Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilastokeskuksen haastattelija piinaa

Vierailija
12.01.2022 |

On soittanut nyt 5 kk mulle jatkuvasti sekä työpuhelimeen että omaan puhelimeen. Laittanut sähköpostia ja kirjepostia pariin kertaan. Miten tuosta häirinnästä pääsee eroon? En ymmärrä mistä se on mun työnumeronkin kaivanut koska se ei ole julkinen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol. Vastaa siihen ja kiellä soittaminen.

Vierailija
2/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ottanut sinut "projektikseen". Haluaa näyttää että hän on sitkeämpi kuin kukaan ja saa varmasti sinulta haastattelun. Tämä on eräänlaista kiusaamista ja laittaisin sinuna sähköpostiviestin tilastokeskukseen jossa kiellät kaikenlaiset yhteydenotot ja sanot että jos tämä jatkuu, lakimies ottaa yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En periaatteesta halua vastata kun ei edes soita toimistoaikaan vaan jopa 20 illalla

-ap

Vierailija
4/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ne jotain provikkaa sen perusteella montako saa haastateltua?

Vierailija
5/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estä se.

Sillähän siitä pääsee, ei soittele enää.

Vierailija
6/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nuo aiemminkin soitellut mutta ei ikinä näin periksiantamattomasti. Kun laittoi vielä uuden kirjeenkin postissa johon oli käsinkirjoitettu että en ole onnistunut tavoittamaan sinua.. tuntuu jo vainoamiselta

Vierailija
7/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ottanut sinut "projektikseen". Haluaa näyttää että hän on sitkeämpi kuin kukaan ja saa varmasti sinulta haastattelun. Tämä on eräänlaista kiusaamista ja laittaisin sinuna sähköpostiviestin tilastokeskukseen jossa kiellät kaikenlaiset yhteydenotot ja sanot että jos tämä jatkuu, lakimies ottaa yhteyttä.

Vaikea kuvitella. Tilastokeskus on valtion laitos ja haastattelut ovat vapaaehtoisia. Haastatteluista saa ja pitää kieltäytyä, jos ei halua osallistua.

Pitkät tai jatkuvaluonteiset tutkimukset voivat liittyä esim. työllisyyteen ja yrittäjyyteen ja samat kysymykset esitetään tietyin aikavälein riittävällä otannalla, ja usein samalle ihmiselle. Haastattelijalla ei ole mitään henkilökohtaista syytä saada painostettua jotain henkilöä osallistumaan tilastotutkimukseen.

Valtion puolueettomia tilastoja tarvitaan mm. päätöksentekoon ja tutkimukseen. Koen, että tilastotutkimukseen osallistuminen on hyvää kansalaishenkeä. Sen sijaan markkinahaastattelut ja vaaligallupit voi jättää vastaamatta ihan joka kerta.

Vierailija
8/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans kauan sitten vainosi just tuollainen haastattelija. Tais tulla kirjeitäkin. Ei hyväksynyt kieltäytymistä. Lopulta kilahdin puhelimessa. Olis kannattanut jättää rauhaan.

Vierailija
9/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää osallistumasta tutkimukseen?

Vierailija
10/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei halua.

Se riittää syyksi.

Vierailija
11/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella. Tilastokeskus on valtion laitos ja haastattelut ovat vapaaehtoisia. Haastatteluista saa ja pitää kieltäytyä, jos ei halua osallistua.

Pitkät tai jatkuvaluonteiset tutkimukset voivat liittyä esim. työllisyyteen ja yrittäjyyteen ja samat kysymykset esitetään tietyin aikavälein riittävällä otannalla, ja usein samalle ihmiselle. Haastattelijalla ei ole mitään henkilökohtaista syytä saada painostettua jotain henkilöä osallistumaan tilastotutkimukseen.

Valtion puolueettomia tilastoja tarvitaan mm. päätöksentekoon ja tutkimukseen. Koen, että tilastotutkimukseen osallistuminen on hyvää kansalaishenkeä. Sen sijaan markkinahaastattelut ja vaaligallupit voi jättää vastaamatta ihan joka kerta.

En ole ikinä osallistunut näihin. Siksi ihmetyttääkin miksei jo luovuta ja valitse jotain muuta tilalleni. Vaikea uskoa että olisin ainut sopiva henkilö tähän. Piti lukea tuo viimeisin kirjekin huolella läpi kun alkoi epäilyttää onko näihin vastaaminen oikeasti näin tärkeää tai pakollista kun on joka viikko jo kuukausien ajan mun kimpussa jonkun viestintävälineen kautta.

-ap

Vierailija
12/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee heti blokkilistalle puhelimessa tuollaiset numerot.

Vierailija
13/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nuo aiemminkin soitellut mutta ei ikinä näin periksiantamattomasti. Kun laittoi vielä uuden kirjeenkin postissa johon oli käsinkirjoitettu että en ole onnistunut tavoittamaan sinua.. tuntuu jo vainoamiselta

Tämä on TIlastokeskuksen toimintatapa. Jos olet tullut valituksi osallistumaan johonkin valtion tutkimukseen, siitä lähtee tavallisesti ensimmäiseksi kirje ja ilmoittaan, että pian soitetaan. Jos ei tavoiteta useidenkaan yrityksien jälkeen, lähetetään kirje jossa pyydetään soittamaan tilastohaastattelijalle. Sinulle annetaan siis monta mahdollisuutta osallistua tilastotiedon keräämiseen.

Soita ja ilmoita, ettet halua osallistua, niin asia on sillä sipuli.

Vierailija
14/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ihan yleissivistykseen tietää mitä valtion tilastolaitoksen haastattelija tekee, miksi tekee ja miten tekee. Jos ei tiedä, kannattaa vaikka selvitää asia Tilastokeskuksen sivuilta. 

https://www.stat.fi/keruu/osallistuminen.html

15/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee tilastoa siitä, mitä vaaditaan taivuttamiseksi haastatteluun.

Vierailija
16/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että voisin vastata ja kieltäytyä mutta luulen että se ei puhelimessakaan päästäisi mua helpolla vaan joutuisin lyömään sille luurin korvaan. Ei vaan ole aikaa eikä mielenkiintoa osallistua tällaisiin ja nyt vielä vähemmän kun on piinannut mua jo näin pitkään. Tuo työnumeron kaivaminen oli itselle viimeinen niitti. Se on vaatinut jo salapoliisityötä. Veikkaan että on etsinyt firman missä olen töissä mun LinkedIn profiilista, sitten soittanut meidän ison firman vaihteeseen ja pyytänyt mun yhteystietoja. Alkaa tuntua jo sairaalta..

-ap

Selittelyn makua!

Vastaa siihen soittoon ja osallistu!

Vierailija
17/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen.

-ap

Vierailija
18/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Vierailija
19/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen työkseni tutkimushaastatteluja, mutta en Tilastokeskukselle, vaan eri firmalle. Pidän Tilastokeskuksen toimintaa todella erikoisena. Näin kävi itselleni muutama vuosi sitten:

Sain Tilastokeskukselta kirjeen, jossa kerrottiin, että olen valikoitunut tutkimukseen, mutta puhelinnumeroani ei löytynyt. Pyydettiin, josko voisin ottaa yhteyttä ja ilmoittaa heille numeroni. En ollut kiinnostunut, joten en ottanut yhteyttä.

Pian tulikin jo kirje, jossa kerrottiin, että koska he eivät ole saaneet numeroani, he tulevat seuraavaksi kotiini tekemään haastattelua!! (Tässä kohtaa toimin väärin, kun en vieläkään ottanut yhteyttä ja kertonut, etten ole kiinnostunut)

En tiedä, kävivätkö he lopulta ovellani vai eivät. Töissä olin kuitenkin ajankohtana, jolloin he ilmoittivat tulevansa.

Olen kuullut, että joskus Tilastokeskus soittaa jopa henkilön puolisolle, jolta haastattelu halutaan, että miksei häntä tavoita. En ymmärrä, miksi ei voida vain valita toista henkilöä tutkimukseen.

Vierailija
20/26 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että voisin vastata ja kieltäytyä mutta luulen että se ei puhelimessakaan päästäisi mua helpolla vaan joutuisin lyömään sille luurin korvaan. Ei vaan ole aikaa eikä mielenkiintoa osallistua tällaisiin ja nyt vielä vähemmän kun on piinannut mua jo näin pitkään. Tuo työnumeron kaivaminen oli itselle viimeinen niitti. Se on vaatinut jo salapoliisityötä. Veikkaan että on etsinyt firman missä olen töissä mun LinkedIn profiilista, sitten soittanut meidän ison firman vaihteeseen ja pyytänyt mun yhteystietoja. Alkaa tuntua jo sairaalta..

-ap

No mikset lyö sitä luuria korvaan?  Sanot vaan, että NYT HILJAA ja sitten toteat ettei kiinnosta ja ettei kannata soitella jatkossa.  Sen jälkeen katkaiset puhelun ilman loppuliturgioita.  Niin minä aina teen.  Puhelinmyynnille mulla on erilaisia estoja.