Avovaimo nukkuu iltapäivään eikä tee kotitöitä (työtön)
Nytkin vain nukkuu. Itse opiskelen 8-16 välillä, päivien pituudet vaihtelee, mutta tuolla aikavälillä. Mutta ongelma on se että Avovaimo valvoo pikkutunneille asti ja ylikin ja heräilee 13-15 välillä. Monesti olen ehtinyt tulemaan koulusta kotiin ja Avovaimo edelleen nukkumassa. Itse teen opiskeluiden päälle vielä enemmistön kotitöistä. Ärsyttää ihan suunattomasti. Kiitos kun sain avautua. Sama ongelma on vapaapäivisinkin, kuten nyt esimerkiksi. Heräsin 3 tuntia sitten, söin aamupalan ja siivosin keittiön ja toinen edelleen kääntää kylkeä
Kommentit (67)
Ei kai siinä mitään jos hänen vuorokausirytminsä on tuollainen (itsekin varmaan luisuisin äkkiä tuohon jos ei olisi pakko nousta töihin), mutta mielestäni teidän pitäisi sitten vaikka sopia joku pari tuntia päivässä jolloin hän tekee kotihommia ja se on hänen "työpäivänsä". Siis kun ei kerran muuten saa aikaan. Kuulostaa kyllä vähän masennukselta tuo tilanne, mutta siinäkin tapauksessa on sitten ihan ok vaatia että hän alkaa tehdä asialle jotain.
Jos hän ei juuri poistu kämpästä niin ehkä esim. yhteinen kävelylenkki joka toinen ilta olisi paikallaan.
Nyt saattaa olla niin että hän on masentunut eikä saa siksi haettua töitä tai tehtyä kotihommia ja kokee siitä ahdistusta, joka masentaa lisää.
Mutta jos avovaimosi ei suostu puhumaan mistään eikä ole sitä mieltä että mikään olisi pielessä tai minkään tarvitsisi muuttua, sinun kannattaa pelastaa itsesi ja poistua kuviosta.
Kyllä työttömänä voi ja pitäisi rytmi säilyttää. Ottaa niskaote itsestään. Ulkoilla joka päivä ja tehdä kotityöt, eikä sitten herättyään tilata Woltilta ja lihoa.
Miettikää miten vaikea naisella on kohta ryhdistäytyä jos työtä tulisi äkisti.
Työttömän suurin työ päivissä on pitää mielenterveys kunnossa ja etsiä töitä.
Syynä on auringonvalon puute. Se tuo monille vaikeuksia nukkua yöllä.
Tommoseksi se lipsahtaa meillä laiskoilla, jos ei tarvi tehdä mitään tai ehtiä minnekään. Myös oman luontaisen unirytmin toteuttaminen on normaalia, jos siihen vain on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Moni on vaan laiska, turha aina jotain sairautta ottaa oikeutukseksi laiskuudelle.
Jos valvoo pitkää nukkuu myös pitkään.
Varmasti on,mutta asia kannattaa kuitenkin tarkistuttaa asia.
Minulle kävi työttömänä samoin. Lykkäsin asioita huomiseen tai ensiviikkoon. Omasta mielestäni en ollut masentunut, mutta kun sitä aikaa oli, en viitsinyt tarttua tehtäviin asioihin heti. Nyt kun olen taas töissä, tiedän, että minulla on esim. kaksi tuntia qikaa hoitaa pyykit, siivous ja ruuanlaitto. Ja kaikki hoituu. Olen kuitenkin ap:n puolella. Jos toinen opiskelee tai käy töissä ja toinen on vain kotona, niin kotona olevan pitää tehdä suurin osan kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän avovaimoasi. Jos ei ole arkirutiineja, niin luonnollisen kellon mukaan sitä silloin elelee. Miksi väkisin heräisi kuin työhön lähtijät, jos ei ole mihinkään menoa. Hankalampi juttu on, jos ei osaa siirtää rytmiä tarvittaessa. Isompi kysymys: Miksi avovaimosi ei hae töitä? Niitä on paljon tarjolla.
Ei saa aikaiseksi omien sanojensa mukaan. Mutta kyllä kotityöt pitää jakaa vähentääkin tasapuolisesti etenkin jos toinen työtön.
Ap
Ei niitä kukaan muu tule sinulle jakamaan. Jos on itse noin tumppu, niin turha vinkua nettipalstalla.
Mieheni ex oli kuulemma tollanen, vknloput oli baarissa ja herätti aamuöisellä kännirymyilyllä miehen, ja arkena valvoi pleikkaa pelaten aamuyöhön ja nukkui iltapäivään.
Kun mies tuli töistä nainen joko nukkui tai söi aamupalaa, kaikkinkotityöt tekemättä ja mies kokkaili itselleen ruuan.
Eikä ollut masentunut, oli varakas opiskelija, jolle äiti maksoi elämisen.
Mun exä eli myös vastaavalla unirytmillä, kun heräsi yhdeltä, olin tehnyt jo kaikki kotihommat. Lomillakin elettiin eri aikataulua, kävin hotellin aamubuffassa yksin kun mies koisasi.
Ei tollaset suhteet kestä, täytyy olla sama rytmi ja elämäntapa, että arki toimii.
Luontainen unirytmi on nykyaikana vääryys. Sitä ei saa toteuttaa, pitää herätä oravanpyörään klo 06-08.
Antakaa mun nukkua niin pitkään kun huvittaa, mua ei kiinnosta tää oksettava oravanpyörä.
JOTAIN avovaimon täytyy nyt tehdä, ensisijaisesti hakea töitä. Se ei ole ihan koko päivä hommaa, mutta kyllä kunnolliseen työnhakuun menee ainakin pari tuntia päivässä. Ja päivällä on pakko olla hereillä siltä varalta, että saa soiton tai sähköpostin haastattelusta tai työpaikasta.
Jos hän ei kykene hakemaan töitä tai esim. kouluttautumaan, on haettava apua ongelmiin. Jokainen aikuinen ihminen myös hoitaa osansa kotitöistä, jos vaan fyysisesti siihen pystyy.
Puolisona et voi vain katsoa vierestä, tue avovaimoa, tarvittaessa vähän painosta. Avaa suusi ja käyttäydy kuin aikuinen.
Omalla tavallaan avokkisi häpeää työttömyyttään. Pakenee nukkumiseen ja välttelee kotitöitä kun keskellä päivää ne muistuttavat työttömyydestä. Kun niiden teko tuo mieleen että munhan pitäisi olla nyt palkkatöissä.
Avovaimo kuulostaa avohaavalta. Miksei voi sanoa tyttöystävä, sydämen kuningatar, rakas tai rakkaani?
Vierailija kirjoitti:
Omalla tavallaan avokkisi häpeää työttömyyttään. Pakenee nukkumiseen ja välttelee kotitöitä kun keskellä päivää ne muistuttavat työttömyydestä. Kun niiden teko tuo mieleen että munhan pitäisi olla nyt palkkatöissä.
Mitämäjustluin? Avokki? Oikeasti? A v o k k i? Y ö kkkkkkk.
Vierailija kirjoitti:
Moni on vaan laiska, turha aina jotain sairautta ottaa oikeutukseksi laiskuudelle.
Jos valvoo pitkää nukkuu myös pitkään.
Näin juuri. Ei todellakaan kaikki laiskat ole mitään masentuneita! Se nyt on ihan itsestään selvyys, että jos menee nukkumaan vaikka klo 4 aamuyöllä, niin herää joskus 12 jälkeen. Tuollainen rytmi vaan jää päälle ja laiskuus tulee siitä, kun ei ole kiirettä mihinkään, niin mitään ei viitsi tehdäkään ja vielä vähemmän, kun kukaan ei vaadi mitään!
Vierailija kirjoitti:
Luontainen unirytmi on nykyaikana vääryys. Sitä ei saa toteuttaa, pitää herätä oravanpyörään klo 06-08.
Antakaa mun nukkua niin pitkään kun huvittaa, mua ei kiinnosta tää oksettava oravanpyörä.
Luontaisen unirytmi voi olla mikä vaan, mutta jos aikuinen nukkuu yli 10 tuntia päivässä, jotain on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sen nimi Avovaimo vai miksi kirjoitat isolla kirjaimella?
Puhelimen automaattikorjaus on sitä mieltä, että se kirjoitetaan isolla :D. En ole jaksanut ottaa sitä pois, koska uusi puhelin
Autokorjaukset on suoraan saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Lol. Minäkin olen ollut työttömänä, mutta todellakin kotona ollessani siivoilin, kävin kaupassa, laitoin ruokaa, lenkkeilin/kävin kuntosalilla jne., koska ei vaan aika kulu maatessa ja nukkuessa. Samalla myös etsin töitä ja onneksi sainkin. On muuten oikeasti paljon hyötyä siitä, kun pitää tasaisen rytmin, syö terveellisesti ja monipuolisesti ja liikkuu. Pysyy mieli virkeänä. Varmasti väsyttää, jos herää klo 15 ja laahustaa suoraan röökille ja sen jälkeen avaa telkkarin ja menee sohvalle makoilemaan.
Jos on masentunut niin kannattaisi muuttaa päivärytmi siten että on hereillä sen vähäisen ajan mitä on valoisaa koska päivänvalo auttaa masentuneisuuteen. Myös D-vitamiini talviaikaan on tärkeää.
Älä ap suostu tuohon. Työt puoliksi tai se tekee enemmän joka on kotona.
Itse olisin jo jättänyt sinut ennen kuin olisit edes kerinnyt miettimään tätä