Kaksiportainen opintotukijärjestelmä ajaa mut perikatoon! :(
Niin. Aloitin v. 2011 ensimmäisen yliopistotutkintoni, mutta vuoden päästä tästä vaihdoin alaa. Nyt olen ihan hilkulla valmistua uudelta alaltani kandiksi (olen suorittanut siis pääosan opinnoistani ihan tavoiteajassa), mutta yhtä kanditutkintoon kuuluvaa kurssia en pystynyt tänä keväänä suorittaa. (Sairastuin --> liian paljon poissaoloja kurssilta --> opettaja ei suostu järjestämään korvaavaa suoritusta, vaan sanoo, että tervetuloa ensi keväänä uudelleen kurssille.) Kandin tutkinnon saaminen ulos siirtyi nyt siis n. vuodella tämän yhden kurssin takia! KELA:lle olen selvittänyt tilanteen, mutta he vain ystävällisesti ilmoittavat, että alempaan korkeakoulututkintoon käytettävt tukikuukaudet (37 kpl) loppuvat kohdaltasi 30.6.2015 ja sen jälkeen ei tipu enää rahaa.
Kun kesätöitä ei ole löytynyt, on tarkoituksenani vieläpä kirjoittaa gradua ensi kesä. Jos saisin jatkaa opintojani saumattomasti, olisin n. vuoden päästä valmistunut (entisen pääaineen perusopinnot on hyvä lisä mun tulevan tutkinnon sivuaineeksi), mutta ei, kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia! Oon oikeesti ihan persaukinen, eikä mulla oo mitään mahista opiskella ensi vuotta ilman rahaa, ja lisäksi se tuntuisi ihan hiivatin epäreilulta kun en ole mikään lusmuilija, vaan päin vastoin mielestäni aika tehokas opiskelija.
Menenkö heinäkuussa sossuun itkemään, vai heitänkö opiskeluhaaveet pois ja menen pariksi vuodeksi johonkin paskaduuniin, että voin rahoittaa itselleni kanditutkinnon, jotta maisterivaiheen tuet (joita mulla on täysimääräisenä käyttämättä ja jäljellä!) alkaa virrata. Eh, tämän uudistuksenko piti kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeammin? Päin vastoin, tää vei multa kaiken ilon opiskelusta. :(
Kommentit (45)
No juurihan se kertoi, ettei saanut kesätöitä.
Ap on siis ollut nin sairas, ettei ole voinut käydä YHDEN luennoilla, joita on yleensä kerran viiossa, korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Hän ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi ottaa sairaslomaa (joo sairauspäiväraha on vähän vähemmän kuin opintotuki, mutta jos olisi niin tehnyt, nyt olisi käyttämättömiä tukikuukaisia) eikä sairaus ole vaikuttanut kuin tämän yhden kurssin suoritukseen. Muuthan on tulleet kasaan ja normaalin opintotuen kestoaikana, josta vielä vuosi on tuhlattu johonkin muuhun, on kyllä ollut muutakin opiskeltavaa koko ajan.
Itsekin yliopsitolehtorina mäkään en ihan osta tätä tarinaa. Ap on ihan itse laittanut asiansa tärkeysjärjestykseen, epäilemättä omalta kannaltaan täydellisillä perusteilla ja se olkoon hänen oikeutensa. Niin tehtyään hänen tulee kuitenkin kantaa sen seuraukset, eikä vaatia, että nyt kun hänen henkilökohtaisesssa systeemissään on jotain mennyt vikaan, pitää kaikkien muiden hyppiä sen mukaan.
Omasaa oppiaineessani on kanditutkinnossa kurssia, joita ei voi suorittaa kuin lähiopetuksena. Kaikelle muulle on ihan opetussuunnitelmaan ja tutkintovaatimuksiin kirjoitettu vaihtoehtoisia suoritustapoja (esim kirjatenttejä). Näissä, joissa vaihtoehtoa ei ole, on paljon harjoituksia ja ryhmätoiminta on osa paitsi opetusmenetelmää myös oppimistavoitetta. Kurssit ovat prakticum ja kandiseminaari. Ne eivät ole mitään massakursseja ja kaikille opiskelijoille tehdään selväksi, että ne ON suoritettava ryhmässä ja ryhmät vedetään tiettyinä aikoina lukuvuodessa joka vuosi. Oppiaineen opetud järjestetään niin, että näillä käyminen on kaikille sen puolesta mahdollista ja jopa tyypillisten sivuaineiden kanssa koordinoidaan. Silti aina riittää niitä, jotka jättävät kurssit kesken jonkun urheiluvalmennuksen, kassaduunin, lomamatkan, ihanan poikaystävän, yleisen vitutuksen tms takia ja mankuvat sitten, että eikö näitä voisi korvata jollain. No ei voi. Ne ovat koko tutkinnon runko, eikä esim opinnäytetyötä nyt vaan voi yliopistossa korvata jollain muulla.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:53"]
Kiitos vinkeistä ja tuesta! En tiedä, enkö muka sitten tarpeeksi selkosuomella selittänyt tilannettani, mutta pitänee vielä ottaa yhteyttä joko opettajaan tai tämän esimieheen. Ope nillitti mulle vaan, että hällä on arvioitavana siellä juuri nyt parisataa tenttisuoritusta, eikä hänellä ole aikaa järjestää mulle mitään "erityiskohtelua", kun joka vuosi tulee teitä, jotka tajuatte liian myöhään, että olisi kannattanut sittenkin osallistua kurssille. -.- Että sellaista. Ihmeelliseltä mustakin tuntuu, luulisi rahan kiiluvan ylopistoilla näinä aikoina silmissä.. Kyllähän tästä soisi laajemminkin puhuttavan, ettei tuleville opiskelijoille käy epähuomiossa samaa. :( -ap
[/quote]
Opettajalle pitää järjestää palkallista työaikaa, jos hän joutuu tekemään ylimääräistä työtä!
pari ehdotusta:
koita vielä kerran pyytää opettajalta uusi tilaisuus ja selitä ongelmatilanteesi kokonaisuudessaan
jos tuo ei onnistu niin mene yliopiston opintoneuvojille (tai kuraattoreille tms.) selittämään tilanteesi ja kysy neuvoa
Jos muut vaihtoehdot ei onnistu niin mene sossuun, jossain tilanteissa opiskelijakin voi saada sieltä rahaa varsinkin jos kela ei maksa ja opintoja ei ole paljoa jäljellä, joudut kuitenkin todistamaan jatkuvasti että haet samalla työtä rahoittaaksesi opintosi, näitä paikkoja kannattaa hakea jo valmiiksi useita.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:39"]Tiedän joitakin henkilöitä, jotka ovat saaneet ihan helposti rahaa soskusta, kun opintotuet ovat loppuneet. Joten miksi et hakisi? Sinä sentään yrität valmistua ja opiskella, jotkut eivät edes HALUA tehdä mitään ja nostavat soskutuet, mielestäni on vähintään kohtuullista, että sinäkin saisit. Turha sen takia on opintoja venyttää. Itsekin aion kylmänviileästi hakea tukia, kun opintotukeni kohta loppuu vähän samantyylisestä syystä kuin sulla.
[/quote]
"Mielestäsi vähintään kohtuullista" mutta kun tässä ei katsota kohtuullisuutta vaan kylmästi lakitekstiä, ja vieläpä todennäköisesti tiukimman tulkinnan mukaan.
Kyllä pystyn aloittamaan gradun kirjoittamisen, graduseminaareihin en vain voi osallistua ennen kuin olen virallisesti kandidaatti. (Tosin seminaarin vetäjät on tuttuja opettajia, eli he voisivat olla inhimillisiä..) Naurettavintahan tässä koko puuhassa onkin juuri se, että sitä kurssia ei mukamas voi suorittaa missään muualla, kun kyseessä on tiedekunnan oma säälittävä muutaman opintopisteen laajuinen tutkimusmetodikurssi..
No mene uudelleen sen open luokse ja kerro tilanteesi. Yleensä opettajat ovat ymmärtäväisiä, kun selittää tilanteen. Itsekin sain korvattua pari kurssia muulla tavalla kuin mitä alkuperäinen kurssi olisi ollut. Ei kai se nyt ole kenenkään edun mukaista tuollainen nipottaminen. Vaadi opettajaa tekemään työnsä! Siitä niille palkka maksetaan. Eri asia tietysti, jos kurssi on sitten sellainen, joka vaatii pakollista läsnäoloa, esim. harjoituksia jossain labrassa tms.
Voitko selvittää olisiko mahdollista toisessa yliopistossa suorittaa samanlainen kurssi jos teillä ei esim avoimessa sitä tarjota?
Täytyy varmaankin vielä yrittää, vaikka opettaja vaikutti aika jyräkältä kannassaan. (Tosin ihan snadisti ymmärrän sitä, kun kurssilla on monta sataa opiskelijaa, mutta SILTI..) Pistelee vihaksi ja ihmetyttää. Tuntuisi, että yliopistollekin kelpaisi rahat mun valmistumisesta.. -ap
Soskusta saa rahaa. Onhan niitäkin opiskelijoita, joilta evättiin opintotuki liian vähien opintopisteiden takia. Silloin tuttava sai toimeentulotukea, mutta teki myös keikkatyötä.
Opettajasi on naurettava. Voitko tehdä sivuaineita?
Kuulostaa vähän uskomattomalta tuomarina, sillä yliopistotutkinnon saavat suoritetuista tutkinnoista rahaa. Selititkö varmasti kurssin vetäjälle koko tilanteen, että kandin tutkintosi on tuosta kurssista kiinni?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:35"]
Kuulostaa vähän uskomattomalta TUO TARINA sillä yliopistotHAN saavat suoritetuista tutkinnoista rahaa. Selititkö varmasti kurssin vetäjälle koko tilanteen, että kandin tutkintosi on tuosta kurssista kiinni?
[/quote]
autocorrect <3
Opettajat eivät välttämättä tajua tämän uuden systeemin tuomia ongelmia. Selitä tilanteesi opettajalle perusteellisesti uudestaan, ja asia on syytä tuoda laajempaan keskusteluun. Kirjoita vaikka ainakin sanomalehden mielipidesivulle tuosta. Myös yliopiston sisällä olisi hyvä pitää vähän meteliä asiasta. Ei varmaan ole tarkoituksenmukaista viivyttää ihmisten valmistumista tuolla lailla, että yksi sairastuminen tekee koko valmistumisesta mahdotonta! Ei voi olla noin, että ihmisen elämä on mentävä täysin putkeen koko ajan ja pienikin vastoinkäyminen kaataa koko homman, eikä mitään joustoa saa mistään.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:53"]
Niin. Aloitin v. 2011 ensimmäisen yliopistotutkintoni, mutta vuoden päästä tästä vaihdoin alaa. Nyt olen ihan hilkulla valmistua uudelta alaltani kandiksi (olen suorittanut siis pääosan opinnoistani ihan tavoiteajassa), mutta yhtä kanditutkintoon kuuluvaa kurssia en pystynyt tänä keväänä suorittaa. (Sairastuin --> liian paljon poissaoloja kurssilta --> opettaja ei suostu järjestämään korvaavaa suoritusta, vaan sanoo, että tervetuloa ensi keväänä uudelleen kurssille.) Kandin tutkinnon saaminen ulos siirtyi nyt siis n. vuodella tämän yhden kurssin takia! KELA:lle olen selvittänyt tilanteen, mutta he vain ystävällisesti ilmoittavat, että alempaan korkeakoulututkintoon käytettävt tukikuukaudet (37 kpl) loppuvat kohdaltasi 30.6.2015 ja sen jälkeen ei tipu enää rahaa.
Kun kesätöitä ei ole löytynyt, on tarkoituksenani vieläpä kirjoittaa gradua ensi kesä. Jos saisin jatkaa opintojani saumattomasti, olisin n. vuoden päästä valmistunut (entisen pääaineen perusopinnot on hyvä lisä mun tulevan tutkinnon sivuaineeksi), mutta ei, kela tyri kaiken vaan tän yhden kurssin takia! Oon oikeesti ihan persaukinen, eikä mulla oo mitään mahista opiskella ensi vuotta ilman rahaa, ja lisäksi se tuntuisi ihan hiivatin epäreilulta kun en ole mikään lusmuilija, vaan päin vastoin mielestäni aika tehokas opiskelija.
Menenkö heinäkuussa sossuun itkemään, vai heitänkö opiskeluhaaveet pois ja menen pariksi vuodeksi johonkin paskaduuniin, että voin rahoittaa itselleni kanditutkinnon, jotta maisterivaiheen tuet (joita mulla on täysimääräisenä käyttämättä ja jäljellä!) alkaa virrata. Eh, tämän uudistuksenko piti kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeammin? Päin vastoin, tää vei multa kaiken ilon opiskelusta. :(
[/quote]
Ei tossa ole mitään ongelmia. Mene ensin juttelemaan jollekin sen opettajan esimiehen tapaselle. Eli sivuutat sen vittuilijan ihan kylmästi. Tollaset suoritukset onnistuu yliopistossa aina. Jos sun kohdalla tulee poikkeus, niin silloin siinä on jotain outoutta takana. Ja jos sitä rahaa tarttet, niin ei muuta kun sossusta hakemaan sitä. Laitat hakemuksen sisään ja käyt juttelemassa kerran. Sieltä saa vuoden tai kaksi verran rahaa ihan helposti.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:34"]Soskusta saa rahaa. Onhan niitäkin opiskelijoita, joilta evättiin opintotuki liian vähien opintopisteiden takia. Silloin tuttava sai toimeentulotukea, mutta teki myös keikkatyötä.
[/quote]
Toivottavasti sossu auttaa, mutta pakko niiden ei ole. Voivat edellyttää, että ap ilmoittautuu työttömäksi. Silloin ei voi opiskella. Paras olisi, jos ap saisi töitä, hänellähän on jo yksi tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:34"]Soskusta saa rahaa. Onhan niitäkin opiskelijoita, joilta evättiin opintotuki liian vähien opintopisteiden takia. Silloin tuttava sai toimeentulotukea, mutta teki myös keikkatyötä.
[/quote]
Toivottavasti sossu auttaa, mutta pakko niiden ei ole. Voivat edellyttää, että ap ilmoittautuu työttömäksi. Silloin ei voi opiskella. Paras olisi, jos ap saisi töitä, hänellähän on jo yksi tutkinto.
[/quote]
...ei ollutkaan tutkintoa, sori.
Kiitos vinkeistä ja tuesta! En tiedä, enkö muka sitten tarpeeksi selkosuomella selittänyt tilannettani, mutta pitänee vielä ottaa yhteyttä joko opettajaan tai tämän esimieheen. Ope nillitti mulle vaan, että hällä on arvioitavana siellä juuri nyt parisataa tenttisuoritusta, eikä hänellä ole aikaa järjestää mulle mitään "erityiskohtelua", kun joka vuosi tulee teitä, jotka tajuatte liian myöhään, että olisi kannattanut sittenkin osallistua kurssille. -.- Että sellaista. Ihmeelliseltä mustakin tuntuu, luulisi rahan kiiluvan ylopistoilla näinä aikoina silmissä.. Kyllähän tästä soisi laajemminkin puhuttavan, ettei tuleville opiskelijoille käy epähuomiossa samaa. :( -ap
Mä kanssa ehdotan töiden tekemistä. Ei haittaa opiskeluja millään tavalla, päinvastoin. Olisi jo aika muistaa että opintotuki ja opiskelu ei ole mikään symbioosi vaan tuet on trakoitettu niille joiden vanhemmat ei pysty avustamaan ja jotka ovat sillä tavalla fyysisesti vajaavaisia etteivät pysty tekemään töitä.