Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naimisiinmeno on naisille niin iso asia?

Vierailija
10.05.2015 |

Ollaan puhuttu vaimon kanssa naimisiinmenosta kun lapsikin meillä on ja toinen syntyy ihan näillä hetkillä, omakotitalo jne. Kaikki kunnossa.  Ehdotin vaimolle että mehän voitais mennä siviilissä naimisiin ihan huomaamatta, mutta vaimo haluaa isot kirkkohäät jotka taas ei ollenkaan kuulu mun ajatuksiin. En ymmärrä miksi pitää tuhlata puoli omaisuutta naimisiinmenoon kun mä ajattelen nyt vain hänen ja lasteni parasta kaiken pahan varalta, yhteenhän me kuulutaan. Mä taas voisin mennä niin  salaa naimisiin että omat vanhempani ja sisarukseni saisivat lehdestä lukea uutisen, mulle se olis enemmänkin tärkeä asia suhteessa. Tuntuu nyt että mennäänköhän lopulta ollenkaan sitten naimisiin... Mies 30v

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille muijallesi, että mikään ei ole kornimpaa, kuin aikuinen, lapsellinen (sekä konkreettisesti että kuvaannollisesti) pariskunta pönöttämässä hörhövetimissä alttarilla papin jaaritellessa jostakin "ison askelen ottamisesta ja yhteisen elämän aloittamisesta".

Menkää naimisiin ja tehkää vaikka mukava reissu jonnekin.

T: Maistraatissa piipahtanut

Vierailija
2/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluun olla yhden päivä prinsessa ja pitää isot bileet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:20"]Ollaan puhuttu vaimon kanssa naimisiinmenosta kun lapsikin meillä on ja toinen syntyy ihan näillä hetkillä, omakotitalo jne. Kaikki kunnossa.  Ehdotin vaimolle että mehän voitais mennä siviilissä naimisiin ihan huomaamatta, mutta vaimo haluaa isot kirkkohäät jotka taas ei ollenkaan kuulu mun ajatuksiin. En ymmärrä miksi pitää tuhlata puoli omaisuutta naimisiinmenoon kun mä ajattelen nyt vain hänen ja lasteni parasta kaiken pahan varalta, yhteenhän me kuulutaan. Mä taas voisin mennä niin  salaa naimisiin että omat vanhempani ja sisarukseni saisivat lehdestä lukea uutisen, mulle se olis enemmänkin tärkeä asia suhteessa. Tuntuu nyt että mennäänköhän lopulta ollenkaan sitten naimisiin... Mies 30v
[/quote]
Meillä on oikeastaan täysin sama tilanne. Minullehan ei ole millään muulla merkitystä kuin sillä että minulle tärkeä ja läheinen suku pääsee juhlistamaan meidän päivää. Isäni on kuollut joten isän veljet ja siskot ovat minulle nyt entistäkin läheisempiä. Serkkujen kanssa vietettiin mummolassa kaikki kesät lapsena ja ollaan lämpimissä väleissä. Olisi ihan kamalaa jos en saisi kaikkia minulle tärkeitä ihmisiä paikalle. Itse olen kuitenkin ajatellut jotain kesäjuhlan tapaista omalla takapihalla, mutta viinakset ja ruoka maksaa vaikka juhla olisi muuten kuinka epävirallinen tahansa. En tiedä vaimosi motiivia isoille häille, mutta minulle tärkeintä ovat minulle tärkeät ihmiset ja en suostu menemään pienimuotoisesti naimisiin koska useat sukulaiset pettyisivät kamalasti etteivät päässeet hetkeen osallisiksi ja minä pettyisin jos he eivät olisi siellä.

Vierailija
4/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo jonka kanssa suunnitellaan häitä? Häh?

Vierailija
5/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:22"]No ei kyllä ole. En olisi ikinä suostunut mihinkään vähä-älyisteen pönötysbileisiin kirkossa, eikä koko instituutio kyllä kiinnostanut tippaakaan. Maistraatissa mentiin lopulta naimisiin ilman todistajia kun lapsi oli syntymässä parin kuukauden päästä ja koko naimisiinmenopäätös tehtiin täysin verotus- ja omaisuussyistä.
[/quote]

Kukaan ei kysynyt sun mielipidettä. Vuosittain kuule pidetään miljoonittain häitä, ap puhui niistä.

Vierailija
6/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:30"]Sun kysymys siis on, että miksi häät ovat naiselle tärkeät. Moni on haaveillut prinsessapäivästä jo pikkulikkana. Koettakaa tehdä joku kompromissi. Kirkkohäät voi pitää pikkuporukalla ja tälläytyäkin saa, vaikka juhla olisi pienempi.
[/quote]

Sä et vastannut, että MIKSI.

Vierailija
7/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa kirkosta, niin ei tarvi siellä alttarilla pönöttää.

Vierailija
8/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:30"]

Sun kysymys siis on, että miksi häät ovat naiselle tärkeät. Moni on haaveillut prinsessapäivästä jo pikkulikkana. Koettakaa tehdä joku kompromissi. Kirkkohäät voi pitää pikkuporukalla ja tälläytyäkin saa, vaikka juhla olisi pienempi.

[/quote]

Minä haaveilin pienenä poikana helikopterista. Onko minulla siis oikeus kiukutella sen saamattomuudesta naisystävälleni?
[/quote]
Sanottiinko sulle, että aikuisena saat helikopterin, että kaikkien kuuluu saada? Elätkö yhteiskunnassa, jossa suurella osalla miehistä on helikopteri, ja jossa uskovaiset taistelevat miehen perinteisestä oikeudesta helikopteriin naisten helikopterilentäjyyttä vastaan? Joo, ei ole ihan verrannollista.

Vierailija
9/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole. En olisi ikinä suostunut mihinkään vähä-älyisteen pönötysbileisiin kirkossa, eikä koko instituutio kyllä kiinnostanut tippaakaan. Maistraatissa mentiin lopulta naimisiin ilman todistajia kun lapsi oli syntymässä parin kuukauden päästä ja koko naimisiinmenopäätös tehtiin täysin verotus- ja omaisuussyistä.

Vierailija
10/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä ei kumpikaan halunnu/halua mennä naimisiin.
22 vuotta on hienosti menny ja rakkautta riittää edelleen.

Vierailija
11/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kysymys siis on, että miksi häät ovat naiselle tärkeät. Moni on haaveillut prinsessapäivästä jo pikkulikkana. Koettakaa tehdä joku kompromissi. Kirkkohäät voi pitää pikkuporukalla ja tälläytyäkin saa, vaikka juhla olisi pienempi.

Vierailija
12/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikille ole. Me mentiin naimisiin kahden seurakunnan työntekijän  ollessa todistajina. Se oli siinä. Ei kannata yleistää. Itsekään en olisi uhrannut häihin senttiäkään.

Vierailija
13/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot kirkkohäät kaikille unelma ole. Sinulle on vaan sattunut sellainen, jolle on.

Vierailija
14/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon riippuu naisesta, monet kaverit menny maistraatissa melkeinpä salaa naimisiin. Tuolla rahalla saa paljon muutakin, minustakin typerää tuhlata tuollaiseen omaisuutta.

Elämme sellaisessa kulttuurissa jossa lapsesta asti jauhetaan jostain häistä, vanhempana katsotaan elokuvia aiheesta jne..

Vierailija
15/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:58"]Sano sille muijallesi, että mikään ei ole kornimpaa, kuin aikuinen, lapsellinen (sekä konkreettisesti että kuvaannollisesti) pariskunta pönöttämässä hörhövetimissä alttarilla papin jaaritellessa jostakin "ison askelen ottamisesta ja yhteisen elämän aloittamisesta".

Menkää naimisiin ja tehkää vaikka mukava reissu jonnekin.

T: Maistraatissa piipahtanut
[/quote]
Tämä! Olette jo reilusti ohittaneet ne ajat, jolloin isot prinsessahäät eivät olisi mauttomuuden multihuipentuma.

Vierailija
16/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eka avioituminen pitkälti päälle nelikymppisenä, järkisyistä, ei olis ikinä tullut mieleenkään mitkään prinsessa- saati kirkkohäät. Että ei parane yleistää.

Vierailija
17/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jakaa ainakin oman näkemykseni, että miksi ne häät on tärkeät. Voitte sitten pitää minua tyhmänä, mutta itse uskon vielä perinteiseen avioliittoon, en tähän nykypäivän trendiin että mennään naimisiin vain rahallisen ja laillisen edunsaamisen vuoksi. Ja että erotaan heti, kun siltä näyttää. Tuo ei vastaa omia arvojani, eikä miehenikään. Olen kihloissa miehen kanssa, jonka kulttuurissa ei yleensä erota vaan avioliiton eteen tehdään töitä. (Ei muslimi mies.) Joten itse uskon ja teen töitä sen eteen, että menisin naimisiin vain kerran.
---------
Meille se on tärkeä päätös, että halutaan viettää loppu elämä yhdessä. Siksi niin suurta iloa haluaa juhlia läheistensä kanssa. Mitä pahaa siinä on? Ja onhan se näin perinteisesti ajattelevalle iso etappi, avioliiton solmiminen. Kyllä meitä harmittaisi jos omat perheet ja lähimmät kaverit eivät olisi paikalla. Ja se ei paljoa harmita, jos kerran elämässä kustantaa ilojuhlan kunniaksi eväät ja kahvit läheisille ihmisille. Sitä paitsi, ei niihin häihin välttämättä tarvitse törsätä ihan hirveitä summia. Meillä (johtuen monikulttuurisesta parisuhteesta ja läheisverkosta) häät tulevat maksamaan noin 3000€. Ja sillä maksetaan bändi, koristelut, puvut, kukat, tilavuokra, alkoholi, ruoka ja ym. Ruokapuolen laskua helpottaa se, että osa vieraista tuo ruokaa tai leipomuksia mukana. Esim äitini halusi vastata kahvileipomuksista ja osa kavereista kokkaa kotimaidensa eksoottisia ruokia. Loput ruuat pitopalvelun kautta. Ja siis ketään ei ole törkeästi pakotettu osallistumaan häihin, vaan kulttuurieroista johtuen kavereille on mieluista osallistua leipomalla ja kokkaamalla. Ja toki, asumme pienemmällä paikkakunnalla, joten hintataso ei ole sitä Helsingin helvettiä :D Lisäksi, koska olen tiennyt aina että haluan pitää hääjuhlan läheisille, niin olen säästänytkin kauan aikaa rahaa. Säästöjä kertynyt vuosien varrella häitä varten 8000€, eli tuosta rahasta käytetään vain murto-osa. Eli ei kallista juhlaa, niin ei mene talouskaan sekaisin :D Ja silti tuolla budjetilla vaikuttaisi tulevan todella ihanat häät. Nyt vain kesää ja avioliittoa odotellessa :)

Vierailija
18/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen naisena samaa ihmetellyt. Tosin en ole uskovainen saati kuulu kirkkoon joten minulle kirkkohäät eivät tulisi mieleen muutenkaan. Monet tapakristityt ystäväni ovat perustelleet kirkkohäähinkuaan omalla prinsessapäivällään, perinteillä, sukulaisten toiveella yms. Ymmärrän, mutta tavallaan älytöntä mennä kirkkoon tekopyhistelemään "jumalan silmien alle" esittämään niin hienoa ja harrasta kristittyä. Eikö kirkossa naimisiin menon alkuperäinen idea ole saada jumalan siunaus liitolle tms.. Miksi siis ihmiset jotka eivät jumalaan usko näin haluavat? Sitten vielä kehtaavat väheksyä ja ihmetellä maistraatissa naimisiin menneitä. Omakin anoppini on niin kaukana uskovaisesta kun vaan ikinä olla ja voi, ja järkyttyi suuresti kun ilmoitin että minä ja hänen poikansa emme aio mennä naimisiin kirkossa. "Kyllä mä niin teille olin isot kirkkohäät ajatellu" jaa no, minä en:D En voi sietää sitä tekopyhyyttä. En kyllä toisaalta ymmärrä että pariskunnat joista toinen ei kuulu kirkkoon, menevät maistraatissa melkein salaa naimisiin ja kirkosta haetaan siunaus, eikä suurimmalle osalle suvulle pihistä että missä ollaan oikeasti naimisiin menty. Itselläni suvussa tämmönen tapaus, sain vasta useita vuosia häiden jälkeen tietää että kirkkotilaisuus oli vain siunaus, mitä ei vihkimisestä erota ellei kuuntele erittäin tarkasti papin sanoja. Pisti vähän naurattamaan tämmöinen, mutta toisaalta pariskunnalta täysin odotettavissa, ovat niin hienoja akateemisia ihmisiä etteivät he sukua olisi kehdanneet maistraattiin kutsua vaan oli pakko saada järjestää valtavat häät joiden virontuliaisia tuhottiin sitten raivoisasti useita vuosia häiden jälkeen päivämäärän umpeutuessa:D Itse olen ajatellut pyytää vihkijän minulle ja miehelle tärkeään paikkaan kotikaupungissani, kutsua sinne meidän (erittäin pienen) suvun, rakkaimmat ystävät ja vihkimistilaisuuden jälkeen järjestää melko pienimuotoisen hääjuhlan saman porukan kesken. Onnea sulle tulevan vaimosi häähingun taltuttamiseen!:D

Vierailija
19/62 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 22 jatkaa. Avioliittoa ei solmita myöskään uskonnollisista syistä. Agnostikkoja ollaan molemmat. Että ei pönötetä alttarilla, vaan vihkiminen on ulkona. Pappi on miehen äidin mieliksi enemmänkin :D

Vierailija
20/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:30"]

[/quote]

Minä haaveilin pienenä poikana helikopterista. Onko minulla siis oikeus kiukutella sen saamattomuudesta naisystävälleni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä