Millaisia tuotteita sinä yleensä ostat "tilipäivän kunniaksi"?
Mulla meni just 60 € riddarin lankoihin ja toiset 60 € Zalandolle 3 mekkoon :) Yleensä tämäntyyppistä ostan, joku leivos kaupasta tai sipsipussi. Alkoholia en käytä.
Kommentit (651)
Ekana ostan lisää kryptoja, sitten käyn hakemassa kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tilipäivänä vaan vasta just ennen seuraavaa tiliä, jos jäänyt yli edellisestä. Yleensä sipsipussi tai pizza tai kebab. Aina syötävää.
Lainasin ylläolevaa, vaikka kommenttini ei suoraan hänelle olekaan vaan yleisempää pohdintaa.
Jotenkin tuntuu, että elintapojen ja erilaisten asioiden juhlistamisen välillä on yhteys. Itse en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi juhlistaa opintotuen, äitiyspäivärahan tai palkan maksupäivää ostamalla jotakin, etenkään jotain epäterveellistä pikaruokaa. Olen ollut elämäni aikana sekä köyhä opiskelija että keskituloinen palkansaaja.
Minä olen perinyt pennin venytyksen ja taloudellisen + terveellisen elämäntavan köyhästä duunarikodista. Äitini oli erilaisissa pätkätöissä, kun olin lapsi, ja sittemmin sai vakinaisen siivoojan paikan. Isäni raksalla kirvesmiehenä, meitä lapsia neljä. Tiukkaa oli, mutta opittiin siinä kasvattamaan omat perunat, juurekset, vihannekset ja marjat sekä lisäksi keräämään metsän antimia. Äiti leipoi viikottain leipää, koska ostoleipä oli niin kallista. Lomamatka oli se, että poljettiin pyörillä telttailemaan viikoksi kymmenen kilometrin päässä olevan järven rannalle: uitiin, kalastettiin ja marjastettiin. Ihania muistoja!
En tuolloin enkä myöhemminkään ole kokenut, että olisin jäänyt jotakin paitsi, päinvastoin. Palkinnot ja mielihyvä tulivat ihan muualta kuin ostotavaroista, ja tämä asenne on säilynyt tänne saakka.
Tarkoitus ei ole röyhistellä omaa rintaa tai vähätellä muita, kunhan pohdin, voisiko asenteet kuluttamiseen tulla muillakin sieltä lapsuudenkodista. (Ehkä tätä on joku muukin jo pohtinut, en ole lukenut koko ketjua.)
Vierailija kirjoitti:
En edes muista, mikä on tilipäivä. Ei vaikuta elämään ja rahankäyttöön mitenkään.
Taidat loisia yhteiskunnan rahoilla prkklle.
Viimeksi ostin Mersun kun sain vähän paremman tilin..
Tänään aion ostaa Loewe luxustuotteita ;))
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Automaattisesti menee palkkapäivänä rahaa rahastoihin, säästötilille sekä tilille, josta ostan osakkeita. Ihan paras tunne, kun oma varalllisuus kasvaa. Suosittelen kaikille! :)
Rahat pinotaan sitten sun arkkuusi ja niiden kanssa liut valhallaan.
Oikeasti täytyy ihmetellä näitä, joille raha on niin tolkuttoman tärkeää, että kuolinvuoteellakin ollaan eniten huolissaan siitä, että eihän vaan jäänyt yhtään käyttämättä. Onko suurempaa itsekkyyden muotoa olemassakaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen kehittänyt järjestelmän, joka on tarkka, varma ja erehtymätön. Ostan aina kunkin päivän alkukirjaimella alkavia tuotteita.
Tilipäivänä joko jotain pientä, vaikka talkkunaa tai tilkiä. Tai sitten jotain isompaa, vaikka tiilikuorman tai tasauspyörästön.
Maanantaina ostan esimerkiksi makeisia, maitoa, maksamakkaraa
Keskiviikkona kalkkunaa, kaalia jne.
Tällä tavalla saan aina, mitä haluan. Tehkääs perässä !
Tämä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Automaattisesti menee palkkapäivänä rahaa rahastoihin, säästötilille sekä tilille, josta ostan osakkeita. Ihan paras tunne, kun oma varalllisuus kasvaa. Suosittelen kaikille! :)
Oikeasti täytyy ihmetellä näitä, joille raha on niin tolkuttoman tärkeää, että kuolinvuoteellakin ollaan eniten huolissaan siitä, että eihän vaan jäänyt yhtään käyttämättä. Onko suurempaa itsekkyyden muotoa olemassakaan?
Mitä iloa on säästää. Otatteko rahat mukaanne. Nautin, kun voin ostaa jotain, mistä olen haaveillut. Osa nauttii, kun numerot kasvaa pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilipäivänä lähtee joka kk rahastoihin, sijoitan n 10-15% netosta suoraan niihin. Näillä voin sitten juhlia elämää kun on eläkkeellä.
Olet siis varma, että pystyt juhlimaan kun olet eläkkeellä?
Minä juhlin pienesti esimerkiksi tilipäivänä, on mukavampaa elää kun on arjen pieniä kohokohtia juuri siinä hetkessä joka on meneillään.
En lykkää kivoja asioita sitku-elämään vaan elän hetkessä nytku-elämää.
En voi tietää elänkö koskaan sitä sitku-elämää.
Kannattaa nauttia elämästä silloin kun on elossa ja toimintakykyinen.Tuttavissa ja ikätovereissa on esimerkkejä elämän rajallisuudesta tai miten asiat saattavat muuttua hetkessä.
Luonnollisestikaan en, voin vaikka kuolla huomenna, kukaan ei täällä päiviensä määrää tiedä, enkä niin ole väittänytkään. Aika ikävä se on huomata sitten eläkkeellä, että vihdoinkin kun olisi aikaa tehdä asioita, niin ei ole rahaa
Nedeso kun esimerkiksi sitä ruokaa ei saa kaupasta ilmaiseksi. perusasioihin. En ymmärrä miten tulevaisuuteen varautuminen tarkoittaa, että se olisi jotenkin pois nykyhetkestä? Juhlia voi, kun on juhlittavaa riippumatta siitä onko tilipäivä vai ei. Ja miksi juhlimisen tai elämästä nauttiminen tarkoittaa automaattisesti rahan käyttämistä?Kun ilman rahaa ei saa esimerkiksi ruokaa kaupasta. Siksi liittyy rahankäyttöön.
Kun olet syönyt huonosti tai yksipuolisest viikon verran niin kyllä se on monelle juhlahetki kun saa ostaa jääkaappiin monipuolisempaa ruokaa ja syödä itsensä kylläiseksi. Voi ostaa kahvipaketin ja juoda kaipaamansa aamukahvit.
Tai kun tiimarilasit ovat hajonneet tai tulleet muuten sopimattomamiksi ja voit ostaa marketista tms. ehjät ja sopivat, että näet taas lukea tai katsoa kaupan hintalaput tarkemmin.
Joillakin on se halvinkin kännykkä hajonnut ja pystyy tili- tai eläkepäivänä ostamaann uuden, tietenkin taas sen halvimman kännykän.Se juhliminen on niin eri tasoista meillä monilla. Joillakin siihen riittää muutama euro tai kalliimmillaan muutama kynmppi juhlistamaan muille jokapäiväistä ja itsestään selvää asiaa.
Eikö ole juhlavaa saada hankittua joku nyt puuttuva tärkeä tai jokapäiväiseen käyttöön tarvittava asia itselleen?
Ai ei, kun sen pystyy hankkimaan milloin vain niin ei varmaan tunnu miltään.Ja sun pointti oli mikä? Kaikki ei tienaa saman verran tässä maailmassa? Olen jotenkin kyllästynyt näihin köyhyysjorinoihin, valtaosa tietää minkä kirjoitat. Suomessa on kuitenkin hyvä tilanne koko maailmaan verrattuna ja täällä on erittäin hyvät mahdollisuudet parantaa omaa taloudellista tilannettaan. Ja älä vastaa hirveällä paasausviestillä, kuinka ei ole, vaan kaikki köyhät ovat köyhiä ja yhteenkään seikkaan eivät ole voineet vaikuttaa koko elämänsä aikana. Ap:kin aloitti kertomalla törsäävänsä lankoihin ja vaatteisin, eli hänkään ei varmaan ollut nälkään kuolemassa ennen tilipäivää.
Käsitätkö sinä, etttätä lukee myös nitä sinua harmittavia köyhiä? Pitäisikö meidän vaieta että emme häiritse mukavaa elämääsi.
Minua ainakin niin sieppaa kun joku, oliko tämä henkilö vai kuka, puhui turhasta juhlimisesta tms. Oikein sormi pystyssä ja opettavaan tyyliin kyllä hänkin. Niin kuin monet muutkin, voi sitä tietämyksen ja moralisoinnin määrää.Eikö ole oikein, että köyhät kirjoittavat tästä tilipäivä- asiasta omasta näkökulmastaan ja muut sitten omastaan?
Vai pitäisikö meidän muuttua jollain simsalabi-tempulla varakkaammiksi? Tai valehdella?
Ettei muiden ja varakkaampien tarvitse kuulla ja tietää köyhän tilipäivän juhlimisista?
Tai ylipäätäån köyhien olemassaolosta. Onhan ne kiusallisia roskia kuten on myös joku sanonut.Minua ei harmita, muut kuin tällaiset viestit, jotka menevät ohi aiheen. En ole missään kirjoittanut, että köyhät harmittavat minua, en ole kirjoittanut mitään turhasta juhlimisesta, enkä ole kritisoinut kenenkään näkökulmaa juhlimiseen tai varojen käyttöön muutenkaan. Itsehän alunperin aloita sormi pystyssä opettavaan sävyyn kertomaan, että joillakin on vähemmän rahaa ja juhliminen on eri tasoista.
Ikäänkuin sitä ei moni tietäisi tai monella olisi siitä kokemusta, vaikka tilanne on nyt parempi.
Moni täällä kirjoittaa ohi aiheen
Minä en ikinä ole ostanut mitään tilipäivänä enkä käsitä miksi jonkun pitääisi ostaa. Turhaa rahanmenoa. Turhaa kulutusta ja pakonomaista ostamista. Kyllä selkeästi huomaa miksi köyjät ovat käöyhiä kun heti pitää juhlia ja törsätä kun saavat rahaa. Miksi tilipäivää pitäisi jotenkin juhlia. Minä en edes seuraa/tiedä/huomaa/välitä/minun ei tarvitse tietää milloin on tilipäivä. Henkistä köyhyyttä jne.
Tässä nyt esimerkiksi muutama kommentti, ovat eri kirjoittajilta tietenkin.
Vaikka aiheena onkin mikä tahansa niin yleensä kirjoitetaan muutakin ja laajemmin kuin pysytään otsikon aiheessa.
Toisia se ärsyttää, toisia ei, joitain määrätyt mielipiteet ärsyttää enemmän ja määrätyt vähemmän.
Se mikä itseä miellyttää tai on lähellä omaa elämää niin tietenkin vähemmän.
Ostan eläkepäivinä jotain hyvää kahvin kanssa. Lisäksi tankkaan auton ja täytän kaapit. Hyvin maanläheistä.
Olen viime aikoina ostanut tilipäivänä ruokaa ja se on luksusta. En olisi ikinä uskonut, että päädyn tähän sotealan ammattilaisena. Sähkö ja asuminen, sitten vakuutus ja lasten pari laskua vievät 75 pros tuloista. Loppukuu kuiva-aineilla ja ruoka-avuilla, lapset saa koulussa ja hoidossa onneksi ruuan. Viime kuussa vedin itse viimeiset 5 päivää kaurapuuroa ja pelkkää riisiä, töissä ei ole varaa syödä, lapset saa myös proteiinia loppukuustakin. Mulla oli fyysisesti aivan karmea nälkä, kun tuli vihdoin tilipäivä ja oli aivan ihanaa, kun sai lämmintä ruokaa.
En mitään. Tilipäivänä laitan tietyn summan rahastoihin sekä säästötilille. Ostan sitten jotain kun tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Mitä iloa on säästää. Otatteko rahat mukaanne. Nautin, kun voin ostaa jotain, mistä olen haaveillut. Osa nauttii, kun numerot kasvaa pankkitilillä.
