Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea stressi opinnoista

Vierailija
21.03.2015 |

Koen yliopistossa opiskelun kauhean rankkana. Kaikki viikonloput menee vaan ensi viikon harjoitusten tekemiseen. Kun periodi on ohi, niin seuraava kuukausi on pelkkää tenteissä juoksentelua ja jatkuvaa lukemista + lisänä vielä uuden periodin harkkojen tekemistä. Olen aivan stressaantunut. Kesäksi pitäisi hankkia kesätöitä, mutta tekisi mieli vaan olla lomalla, kun koko vuosi on ollut kauheaa raatamista. Mutta eipä sitä oikein lomallakaan voi olla, kun pitäisi vuokra ja ruokakin maksaa.

Sinänsä tykkään kyllä opiskelusta, vaikka koenkin yliopistossa opiskelun erittäin rankkana. Joistakin kursseista saan ihan hyviä numeroita, mutta jotkut aineet ovat todella hankalia.

Mistä ihmeestä saisin jaksamista tähän opiskeluun? Kurssien vähentäminenkään ei käy, koska opintotukea ei riitä kovin moneksi vuodeksi ja töitä en jaksa millään tehdä opintojen ohella.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi kokoseuraava kuukausi lla teteissä juoksentelua? Meillä tentit on joa peirodin viimeisellä viikolla.

ootko varma, ettei slle käy kuten mun yhdelle kaverille, joks myös stressaa opinoistaan kokoajan ja koee, että on kauheasti työtä ja kaikki aika menee? Todelisuudessa se istuu koneen äärellä, kirjallisuus  ja harkat on siinä auki, mutta tekee jotain ihan muuta: se selaa samaan aikaa ssomea a katsoo elokuvaa - ja stressaa tekemistä odottavista hommista. Se kuvittelee tekevänsä opiskelutöitä, mutta ei oikeasti tee, aan vetkuttelee. Ja mitä kauemmin se vetkuttaa todelista tekemistä, sitä kauemmin se stressaa. 

Vierailija
2/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:08"]

Miten teillä voi kokoseuraava kuukausi lla teteissä juoksentelua? Meillä tentit on joa peirodin viimeisellä viikolla.

ootko varma, ettei slle käy kuten mun yhdelle kaverille, joks myös stressaa opinoistaan kokoajan ja koee, että on kauheasti työtä ja kaikki aika menee? Todelisuudessa se istuu koneen äärellä, kirjallisuus  ja harkat on siinä auki, mutta tekee jotain ihan muuta: se selaa samaan aikaa ssomea a katsoo elokuvaa - ja stressaa tekemistä odottavista hommista. Se kuvittelee tekevänsä opiskelutöitä, mutta ei oikeasti tee, aan vetkuttelee. Ja mitä kauemmin se vetkuttaa todelista tekemistä, sitä kauemmin se stressaa. 

[/quote]

Myönnän, että uupumuksen takia olen itsekin alkanut venyttämään työn aloittamista. Paljon menee aikaa vaan koneella eikä saa aloitetuksi mitään, mitä oikeasti pitäisi tehdä. Se se vasta lisääkin stressiä, kun stressaa koko ajan että pitäisi tehdä. Pitäisi vaan heti saada tehdyksi asiat, niin stressi vähentyisi sillä. Onneksi sentään en ole vielä siinä pisteessä, että jättäisin asiat viime tippaan. Mutta selkeästi minulla kestää nykyisin pitempään aloittaa työnteko kuin aiemmin.

Meillä ainakin osan tenteistä voi tehdä itsenäisesti tietokoneluokassa, joten kokeen voi varata esimerkiksi 2-3 kuukauden sisällä kurssin päättymisestä. Yleensä pyrin tekemään nämä kuukauden sisällä. Lisäksi muut tentit on vähän milloin sattuu, kun osa kursseista päättyy kesken periodin. Lisäksi on vielä uusintatenttejä, kun en ole päässyt läpi, joten niihinkin pitää aina lukea uudestaan ja käydä ne tekemässä. Ilmeisesti aika eri tavat riippuen yliopistosta.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perioditon järjestelmä. Tenttejä ja deadlineja melkein viikoittain. Harkat päälle.

Eli tunnen tuskasi!

Vierailija
4/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/6 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/6 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan sen opiskelun kuuluukin olla. Jos olet kiinnostunut alastasi, niin tuo täysviikonloppuinen opiskelu on oikein mukavaa ajanvietettä. Itse ainakin olin aina tyytyväinen viikonloppuisin, että sai taas hyvää aikaa opiskella viikon aikana käydyt asiat hyvin.

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:08"]

[/quote]

Ihmisen aivot saattavat kokea tarvetta pitää taukoja rankan opiskelun ohessa. Oppiminen voi hyvinkin tehostua sillä, että lukee lyhyitä pätkiä, joiden välissä tekee ihan muuta. Itselläni ainakin on toiminut hyvin lopettaa lukeminen jonkin vaikean asian jälkeen ja pyöritellä sitä päässä ja miettiä asiaa eri näkökulmista muun tekemisen ohessa vaikka 3-4 tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme