Millä saisi kohennettua itsetuntoa ja fyysistä kuntoa?
Olen ollut kotiäitinä vuosia ja nyt viimeisenkin lapsen lähtiessä syksyllä eskariin minä saan omaa aikaa! Nämä vuodet kotona eristyksissä ovat tehneet minut jotenkin araksi. Lisäksi olen lihonut 25 kg (olin alipainoinen silloin aikoinaan). Kunto on niin huono, ettei oikein jaksa mitään. Eli siis miten saisi fyysistä ja henkistä kuntoa paremmaksi. Ihmisiin tutustuminen on ollut minulle aina vaikeaa.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:55"]
Lähde ohjattuun liikuntaan.
[/quote]
Hävettää jotenkin mennä johonkin ryhmään, kun pidän itseäni niin huonona ja fyysinen kunto on sen verran huono, että pitäisi mennä johonkin mummojumpparyhmään... Ap
Aloita nauttimalla luonnossa liikkumisesta. Pyöräretkistä ja kävelystä. Jo muutamassa viikossa kuntosi on sen verran parempi, että voisit jo harkita liikuntayhmään liittymistä? Uinti? Voimistelu? Jumppa? Ala harrastamaan jotain muutakin kiinnostavaa kuin vain liikuntaa. Mielen virkeys parantaa myös fyysistä kuntoasi, eikä jää aikaakan niin paljon naposteluun, kun ajatteleekin uusia asioita.
Uimahallissa. Molempia kun näkee toisetkin alasti ja treenaa uimalla.
Minä olen alkanut käydä lenkillä arkiaamuisin jätettyäni lapset koululle. On helppo lähteä, kun lenkkipolku on ihan koulun vieressä. Puolesta tunnista tuntiin reipasta kävelyä, vähän juoksua ja vatsalihasliikkeet ym. matkan varrella telineillä. Jännityksellä odotan tuloksia.
Tämä nyt ei kaikille tietenkään sovi, kun luultavasti suurin osa lähtee siitä kiireellä töihin. Itse teen vuorotyötä ja olen usein aamulla vapaalla. Mutta pururadathan on auki vuorokauden ympäri.
Itse mietit mikä liikuntaa saat helposti harrastettua. Minä aloin käyttämään autoa mahdollisimman vähän ja pyörää mahdollisimman paljon. Pyöräilen siten päivittäin. Jos ei ole muuta menoa, niin saatan lapsia kouluun vain huvin vuoksi, jotta tulee pyöräiltyä. Ajan kanssa kunto kohenee vaikka kuinka. Samaan aikaan kun hillitset syömistä, niin ulkonäkö kohenee myös. Ja se tekee hyvää itsetunnolle.
Aloita pienellä kävelylenkillä. Joka päivä teet jonkun kävelylenkin, mieluiten jo heti aamulla, kun lapset saanu lähtemään. Sitten tee välillä kotona jumppaliikkeitä vaikka jonkun jytämusan tahtiin ja esim siivoa, vaikka ei nyt niin tarvitsisivat. Se on hyötyliikuntaa. Pikkuhiljaa kunto alkaa nousta, KUN ET ANNA PERIKSI!!! Jos lapsilla säännöllinen aamu ja lähtö, niin heti siihen jatkoksi OMA KUNTOILU! Ihan kun se ois kuulunu siihen aina! Kun saat alun menemään ok ja pääset vauhtiin, lisää jotain esim kuntosalia, uimahallia, pyöräilyä, juoksua, sauvakävelyä. Ja sitä kotijumppaa, johon löytyy entistäkin ohjeita. Tanssi vaikka kotona musan tahtiin! Älä ala välineurheilijaksi tai heti liian kovilla, vaan ihan vain lisäämällä jotain mitä tahansa liikkumista ja pitämällä se säännöllisenä. Tsemppaa itseäsi. Samalla jätä esim pullat syömättä ja juo sen tilalla lasi vettä asti syö pätkä tuorekurkkua tai joku appelsiini. Vaihda sokeriset johonkin, missä on vain sen oma sokeri, esim leivokset hedelmiin. Juo vettä, juo ja juo, litra päivässä ainakin. Pidä litran kannu/pullo jääkaapissa ja juo se tyhjäksi joka pv. Vaihda ruokavaliota pikkuhiljaa terveellisempää, mutta salli itsellesi välillä herkkuja! Nekin voit valita sen mukaan, miten terveellistä ovat! Jätä kokonaan roskaruokapaikat! Päätä inhota hampurilaisia ja pizzoja ja pastoja. Ja sokerileivonnaisia. Niissä ei ole juurikaan muuta kuin kaloreita, ja niitä syötyäsi olet entistä voimattomampi.
Ja tämä on ihan itsellenikin kirjoitettu ohje. Olen samassa tilanteessa kuin ap, mutta jo iäkäs ja sairauden heikentämä, siksi myös jonkin verran ylipainoinen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Hävettää jotenkin mennä johonkin ryhmään, kun pidän itseäni niin huonona ja fyysinen kunto on sen verran huono, että pitäisi mennä johonkin mummojumpparyhmään... Ap
[/quote]
Ei siellä kukaan muita tuijottele, vaan kaikki keskittyvät omaan suoritukseen. Itse nautin tosi paljon spinningistä, tanssista jne. En todellakaan ole mikään fitness- / tanssija- / bodypump-ihme, vaan 85-kiloinen, joka toipuu liikenneonnettomuudesta. Mitä enemmän käyn, sitä enemmän nautin ja opin. Hymy on suuri ja hikimäärä myös! Ensimmäiset kerrat menevät aina opettelussa, mutta koita ja etsi uusia asioita!
YouTube on täynnä ilmaisia, hyviä liikuntavideoita. Etenkin englanniksi. Ja kieltähän ei tarvitse paljoa osata, kun seuraa vaan mukana (jos se on ongelma). Mutta kesällä kannattaa tietenkin panostaa erityisesti ulkona liikkumiseen. Kuten joku jo sanoi, kunto kasvaa huimasti etenkin ensimmäisten 2-4 viikon aikana ja sitten jaksaakin jo juostakin.