Iloa tulee esimerkiksi siitä, että äkilliset muutokset (kuten vaikka sähkön hinnan nousu viime aikoina) eivät aiheuta paniikkireaktiota.
Iloa tulee myös siitä, että jos sattuisikin itse äkillisesti kupsahtamaan, oman perillisen taloudellinen selviytyminen on ainakin jossain määrin turvattu.
Ja - tämä lienee kaltaisillesi hankalinta ymmärtää - iloa tulee myös siitä, että voi katsoa esimerkiksi jotain kallista esinettä ja todeta, että minulla olisi varaa ostaa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on köyhälle tosi haitallinen ajatusmaailma juhlia palkkapäivää, varsinkin jos rahat on aina loppu ennen kuin seuraava palkka tulee. Tilille pitäisi saada puskuria niin ettei tarvitsisi elää aina odottaen seuraavaa palkkaa.
Helpommin sanottu monelle kuin tehty, mutta jo pieni puskuri helpottaa elämää ja vähentää stressiä.
Usein se köyhän tekemä pieni muutaman euron ostos juuri lievittää stressiä ja saa elämän tuntumaan hiukan siedettävämmältä. Monesti parempi kuin syödä mielialalääkkeitä.
Puskurirahan kerääminen on järkevää. Mutta joskus on tilanne, että tulot on niin pienet, ettei sitä kuukausien tai vuoden päästäkään ole pystynyt säästämään.
Vaikka olisi jättänyt sen elämäään edes pienen valonpilkahduksen jättänyt ostamatta.Näitä kirjoittelevat ne, joilla ei tarvitse ofotella tilipäivää ja puskurirahaston kerääminen onnistuu ehkä luitenkin helpommin.
Ihminen ei ole kone. Ihminen tarvitsee, oli se sitten kuinka "tyhmää" tahansa joskus muutakin kuin sitä yhtä harmaata arkea.
Kuukausi on monelle pienituloiselle todella pitkä aika. Eläke esim. monesti siirtyy viikonlopun tai juhlapäivän vuoksi 2-3 päivää yli.
On täysin inhimillistä ja ymmärrettävää, että sen jälkeen pieni kahvi ja joku kahvipulla on ihan paikallaan. Kenties kun sen voi juoda vielä yhdessä hyvän ystävän kanssa.
Se ei paljon puskurirahastoa kerrytä.Tuntuu niin pahalta nämä ehkä hyvää tarkoittavat neuvot kun ette elä ettekä tiedä millaista on elää pienillä tuloilla ja varsinkin kun tietää etteivät ne ikinä siitä parane.
Minä suon ja iloitsen sydämestäni niistä pienistä ilon hetkistä joita köyhä ja varsinkin jo vanhempi ihminen pystyy itselleen edes kerran kuussa toteuttamaan.
Koskaan ei tiedä ovatko ne kenties viimeiset kahvit ystävän kanssa.Aina voi säästää. Aina. Pienistä tuloista voi laittaa säästöön pienen summan. Jos säästät 10 euroa kuukaudessa, vuoden päästä säästössä on jo 120 euroa. Sitku-elämää en kannata, vaan sitä että säästöistä myös nauttii.
Olen säästänyt opintotuesta, olen säästänyt äitiyspäivärahoista, tiedän mitä on olla pienituloinen. Puhun kokemuksesta. Säästöistä on ollut iloa. Säästöillä olen ostanut mm. omakotitalon tontin, joka toimi lainan vakuutena talon rakentamiselle. Nykyään minulla on oma, velaton talo, joten säästäminen on melko helppoa. Säästöillä olen myös matkustanut kivoihin paikkoihin. Kun palkka tulee tilille kerran kuukaudessa, en osta mitään ihmeellistä, mutta aina laitan rahaa säästöön. Uusilla säästöillä aion järjestää hulppeat 50-vuotisjuhlat.
Nuorempana tämän ymmärrän. Olet vielä todella nuori jos vasta 50-vuotispäivä on tulossa.
Mutta kun ikää on jo lähellä mahdollista ylärajaa, noutaja voi tulla koska tahansa, niin mieluummin käytän sen 10 euroa kuukaudessa itseäni ilahduttamaan kuin odotan sen kertymistä vuosikausia.
120 euroa ei ole niin suuri raha vuodessa, että alkaisin nyt näillä vuosilla elää sitku-elämää.
Ei vaan jaksa kiusata itseään yhtään enempää, hyvä kun nytkin jaksaa elää.Oikein. Pitää nauttia elämästä NYT, tulevaa ei tiedä. 120€ on pikkuraha. Ei sen vuoksi pidä kituuttaa. HALOO
Et nyt tainnut ymmärtää pointtia. Kymppi kuussa säästöön on pikkuraha, eikä 10 e/kk säästäminen tarkoita että sen vuoksi pitäisi kituuttaa.
Nämä samat sitten joulukuussa marisee, että ei ole rahaa jouluksi ostaa mitään. Eläkkeestä säästämisestä ei nyt puhuttu, vaan palkasta säästämisestä. Ehkä aiotte kupsahtaa ennen eläkeikää? Mutta ei teillä varmaan ole hautajaiskuluihinkaan rahaa säästössä?
Bläääää kirjoitti:
Lääkäreillä ja asiantuntijoilla kuten Trafi, Vero, Ely on liian isot palkat koska sen maksusta ei ole väliä.
Lääkärit tekee keikkaa yksityisellä, koska tulo verotetaan firman kautta näin kierretään henk.koht.verotus.
Siinä oikea syy miksei heitä kiinnosta vakityö terveyskeskuksissa, yksityisellä tienaa enemmän ja verokikkailu.
En mä siitä ketään yksittäistä lääkäriä syyttäisi. Lakien laatijoissa on vika, kun tuollainen on tehty mahdolliseksi. Yksityiset lääkäripalvelut on kuin syöpä, joka vie lääkärit terveysasemilta. Yksityisellä helpommat hommat, työssäkäyviä, varakkaita terveitä asiakkaita ja parempi palkka, ja terveysasemilla jäätävä työmäärä, pääasiassa lapsia, eläkeläisiä, työttömiä ja köyhiä monisairaita.
Jos tämä nykyinen hallitus jotain hyvää haluaisi saada aikaan, niin lakkauttaisi ainakin Kelan tuet yksityislääkärin palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä kovin tarkan markan ihmiset linjoilla kun aika monet eivät noteeraa tilipäivääkään edes katsomalla tuliko se palkka - tyyliin no mitä väliä - Helsingin kaupungin työntekijät ehkä eri mieltä?
Pikkusen hirvittää näin palkanlaskijana, että ihmiset ei tsekkaa tuliko se tili vai ei ja paljonko sitä tuli.
Kyllä se on jokaisen työntekijän velvollisuus katsoa se palkkalaskelma sieltä verkkopankista, että onko se oikein - ennakonpidätykset jne.
Meillä on niin sekava palkkalaskelma, että siitä ei kukaan tarkista kyllä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä kovin tarkan markan ihmiset linjoilla kun aika monet eivät noteeraa tilipäivääkään edes katsomalla tuliko se palkka - tyyliin no mitä väliä - Helsingin kaupungin työntekijät ehkä eri mieltä?
Pikkusen hirvittää näin palkanlaskijana, että ihmiset ei tsekkaa tuliko se tili vai ei ja paljonko sitä tuli.
Kyllä se on jokaisen työntekijän velvollisuus katsoa se palkkalaskelma sieltä verkkopankista, että onko se oikein - ennakonpidätykset jne.
Meillä on niin sekava palkkalaskelma, että siitä ei kukaan tarkista kyllä mitään.
Kiva tietää, että ette osaa töitänne
En yleensä mitään, ehkä jonkun kalliimman tuotteen jos tarvitsen. Viimeksi sen verran että tarjosin ystävälle ravintolaillallisen.
En ole kyllä ikinä ostanut tilipäivän kunniaksi mitään. En edes elämäni ensimmäisen. Mutta ensimmäinen eläkkeeni meni kokonaisuudessaan Ukrainaan SPR:n kautta. Koska pärjään ilmankin, ja heiltä viedään ihan kaikki. Erilaisia valmistumisia olen juhlinut ostamalla kaivoja Afrikkaan. Koska heillä ei ole kaikilla edes puhdasta juomavettä ja minulla on kaikki hyvin.