60-v äitini ei osaa käyttää internettiä/lähettää tekstiviestiä
Onko teillä muilla tuonikäisiä vanhempia/ sukulaisia, jotka ei osaa tehdä tällaista. Äitini on työelämän ulkopuolella, mutta minusta on jotenkin niin surullista ettei ole kiinnostunut oppimaan mitään uutta. Olen tarjoutunut opettamaan sähköpostin käyttöä, Skypeä, älypuhelimen käyttöä, mutta hänen mielestään kaikki tällainen on turhaa. Ei ole kiinnostunut oppimaan / näkemään mitään uutta. Ei koskaan matkusta kotikaupungin ulkopuolelle, ei harrasta mitään, eikä käy ikinä oikeastaan ikinä missään.
Kommentit (112)
Olen vanhempi ja osaan käyttää sujuvasti. Matkalla maailmalla ei mene sormi suuhun.
Kännyköitähän on ollut noin parikymmentä vuotta ihan yleisesti käytössä. Eikö silloin nuorempanakaan eli neli-viisikymppisenä laittanut tekstiviestejä?
Päälle 70-vuotias isäni osti itselleen älypuhelimen pari vuotta sitten ja kyllä hänellekin oli tekstiviestin laittaminen hankalaa kosketusnäytöllisellä puhelimella, vaikka aiemmilla puhelimilla sen osasi. Siihenkin auttoi se "kosketusnäyttökynä".
Toisaalta jos äitisi pärjää ilmankin, ei varmaan mikään välttämättömyys opetella tekniikkaa sen kummemmin käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:50"]
Kännyköitähän on ollut noin parikymmentä vuotta ihan yleisesti käytössä. Eikö silloin nuorempanakaan eli neli-viisikymppisenä laittanut tekstiviestejä? Päälle 70-vuotias isäni osti itselleen älypuhelimen pari vuotta sitten ja kyllä hänellekin oli tekstiviestin laittaminen hankalaa kosketusnäytöllisellä puhelimella, vaikka aiemmilla puhelimilla sen osasi. Siihenkin auttoi se "kosketusnäyttökynä". Toisaalta jos äitisi pärjää ilmankin, ei varmaan mikään välttämättömyys opetella tekniikkaa sen kummemmin käyttämään.
[/quote]Juu ei koskaan opetellut tekstiviestiä. Mun vanha Nokia on ollut kyllä nyt kymmenen vuotta sillä. Tätäkin vastutettiin ihan hirveästi.
Minun 63v äiti jäi juuri eläkkeelle muttei osaa tekstata kännyllä eikä hänellä ole tietokonetta eikä ole koskaan surffannut netissä.
Toisaalta hyvä, sillä;
- tapaa ystäviään livenä, se on paljon terveempää kuin linnottautua kotiin ja piiloutua teknologialaitteiden taakse
- ei roiku esim. täällä av:llä, kuolisin jos se tulisi tänne pätemään tai avautumaan ja antamaan omasta mielestään maailman parhaita vinkkejä kaikille, ja vielä tunnistaisin sen niistä jutuista tai se käyttäisi omaa nimeään koska olisi niin hyväuskoinen netin suhteen :D
Järkkyä. Rahaa on voinut nostaa pankkiautomaateista varmaan 25v jo ainakin. Onko osa silloisista nuorista aikuisista (35-40v) olleet jo niin pelokkaita tai maalaisia että eivät ole ottaneet pankkikorttia käyttöön? No jos haluaa maksaa pankille omasta viitseliyydettömyydestään niin mikäs siinä. Ehkä jos kertoo mammalle et maksat tyhjästä pankille pari sataa euroa vuodessa. Tai markoiksi pitänee tuokin luku muuttaa...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:50"]
Kännyköitähän on ollut noin parikymmentä vuotta ihan yleisesti käytössä. Eikö silloin nuorempanakaan eli neli-viisikymppisenä laittanut tekstiviestejä? Päälle 70-vuotias isäni osti itselleen älypuhelimen pari vuotta sitten ja kyllä hänellekin oli tekstiviestin laittaminen hankalaa kosketusnäytöllisellä puhelimella, vaikka aiemmilla puhelimilla sen osasi. Siihenkin auttoi se "kosketusnäyttökynä". Toisaalta jos äitisi pärjää ilmankin, ei varmaan mikään välttämättömyys opetella tekniikkaa sen kummemmin käyttämään.
[/quote]Juu ei koskaan opetellut tekstiviestiä. Mun vanha Nokia on ollut kyllä nyt kymmenen vuotta sillä. Tätäkin vastutettiin ihan hirveästi.
[/quote]
Siinä tapauksessa ei varmaan ole motivoitunut asiaan ja tuskinpa nytkään haluaa opetella.
Ihmettelen aloittajan syytä aloittaa tämä keskustelu. Jotenkin tuntuu, että kyseessä onkin vain provo, koska pankkikortit ovat olleet arkipäivää jo 25 vuotta ja aloittajan vanhemmat olivat tuolloin 35v. Oma mummoni käytti sujuvasti pankkikorttia v1995, jolloin hän kuoli 80-vuotiaana.1351
Minun 1920-luvulla syntynyt (ja lähemmäs 10 vuotta sitten kuollut) mummoni oli aika teknologiavastainen. Televisiota ja radiota käytti, puhelin oli loppuun asti lankapuhelin. Kännykät oli hänestä naurettavia eikä hän suostunut sellaista hankkimaan edes viimeisinä elinvuosinaan. Hänellä ei ollut koskaan pankkikorttia vaan rahat nostettiin pankista ja laskut maksettiin pankissa. Internetin konseptia hän ei ymmärtänyt lainkaan rautalankaselityksistä huolimatta. Kerran olisin ollut laittamassa hänelle rahaa ja kun kerroin tekeväni sen nettipankin kautta, hän kielsi minua ankarasti olemaan tekemästä niin koska "ei halua, että hänen tilitietonsa menevät koko internetin nähtäville". Koitin kovasti selittää, etteivät ne mene vaan ne pysyvät ihan siellä pankissa. Ei mennyt mikään selitys läpi. Rahat sain viedä hänelle käteisenä koska hän ei enää kyennyt luottamaan siihen, etten minä menisi levittelemään hänen tilitietojaan koko internetille.
Sen vielä ymmärrän, että tuon ikäpolven ihmisille tämä nykyteknologia saattoi olla liikaa, mutta en oikein ymmärrä tämän päivän 60-kymppisiä jolle se on liikaa.
Tunnen yli 90 v, joka osaa ainakin peruskännytoiminnot ja surffailee netistä uutisia.
Ööö kyl 3 vanhemmat on ainakin jo 4 kymppisenä vastustanut kaikkea tekniikkaa. En usko et aloitus on provo.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:55"]Järkkyä. Rahaa on voinut nostaa pankkiautomaateista varmaan 25v jo ainakin. Onko osa silloisista nuorista aikuisista (35-40v) olleet jo niin pelokkaita tai maalaisia että eivät ole ottaneet pankkikorttia käyttöön? No jos haluaa maksaa pankille omasta viitseliyydettömyydestään niin mikäs siinä. Ehkä jos kertoo mammalle et maksat tyhjästä pankille pari sataa euroa vuodessa. Tai markoiksi pitänee tuokin luku muuttaa...
[/quote]
Minä otin pankkikortin käyttöön vuonna 1982, joten on se ollut käytössä jo pian 35 vuotta
Missä nämä teidän vanhempanne ovat olleet töissä, jos ei tietokonetta osata käyttää?
Terveisin 67-vuotias, joka naputtaa tätä älypuhelimella
Juuri tuollaista tietotekniikasta tipahtamista minä pelkään, olen 52-vuotias. Haluan jatkossakin hyödyntää älypuhelinta ja osata tietokonejutut. Kun suunnittelin aikanaan älypuhelimen hankintaa, tyttäreni naureskelivat, että et sinä sitä tarvitse... Koin sen ihan loukkauksena, ja selväksi tein, että en todellakaan aio tipahtaa kärryiltä tässä tietotekniikan kehityksessä! Ja tytöt ovat ehkä vähän yllättyneitäkin, kun käytän älypuhelinta ihan näppärästi.
Siinäpä muuten hyvä äitienpäivälahjavinkki: luvatkaa opettaa äideillenne tietotekniikan saloja! Ja lähtekää yhdessä älypuhelinostoksille!
Minä olen 50-vuotias, käytän nettiä sujuvasti. Mutta älypuhelinta en halua, koen sen liian vaikeaksi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:45"]Älkää yleistäkö.
[/quote]
Ei tässä ketjussa kukaan ole yleistänytkään. Ihan jokainen on kertonut vain omista vanhemmistaan.
Luonteesta taitaa riippua, miten sujuvasti puhelimia ja tietokoneita käytetään. Joitain ei vaan kiinnosta. Toiset saattavat olla kiinnostuneita, mutta jos oppiminen on hankalaa, saattavat alkaa vastustamaan sitä harmituksissaan.
Mun äiti on 80v maalaistalon emäntä, joka käyttää suhteellisen sujuvasti nettiä ja sähköpostia, mutta ei pidä älypuhelimista, koska ne on hänen mielestään tehty "pienisormisemmille". Googlettelee mitä kummallisimpia asioita ja kertoo löydöistään lapsenlapsille :).
Jos aikuinen ihminen ei halua niin antakaa olla. Ärsyttää ihmiset jotka väkisin tuputtaa toiselle ties mitä. Itse lähentelen 60v ikään ja nettiä käytän sujuvasti, samoin tavallista kännyä, utta kosketusnäytölinen tökkii. Olen pari krt yrittänyt mutta ei vaan tunnu sujuvalta näppäinpuhelimeen verrattuna. Onneksi mun lapset ei ole koko ajan hokemassa, "opettele, opettele...kyllä sun täytyy" tms. EI TÄYDY ja sillä siisti!
Oma äitini on tuollainen, tekstiviestejä sentään osaa lähettää. Oli ostanut itselleen täppärinkin mutta ei oppinut sitä käyttämään. Tosin luulen kyllä että kyse oli tuossa enemmänkin arastelusta ja pelkää sitä että "mokaa" asiassa jonka kaikki muut periaatteessa osaa. Olen ajatellut ehdottaa, että menisi jonnekin työväenopiston kurssille opiskelemaan käyttöä. Se on kuitenkin tosiasia, että kaikki palvelut tulevat yhä enemmän siirtymään nettiin ja koska minä ja veljeni emme asu samalla paikkakunnalla, niin on sitten jostain naapureiden tai ties keiden avusta kiinni.
Olen 66v ja opettelen just älykännyä.Mielestäni jokaisella on oikeus opetella tai olla opettematta mitä taitoja tahansa.Eletään ja annetaan toistenkin elää.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:05"]
Ööö kyl 3 vanhemmat on ainakin jo 4 kymppisenä vastustanut kaikkea tekniikkaa. En usko et aloitus on provo.
[/quote]Juu ei ole provo. kyllä tällaiseita ihmisiä löytyy...
3 vanhemmat eivät osaa myöskään käyttää pankkikorttia. Laskut maksetaan pankissa vaikka kuinka kallista olisi. Rahan nostokin pankkiautomaatilta on täysin vieras asia mitä eivät halua edes kokeilla. Todella masentavaa kun elävät täysin jämähtäneenä.