Miksi naimisiinmeno on naisille niin iso asia?
Ollaan puhuttu vaimon kanssa naimisiinmenosta kun lapsikin meillä on ja toinen syntyy ihan näillä hetkillä, omakotitalo jne. Kaikki kunnossa. Ehdotin vaimolle että mehän voitais mennä siviilissä naimisiin ihan huomaamatta, mutta vaimo haluaa isot kirkkohäät jotka taas ei ollenkaan kuulu mun ajatuksiin. En ymmärrä miksi pitää tuhlata puoli omaisuutta naimisiinmenoon kun mä ajattelen nyt vain hänen ja lasteni parasta kaiken pahan varalta, yhteenhän me kuulutaan. Mä taas voisin mennä niin salaa naimisiin että omat vanhempani ja sisarukseni saisivat lehdestä lukea uutisen, mulle se olis enemmänkin tärkeä asia suhteessa. Tuntuu nyt että mennäänköhän lopulta ollenkaan sitten naimisiin... Mies 30v
Kommentit (62)
Mitä kukin saa:
Nainen: sperma, raha, turvallisuus, kodin huoltomies ja autonkuljettaja
Mies: kodinhoitaja, spermakolo
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:49"]
Ja miksikö ne on. No ne on huonoitsetuntoisen ja vähän takapenkin tiinan ainoa hetki elämässä saada leikkiä prinsessaa ja olla keskipisteenä. Ainoa kerta, kun elämässään saa laittaa pitkän mekon päälle, käydä meikissä ja laittaa tekokynnet ja pasteerailla keskipisteenä kuvitellen, että kaikki häntä kadehtii.
Jos on saanut elämässään tervettä huomiota, ei kaipaa hääpäivän kaltaista prinsessapäivää
[/quote]
Ovatko muuten myös esimerkiksi ylioppilasjuhlat ja syntymäpäivät vain huonoitsetuntoisten itsensä korostamista? Vai olisiko niin, että merkittäväksi koettavien asioiden kunniaksi nyt vain on tapana järjestää juhlat ja jakaa ilo ystävien kanssa? Erilaisia siirtymäriittejä on juhlittu käytännössä kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa, ja kyllä huomattavan monissa kulttuureissa myös parisuhteen aloittaminen on ollut tärkeä asia, jota on juhlittu isoin menoin.
[/quote]
Yleensä aikuisemmat naiset eivät tarvitse näitä siirtymäriittejä, joihin kuuluu tiimarin papereista askarrellut koristeet ja sukkanauhan repimiset hampailla ja anopin ryöstöt ja tuolileikit. Heille tuntuu olevan tärkeämpää se tuleva puoliso ja avioliitto
[/quote]
Häät voi järjestää monella tyylillä. Itsekin olen samaa mieltä siitä, että överiksi vedetyt prinsessajuhlat kertovat huonosta itsetunnosta. Mutta edelleenkään en yleistäisi, että häät yleensä tai isot häät olisivat jotenkin huono asia tai osoittaisivat morsiamen olevan huono ihminen - tai niin kuin nyt tuossa väitit, että ne osoittaisivat automaattisesti, etteivät puoliso ja avioliitto olekaan niin tärkeitä asioita. Tunnen aikuisella iällä naimisiin menneitä naisia, jotka ovat järjestäneet häät hyvällä maulla ja jotka ovat halunneet juhlat juuri siksi, että suhde on heille iso asia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:18"]Meistä ei kumpikaan halunnu/halua mennä naimisiin.
22 vuotta on hienosti menny ja rakkautta riittää edelleen.
[/quote]
Mä en taas tällaisia ymmärrä, että "seurustellaan vakavasti" vuosikymmeniä, eikä oikeasti / virallisesti sitouduta toisiinsa.
Häät voivat olla ns kunnolliset ilman prinsessapäivääkin. Aikuinen vaate ja maltilliset kestitykset ilman lapsellisia leikkejä.
Se nyt vaan on samalla lailla tärkeää joillekin naisille kuin joillekin miehille on tärkeää, että heidän oma autonsa ei ole vaaleanpunaiseksi maalattu, sydämillä koristeltu lada.
Ei häihin kannata kovin isoja rahoja laittaa. Puolet eroaa kuitenkin ja hukkaanhan se hössötys menee ja saamarin noloahan se on.
Jotenkin vielä on näppituntuma, että mitä suuremmat häät, sen varmempi ja nopeampi ero.
Itse asiassa on ihan tutkittu, että mitä isommat häät, sitä pienempi eron todennäköisyys.
Tuolla ap miehen asenteella ero on jo aika lähellä, kun ei halua julkisesti toiseen sitoutua ja noin kauan on elänyt avoliitossa takaportti auki.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:13"]Olisin halunnut isot kirkkohäät, mies ei. Hän on tällainen perussuomalainen vaatimaton mies, joka kaihtaa keskipisteenä oloa. Suostuin sitten maistraattivihkimiseen koska hän koki kirkkohäät ahdistaviksi. Minusta olisi ollut ihana valita kunnon hääpuku, kakut, ym. Juhlavalmistelut. Mutta nyt vuosien jälkeen olen ihan tyytyväinen elämäämme, vaikka en kirkkohäitä saanutkaan. Mies kyllä lupasi viedä minut johonkin kunnolliselle häämatkalle. Sitä odotellessa sitten.. :D
[/quote] Ja miksei maistraattihäihin muka olis voinut valita hienoa hääpukua, kakkuja ym. hörsellystä jos ne niin tärkeitä on? Luuleeko jotkut että maistraattivihkimistä (jonka pitäis olla nimenomaan se ainoa virallinen tapa) ei voi/saa juhlia? Kummallista.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:32"]
Itse asiassa on ihan tutkittu, että mitä isommat häät, sitä pienempi eron todennäköisyys. Tuolla ap miehen asenteella ero on jo aika lähellä, kun ei halua julkisesti toiseen sitoutua ja noin kauan on elänyt avoliitossa takaportti auki.
[/quote]
Jossain yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa tarkasteltiin avioliiton pituutta verrattuna sormuksen hintaan ja häiden kokoon. Siinä päädyttiin siihen, että molemmat ääripäät ovat pahasta, siis sekä ökysormukset ja valtavat prinsessahäät että täysin minimalistinen linja. Kultainen keskitie oli paras.
Yleensä aikuisemmat naiset eivät tarvitse näitä siirtymäriittejä, joihin kuuluu tiimarin papereista askarrellut koristeet ja sukkanauhan repimiset hampailla ja anopin ryöstöt ja tuolileikit. Heille tuntuu olevan tärkeämpää se tuleva puoliso ja avioliitto
[/quote]
Mulle taas yleensä tulee mieleen, jos häitä ei ole ollenkaan tai jos ne ovat tosi pienet, että tuossa on jotain outoa ja eikö naimisiin meneminen merkitse noille mitään. Omassa tuttavapiirissä enemmistö kariutuneista avioliitoista on ollut juuri niitä, jotka ovat alkaneet hyvin vähäeleisesti. En tosin väitä, että tämä havainto olisi välttämättä yleistettävissä koskemaan kaikkia avioliittoja.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:07käyttää
Vaimo jonka kanssa suunnitellaan häitä? Häh?
[/quote]
On olemassa avovaimoja ja aviovaimoja näistä voidaan käyttää myös loppuosia jolloin käytetään sanaa vaimo. Ap
Joillekin naisille on iso asia, toisille ei. Eräs tuttavapariskuntani meni naisen toiveesta naimisiin maistraatissa vain parin läheisen läsnäollessa. Mies oli se, joka olisi halunnut isot kekkerit. Myös minulle avioliitto on juridinen sopimus, johon en koe tarvetta ennen kuin on merkittävää yhteistä omaisuutta ja/tai lapsia.
