60-v äitini ei osaa käyttää internettiä/lähettää tekstiviestiä
Onko teillä muilla tuonikäisiä vanhempia/ sukulaisia, jotka ei osaa tehdä tällaista. Äitini on työelämän ulkopuolella, mutta minusta on jotenkin niin surullista ettei ole kiinnostunut oppimaan mitään uutta. Olen tarjoutunut opettamaan sähköpostin käyttöä, Skypeä, älypuhelimen käyttöä, mutta hänen mielestään kaikki tällainen on turhaa. Ei ole kiinnostunut oppimaan / näkemään mitään uutta. Ei koskaan matkusta kotikaupungin ulkopuolelle, ei harrasta mitään, eikä käy ikinä oikeastaan ikinä missään.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:23"]
Oli ostanut itselleen täppärinkin mutta ei oppinut sitä käyttämään. Tosin luulen kyllä että kyse oli tuossa enemmänkin arastelusta ja pelkää sitä että "mokaa" asiassa jonka kaikki muut periaatteessa osaa.
[/quote]
Tuota tietokoneen ja muiden laitteiden arastelua on tultu nähtyä vanhemmissa sukulaisissa ja tuttavissa. Aika yleistä tuntuu olevan tuo mokaamisen pelko ja nimenomaan siltä kantilta, että pelkäävät laitteen hajoavan, tai vähintäänkin menevän totaalijumiin, jos painavat/klikkaavat väärää nappia.
Meidän terveyskeskuksen vuodeosastolla on pitkäaikaispotilaana yli 90-vuotias mummo, joka lähettelee sähköpostia Amerikan sukulaisilleen.
"Mä luulen, että tässä on kyse pitkälti siitä, että ei vaan viitsi opetella. Olen pari kertaa yrittänyt opettaa, mutta kun ei heti osannut, sanoi vaan että liian vaikeeta, kyllä hän pärjää ilmankin."
Kuulostat todella holhoavalta - ettei vain muna yritä olla nyt kanaa viisaampi. Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa parempi kuin edellinen tai seuraava, eikä elämää ollut ennen teitä, mutta osattiin sitä ennenkin lähettää sähkeet, jotka nykyisin korvaa sähköposti.
Ja syyt kyllä löytyvät ihan muualta, kuin teknologian oppimisesta ja omaksumisesta, onhan 60+ kokenut huiman teknologian kehityksen ja ihan kokemuksesta tiedän älypuhelimien ja muiden tämän päivän vempeleiden olevan todella helppokäyttöisiä, eikä vaadi suurintakaan älyä, jos niitä verrataan kännykkäaikaan 70-80-luvulla, puhumattakaan tietojenkäsittelystä reikäkortteineen ja lerppuineen. Eikä internetit ja sähköpostit vaadi kummoistakaan luku- ja näppäilytaitoa, kun niiden käyttö onnistuu, sitä ennen oli faksit ja sähkeet.
Uusien vempeleiden hankinta, oli ne sitten älypuhelimia tai muuta teknologiaa, ei niinkään ole kiinni oppimisesta vaan valinnan mahdollisuudesta, kun elämän sisältö voi koostua muista arvoista ja toiminnasta, mitä itse tahtoo.
Juu, olen reilusti yli kuusikymppinen, on älypuhelinta ja muuta härpäkkää ja käytän niitä päivittäin, mutta ne rajoittavat elämääni ja huomaan antavani omaa aikaani aivan liian paljon, kun senkin ajan voisin käyttää paljon mukavammin ja elämäni olisi rikkaampaa, kuin olla teknologiasta riippuvainen ja sen palvelija.
Ikävä kyllä, harvat näyttävät elävän omaa elämäänsä, vaan elämän sisällön määrää teknologia ei ihminen itse.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:23"]
Oli ostanut itselleen täppärinkin mutta ei oppinut sitä käyttämään. Tosin luulen kyllä että kyse oli tuossa enemmänkin arastelusta ja pelkää sitä että "mokaa" asiassa jonka kaikki muut periaatteessa osaa.
[/quote]
Tuota tietokoneen ja muiden laitteiden arastelua on tultu nähtyä vanhemmissa sukulaisissa ja tuttavissa. Aika yleistä tuntuu olevan tuo mokaamisen pelko ja nimenomaan siltä kantilta, että pelkäävät laitteen hajoavan, tai vähintäänkin menevän totaalijumiin, jos painavat/klikkaavat väärää nappia.
[/quote]
Toisaalta samat mummut ihmettelee, kun nuoremmat ei osaa tehdä sukan kantapäätä tai kykene ilman ohjetta tekemään kuningatarhilloa puhumattakaan siitä, että osaisivat perunasta kertavilkaisulla sanoa, onko se varhais- vai myöhäislajike.
Isäni on 76-vuotias, hänellä on älypuhelin, käyttää nettia ja on aktiivinen Facebookissa.
"]Kännyköitähän on ollut noin parikymmentä vuotta ihan yleisesti käytössä. Eikö silloin nuorempanakaan eli neli-viisikymppisenä laittanut tekstiviestejä? Päälle 70-vuotias isäni osti itselleen älypuhelimen pari vuotta sitten ja kyllä hänellekin oli tekstiviestin laittaminen hankalaa kosketusnäytöllisellä puhelimella, vaikka aiemmilla puhelimilla sen osasi. Siihenkin auttoi se "kosketusnäyttökynä". Toisaalta jos äitisi pärjää ilmankin, ei varmaan mikään välttämättömyys opetella tekniikkaa sen kummemmin käyttämään."
Kyllä kännykät yleistyvät jo 80-90-luvun vaihteessa, sillä ensimmäinen matkapuhelinverkosta rakennettiin jo 70-luvun alussa.
Monet "nuoret" täällä huutavat kuorossa, etteivät vanhemmat viitsi opetella älypuhelimien jne. käyttöä, mutta kun itsettele tulee elettyä elämää lisää, niin huomaa, että ikä tuo mukanaan monia muutoksia ja toimintojen heikkenemistä, halusimme sitä tai emme.
Samoin ostotottumukset ovat aivan toiset kuin nuorimmilla, jotka ovat syntyneet korkeaan elintasoon, jolloin pitää saada viimeistä huutoa, vaikka kaikki paikat pursuavat käyttökelpoista tavaraa ja kuormittavat ympäristöä, jopa ongelmajätteeksi asti. Monet vanhemmat käyttävät ensisen loppuun ja ostavat vasta sitten ja monet nuoret kuvittelevat sen merkitsevän, ettei vanhemmat halua oppia uutta, vaikka todellisuudessa juuri yli 60v. ovat kokeneet elämässään teknologian huipun ja monet asian opettelun vuosikymmenien aikana, toisin kuin nuoremmat sukupolvet. Ja nykyiset laitteet ja tietojenkäsittely on todella helppoa jos sitä verrataan aikaisempiin vuosikymmeniin.
Osittain tuo teknologiavastaisuus on naisten juttu. Tunnen pari nelikymppistä naista, jotka ovat heittäytyneet avuttomiksi vähänkin teknisten asioiden kanssa. Toki tekstiviestejä osaavat lähettää ja pankkikorttia käyttää, mutta lähes mihin tahansa muuhun tarvitsevat miehensä tekemään ja neuvomaan.
Hämmentävää vain, että ovat molemmat ammatiltaan opettajia, joiden heidän luulisi osaavan hyödyntää tietotekniikkaa työssäänkin.
"Oli ostanut itselleen täppärinkin mutta ei oppinut sitä käyttämään. Tosin luulen kyllä että kyse oli tuossa enemmänkin arastelusta ja pelkää sitä että "mokaa" asiassa jonka kaikki muut periaatteessa osaa.
[/quote]
[/quote]
Toisaalta samat mummut ihmettelee, kun nuoremmat ei osaa tehdä sukan kantapäätä tai kykene ilman ohjetta tekemään kuningatarhilloa puhumattakaan siitä, että osaisivat perunasta kertavilkaisulla sanoa, onko se varhais- vai myöhäislajike."
Aivan ja miten kiinni me olemmekaan älypuhelimistamme ja neteistämme. Luulen suurimman osan näppäilevän niiden kanssa koko ajan, jolloin sukankutimet unohtuvat, vaikka se rentouttaisi paljon enemmän. Harva mummo on kuitenkaan "sukkariippuvainen" mutta moni on nettiriippuvainen.
Ikävä kyllä se tuo oman ongelmansa, sillä esim. lastensuojelussa lasten huostaanottojen ja perheen avun tarve on yhä useammin vanhempien netti-ja peliriippuvaisuus, toisin kuin ennen se oli alkoholi ja huumeet.
Lasten vanhempien nettiriippuvuuden myötä, moni lapsi elää oman onnensa nojassa, ilman aikuisen turhaa ja hoivaa, vaikka lapsi olisi samassa huoneessa, kun vanhemman huomio on netissä tai älypuhelimessa ja lapsi saa kasvaa yksin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:57"]
Osittain tuo teknologiavastaisuus on naisten juttu. Tunnen pari nelikymppistä naista, jotka ovat heittäytyneet avuttomiksi vähänkin teknisten asioiden kanssa. Toki tekstiviestejä osaavat lähettää ja pankkikorttia käyttää, mutta lähes mihin tahansa muuhun tarvitsevat miehensä tekemään ja neuvomaan. Hämmentävää vain, että ovat molemmat ammatiltaan opettajia, joiden heidän luulisi osaavan hyödyntää tietotekniikkaa työssäänkin.
[/quote]
Jostain syystä tää on aika yleistä opettajien ja lastentarhanopettajien keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:57"]
Osittain tuo teknologiavastaisuus on naisten juttu. Tunnen pari nelikymppistä naista, jotka ovat heittäytyneet avuttomiksi vähänkin teknisten asioiden kanssa. Toki tekstiviestejä osaavat lähettää ja pankkikorttia käyttää, mutta lähes mihin tahansa muuhun tarvitsevat miehensä tekemään ja neuvomaan. Hämmentävää vain, että ovat molemmat ammatiltaan opettajia, joiden heidän luulisi osaavan hyödyntää tietotekniikkaa työssäänkin.
[/quote]
Jostain syystä tää on aika yleistä opettajien ja lastentarhanopettajien keskuudessa.
[/quote]
Aika ristiriitaista. Kuitenkin opettajat arvostavat oppilaissa oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Mikseivät opettajat ole itse kiinnostuneita opettelemaan ja ottamaan haltuun uusia asioita?
Toisaalta onhan tuo osittain sukupuoliroolienkin välittämistä oppilaille, kun niistä "miesten töistä" ja "naisten töistä" toivoisi jo päästävän pois.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
Aika ristiriitaista. Kuitenkin opettajat arvostavat oppilaissa oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Mikseivät opettajat ole itse kiinnostuneita opettelemaan ja ottamaan haltuun uusia asioita?
Toisaalta onhan tuo osittain sukupuoliroolienkin välittämistä oppilaille, kun niistä "miesten töistä" ja "naisten töistä" toivoisi jo päästävän pois.
[/quote]
Hah mulla on nelikymppinen luokanopettajaystävä ja osaa just ja just maksaa laskut, mut ei osaisi varata matkaa tai leffalippuja netistä jne. Jotenkin se koulutus on niin käsityöpainotteinen ja sit vaan rämpyttävät Helmeä/wilmaa et eivät tarvi työssään enempää teknologiaa. Usein myös kilttejä maatalon tyttöjä nämä opettajat, jotka vahvasti kiinni sukupuolirooleissa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 14:25"]Olen 66v ja opettelen just älykännyä.Mielestäni jokaisella on oikeus opetella tai olla opettematta mitä taitoja tahansa.Eletään ja annetaan toistenkin elää.
[/quote]
Jos elämäksi voi kutsua sitä että on jämähdetty 70 luvulle ja jo silloin muutettu eläkeläisten taloon, vaikka ikää ollut 30 ja niukin naukin pari v.päälle.... Odotettu siis kuolemaa jo tuolloin.