60-v äitini ei osaa käyttää internettiä/lähettää tekstiviestiä
Onko teillä muilla tuonikäisiä vanhempia/ sukulaisia, jotka ei osaa tehdä tällaista. Äitini on työelämän ulkopuolella, mutta minusta on jotenkin niin surullista ettei ole kiinnostunut oppimaan mitään uutta. Olen tarjoutunut opettamaan sähköpostin käyttöä, Skypeä, älypuhelimen käyttöä, mutta hänen mielestään kaikki tällainen on turhaa. Ei ole kiinnostunut oppimaan / näkemään mitään uutta. Ei koskaan matkusta kotikaupungin ulkopuolelle, ei harrasta mitään, eikä käy ikinä oikeastaan ikinä missään.
Kommentit (112)
Ei tuollaisesta kannata sanoa mitään. Hän kuitenkin opetti sinulle kuinka käytetään haarukkaa ja miten käydään vessassa, puhumattakaan siitä miten päin housut pistetään jalkaan :D
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]
Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?
[/quote]Miksi pitää älypuhelinta käyttää. Olen yli 60 v ja it-ammattlainen, mutta en halua käyttää älypuhelinta, koska se on oksettava ja haluan että voin käyttää puhelinta yhdellä kädellä ja sellaistä älykännyä ei löydy. Parempi äly päässä kuin puhelimessa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]
Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?
[/quote]Apple on kyllä todella helppokäyttöinen ja looginen.
[/quote]
Öö, niin jossakin käänteistodellisuudessa.
Mun äitini on 64-vuotias, ja hän on aina jotenkin pelännyt kaikkea tekniikkaa. On kyllä älykäs ihminen ja tehnyt pitkän työuran asiantuntijatehtävissä sairaalassa ja on aina ollut työssään pidetty ja arvostettu. Äiti on kyllä oppinut kaikki ne tekniikkajutut mitä on täytynyt, mutta muuta ei. Ihan sellainen päänsisäinen tunnejuttuhan tuo on, mutta kaikilla meillä on omat pikantit erikoisuutemme. :)
Äitini on aina tehnyt kaikkien tietokoneohjelmien käytöstä itselleen tarkat manuaalit tyyliin tässä paina näppäintä tämä ja tuo, sen jälkeen enter. Ilmeisesti tuo " en tiedä miten pitää toimia" on se iso juttu, äitini on aikanaan arastellut myös niitä täällä mainittuja pankkiautomaatteja. Tällä vuosikymmenellä iso juttu on ollut lentojen ja hotellien varaaminen netistä (kaikki ne tavat mitä tässä voi mennä pieleen...) ja ihan viime vuosina se jännitettävä juttu on ollut lentokenttien lähtöselvitysautomaatit.
Työpaikalla äitini naputtelee kyllä sairauskertomukset sujuvasti ja osaa tekstinkäsittelyn. Tulostaminen sujuu kuulemma myös, sehän vain painetaan yhdestä napista ja sitten haetaan paperi toisen huoneen tulostimesta. Työpaikan intranetin ja sähköpostin käyttö sujuu myös, mutta vapaa-ajan sähköpostia ei äiti ole oppinut käyttämään. :D Uusista ohjelmista on työnantaja aina järjestänyt jotain perehdytystä. Äitini on kommentoinut niistä, että siellä me porukalla istutaan ja ei oikein saada selviä vastauksia kysymyksiimme, mutta kohteliaasti ne nuoret miehet käy nauramassa heille vain käytävässä... Ehkä atk-opetuksen tasoa olisi syytä tarkastella, kun paremmin oppii vieressä istuvan kanssa pohtimalla kuin paikalla olevalta opettajalta?
Vapaa-ajalla äitini laittaa tekstareita (aika paljon typoja tulee, kun on niin pieni ruutu joka kirjaimelle) ja tänä vuonna on opetellut laittamaan kuvaviestejäkin. Nettiä ja guuglea käyttää, maksaa laskut netissä ja varaa hotelleja netin kautta. Jotain nettilehteä on lukenut, kun olen omaani yllyttänyt lukemaan. iPhone ja iPad ovat nettivehkeinä, ja ne ovat äitini mielestä olleet helppokäyttöisimmät. (On siis vähän testaillut muiden nettilaitteita ennen omien hankkimista.) Ylipäätään tabletit ovat paljon helpompia ottaa käyttöön kuin läppäri tai tietokone. Ulkomaille äiti ei suostu pädiä mukaan ottamaan, koska on kuullut liikaa kauhutarinoita hurjista ulkomailla muodostuneista nettilaskuista. Nää dataroamingit, mobiilidatat ja wlanit on vielä vähän epäselviä, vaikka ollaan niistä kyllä jutskailtu. Hiljattain äiti kysyi, että onko se wifi nyt sama kuin WLAN... Päivitykset asennan aina minä.
summa summarum. A) kaikkia ei vaan kiinnosta. B) hyvin pärjää vähemmälläkin nettitaidolla, ja kaverit ja sihteerit on sitä varten että niiltä voi aina kysyä jeesiä. C) osaamisen määrä maassamme on vähenemään päin, osin myös siksi, että keskitytään opettelemaan vääriä asioita. En minäkään asiantuntijana tietäisi, miten jonkun mainitsema PDF:lle tulostaminen tapahtuu, enkä itse asiassa osaa omalla työpaikallani edes siirtää röntgenkuvaa muistitikulle. Olen kyllä hyvä lausumaan niitä samaisia röntgenkuvia. :) Uskoisin kyllä oppivani PDF:lle tulostamisen tai tuon kuvansiirron hyvin sukkelasti, mutta aion opetella ne vasta jos välitön tarve tulee. :)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:24"]
Anna äitis olla oppimatta, täysikäisen ihmisen.
[/quote]Olisi kiva lastenkin Skypettää mummun kanssa. Asumme niin kaukana, että emme pysty näkemään kovin usein. Ja en pysty edes kuvia lähettämään äidille, kun älypuhelin ei kelpaa.
[/quote]Kuvia voi lähettäätavallisekalli puhelimella, jos et sattunut tietämään.
"Ehkä atk-opetuksen tasoa olisi syytä tarkastella, kun paremmin oppii vieressä istuvan kanssa pohtimalla kuin paikalla olevalta opettajalta?"
Lainaan numeron 110 viestistä tämän kohdan. Olin vuosia sitten mikrotukihenkilönä muun homman ohessa, tukityölllistettynä. Sain useaan kertaan palautetta, että "kerrankin joku neuvoo kunnolla", "kun nuo nuoret eivät oikein jaksa selittää" ja paljon tämän tyylistä. Nämä samat nuoret naureskelivat sitten selän takana. Mä sitten näille sanoin, että kuka tahansa oppii jos opetetaan kunnolla, mutta te ette vain halua. Sainhan minä ne suuttumaan, mutta ihan sama. Sain monta tyytyväistä naista (kyseessä valtion naisvaltainen paikka) eikä mulle rähissyt edes ne, joita pidettiin yleensä hankalana, vaan kun ihmettelin että ihan mukaviahan ne ovat, niin moni sanoi että ovat sinulle erilaisia kuin muille määräaikaisille ja nöyriä, koska sinusta on niin paljon apua.
Aika avartavaa lukea tätä ketjua. Olen 56v. Olen käyttänyt tietokoneita viimeiset 30 vuotta. Netti on "toinen kotini" eli sen välityksellä seuraan uutisia, keskustelen, opiskelen, pidän yhteyttä jne. Maailma olisi paljon suppeampi ilman nettiä. Nyt ei kun kliks ja voin keskustella ihmisten kanssa ympäri pallon. Englannin taitoni on ottanut jättiharppauksia viime vuosina. Koska asun yksin, niin myös huolehdin tietotekniikasta yksin eli asentelen ohjelmat, selvitän ongelmat (useimmiten) jne. Varmaan osa taidoistani on sitä perua, että ei voi tukeutua miehen apuun.
Eikä asioiden oppiminen mitenkään vaikeudu iän myötä. Äitini, jo edesmennyt, oppi kännykän käytön yhdeltä kertomalta ja olisi varmasti ottanut samalla tehokkuudella haltuun myös netin.
Kertokaapa syitä miksi älypuhelin, internet tai sähköposti olisi hankittava.
Itse olen riippuvainen kännystä ja somesta mutta voin hyvin ymmärtää, että moni pärjää ilmankin.
Meidän isä olisi varmasti oppinut ja ollut halukas oppimaan, mutta hänen ongelmansa on huono näkö. Kännykkää osasi käyttää sujuvasti mutta enää ei onnistu isotkaan näppäimet.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 18:39"]
Meidän isä olisi varmasti oppinut ja ollut halukas oppimaan, mutta hänen ongelmansa on huono näkö. Kännykkää osasi käyttää sujuvasti ennen kuin näkö lopullisesti heikentyi, mutta enää ei onnistu isotkaan näppäimet, kun toisella silmällä vain näkee vähän.
[/quote]
Unohdin että isä on 85,
Kun noita vastauksia lukee, tulee tunne, että nykyään ainakin nuorempien silmissä ihmisellä ei ole juurikaan arvoa, jos hän ei käyttele kaikkia nykyajan teknisiä välineitä. Antakaa hyvät nuoret meidän itse päättää, mitä tarvitsemme ja mitä emme. Ottakaa muuten selvää, onko vanhempienne asuinpaikkakunnalla kansalaisopiston tai jonkun eläkeläisyhdistyksen järjestämiä tietotekniikkakursseja senioreille. Siellä opetetaan kädestä pitäen lähes vierihoitona tietokoneen ja kännykän käyttöä. Vertaistuki on aina paikalla eikä kenelläkään ole kiire. Jokainen oppii kyllä, mutta nuoret eivät jaksa edetä niin hitaasti kuin välttämätöntä.
Minäkin olen 60+ ja käyttelen kyllä erinomaisen sujuvasti tietokonetta ja tavallista matkapuhelinta, mutta toistaiseksi kukaan ei ole pystynyt vakuuttamaan minua älypuhelimen, Facebookin, Spotifyn tai Skypen ym. tarpeellisuudesta. Jos valikoimista loppuu normaalipuhelin, niin sitten on pakko siirtyä älypuhelimeen. Tällä hetkellä ainut mahdollinen on Doron senioripuhelin, jossa ei ole kaiken maailman turhia toimintoja, joita en tarvitse. Tablettia olen harkinnut. Nyt näyttää olevan markkinoilla varsin edullisiakin vaihtoehtoja, harjoittelulaitteeksi siis. Mutta niissäkin on puutteensa, joten taidan tyytyä edelleen vain läppäriin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?
[/quote]
Dorolla on sellaisia helppoja älypuhelimia, sellainen.
Minä olen 62 mummo ja teen työni tietokoneella, hoidan kaikki raha-asiat, skypetän jne....
Eli ei ihan voi yleistää.
Hyvä minä :D
Siitähän on tehty tutkimuskin, että nykynuorten sukupolvi on tyhmistynyt netin käytössä lukuunottamatta pientä reippaasti muita enemmän osaavampaa osaa, koska nykyään hommat tulevat valmiiksi pureskeltuna. Me opeteltiin aikoinaan MS/DOS-koneita ja Lotusta käyttämään. Tosin nyt on mennyt kehitys taaksepäin, ohjelmia muutetaan tahallaan vaikeaselkoisemmiksi, koska pitää saada rahastaa koulutuksella. Minusta se, että ennen johonkin toimintoon riitti yksi näppäinkomento ja nyt tarvitaan kolme, on kehityksen taantumaa. Esimerkkinä vaikkapa alatunnisteen tekeminen Exceliin, se oli muistaakaseni versiossa -2007 yksinkertaisimmillaan. Tai wordissa pitää tehdä töitä, että saa automaattioletuksia pois päältä, kun ennen sai itse valita helposti mitä ottaa käyttöön.
Miks pitäisi käyttää nettiä tai omistaa "äly"kännyköitä? Kyllä eläminen sujuu (onneksi) vielä ilmankin.
Laskut voi laittaa kuoressa menemään pankkiin, ja muu netin käyttökään ei mitenkään välttämätöntä.
Jos jotain asiaa on, niin voi mennä ihan naamatustenkin siitä juttelemaan.
Itselläni neljännesvuosisadan kokemus tietokoneiden parissa, mutta esim. mitään läääppimispuhelimia en minäkään huoli.
72-vuotias äitini pärjännyt tähän saakka ilman koneita, ei niiden käyttöä halua opetella, enkä ole tuputtamassakaan, miksi pitäisi.
Kyllä tässä maailmassa on muutakin, kuin netti, some ja kännyt, vaikkei mukulat tunnu sitä tajuavankaan.
Äitini 68v, ikänsä ollut kotirouva. Ei ole ikinä käyttänyt tietokonetta eikä ollut netissä, ei osaa lähettää tekstiviestiä. Jos puhelu pätkii hänen kanssa jutellessaan, toteaa usein: "Varmaan akku loppumassa kun kuuluu niin huonosti". Ei ole koskaan halunnut opetella mitään teknistä, muistan jo lapsena ettei osannut käyttää VHS-videoita. Eikä halua oppia/opetella.
Tunnistan myös ketjussa mainitun opettajien/lastentarhanopettajien tekniikka-avuttomuuden. Kaksi vuotta kesti, että me vanhemmat saimme päiväkodin suostumaan sähköpostitiedottamiseen. Selitys oli aina, ettei ei voi lähettää viestejä, koska tietosuojan takia vanhempien ei pidä nähdä toistensa yhteystietoja/sähköpostiosoitteita. Kesti oikeasti KAKSI VUOTTA että saimme henkilökunnan tajuamaan, että sähköpostissa on olemassa piilokopio-toiminto. No, ei sen puoleen ei sieltä edelleenkään tiedotteita tule juuri koskaan, kun "meillä on niin paljon tekemistä täällä". Ilmeisesti se tiedotteiden askartelu, tulostaminen ja jokaiseen tuulikaappiin liimaaminen sitten vie vähemmän aikaa...
Työpaikassani eräässä valtion virastossa on useampia 50-60-vuotiaita, sekä naisia että miehiä, jotka eivät oikeasti osaa käyttää tietokonetta ohjelmineen kuin auttavasti. Vaikka työ siis tehdään nimenomaan tietokoneilla. Esim. Word-asiakirjan tulostaminen PDF:ksi, sähköpostin liitetiedoston avaaminen ja tallentaminen oikeaan paikkaan, kaksipuolinen kopiointi, matkalaskun teko, työajanseurannan täyttö jne, jne.
nämä ihmiset olleet työelämässä kuitenkin 30-40 vuotta, joten en tajua, miten ovat päästäneet itsensä tuohon tilaan. Pari vuotta sitten kollega jäi eläkkeelle ja esitteli innoissaan kuinka on arkistoinut mappeihin aihepiirin mukaan kaikki sähköpostiviestinsä tulostettuina A4:na. Koska ei voi ikinä tietää, milloin tekniikka pettää. Voin kertoa, että oli siinä mappi poikineen :). Menivät aika nopeasti silppuriin kun nainen oli poistunut talosta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:20"]
Työpaikassani eräässä valtion virastossa on useampia 50-60-vuotiaita, sekä naisia että miehiä, jotka eivät oikeasti osaa käyttää tietokonetta ohjelmineen kuin auttavasti. Vaikka työ siis tehdään nimenomaan tietokoneilla. Esim. Word-asiakirjan tulostaminen PDF:ksi, sähköpostin liitetiedoston avaaminen ja tallentaminen oikeaan paikkaan, kaksipuolinen kopiointi, matkalaskun teko, työajanseurannan täyttö jne, jne.
nämä ihmiset olleet työelämässä kuitenkin 30-40 vuotta, joten en tajua, miten ovat päästäneet itsensä tuohon tilaan. Pari vuotta sitten kollega jäi eläkkeelle ja esitteli innoissaan kuinka on arkistoinut mappeihin aihepiirin mukaan kaikki sähköpostiviestinsä tulostettuina A4:na. Koska ei voi ikinä tietää, milloin tekniikka pettää. Voin kertoa, että oli siinä mappi poikineen :). Menivät aika nopeasti silppuriin kun nainen oli poistunut talosta.
[/quote]
Jos pilkkua tarkkaan viilataan wordista ei voi suoraan tulostaa pdf:ää kuin ammattilaisversiolla. Pitää käyttää tallennus-toimintoa ilmaisversiolla, tässä on pieni vivahde- ja toimintaero. Mulla oli muita neuvoessa joskus paha tapa puhua tulostuksesta, kun olin tottunut käyttämään ammattilaisversioita ja sitten toiset etsivät miten se tulostetaan, mutta olen nyt oppinut muistamaan. Meillä päällikkö on huippuhyvä tietotekniikassa, opistoinsinööri, tosin eri alan kuin it. Hän tulostaa joka ikisen sähköpostiviestin ja muutenkin haluaa paperilla ihan kaiken. Meillä hukutaan mappeihin ja mitään ei saa heittää pois, käypi hermoille. Mutta työelämästä löytyy kyllä ihan monenikäistä porukkaa, joka ei noita luettelemiasi osaa. Porukka, joka somettaa sujuvasti, ei välttämättä työelämän perusasioita hallitse.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:20"]
Työpaikassani eräässä valtion virastossa on useampia 50-60-vuotiaita, sekä naisia että miehiä, jotka eivät oikeasti osaa käyttää tietokonetta ohjelmineen kuin auttavasti.
[/quote]
Kun tuonne "oikeaan elämään" mennään, niin kyllä niitä avuttomia löytyy ihan lähtien kolmekymppisistäkin ylöspäin, jopa sellaisten keskuudesta, joiden opetusohjelmaankin olisi kuvitellut edes perus toimisto-ohjelmien käyttötaitojen kuuluneen.
Itselläni ikää puoli vuosisataa, eikä tulisi mm. Wordissä mieleenkään hakata "Enter":iä joka rivin päässä ja välilyönnillä hakea tabulaattoreita kohdilleen, mutta niin valitettavan yleistä vielä itseäni 10-20 vuotta nuorempienkin keskuudessa...
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:34"]
70-KYMPPISENÄ naisena käyn hakemassa kanavat telkkuun 85-vuotiaalle naiselle jos on tarvetta, eihän enää sen ikäiseltä voi sellaista vaatia.
[/quote]
omituista että oot edes elossa