Mutta eipä sitäkään voi kieltää, että monella on häistä kuva jonain Hollywood-höttöunelmana, joka takaa onnellisen avioliiton. Sitä kulissia sukulaisia varten siis, "katsokaa miten onnellinen mä oon!1"...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:32"]
Itse asiassa on ihan tutkittu, että mitä isommat häät, sitä pienempi eron todennäköisyys. Tuolla ap miehen asenteella ero on jo aika lähellä, kun ei halua julkisesti toiseen sitoutua ja noin kauan on elänyt avoliitossa takaportti auki.
[/quote]
Linkki tutkimukseen
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:49"]
Ja miksikö ne on. No ne on huonoitsetuntoisen ja vähän takapenkin tiinan ainoa hetki elämässä saada leikkiä prinsessaa ja olla keskipisteenä. Ainoa kerta, kun elämässään saa laittaa pitkän mekon päälle, käydä meikissä ja laittaa tekokynnet ja pasteerailla keskipisteenä kuvitellen, että kaikki häntä kadehtii.
Jos on saanut elämässään tervettä huomiota, ei kaipaa hääpäivän kaltaista prinsessapäivää
[/quote]
Ovatko muuten myös esimerkiksi ylioppilasjuhlat ja syntymäpäivät vain huonoitsetuntoisten itsensä korostamista? Vai olisiko niin, että merkittäväksi koettavien asioiden kunniaksi nyt vain on tapana järjestää juhlat ja jakaa ilo ystävien kanssa? Erilaisia siirtymäriittejä on juhlittu käytännössä kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa, ja kyllä huomattavan monissa kulttuureissa myös parisuhteen aloittaminen on ollut tärkeä asia, jota on juhlittu isoin menoin.
[/quote]
Näin varmasti on, mutta ap:n tapauksessa se parisuhde on aloitettu ilmeisen selvästi vuosia sitten, jos kerran on jo toinen lapsi tulossa. Tässä tilanteessa prinsessahäiden järjestäminen on mautonta.
[/quote]
No en minä juhli synttäreitänikään enkä ota vastaan onnitteluja lapsista ennen syntymää, sittenhän se on juhlan aika kun lapsi on maailmassa. Me ollaan oltu jo 6 vuotta yhdessä ja käytännön syistä naimisiin haluaisin en juhlan. Ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:37"]
Mulle taas yleensä tulee mieleen, jos häitä ei ole ollenkaan tai jos ne ovat tosi pienet, että tuossa on jotain outoa ja eikö naimisiin meneminen merkitse noille mitään. Omassa tuttavapiirissä enemmistö kariutuneista avioliitoista on ollut juuri niitä, jotka ovat alkaneet hyvin vähäeleisesti. En tosin väitä, että tämä havainto olisi välttämättä yleistettävissä koskemaan kaikkia avioliittoja.
[/quote] Meillä on siis ero edessä kun mentiin maistraatissa naimisiin niin että ehkä kymmenkunta ihmistä tiesi koko asiasta, ja vieraita oli 5. Juridinen sopimushan siinä tehdään, ei mitään merkitystä rakkauden määrään.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:37"]
[/quote]
[/quote]
Vastaan tähän vain omalta kohdaltani. Se, miksi menimme eleettömästi naimisiin, oli meille romanttisuuden huippu. Vain me kaksi, vihkijä ja viralliset todistajat. Emme halunneet näytelmää ulkopuolisille, vaan kahdestaan juhlistaa meidän kahden rakkautta lähtemällä heti vihkimisen jälkeen kolmeksi viikoksi reppureissulle.
Koimme kumpikin, että olisi kornia tassutella Jumalaan uskomattomina kirkon käytävää ja syöttää ja tanssia valssia ja kiskoa valkoista hörselömekko päälle vain sen takia, että halusimme mennä toistemme kanssa naimisiin. Koko tämä näytelmä on meistä kornia ja emme halunneet itse siihen sukulaisten vuoksi. Joten olimme itsekkäitä ja tuhlasimme häärahat kolmen viikon matkaan itsellemme.
Ja oma kokemus näin 53vuotiaana on se, että eroja on tullut niin paljon, että nuoruutemme ystävistä vain pari on enää ensimäisellä kierroksella meidän lisäksi.Suurin osa piti isoja kirkkohäitä ja silti ovat eronneet. Salaa naimisiin menneitä emme tunne ketään muita meidän lisäksi, joten en voi verrata heidän erotilastojaan. Mutta ne kaksi, jotka ovat edelleen naimisissa tutuistamme, kumpikin piti aikoinaan kappelissa häät ja kahvitilaisuus vain kotona. Silti en uskalla vetää tästä mitään tutkimustulosta, että avioliitto kestää, jos juotte vain kakkukahvit vieraiden kanssa kotona
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:03"]
Rahastan sinua, kunnes köyhyys meidät erottaa, kuuluu vihkikaava nykyään.
[/quote] Aina se niin on kuulunut, ei se mitään nykyaikaa ole. Ikivanha sanontahan sen jo kertoo: Kun köyhyys astuu ovesta sisään, rakkaus karkaa ikkunasta ulos.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:30"]
Sun kysymys siis on, että miksi häät ovat naiselle tärkeät. Moni on haaveillut prinsessapäivästä jo pikkulikkana. Koettakaa tehdä joku kompromissi. Kirkkohäät voi pitää pikkuporukalla ja tälläytyäkin saa, vaikka juhla olisi pienempi.
[/quote]
Minä haaveilin pienenä poikana helikopterista. Onko minulla siis oikeus kiukutella sen saamattomuudesta naisystävälleni?
[/quote]
Kannattaa vaan vaihtaa naista.
[/quote]
Miksi naisen haave isoista häistä tekisi hänestä kelpaamttoman?? Sama asia mielestäni jos mies haaveilisi urheiluautosta. Siinähän haaveilee ja saa toteuttaa haaveensa, kun elämäntilanne sen sallii. Samoin häät; ne järjestetään sellaisena kuin ne halutaan (kompromissina molempien toiveet huomioisen) silloin kun aika on oikea!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:44"]Nainen etsii miestä, joka pystyy elättämään perheen. Häillä nainen sitoo miehen sperman, turvallisuuden ja rahan lähteeksi itselleen. Asia on biologinen. Miehellä taas on aivan sama, vaikka siittäisi sata naista, kunhan saa ruiskia spermaa ympäriinsä. Siksi häät eivät ole miehelle tärkeät.
[/quote]
Ja lisää yleistyksiä... Ihan olen avioliiton jälkeenkin omat rahani tienannut ja tulen tienaamaankin. Lapsia en edes halua, joten eipä ole teoriasi 100 % aukoton.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:18"]
Meistä ei kumpikaan halunnu/halua mennä naimisiin. 22 vuotta on hienosti menny ja rakkautta riittää edelleen.
[/quote]
eli jotkut haluaa 10 000 euron juhlat siksi, että on helpompi erota ?
No, mikäpä minä olen sanomaan. Me piipahdimme maistraatissa salaa ihan vain rakkaushömpän takia 22 vuotta sitten. Edelleen ollaan naimisissa
Entä mitä sitten aattelitte tehdä, jos rakkaus loppuu tai toinen sattuu heittämään lusikan nurkkaan? Jompikumpi tapahtuu vääjäämättömästi ja lopettaa yhdessäolonne. Onko omaisuuskuviot selvitetty valmiiksi sitä silmällä pitäen?
[/quote]
[/quote]
eli jotkut haluaa 10 000 euron juhlat siksi, että on helpompi erota ?
No, mikäpä minä olen sanomaan. Me piipahdimme maistraatissa salaa ihan vain rakkaushömpän takia 22 vuotta sitten. Edelleen ollaan naimisissa