Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-v äitini ei osaa käyttää internettiä/lähettää tekstiviestiä

Vierailija
10.05.2015 |

Onko teillä muilla tuonikäisiä vanhempia/ sukulaisia, jotka ei osaa tehdä tällaista. Äitini on työelämän ulkopuolella, mutta minusta on jotenkin niin surullista ettei ole kiinnostunut oppimaan mitään uutta. Olen tarjoutunut opettamaan sähköpostin käyttöä, Skypeä, älypuhelimen käyttöä, mutta hänen mielestään kaikki tällainen on turhaa. Ei ole kiinnostunut oppimaan / näkemään mitään uutta. Ei koskaan matkusta kotikaupungin ulkopuolelle, ei harrasta mitään, eikä käy ikinä oikeastaan ikinä missään. 

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 82v mummo vaihto juuri Xubuntun Linux Minttiin, meinaan ite. Synttärilahjaksi toivoo RPi B2:sta kun B+ kuulemma lagaa liikaa hänen omilla Python -skripteillään.

Vierailija
42/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että 68-vuotias äitini jaksaa skypettää, linettää ja käyttää FB:tä. Ulkomailla kun asutaan, niin lapset eivät pääse tapaamaan isoäitiä kuin kerran vuodessa. Skypen ja linen avulla sentään näkee edes live-kuvaa toisista ja lapsetkin kuulevat toista äidinkieltään myös isoäidiltään.

Saman ikäinen isoisä käyttää sujuvasti kaikkea vasta vuosikymmen sitten it-alalta eläköityneenä, mutta on niin epäsosiaalinen, ettei kommunikointivälineet kiinnosta.

Suomalaisista isoäideistäni toinen käytti nettiä FB:tä myöten kuiolemaansa saakka, yli 90-vuotiaaksi. Pystyi hyvin seuraamaan lastenlasten ja lastenlastenlapsien menoa maailmalla.

Toinen suomen isoäideistä oli tekniikan vastainen. Ei hankkinut kännykkääkään vasta kuin siinä vaiheessa lun kotikylältä loppui perinteinen puhelinliittymä kokonaan. Hänet dementia sitten veikin.

Asuinmaamme isovanhemmat valitettavasti vierastavat tekniikkaa. Tosin kun ei olla suomessa, niin se ei ole niin tärkeää. Kaikki kun pelaa käteisellä eikä kortilla edes voi kaikkialla maksaa. Pankkipalvelut löytyvät kuin 35 vuoden takaisesta muinaissuomesta.

Vaan kyllä tekniikka heidänkin elämänpiiriä laajentaisi. Mutta sitähän ei osaa kaivata, mistä ei tiedä.

-ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osata? En usko kaikkea osaavani itsekään enää tuossa iässä. Eikä varmaan ole tarviskaan.

Vierailija
44/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

46-vuotiaana tulevana mummona olen sitä mieltä, että tuo ei ole ikäkysymys kuin 'oikeasti' vanhoilla, yli 80-v. Tiedän kolmekymppisiä jotka eivät osaa kuin alkeet. Toisia ei vempaimet kiinnosta. Itse pelkään, että joskus 90 v leskimummona en enää ymmärrä sen aikaisen maailman toiminnasta mitään ja ole yksin ja pihalla kuin lumiukko.

Vierailija
45/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:42"]

Miksi pitäisi osata? En usko kaikkea osaavani itsekään enää tuossa iässä. Eikä varmaan ole tarviskaan.

[/quote]

Kirjoitin aiemmin 68-vuotiaasta kotirouvaäidistäni, joka ei osaa käyttää käytännössä mitään tekniikkaa.

Jos isäni sattuu kuolemaan ennen äitiä tai menee muuten huonoon kuntoon, niin kyllä äitini on todella vaikeaa pärjätä itse. Isä hoitaa käytännössä kaikki raha-asiat, äiti osaa onneksi sentään maksaa kortilla ja nostaa automaatista rahaa. Mutta esim. ei osaa käyttää verkkopankkia eikä ole maksanut yhtäkään laskua moneenkymmeneen vuoteen.  Television saa auki, mutta ei osaa päivittää digiboksia, ei tallentaa yhteystietoja kännykkäänsä ym. ym.

pakko ei ole ihmisen kuin kuolla, mutta kyllähän teknologia oikeasti helpottaa elämää monella tavalla.

Vierailija
46/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:36"]Hyvä, että 68-vuotias äitini jaksaa skypettää, linettää ja käyttää FB:tä. Ulkomailla kun asutaan, niin lapset eivät pääse tapaamaan isoäitiä kuin kerran vuodessa. Skypen ja linen avulla sentään näkee edes live-kuvaa toisista ja lapsetkin kuulevat toista äidinkieltään myös isoäidiltään.

Saman ikäinen isoisä käyttää sujuvasti kaikkea vasta vuosikymmen sitten it-alalta eläköityneenä, mutta on niin epäsosiaalinen, ettei kommunikointivälineet kiinnosta.

Suomalaisista isoäideistäni toinen käytti nettiä FB:tä myöten kuiolemaansa saakka, yli 90-vuotiaaksi. Pystyi hyvin seuraamaan lastenlasten ja lastenlastenlapsien menoa maailmalla.

Toinen suomen isoäideistä oli tekniikan vastainen. Ei hankkinut kännykkääkään vasta kuin siinä vaiheessa lun kotikylältä loppui perinteinen puhelinliittymä kokonaan. Hänet dementia sitten veikin.

Asuinmaamme isovanhemmat valitettavasti vierastavat tekniikkaa. Tosin kun ei olla suomessa, niin se ei ole niin tärkeää. Kaikki kun pelaa käteisellä eikä kortilla edes voi kaikkialla maksaa. Pankkipalvelut löytyvät kuin 35 vuoden takaisesta muinaissuomesta.

Vaan kyllä tekniikka heidänkin elämänpiiriä laajentaisi. Mutta sitähän ei osaa kaivata, mistä ei tiedä.

-ulkosuomalainen
[/quote]

Millä tavalla tekniikka laajentaisi heidän elämänpiiriään ja parantaisi elämänlaatua?
Uutisia ja maailman tapahtumia voi seurata muutenkin kuin netin välityksellä. Läheisiin voi pitää yhteyttä puhelimitse, kirjeitse, kasvotusten.
Some ei ole tosielämää, senhän kaikki tietävät.

Vierailija
47/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on 84-v ja käyttää nettiä ja kaikkia mahdollisia juttuja varmaan paremmin kuin minä. Mua ei tekniikka innosta yhtään, ei kiinnosta opetella mitään uutta. Tykkään kyllä kokeilla uusia reseptejä ja neuleohjeita, lukea kirjoja ja kirjoittaa, maalata ja piirtää, hoitaa puutarhaa, opiskella kieliä, filosofiaa ja historiaa, mutta tekniikka, eih.

Vierailija
48/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kuuskymppiset ois muka jotain ikäloppuja muinaisjäänteitä!

Mun 58-vuotias äiti on tehnyt töitä tietokoneella viimeiset 30 vuotta. Sen sijaan mun 84-vuotias mummoni ei suostu opettelemaan edes kännykän käyttöä.

Vierailija
49/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset vanhempani osaavat lähettää tekstiviestejä & käyttää nettiä joissain määrin. Esim Googlaamista eivät täysin ymmärrä, mutta äiti käy lukemassa tätä palstaa usein ja isä osaa käyttää esim. huuto.nettiä :)
Moi äiti!

Vierailija
50/112 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:20"]Työpaikassani eräässä valtion virastossa on useampia 50-60-vuotiaita, sekä naisia että miehiä, jotka eivät oikeasti osaa käyttää tietokonetta ohjelmineen kuin auttavasti. Vaikka työ siis tehdään nimenomaan tietokoneilla. Esim. Word-asiakirjan tulostaminen PDF:ksi, sähköpostin liitetiedoston avaaminen ja tallentaminen oikeaan paikkaan, kaksipuolinen kopiointi, matkalaskun teko, työajanseurannan täyttö jne, jne.

nämä ihmiset olleet työelämässä kuitenkin 30-40 vuotta, joten en tajua, miten ovat päästäneet itsensä tuohon tilaan. Pari vuotta sitten kollega jäi eläkkeelle ja esitteli innoissaan kuinka on arkistoinut mappeihin aihepiirin mukaan kaikki sähköpostiviestinsä tulostettuina A4:na. Koska ei voi ikinä tietää, milloin tekniikka pettää. Voin kertoa, että oli siinä mappi poikineen :). Menivät aika nopeasti silppuriin kun nainen oli poistunut talosta.
[/quote]Hmm, siinä saattoi mennä jotain tärkeääkin. Sähköpostiviestit rinnastetaan kirjeisiin, ja viestit, joissa otetaan kantaa asioihin viranomaisena, pitääkin tulostaa ja säilyttää. t. arkistonhoitaja

Vierailija
51/112 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 65v terve eläkeläisäiti. On niin mökkiytynyt kun vaan olla ja voi. Ei halua matkustaa edes aikuisten lastensa luo. Odottaa että me mennään sinne. Ei halua oppia mitään ja eikä ole kiinnostunut mistään oman liian pienen ympyränsä ulkopuolella. Viikon ohjelmanumero on käynti Prismassa. Anoppini on 73v ja käyttää kännykkää,tietokonetta,matkustelee,harrastaa ja pääsee myös meille. Hänen kanssaan voi keskustella eri lailla kuin mökkiytyneen äitini kanssa.

Vierailija
52/112 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet elävät mukavuusalueellaan koko elämänsä. Enkä ymmärrä mikä siinä on vikana. Jos joku pystyy elämään ilman nettiä ja älypuhelinta niin oikeasti respect!
Itseäni vituttaa suunnattomasti se, että kaikki asiat pitää kohta tehdä netin kautta, pankkitunnuksia kirjaudut sinne tänne. Toki arki on monella tapaa helpompaa kun ei tarvitse enää jonottaa pankissa, kelassa, verovirastossa tai milloin missäkin, mutta samalla jää se inhimillinen kohtaaminen myös pois.
Suomalaiset ovat mökkikansaa ja internet ei suinkaan vahvista yhteisöllisyyttä ja korvaa ihmissuhteita.
Ei tarvitse mennä kovin kauas Suomesta kun huomaa, että elämä ei pyöri lainkaan tällä tavoin kännyn ja somen ympärillä.
- 35-v

Vierailija
53/112 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 95-v paappa käyttää tablettia ja kännykkää kuin vettä vain....

Vierailija
54/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna äitis olla oppimatta, täysikäisen ihmisen.

Vierailija
55/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini yrittäjä ja 60+. Ei ymmärrä netistä mitään. Ei tietokonetta ja ei halua edes nähdä sellaista. Veli tarjonnut monta kertaa vanhaa konettaan kun uuteen vaihtamut, niin äidin ja isän käyttöön, mutta eivät halua edes ajatella asiaa.

Vierailija
56/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hänen valintansa miksi siitä ottaa paineita?

Vierailija
57/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?

Vierailija
58/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:24"]

Anna äitis olla oppimatta, täysikäisen ihmisen.

[/quote]Olisi kiva lastenkin Skypettää mummun kanssa. Asumme niin kaukana, että emme pysty näkemään kovin usein. Ja en pysty edes kuvia lähettämään äidille, kun älypuhelin ei kelpaa.

Vierailija
59/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee hyvä että on vielä tällaisiä ihmisiä! Itse olen kuuskymppinen ja ajettelin alkaa anarkistimummoksi. Ensinmäiseksi liityn Anonymous-liikkeeseen!!!

Vierailija
60/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]

Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?

[/quote]Apple on kyllä todella helppokäyttöinen ja looginen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme