Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-v äitini ei osaa käyttää internettiä/lähettää tekstiviestiä

Vierailija
10.05.2015 |

Onko teillä muilla tuonikäisiä vanhempia/ sukulaisia, jotka ei osaa tehdä tällaista. Äitini on työelämän ulkopuolella, mutta minusta on jotenkin niin surullista ettei ole kiinnostunut oppimaan mitään uutta. Olen tarjoutunut opettamaan sähköpostin käyttöä, Skypeä, älypuhelimen käyttöä, mutta hänen mielestään kaikki tällainen on turhaa. Ei ole kiinnostunut oppimaan / näkemään mitään uutta. Ei koskaan matkusta kotikaupungin ulkopuolelle, ei harrasta mitään, eikä käy ikinä oikeastaan ikinä missään. 

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa...älypuheöimet on myös ehdoton ei käy. Yksi vanha kännykkä on taloudessa ja sekin yleensä kiinni. Eivät matkustele myöskään saatika harrasta mitään. Ei liikuntaa ei mitään. Lyhyet 200 metrin matkatkin autolla mennään. Äidillä ei edes korttia vaan isäni aina kuskaa vaikka järkevintä olisi kävellä.

Vierailija
62/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:29"]

Minun 75-vuotias äitini opetteli kännyköiden yleistyttyä kyllä niitä käyttämään ja nettiä myös jonkun verran. Mutta nyt ilmeisesti älypuhelimet pelottavat, kysyi, että voisinko auttaa alkuun sen kanssa. Mietin mikä merkki voisi olla paras hänelle. Minulla on kokemusta vain Applen puhelimista, mutta usein näkee Samsungeja iäkkäämmillä älypuhelinten käyttäjillä. Olisiko suosituksia?

[/quote]Apple on kyllä todella helppokäyttöinen ja looginen.

[/quote]Onhan se, mutta äiti taitaisi haluta jonkun kooltaan hieman isomman, eikä iPhone kuutosen hintaista kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:24"]

Anna äitis olla oppimatta, täysikäisen ihmisen.

[/quote]Olisi kiva lastenkin Skypettää mummun kanssa. Asumme niin kaukana, että emme pysty näkemään kovin usein. Ja en pysty edes kuvia lähettämään äidille, kun älypuhelin ei kelpaa.

[/quote]

Se on silti äitis tahto. Entäpä jos hän ei halua skypettää tai saada kuvia kännyyn.

Vierailija
64/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa...älypuheöimet on myös ehdoton ei käy. Yksi vanha kännykkä on taloudessa ja sekin yleensä kiinni. Eivät matkustele myöskään saatika harrasta mitään. Ei liikuntaa ei mitään. Lyhyet 200 metrin matkatkin autolla mennään. Äidillä ei edes korttia vaan isäni aina kuskaa vaikka järkevintä olisi kävellä.

[/quote]Sama homma ap:n mammalla. Ajokorttia ei löydy, Myös liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota pitää ihan turhanpäiväisenä vouhotuksena. Olen tosissaan huolissaan hänen terveydestään, kun ei syö ollenkaan kasviksia ja hedelmiä, maistuu kuulemma pahalle. Eineksiä ja herkkuja lähinnä vetelee.

Vierailija
65/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh,huh. Kuuskymppinen on lisäksi vielä ihan nuori! Valitettavasti tutkimukset osoittavat, että juuri tuollaiset ihmiset, joita mikään uusi tai ylipäätään mikään ei kiinnosta, ovat suurimmassa vaarassa dementoitua ja paljon nuorempana kuin muut.

Vierailija
66/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on seitsemänkymppinen ja on netin (perustietokoneen) kanssa ihan sujuva. Vanhan mallinen kännykkäkin toimii, mutta älypuhelin on jotenkin ollut ylisepääsemätön. Kosketusnäyttöön ei vaan saa tuntumaa, tablettia yrittänyt jopa kynällä mutta ei onnistu.

Vierailija
67/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi maksaa laskuja ilman nettipankkia vai hoidatko sinä raha-asiat? Tekniikkaa voi ja kannattaa vastustaa tiettyyn pisteeseen asti mut asioista joista on oikeasti hyötyä niin en ymmärrä muutosvastarintaa. Tietysti se voi olla pelkoa mutta kyllä kuuskymppisen pitäisi vielä oppia uusia asioita. Tuskinpa kukaan kieltäytyy lääkärin määräämästä lääkkeestä koska "en ole ennenkään tätä pilleriä tarvinnut, hyvin tuun toimeen ilmankin".

Vierailija
68/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:32"]

[/quote]Olisi kiva lastenkin Skypettää mummun kanssa. Asumme niin kaukana, että emme pysty näkemään kovin usein. Ja en pysty edes kuvia lähettämään äidille, kun älypuhelin ei kelpaa.

[/quote]

Se on silti äitis tahto. Entäpä jos hän ei halua skypettää tai saada kuvia kännyyn.

[/quote]Mä luulen, että tässä on kyse pitkälti siitä, että ei vaan viitsi opetella. Olen pari kertaa yrittänyt opettaa, mutta kun ei heti osannut, sanoi vaan että liian vaikeeta, kyllä hän pärjää ilmankin.

Vierailija
69/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:36"]

Huh,huh. Kuuskymppinen on lisäksi vielä ihan nuori! Valitettavasti tutkimukset osoittavat, että juuri tuollaiset ihmiset, joita mikään uusi tai ylipäätään mikään ei kiinnosta, ovat suurimmassa vaarassa dementoitua ja paljon nuorempana kuin muut.

[/quote]

Kerro lisää niistä tutkimuksista.

Vierailija
70/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kai ne sinun vanhempasi ovat olleet samanlaisia silloinkin, kun asuit heidän kanssaan. Et sinä heitä enää pysty muuttamaan

Omat vanhempani ovat 65 ja 68. Heille älypuhelimet ja tietokoneet ovat ihan tavallisia asioita. Itse asiassa äitini aloitti työuransa reikäkorttilävistäjänä aikana, jolloin tietokoneet olivat huoneen kokoisia.

Vierailija
71/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista. Oma äitini on 62-vuotias ja käyttää sujuvasti läppäriä ja lähettää tekstiviestejä.

Vierailija
72/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun 80v isäni halusi opetella sikoinaan kännykän käytön ja netinkin. Hän saa laskutkin maksettua näppärästi ja katsottua uutta autoa tms. Kännykät ovat olleet jo pitkään, joten äitisi on ollut vasta 45-50v kun ne tulivat ja varmaan työelämässäkin. Erikoista, ettei jo ihan pakostakin joutunut nettiä käyttämään..

Vierailija
73/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:38"]

Miten äitisi maksaa laskuja ilman nettipankkia vai hoidatko sinä raha-asiat? Tekniikkaa voi ja kannattaa vastustaa tiettyyn pisteeseen asti mut asioista joista on oikeasti hyötyä niin en ymmärrä muutosvastarintaa. Tietysti se voi olla pelkoa mutta kyllä kuuskymppisen pitäisi vielä oppia uusia asioita. Tuskinpa kukaan kieltäytyy lääkärin määräämästä lääkkeestä koska "en ole ennenkään tätä pilleriä tarvinnut, hyvin tuun toimeen ilmankin".

[/quote]Siis äiti käy pankissa hoitamassa laskut. Niin ja pankkikorttiakaan ei ole koskaan ollut.

Vierailija
74/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä on tehnyt työkseen. Jos on ollut tietokoneen ääressä toimistotyössä, silloin yleensä ei ole ongelmaa. Ei minunkaan 55-v veljeni osaa vielä; hän on tehnyt ikänsä duunarihommia ulkotyössä. Nyt opetetaan. Useimmat veljeni ikäiset osaavat mutta onhan heitä, jopa nuorempiakin jonkin verran. Veli maksaa laskut enimmäkseen suoramaksuna ja sitten netin kautta, kun käymään tulee joku joka kädestä pitäen neuvoo miten se tehdään. 

Vierailija
75/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]Mä luulen, että tässä on kyse pitkälti siitä, että ei vaan viitsi opetella. Olen pari kertaa yrittänyt opettaa, mutta kun ei heti osannut, sanoi vaan että liian vaikeeta, kyllä hän pärjää ilmankin.

[/quote]

Tässä nyt on vähän selittelyn makua. Haluatko holhota äitiäsi?

Vierailija
76/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, niin ne ihmiset on erilaisia. 67-vuotias isäni on edelleen työelämässä, jossa käyttää päivittäin tietokonetta. Älypuhelin ja tabletti löytyy. On myös aktiivinen Facebookin, Youtuben ja Spotifyn käyttäjä. En ole ajatellut, että tuo olisi jotenkin harvinaista, mutta teidän juttuja kun lukee, niin 60-vuotiaat vaikuttaa ihan mummoilta ja papoilta!

Vierailija
77/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:41"]

[/quote]Siis äiti käy pankissa hoitamassa laskut. Niin ja pankkikorttiakaan ei ole koskaan ollut.

[/quote]

Toivottavasti äitisi ei asu Kilpisjärvellä. Olisi pikkumatka lähipankkiin Rovaniemelle maksamaan laskut ja nostamaan rahaa.

Vierailija
78/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Laskut voi hoitaa ilman nettiäkin laskunmaksukuorella.

Vierailija
79/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 ja käytän nettiä tietokonetta älypuhelinta ja kaikkia mahdollisia ohjelmia mitä nuoret käyttävät. Valokuvaan vien nettiin skypetän. Olen netissä varmaan 4t työn lisäksi päivässä. Älkää yleistäkö.

Vierailija
80/112 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 70-vuotias isä osaa käyttää nettiä (ihan peruskäyttö), töissä ollessaan oppi, ja Skypenkin opetteli eläkkeelle jäätyään. Tekstareitakin osaa pakon edessä lähettää ja lukea mutta puhuu mieluummin asiansa. Kuvaviestejä ei hallitse.

Hänellä on pari tärkeää ja aikaavievää harrastusta ja sekin pitää netinkäytön osaamista yllä kun etsii tietoa netistä harrastuksia koskien. Opetteli myös käyttämään huutonettiä, että saa harrastusvälineitä hankittua, sekä Googlen käännösohjelmaa, että saa suomennettua eri ohjeita harrastuksiinsa liittyen. (Hän ei suomen kielen lisäksi osaa kuin muutaman sanan englantia ja ruotsia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi