Hävettää mennä lääkäriin, kun on niin paljon erilaisia vaivoja.
Hän nauraisi minut varmasti pihalle sieltä ja saisin diagnoosiksi vain luulosairauden.
Käyn harvoin lääkärissä, vain pakon edessä, ja silloinkin kerron ainoastaan siitä kaikkein akuuteimmasta oireesta. Lääkäreillä tuntuu aina olevan niin kova kiirekin.
Nyt en vaan tiedä miten jaksan tätä elämää enää oirelistani kanssa. :(
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 02:22"]
Jep. Kuvittele tilanne: Olet itse lääkärinä. Eteesi astelee ihan tavallisen näköinen, hymyilevä nuori nainen. Esität kysymyksen miksi hän on tullut vastaanotollesi ja hän alkaa luetella kymmeniä eri pään- ja ruumiinvaivojaan. Mitä ajattelet?
[/quote]
Öh. Lääkäreille potilaat ovat kasa vaivoja laidasta laitaan. Ei ne laske, että 3 sairautta on normaalia ja 7 on epänormaalia.
Löytyy todella paljon psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia...kuten esimerkkinä valtavaa stressiä ja ahdistusta, uupumusta, aikaansaamaton ja sumuinen olo, erilaisia allergiaoireita, paljon omituisia iho-oireita, niveloireita, hengenahdistusta, kuukautishäiriöitä... Nuo vielä yksityiskohtaisemmin eriteltynä niin vastaanotolla menisi ikuisuus... - Ap
Ei kannatakaan mennä. Itse menen vasta oikeasti ollessani kuolemansairas, tulkoot mitä tahansa ennen sitä.
Kun varaat aikaa sano että on paljon vaivoja. Tuollaisessa tilanteessa menee jo anamneesin saamiseen ikuisuus. Mielellään me autetaan mutta se 20-30min joka perusvastaanottoon on varattu rajoittaa toimintaa. Ei ne seuraavat potilaat tykkää jos vastaanotto on tunnin myöhässä. Toki sitten lääkäri voi itse varata seuraavaan vottoon 1,5h ajan, mutta on helpompaa, jos se on valmiiksi jo ekalle votolle varattu. Mä itse tykkään setviä noita tilanteita mutta siihen tarvii aikaa. Rohkeesti vaan.
Terv lwkuri
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 03:01"]Kun varaat aikaa sano että on paljon vaivoja. Tuollaisessa tilanteessa menee jo anamneesin saamiseen ikuisuus. Mielellään me autetaan mutta se 20-30min joka perusvastaanottoon on varattu rajoittaa toimintaa. Ei ne seuraavat potilaat tykkää jos vastaanotto on tunnin myöhässä. Toki sitten lääkäri voi itse varata seuraavaan vottoon 1,5h ajan, mutta on helpompaa, jos se on valmiiksi jo ekalle votolle varattu. Mä itse tykkään setviä noita tilanteita mutta siihen tarvii aikaa. Rohkeesti vaan.
Terv lwkuri
[/quote]
Niin ja iso osa noista oireista on todennäköisesti psykosomaattisia. Mutta haaste onkin setviä se kokonaisuus ja poimia sieltä ne mahdolliset "oikeat" ongelmat. Siis sen psyykkisen tilanteen ratkaisemisen lisäksi.
Minut lääkäri otti ihan asiallisesti kun menin "listani" kanssa vastaanotolle. Olin lykkäillyt lääkärille menoa ja vuosien varrella oireita oli kertynytkin aikalailla. Osa jo pidempään vaivanneita ja niihin vaivoihinhan ajan kuluessa vähän kuin turtuu, oloaan alkaa pitää normaalitilana. Lekuri määräsi kohtuullisen labrapaketin mutta toppuutteli että näistä ei välttämättä mitään läydy. Niin kuin sitten kävikin. Tulokset kaikki viitearvoissa ja nyt ollaan taas nollapisteessä. Vaivat on tietysti ennallaan ja nyt on entistä korkeampi kynnys alkaa ("luulosairaana") varailla aikaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 03:03"]Niin ja iso osa noista oireista on todennäköisesti psykosomaattisia. Mutta haaste onkin setviä se kokonaisuus ja poimia sieltä ne mahdolliset "oikeat" ongelmat. Siis sen psyykkisen tilanteen ratkaisemisen lisäksi.
[/quote]Jep. Tämä on se syy miksi minä kartan lääkäreitä. Mulle lykättiin masennuslääkkeet ja jouduin vielä mt-hoitajallekin. Tämä kaikki nöyryytys ennenkuin verikokeet valmiina. Ja, kas minulla olikin anemia. Hb 104. Mutta joutuuko suomalainen lääkäri koskaan vastuuseen hoitovirheistään Suomessa? Eipä juuri. Siksihän te juuri olettekin niin ylimielisiä ettekä kuuntele potilasta. Kunnon sakot vaan hoitovirheestä ja oikeudet pois, jos niitä on monta.
mikä oli sun ensimmäinen vaiva, miksi hakeuduit
Itse rohkaisin mieleni, ja sain sanottua lääkärille että on paljon vaivoja, ihan fyysisiä siis. Lekuri tiuskaisi, että mikä se akuutein syy on miksi olet täällä, nyt hoidetaan vaan sitä.
Sen jälkeen en käynyt vaan kärvistelen. Mies ei ymmärrä miksi en mene lääkäriin kuin pakon edessä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 11:44"]
Niin ja on kokoajan ihan vetämätön ja laiska olo, en jaksaisi tehdä mitään. Varsinkin kuukautisten aikaan voisin vaan maata sängyssä. Menkat on TODELLA runsaat ja pitkäkestoiset.
[/quote]Tarkistuta raudanpuuteanemia. Varastorauta kertoo tilanteen oletko aneeminen. Toisaalta, kilpirauhasen vajaatoiminnassa saattaa olla runsaat kuukautiset.
Tsemppia ap, että saat oikean diagnoosin, asiallisen lääkärin ja paranet pian!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 02:22"]
Jep. Kuvittele tilanne: Olet itse lääkärinä. Eteesi astelee ihan tavallisen näköinen, hymyilevä nuori nainen. Esität kysymyksen miksi hän on tullut vastaanotollesi ja hän alkaa luetella kymmeniä eri pään- ja ruumiinvaivojaan. Mitä ajattelet?
[/quote]
Olen lääkäri, terveyskeskuslääkäri. Jos aikaa on varattuna riittävästi, on ihan kiva alkaa pohtia, että mistä tässä kaikessa nyt oikein on kyse. Jos varaat ajan flunssasaikulle ja alat siinä kertoa että sit olis vielä x, y, z ja kaikki aakkoset, turhaudun.
Eli pointtinani: diagnostiikka on lääkäri työtä. Mutta kiitos jos tarjoat siihen mahdollisuuden varaamalla riittävästi aikaa.
Ymmärrän hyvin ap:tä. Ja lekurit harvoin mitään kovin empaattisia on.
Mutta kylläpä täällä AV: lla vilisee lääkäreitä. Joka ketjussa joku kertoo olevansa lääkäri!
Yleensä lääkärit ottavat ihmisten vaivat tosissaan ja haluavat auttaa. Toki monenlaisilla vaivoilla tai osalla niistä on usein yksi yhteinen nimittäjä, varsinkin, jos ihminen sattuu olemaan nuori. Sen vuoksi ihmistä pitäisi katsoa kokonaisuutena eikä lähteä hoitamaan erikseen jokaista pientä kolotusta ja pikkuvaivaa, varsinkaan, jos hoidon tehosta ei ole kunnollista varmuutta.
No sama homma täällä. Mulle ne eivät ole kyllä nauraneet, mutta eivät usko minua..
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 03:03"]Niin ja iso osa noista oireista on todennäköisesti psykosomaattisia. Mutta haaste onkin setviä se kokonaisuus ja poimia sieltä ne mahdolliset "oikeat" ongelmat. Siis sen psyykkisen tilanteen ratkaisemisen lisäksi.
[/quote]Jep. Tämä on se syy miksi minä kartan lääkäreitä. Mulle lykättiin masennuslääkkeet ja jouduin vielä mt-hoitajallekin. Tämä kaikki nöyryytys ennenkuin verikokeet valmiina. Ja, kas minulla olikin anemia. Hb 104. Mutta joutuuko suomalainen lääkäri koskaan vastuuseen hoitovirheistään Suomessa? Eipä juuri. Siksihän te juuri olettekin niin ylimielisiä ettekä kuuntele potilasta. Kunnon sakot vaan hoitovirheestä ja oikeudet pois, jos niitä on monta.
[/quote]Lievennyksenä tähän, että hyviäkin lääkäreitä toki on. Yleistin liikaa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 02:38"]Löytyy todella paljon psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia...kuten esimerkkinä valtavaa stressiä ja ahdistusta, uupumusta, aikaansaamaton ja sumuinen olo, erilaisia allergiaoireita, paljon omituisia iho-oireita, niveloireita, hengenahdistusta, kuukautishäiriöitä... Nuo vielä yksityiskohtaisemmin eriteltynä niin vastaanotolla menisi ikuisuus... - Ap
[/quote]Mä olen luullut et on normaalia et monia eri vaivoja. Itse hoidan muutaman vuodessa kuten nyt luomen poiston kun radiossa juuri kertoi vastaavasta luomesta kuin minulla joka oli melanooma. Soitin heti poistoajan. Kuntaas jaksan niin tarttis kilppari tutkia jne.
Psoriasiksen kanssa kannattaisi mennä ihotautilääkärille ja saada hoito ajan tasalle. Terveyskeskuksen yleislääkäri ei välttämättä osaa auttaa sen kanssa, mutta toivottavasti tajuaa laittaa lähetteen ihotautilääkärille.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 15:06"]
[/quote]
Yhdyn niin tähän. Muistutuksen tekemisestä hoidosta/virheestä ei kostu mitään. Ylilääkärin pahoitteluja vain. Noh, ainahan voi kannella aluevirastoon/Valviralle. Mutta ei siitäkään kostu mitään.