Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen opettaja oli antanut miinuspisteitä Lübeckistä ja Hamburgista.

Vierailija
11.05.2015 |

Käytiin viime kesänä Saksassa. Tehtiin pitkä autoreissu, lähdettiin pohjoisesta, ajettiin läntistä Saksaa etelään ja tultiin itäpuolta takaisin. Käytiin Münchenissä, Lyypekissä, Hampurissa, Frankfurtissa, Schwartzwaldissa, Berliinissä ja pienissä pikkukylissä.

Lapsen (3. luokka) oli koulussa pitänyt kirjoittaa ylös niin monta kaupungin nimeä kuin muistaa. Sai olla suomalaisia ja ulkomaisia kaupunkeja. Lapsi oli hirveän ylpeä itsestään, kun oli osannut nimetä suurimmat suomalaiset kaupungit, mutta sen lisäksi noita viime kesän saksalaisia kaupunkeja ja monia ulkomaisia kaupunkeja, joissa isä oli ollut työmatkoilla (matkustelee paljon). Lisäksi kaikki postikortit mummeilta ja kummeilta, oli muistanut niitä kaupunkeja (Barcelona, Ateena, Kööpenhamina..).

Ja mitä tekee opettaja! Ei ollut laskenut niitä kaupunkeja ollenkaan, joiden kirjoitusasu oli paikallinen, eikä suomalainen. Lapsi sai 70 kaupunkia kirjoitettua ylös, joista opettaja laski vain 58. Lähetin opettajalle aika kiukkuisen wilma-viestin, mutta ei auttanut mitään. Suomessa kirjoitetaan suomalaisilla kirjoitusasuilla Lyypekki, Hampuri jne.

Niissä postikorteissa ja isän tuomissa matkamuistoissa oli lukenut tietenkin Athens, Riga, Roma, Lisboa jne. Ja viime kesänä käytiin Lübeckissä ja Hamburgissa. Ei kelvannut.

MENEE HERMO TÄLLAISEEN. 

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teit nyt virheen kyl paljasti että a. Perheellänne on varaa matkustella paljon B. Matkaatte muuallekin kuin Kanarialle ja C. Miehesi tekee työtä, jossa joutuu matkustamaan. Tällainen trailerpark trash ei tule koskaan hyväksymään mitään mitä kirjoitat, vaan iloitsee, että porvarin lapsi ei voittanut.

Vierailija
182/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:45"]

Älä huoli, 10 vuoden päästä asia on jo unohtunut.

[/quote]

Ei tällaiset unohdu. Itse muistan vielä hyvin kun kotitalousopettaja vuonna 1985 antoi alhaisen arvosanan väärin perustein.

[/quote] Oikeassa ole, EI UNOHDU! Siitä on kohta 50v kun 1. luokan opettajan antoi minulle äidinkielestä 7 todistukseen. Ei siinä muuten mtään, mutta olin luokan AINOA joka osasi mm lukea sujuvasti jo kouluun mennessä , muut eivät vielä 1. luokan lopussakaan.Osasin myös kirjoittaa paremmin jne. 

[/quote]Mulle antoi kääkkä ope väärän arvosanan. Niinpä se sairastui syöpään ja sai kitua osastolla kauemman aikaa, vielä laittoi viestiä että tuskat hälvelivät kun sai lukea oppilaiden kannustuskorttia, mä mitään sinne kirjoittanut. Vaikka tuskat "hälvenivät", kuoli se silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi möhnä :-)

Vierailija
184/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoitko ihan oikeasti kirjoittaa opettajalle katkeran Wilma-viestin tuosta? Kyseessä siis oli joku kilpailu, ja lapsesi ei voittanut karttapalloa? Anteeksi, nyt vähän huvittaa.

Vierailija
185/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä lapsi tyhmät vanhemmat. Olisin antanut lisää miikkaa aiheettomasta valituksesta.

Vierailija
186/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ymmärrät ap, että sinut tunnistetaan tästä viestistä aika helposti :D

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:07"]

Noh. Kyse ei ollut kokeesta, ei ollut maantiedon, eikä äidinkielen koe. Lääkefirman logolla varustettuja karttapalloja jaettiin joka luokkaan ja koska karttapalloja jäi neljä yli, ne jaettiin neljän 3. luokan kesken. Opettajat olivat keksineet, että eniten kaupunkeja muistanut oppilas saa joka luokalta sen karttapallon. 

Oma lapsi oli ollut tästä todella innoissaan, koska tiesi niin monen kaupungin nimen. (Olisitteko itse kolmasluokkalaisena tiennyt 70 kaupungin nimeä). Ja kun kirjoitusasut eivät olleetkaan vastoin lapsen luuloa suomeksi kirjoitettuna oikein, karttapallo meni kakkossijalle. Tämä harmitti lasta todella paljon ja piti tätä epäoikeudenmukaisena kohteluna. 

Ei suuri vääryys, mutta lapsi takuulla muistaa tämän aika pitkään.

ap

[/quote]

Vierailija
187/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:08"]Havannasta on penaali, jossa lukee La Habana. 

ap

[/quote]

Ymmärrän. Kotona varmasti aina puhutte kuinka father kävi La Habanasssa.

[/quote]

Anteeksi, mutta repesin kyllä tälle :)

ap

Vierailija
188/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:45"]

Älä huoli, 10 vuoden päästä asia on jo unohtunut.

[/quote]

No, ei tietenkään iso asia ole, mutta veikkanpa että tenava muistaa kokemansa epäoikeudenmukaisuuden opettajan taholta lopun ikänsä.

Ap, älä huoli. Nyt on oiva tilaisuus opettaa lapsellesi että maailma ei aina ole oikeudenmukainen paikka ja että asioihin on monia eri näkökulmia.  

Vierailija
189/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:07"]

Noh. Kyse ei ollut kokeesta, ei ollut maantiedon, eikä äidinkielen koe. Lääkefirman logolla varustettuja karttapalloja jaettiin joka luokkaan ja koska karttapalloja jäi neljä yli, ne jaettiin neljän 3. luokan kesken. Opettajat olivat keksineet, että eniten kaupunkeja muistanut oppilas saa joka luokalta sen karttapallon. 

Oma lapsi oli ollut tästä todella innoissaan, koska tiesi niin monen kaupungin nimen. (Olisitteko itse kolmasluokkalaisena tiennyt 70 kaupungin nimeä). Ja kun kirjoitusasut eivät olleetkaan vastoin lapsen luuloa suomeksi kirjoitettuna oikein, karttapallo meni kakkossijalle. Tämä harmitti lasta todella paljon ja piti tätä epäoikeudenmukaisena kohteluna. 

Ei suuri vääryys, mutta lapsi takuulla muistaa tämän aika pitkään.

ap

[/quote]

Se sun lapses ei nyt vaan tiennyt tarpeeksi niitä kaupunkien nimiä. Kyseisessä kilpailussa piti tietää kaupunkeja ja kirjoittaa ne suomeksi. Lapsesi ei osannut kuin 58 kaupungin nimet suomeksi. Se siitä. Suomen kouluissa käytetään pääsääntöisesti (poislukien kansainväliset ym. koulut) joko suomea tai ruotsia, ei mitään sekamelskakieltä. Opeta se lapsellesi, ei mokaa sitten seuraavalla kerralla.

Niin ja äidinkieltä tosiaan harjoitellaan lähes kaikilla tunneilla, ei vaan äidinkielen tunneilla. 

Vierailija
190/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lpasesi ei siis oikeasti tiennyt niitä kaupunkeja, hän vain kopioi niitä nimiä lukemistaan korteista ym. Ei tiennyt mikä kaupunki on La Habana tai se Lübeck. On ihan eri asia tietää kuin kopioida.

Olis sulle oivallinen paikka tajuta että lapsille pitää jutella näistä asioista ja auttaa oivaltamaan asioita sen sijaan että vaan copypastetetaan. Mä en edes kehtais opettajalle narista jos olisin itse jättänyt kertomatta lapselle Lyypekin suomenkielisen nimen. Mua nolottais että en olis tajunnut tätä kertoa vaikka kaupungissa olisimme käyneet. Vai etkö itsekään tiennyt?

Vierailija
191/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:44"] Hyvä ettei isompia ongelmia ole. [/quote] Tuolla opettajalla on vain jotenkin ihan käsittämätön tarve päteä ja etsiä virheitä kaikista mahdollisista asioista. Kyse ei ollut kokeesta, vaan oman maan ja maailman tuntemisesta. Ei ollut äidinkielen tehtävä. Eniten kaupunkeja kerännyt oppilas sai palkinnoksi karttapallon, joita joku lääkefirma oli lahjoittanut koululle monta kymmentä. Luokassa siis näitä jaettiin yksi kappale.  Lapseni oli saanut opettajan mukaan vain 58 kaupunkia, vaikka kirjoitettuja oli 70. Tarkastin ne kotona, jokainen oli oikea ja erillinen kaupunki. Karttapallon voitti tyttö, joka oli kirjoittanut 63 kaupunkia. Ne olivat kaikki suomeksi, eikä mitän hylätty. Ei ole isoa asia minulle, mutta lapselle oli. Eihän lapsi voi mitenkään tietää, ettei Lübeck ole kaupunki, vaikka siellä käytiin. Sehän on typerästi Lyypekki, vaikkei sitä kirjoitusasua ole koskaan missään nähnytkään. ap [/quote] Osta sille lapsellesi karttapallo ja opetelkaa yhdessä suomenkielisiä nimiä. [/quote] Ai tekö puhuitte koko reissun ajan Saksaa? Ei tulkut sanottua autossa että "Lyypekki" tai "Hampuri" lapsen kuullen? Kyllä kaupunkien ja maiden nimet pitää osata Suomeksi, piste. "Ei ole äidinkielen tunti" ... kyllä joka ikisessä aineessa peruskoulussa vaaditaan ja kehitetään hyvää äidinkielentaitoa. Ei se sen monimutkaisempaa ole

[/quote]

Ei olisi ainakaan meidän perhe sanonut kun osaamme käyttää sitä b kirjainta. Suomeksikin sanon kyllä lyybek enkä lyypekki.

Vierailija
192/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:26"]

Opettaja teki virheen mikäli ei tehtäväkuvauksessa mainittu että pitää olla suomenkieliset nimet. Tyttären nimeämät kaupungit on kirjoitettu oikein.

[/quote]

Jos kysymys oli esitetty suomeksi, niin silloin siihen tietysti vastataan suomeksi.

Vierailija
193/193 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:44"]

Hyvä ettei isompia ongelmia ole.

[/quote]

Ei ole isoa asia minulle, mutta lapselle oli. Eihän lapsi voi mitenkään tietää, ettei Lübeck ole kaupunki, vaikka siellä käytiin. Sehän on typerästi Lyypekki, vaikkei sitä kirjoitusasua ole koskaan missään nähnytkään.

ap

[/quote]

Siis mitä hittoa?! :D Te keskustelitte perheen kesken, että "Matkataanpa tässä Lübeckiin!". Ymmärtäisin, jos äidinkielenne ei ole suomi.

[/quote]

Eikö kolmasluokkalainen osannut itse yhtään miettiä, että ü ei kuulu suomen kielen aakkosiin? :D Katse peiliin ap.