopisto ei ole koulu, jossa on yksi rehtori, jonka alaisia muut ovat. Eli "ylempänä" ei ole ketään sellaista, joka voisi jotenkin mystisesti pakottaa tän opettajan antamaan sulle erityiskohtelua.

sori jos ulosanti oli nyt vähän kehnoa. Oon aavella, koska en saa unta, mutta väsyttää silti.

Vierailija
20/45 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:53"]Niin. Aloitin v. 2011 ensimmäisen yliopistotutkintoni, mutta vuoden päästä tästä vaihdoin alaa. Nyt olen ihan hilkulla valmistua uudelta alaltani kandiksi (olen suorittanut siis pääosan opinnoistani ihan tavoiteajassa), mutta yhtä kanditutkintoon kuuluvaa kurssia en pystynyt tänä keväänä suorittaa. (Sairastuin --> liian paljon poissaoloja kurssilta --> opettaja ei suostu järjestämään korvaavaa suoritusta, vaan sanoo, että tervetuloa ensi keväänä uudelleen kurssille.) Kandin tutkinnon saaminen ulos siirtyi nyt siis n. vuodella tämän yhden kurssin takia! KELA:lle olen selvittänyt tilanteen, mutta he vain ystävällisesti ilmoittavat, että alempaan korkeakoulututkintoon käytettävt tukikuukaudet (37 kpl) loppuvat kohdaltasi 30.6.2015 ja sen jälkeen ei tipu enää rahaa.

Kun kesätöitä ei ole löytynyt, on tarkoituksenani vieläpä kirjoittaa gradua ensi kesä. Jos saisin jatkaa opintojani saumattomasti, olisin n. vuoden päästä valmistunut (entisen pääaineen perusopinnot on hyvä lisä mun tulevan tutkinnon sivuaineeksi), mutta ei, kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia! Oon oikeesti ihan persaukinen, eikä mulla oo mitään mahista opiskella ensi vuotta ilman rahaa, ja lisäksi se tuntuisi ihan hiivatin epäreilulta kun en ole mikään lusmuilija, vaan päin vastoin mielestäni aika tehokas opiskelija.

Menenkö heinäkuussa sossuun itkemään, vai heitänkö opiskeluhaaveet pois ja menen pariksi vuodeksi johonkin paskaduuniin, että voin rahoittaa itselleni kanditutkinnon, jotta maisterivaiheen tuet (joita mulla on täysimääräisenä käyttämättä ja jäljellä!) alkaa virrata. Eh, tämän uudistuksenko piti kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeammin? Päin vastoin, tää vei multa kaiken ilon opiskelusta. :(
[/quote]

Tee töitä opiskelujen ohessa niinkuin muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi